oude meuk

Onderwerp

opera (60 nieuwsberichten)

  • Komende winter worden in twee Nederlandse bioscopen live-uitzendingen vertoond van opera's uit New York. Bioscoopexploitant Pathé heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met de New York Metropolitan Opera ('The Met'). Het gaat om acht matinees, die in Nederland tussen 18.30 en 19.30 uur aanvangen in Tuschinski in Amsterdam en Pathé Buitenhof in Den Haag. De uitzending is in digitale High Definition, en dergelijke bioscopera's zijn in de VS al zeer populair. Op het programma staan vanaf 15 december onder meer uitvoeringen van 'Peter Grimes', 'Tristan und Isolde', en 'La Bohème'. (Redactie, 14/6/07)

    meer over: Amsterdam, Den Haag


  • Nog een extra muziektheatertraject erbij; het kameroperahuis is een productiehuis annex werkplaats voor kameropera en kleinschalig muziektheater en opereert vanuitde Zwolse Schouwburg Odeon. Het kameroperahuis wil het genre helpen ontwikkelen en op een artistiek inhoudelijk hoger plan tillen als productiehuis en jonge makers stimuleren door hen gelegenheid te geven om een werkplaatsproductie te maken en door stageplaatsen bij gezelschappen te creëren. Het kameroperahuis wordt geleid door Annemarie Reitsma. Een artistieke commissie, bestaande uit Jan Willem de Vriend (chefdirigent en artistiek leider van het Orkest van het Oosten en het Combattimento Consort), Guy Coolen (artistiek leider Muziektheater Transparant Antwerpen) en Mirjam Grote Gansey (theatervormgever, art-director en docent scenografie), draagt zorg voor de selectie van de gezelschappen en de makers en de artistieke ontwikkeling op langere termijn. Het kameroperahuis wordt tot en met december 2008 gefinancierd door het Fonds voor Amateurkunst en Podiumkunsten, de gemeente Zwolle en de provincie Overijssel. (Redactie, 1/3/07)


  • De Deutsche Oper, het Berlijnse operahuis, heeft Mozart's 'Idomeneo' van het programma gehaald. In de Duitse enscenering worden de afgehakte hoofden van Poseidon, Boeddha, Jezus en Mohammed getoond. Volgens de Duitse inlichtingendienst zou deze scène de religieuze gevoelens van moslims kunnen kwetsen en zou het bij voorstellingen tot ongeregeldheden kunnen komen. Concrete dreigingen zijn er nog niet geweest, maar de Deutsche Oper vond het toch beter om het stuk van het programma te halen. De Duitse minister van Binnenlandse Zaken Wolfgang Schaüble noemde het besluit tijdens een bezoek aan Washington "krankzinnig" en "onaanvaardbaar." (Trouw, 26/9/06)


  • Dirigent en artistiek leider Christian Thielemann vertrekt vroegtijdig bij de Deutsche Oper, nadat duidelijk is geworden dat Berlijn niet meer geld heeft voor het instituut. Thielemann had een contract tot 2007, maar vertrekt aan het eind van dit seizoen. Hij wordt chef-dirigent bij het Philharmonisch Orkest München. (Het Parool, 19/5/04)

    meer over: Berlijn


  • Onderzoek van Australische wetenschappers naar de resonantie van de stem van sopranen heeft uitgewezen dat opera vaak niet te verstaan is, zie voor meer over dit allesverklarende onderzoek de publicatie in 'Nature'. (ANP, 8/1/04)
    zie ook: www.nature.com

    meer over: akoestiek


  • De Britse sopraan Susan Chilcott is op 40-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker overleden. In Nederland werd Chilcott bekend door haar vertolking van Káta in de Willy Decker-enscenering van Janáceks 'Káta Kabanová' en als Blanche in de reprise van Poulenc 'Dialogues des Carmélites'. Komend seizoen zou Chilcott de rol van Feldmarschallin in 'Der Rosenkavalier' spelen. (ANP, 5/9/03)
    zie ook: Káta Kabanová

    meer over: overleden


  • Het Van Gogh Museum gaat een tentoonstelling maken over de Scala in Milaan. Decorontwerpen en kostuums, vooral van de "exotische" opera's als 'Aïda', 'Madam Butterfly' en 'Turandot', vormen de kern van de expositie. 'La Scala, de Oriënt en de Opera, 1780-1930' heet de tentoonstelling dan ook. De schatten van de Scala zijn van 7 november tot en met 8 februari te bewonderen. Het TIN organiseert in dezelfde periode een schaduwtentoonstelling 'De Oriënt in de Opera Nu'. (ANP, 29/8/03)

  • Via zijn Egyptische vriendin is jazzpianist Michiel Borstlap aan een wel zeer groots en meeslepende opdracht gekomen. De vorst van Qatar, sjeik Hamad bin Khalifa Al Thani heeft hem de opdracht gegeven een opera te schrijven over het leven van de elfde-eeuwse wijsgeer Ibn Sina, voor u misschien beter bekend als Avicenna. Borstlap noemt het schrijven van de eerste Qatarese opera "een heidens karwei" en heeft er ook veel andere opdrachten voor moeten afzeggen, maar het vorstelijke honorarium, de buitengewoon prettige werkomgeving van een luxe appartement aan de Nijl en live televisie uitzendingen met drie honderd miljoen kijkers hebben hem toch kunnen overhalen. (Volkskrant, 15/8/03)

    meer over: Egypte


  • Het Holland Festival heeft dit jaar zo'n 45.000 bezoekers getrokken. Dat is een record, en bovendien bijna het maximum haalbare aantal. Van de 79 voorstellingen en uitvoeringen waren en 26 uitverkocht. Met name Pina Bausch, Anne Teresa de Keersmaeker en The Wooster Group waren populair.
    Volgend jaar stelt festivalleider Ivo van Hove zijn laatste festival samen. Enkele programma-onderdelen zijn al bekend: Peter Sellars maakt een opera over het vluchtelingenvraagstuk; filmactrice Isabelle Huppert speelt een stuk van Sarah Kane; de slotvoorstelling wordt 'Wolf', de laatste productie van Alain Platel. Van Hove noemt het een voorstelling waar "alles waar ik artistiek voor sta in samenkomt". 'Wolf' ging afgelopen mei in première op het KunstenFestivalDesArts in Brussel. Het Holland Festival vindt plaats van 2 t/m 26 juni 2004 (ANP & VNG, 25/6/03)

  • De drie opera's in Berlijn hoeven niet te fuseren. Ze blijven zelfstandig, maar er komt wel een overkoepelende stichting en er moet bezuinigd worden. Hiermee is een dreigende fusie of sluiting van een van de theaters van de baan. De Staatsoper, de Komische Oper en de Deutsche Oper krijgen nu gezamenlijk 115 miljoen euro subsidie, dat moet 10 miljoen minder worden. Er komen zo'n 220 arbeidsplaatsen te vervallen. De drie gezelschappen hebben nu een schuld van 40 miljard euro. (NRC, 6/2/03)

    meer over: Berlijn


  • Het zoekgeraakte libretto van de opera 'Bill Clifford' van Godfried Bomans is teruggevonden in de archieven van het Nederlands Muziek Instituut in Den Haag. Een lid van het genootschap vond het libretto tussen de nagelaten partituren van de Haarlemse componist Jan Mul. Secretaris W. van Leersum van het Godfried Bomans Genootschap noemt het een grote vondst: "We waren er al jaren naar op zoek, het is een flink werk. Maar er valt nog veel meer werk van Bomans te zoeken." Het stuk is maar één keer opgevoerd, bij de opening de Technische Hogeschool Twente in 1964, het genootschap heeft een tweede opvoering gepland. (ANP, 6/1/03)

    meer over: archieven


  • De Amerikaanse componist John Adams stort zich voor de San Francisco Opera op het componeren van een opera over de bouw van de atoombom. 'Doctor Atomic' zal gaan over de Robert Oppenheimer en Edward Teller die in de jaren veertig de eerste atoombom ontwikkelden. Alice Goodman schrijft het libretto, zij werkte eerder met Adams samen aan 'Nixon in China'. De opera gaat in september 2005 in première. (ANP, 12/12/02)


  • Nicholas Maws heeft de roman 'Sophie's Choice' bewerkt tot een opera. De voorstelling, met regie van Trevor Nunn en Simon Rattle als dirigent, gaat op 7 december in het Londense Royal Opera House in première. Er is discussie of zulke problematiek zich leent voor een opera. Uit zorg over de "onverkoopbaarheid" van het thema heeft het Royal Opera House in Covent Garden slechts vijf avonden geboekt. Vanzelfsprekend allemaal uitverkocht. (ANP, 3/12/02)

  • De Dresdener Semper Opera is weer geopend met een voorstelling van 'Het Zwanenmeer'. Na de overstromingen in augustus is het voor 27 miljoen euro gerestaureerd. (NRC, 13/11/02)

    meer over: Duitsland


  • Over drie jaar moet het aantal orkestmusici dat wordt blootgesteld aan schadelijk geluid gehalveerd zijn. Dit staat in het Arboconvenant voor orkesten. Alle orkestleden moeten gemiddeld 5 decibel per concert minder te verstouwen krijgen. Over drie jaar moet 90 procent van de musici op de hoogte zijn van de risico's op gehoorbeschadiging, hetgeen bij musici kan dit leiden tot arbeidsongeschiktheid. In de praktijk komt een vermindering van 3 decibel neer op een halvering van het geluidsniveau. Er is ook een lijst met minimumeisen opgesteld waar bij nieuwbouw en verbouwingen van podia rekening mee moet worden gehouden. (ANP, 7/11/02)

    meer over: ARBO


  • De Nederlandse Opera en het Prins Claus Fonds werken aan een opera met Afrikaanse muziek. Pierre Audi vertelt enthousiast over het project: "De prins had het idee voor een opera al jaren geleden en sprak er zeer vaak over. Hij was gebiologeerd door Afrika en hield zeer veel van muziek. Prins Claus bezocht operavoorstellingen en concerten en wilde met deze opera, zowel in Afrika als in het Westen, de Afrikaanse cultuur nadrukkelijk onder de aandacht brengen." Audi gaat over een paar maanden naar Afrika om een componist te zoeken. "Behalve in Zuid-Afrika en in enkele voormalige Franse kolonieën zijn er in Afrika vrijwel geen organisaties voor muziektheater. Het muziekleven bestaat daar vooral uit volksmuziek en rituelen. We moeten zoeken naar een componist, als men een Afrikaanse musicus zo kan betitelen, en iemand die een verhaal verzint en teksten schrijft. Het is niet de bedoeling iets te maken naar westers model, het moet puur Afrikaans worden." (NRC, 10/10/02)


  • Rotterdam wil in 2005 een operafestival en wat doen aan de zomerstop in theater en muziekzalen. Het nieuwe operafestival is bedoelt voor de midden- en hogere inkomensgroepen die dan "deze kunstvorm in de aantrekkelijke vestingsplaats Rotterdam kunnen vinden." De operaproducerende gezelschappen werkten al samen op het gebied van marketing, het gaat om de Rotterdamse Schouwburg, het Nieuwe Luxor Theater, De Doelen, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Gergiev Festival, Onafhankelijk Toneel, het Ro Theater en Rotterdam Festivals. De ambitie is om een festival van nationale en liefst internationale betekenis op te zetten. Verder moet er in de zomer doorgeprogrammeerd worden voor de thuisblijvers en de toeristen, mogelijk met wat populairder repertoire dan in de rest van het seizoen. Het college kwam op dit idee nadat de de voorstelling 'City' van Mini en Maxi met veel succes in de zomer langer doorspeelde. (NRC, 8/10/02)

  • Udo Zimmerman, de intendant van de Deutsche Oper. is gesommeerd te vertrekken. De Berlijns stadsregering vindt het tekort op de begroting van 100.000 euro dat zijn gezelschap heeft opgebouwd onaanvaardbaar. Zimmerman zegt dat hij moet vertrekken omdat het stadsbestuur een ander artistiek beleid wil. Ondertussen zijn de problemen bij de concullega's van de Berliner Staatsoper ook nog niet opgelost. Onlangs stortte tijdens een voorstelling van 'Don Giovanni' een hydraulische toneellift in elkaar. Het huis van Barenboim heeft 120 miljoen euro nodig om de gevaarlijke situaties voor publiek en artiesten op te lossen. (NRC, 3/10/02)

    meer over: Berlijn


  • De Duitse regisseur Andreas Homoki is benoemd tot chef-directeur van de Komische Oper in Berlijn. Homoki regisseerde afgelopen maand bij de Nederlandse Opera een enscenering van Alban Bergs 'Lulu'. De voorstelling werd met veel scepsis ontvangen. Eerder regisseerde hij in Nederland Bizets 'Carmen' en Strauss' 'Capriccio'. Ook deze producties waren omstreden. (NRC, 13/5/02)

    meer over: Berlijn


  • De wereldberoemde Opera van Sydney wordt gerenoveerd. Het gebouw met het witte schelpendak, de blikvanger in de haven van de Australische stad, is in 1957 ontworpen door de Deense architect Jörn Utzon, maar werd pas in 1973 geopend. De bouw werd geplaagd door technische en financiële problemen en in 1966 verliet Utzon Australië voorgoed. De 83-jarige architect is vanuit Denemarken betrokken bij de verbetering van de inrichting en akoestiek van de vier zalen. (NRC, 20/3/02)

    meer over: verbouwing


  • De Britse omroep BBC is niet van zins te zwichten voor Amerikaanse kritiek op de opera De Dood van Klinghoffer van de Amerikaan John Adams. Het symfonieorkest van de BBC wil het muziekstuk over de kaping van het cruiseschip Achille Lauro door Palestijnen voor het eerst uitvoeren op 18 januari, aldus The Independent zaterdag. Het Amerikaanse Boston Symphony Orchestra schrapte de opera in november wegens vermeend antisemitisme in het werk en wegens "gevoeligheden" na de terroristische aanslagen van 11 september. De vooraanstaande musicoloog Richard Taruskin betichtte Adams in The New York Times ervan het terrorisme te "verromantiseren".
    De baas van het BBC-orkest spreekt evenwel van een "kunstwerk" dat het verdiend eindelijk eens in zijn geheel te worden uitgevoerd op Britse bodem. De opera, die al in 1991 in Brussel in première ging, is gebaseerd op de kaping van de Achille Lauro in 1985 op de Middellandse Zee. De moord op de Amerikaanse jood Leon Klinghoffer aan boord van het schip staat centraal. (ANP, 5/1/02)

    meer over: 11 september


  • De Spaanse zangeres Montserrat Caballé keert vrijdagavond na tien jaar weer terug op het toneel. Zij zingt in het Gran Theatro del Liceu in Barcelona de rol van Catharina van Aragon in de opera 'Hendrik VIII' van de Franse componist Camille Saint-Saëns. Om gezondheidsredenen besloot de 68-jarige sopraan tien jaar geleden niet meer op te treden. Zij heeft sindsdien alleen enkele recitals gegeven. Caballé, afkomstig uit Barcelona, maakte veertig jaar geleden haar operadebuut. Zij zong toen, eveneens in het Liceu-theater, in de opera 'Arabella' van Richard Strauss. (ANP, 4/1/02)

    meer over: Spanje


  • In Berlijn moet het eerste operahuis worden opgericht uitsluitend gewijd aan opera's die na 1945 zijn gecomponeerd. Volgende week presenteren Sir Peter Jonas, intendant van de fameuze Bayerischen Staatsoper, en staatssecretaris van cultuur Knut Nevermann, de plannen hiervoor, alsook het ontwerp van architectenbureau Gewers Kühn. Het gebouw moet komen, als de plannen worden gerealiseerd, tussen de Bondskanselarij en de Hamburger Bahnhof. (AD, 21/11/01)

    meer over: Berlijn, nieuwbouw


  • De opvoering van de 'Sound of Music' in de steengroeve in Winterswijk is afgelast. De organisatie blaast het festijn af, nadat ze te horen kreeg dat de in de groeve aanwezige rugstreeppad niet gestoord mag worden in zijn leefgebied. Drieënhalf jaar was de organisatie bezig geweest met de voorbereidingen op het muzikale spektakel. De 'Sound of Music' zou in augustus volgend jaar acht keer worden opgevoerd in de groeve. Onder meer Ernst Daniël Smid zou acte de présence geven.
    Mede-organisator C. van Kreij erkent dat de Stichting Zomeropera Steengroeve het belang van de rugstreeppad en ook van de kamsalamander heeft onderschat. "Eind vorig jaar is in het Zwitserse Bern een richtlijn vastgesteld voor de bescherming van diersoorten in hun leefgebied. Wat dat betekent, wordt nu pas zichtbaar. We hebben ons dat onvoldoende gerealiseerd." De organisatie wist dat de salamander en pad in de steengroeve leefden. Vantevoren was bij Staatsbosbeheer advies ingewonnen en bij de provincie Gelderland een vergunning in kader van de Natuurbeschermingswet aangevraagd. "Het kwam erop neer dat bij het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij ontheffing moest worden aangevraagd van de richtlijn van Bern. Het risico dat daar bezwaren op komen, is ons te groot. Voor december van dit jaar moeten alle contracten met de betrokkenen van het festijn zijn getekend. Mogelijke bezwaren kunnen niet voor die termijn worden behandeld." Niettemin zet de organisatie de aanvraag tot ontheffing door, om te beoordelen of er in de steengroeve in de toekomst festiviteiten kunnen worden georganiseerd. (ANP, 9/11/01)

    meer over: dieren


  • La Scala, het beroemde operahuis van Milaan, gaat bijna drie jaar dicht. Op 31 december is er een feestelijk concert waarna een renovatie van het gebouw uit 1778 begint. Het is de bedoeling dat de Scala 7 december 2004 weer opengaat. Dan wordt de opera 'L'Europa riconosciuta' van Antonio Salieri opgevoerd. Dit muziekstuk werd ook bij de opening in 1778 uitgevoerd. Volgens Italiaanse media zal Milaan het de komende drie jaar niet zonder opera's hoeven te stellen. De opvoeringen die normaliter in de Scala worden gehouden, worden verplaatst naar het Bicocca-theater aan de rand van Milaan. De eerste opera die daar te zien is, is 19 januari La Traviata van Guiseppe Verdi. (ANP, 25/10/01)

    meer over: Italië, verbouwing


  • Filmmaker Lars von Trier gaat in 2006 Wagners vierluik 'Der Ring des Nibelungen' op de Bayreuther Festspiele regisseren. Met de regie van deze operacyclus maakt Von Trier zijn debuut als operaregisseur. De keuze van de 82-jarige festivaldirecteur Wolfgang Wagner voor de 45-jarige op operagebied onervaren filmer komt als een grote verrassing. Met zijn keuze voor Von Trier wil Wolfgang Wagner alle kritiek als zou zijn festival verstard zijn ontkrachten. (AD, 20/10/01)

  • Tijdens het Rossini-festival in het Italiaanse Pesaro zal een opera in première gaan waarin flink wordt uitgehaald naar premier Silvio Berlusconi. Initiatiefnemer en bewerker is de Italiaanse theatermaker Dario Fo, Nobelprijswinnaar voor de literatuur uit 1997. De opera 'La Gazzetta' ('De krant') is gebaseerd op een nooit voltooide opera van Rossini uit 1816. Fo levert in het stuk kritiek op de plaats die de televisie heeft ingenomen in het politieke debat. Berlusconi is naast premier ook eigenaar van het grootste commerciële televisienetwerk van Italië en heeft als hoofd van het kabinet bovendien controle over de publieke staatsomroep. (Volkskrant, 14/8/01)

    meer over: Italië


  • De Franse operaregisseur Bernard Broca vervangt toneelregisseur Leonard Frank bij de opera 'Rigoletto' die vanaf 6 september bij de Wilhelminapier in Rotterdam zal worden uitgevoerd. Volgens een woordvoerder van het organiserende Companions werd de voorbereidingstijd voor Frank te kort. "Het kostte erg veel tijd om de setting met drie boten binnen ons budget rond te krijgen. Frank was intussen bang dat hij de voorstelling niet meer zou kunnen realiseren zoals hij voor ogen had." In tegenstelling tot Frank is Broca een door de wol geverfde operaregisseur. (Volkskrant, 19/6/01)

    meer over: Rotterdam


  • Tijdens de opening van het nieuwe Rabotheater in Hengelo, waar 'Creon', een nieuwe opera van Huub Kerstens, in première ging bij Nationale Reisopera, is de hoofdrolspeler getroffen door een licht herseninfarct. De internationaal bekende zanger Julius Best raakte kort na de opening van de voorstelling volledig de kluts kwijt, liep de coulissen in en uit en sloeg hele stukken tekst over. Nadat de dirigent had afgetikt en twee dokters uit het publiek de zanger hadden opgevangen heeft koordirigent Nicolas Mansfield de rol van Koning Oedipus vanuit de orkestbak overgenomen. Regisseur Peter te Nuyl verscheen mimend op het toneel. Gelukkig was dit na de eerste akte geen grote opgave meer, aangezien Oedipus dan alleen nog ontzield in een zak wordt rondgedragen. (Volkskrant, 23/4/01)

    meer over: ongelukken


  • Aan de oever van de Oude Maas in Zwijndrecht verrijst in oktober volgend jaar een theater gebouwd uit honderd zeecontainers. Tussen de containerwanden voert muziektheater Hollands Diep zes keer de opera 'Akhnaten' van Philip Glass op. De loods waarin de voorstelling aanvankelijk zou worden gehouden, brandde in juli af en is gesloopt. De bouwers van het containertheater laten de zijde achter het toneel deels open, zodat het uitzicht op Dordrecht en de rivier als decor fungeert. De opera is de bijdrage van de Drechtsteden aan het programma van Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001. De gemeente Zwijndrecht werkt mee aan de duurdere oplossing en stelt tienduizenden guldens beschikbaar. De architect heeft de gemeente verzekerd dat de geluidsoverlast voor de omgeving kan worden beperkt. (ANP, 13/11/00)

  • Erik Vos' verblijf in Tartastan is onderdeel van een groot plan om de Oost-Europese opera op te stoten in de vaart der volkeren. Eurostage, Stichting Global City Opera en 30 Nederlandse provincietheaters hebben hiervoor een plan gemaakt. Tussen 2001 en 2003 zullen West-Europese regisseurs werken met de operagezelschappen van Kazan (Tartastan) en Rousse (Bulgarije). De deelnemende provincietheaters garanderen twee produkties per jaar van deze operahuizen te programmeren. Voor de financiering voor deze ontwikkelingshulp is 9, 1 miljoen subsidie aangevraagd bij de ministeries van Buitenlandse Zaken en OCW en het Fonds voor de Podiumkunsten.
    Van het Nederlandse opera-aanbod komt 75 procent uit Oost Europa, maar deze produkties worden steeds ouderwetser. Behalve Erik Vos' 'Falstaff' en de 'Nozze di Figaro' staan ook bewerkingen van Dario Fo's 'Barbier van Sevilla' en 'L'Italiana in Algeri' in de planning. De Nederlandse Opera, waarvoor Fo de ensceneringen maakte is hier niet zo heel gelukkig mee. Maar Peter Ultee, directeur van Eurostage zegt de rechten hiervoor bij Dario Fo zelf te kopen. (AD, 9/11/00)

  • Erik Vos is hard aan het werk bij de Staatsopera van Tatarstan in de voormalige Sovjet Unie. Hij is bezig met een nieuwe enscenering van Verdi's opera 'Falstaff'. In maart en april volgend jaar zal deze voorstelling in 22 verschillende theaters in Nederland te zien zijn. De samenwerking met Tatarstan is tot stand gekomen met behulp van Eurostage, een impressariaat dat in Nederland op grote schaal voorstellingen distribueert uit Oost-Europese landen.
    Vos zegt dat hij niet alleen op vakmanschap is gestuit, maar ook op een reeks problemen. Zo vroeg de directie bij het zien de maquette voor het decor: "Waar is het decor?" en zijn veel zangers volgens Vos "vergroeid met de clichés van hun rollen". Daarnaast heeft hij gelukkig ook "groene bladeren aan de takken aangetroffen". (Volkskrant, 8/11/00)

    meer over: decor, Erik Vos


  • Er komt een onderzoek naar de haalbaarheid van operavoorstellingen in het voormalige zendstation Radio Kootwijk op de Veluwe. Het monumentale complex zou zeer geschikt zijn als operagebouw omdat het een uitstekende akoestiek heeft. De Gelderse gedeputeerde Hans Esmeijer van Cultuur wordt langzaamaan heel enthousiast over een keten van operalocaties in en rond Apeldoorn: Paleis 't Loo, de manege in Voorst (bekend om zijn Rossini-uitvoeringen) en dus nu ook mogelijk Radio Kootwijk. (De Gelderlander, 12/10/00)

    meer over: akoestiek


  • Placido Domingo, die deze week is begonnen als artistiek directeur van de Los Angeles Opera, heeft grote plannen. Niet alleen kondigde hij aan dat hij Wagner's Ring wil opvoeren, maar ook dat hij voor de vormgeving Industrial light and Magic inhuurt, het bedrijf van special-effects koning George Lucas. Domingo is niet vies van mensen die hun sporen in de film hebben verdiend: Baz Luhrman en Pedro Aldomovar zijn benaderd om een regie te doen. Daarnaast heeft hij soundtrack-sultan John Williams ('Star wars'; 'Schindlers list') opdracht gegeven om zijn eerste opera te schrijven. De première is in het seizoen 2004/2005. (AD & VNG, 13/9/00)

  • Daniël Barenboim vertrekt in 2002 als artistiek leider van de Berliner Staatsoper. De constante bezuinigingen hebben hem zo boos gemaakt dat hij niet meer wil werken in de Duitse hoofdstad, ook niet als dirigent of pianist. Artistiek leiders in Berlijn vrezen dat meer prominente artiesten zullen vertrekken. Alle grote theatergezelschappen moeten het komende jaar 5 procent inleveren, wat bij elkaar zo'n 16 miljoen mark is. Senator van Cultuur Christoph Solz zit te broeden op een plan waar de Staatsoper, de Deutsche Oper en de Komische Oper gaan fuseren. Gedacht wordt aan een Parijs' model, waar de verschillende operahuizen voorzieningen als koor, orkest en depots delen. Barenboim ziet niks in zo'n fusie: "Het is alsof je een bigamist zou vragen uit twee vrouwen één te knutselen." (AD, Volkskrant, 13/9/00)

    meer over: Berlijn, Parijs


  • Productiebedrijf Companions stopt vanaf 2002 met het organiseren van mega-opera's in Ahoy. Directeur Peter Kroone gooit na acht jaar de handdoek in de ring. De spektakels in het sportpaleis maakten opera voor een breed publiek toegankelijk en kregen goede kritieken. De bezoekers aantallen bleven echter steken rond de 7000 per voorstelling. Dat is erg veel, maar nog steeds te weinig om winst te maken. Kroone kan, hoewel hij hogere kunst voor een groot publiek brengt, niet rekenen op steun van de overheid. Nu pas geeft de gemeente Rotterdam 250.000 gulden om de plannen tot 2002 af te ronden. Kroone: "Als de beleidsmakers en de overheid nieuwe ontwikkelingen willen bevorderen, zouden ze juist moeten kijken naar wat wij doen. De grenzen tussen het commerciële en gesubsidieerde circuit vervagen. Het gaat om het publiek. Ik vind het kortzichtig hoe overheid in opiniemakers in de cultuursector naar cultuur kijken. Zo van: als het grootschalig is en gebracht wordt door een commercieel bedrijf, kan het nooit goed zijn. Ik denk dat het wél kan, en ik denk ook dat we dat bewezen hebben." (AD, 29/8/00)

    meer over: Rotterdam


  • De Finse topatleet Paavo Nurmi, die 12 olympische medailles won en 25 wereldrecords vestigde, is het onderwerp geworden van een opera. De opera heeft een toepasselijk première-theater gevonden: het Olympisch Stadion in Helsinki. (AD, 14/8/00)


  • Operaselect, een Utrechtse organisatie van operareizen, heeft de KLM voor de rechter gesleept. Te vaak komt de bagage van de reizigers niet op de juiste plek aan. De organisatie eist een garantie dat dat wel gebeurd. Aangezien de ware liefhebber de opera-walhalla's als Verona, Salzburg en Wenen graag in vol ornaat bezoekt, betreft het hier koffers met de sjiekste en duurste kleding. Operaselect krijgt alle klachten te verwerken terwijl de schuld bij de KLM ligt. KLM vind het allerakeligst, maar hoopt dat het niet tot een geding komt. Er kan nu eenmaal nooit een volledige garantie worden gegeven. (AD, 27/7/00)

  • Het Stimuleringsfonds Culturele Omroepprodukties wil niet meer meebetalen aan opera op televisie. Het fonds financierde jarenlang de registraties van voorstellingen van De Nederlandse Opera met 2,7 miljoen gulden per jaar, maar wil daar nu mee ophouden, wegens de hoge kwaliteit van de uitzendingen. Er ligt volgens het fonds geen stimulerende taak meer, en het subsidiëren ervan valt buiten de doelstelling van het Stimuleringsfonds. Staatssecretaris van der Ploeg vindt, net als De Nederlandse Opera, dat de hoge subsidies die de opera krijgt gerechtvaardigd moeten worden door een zo groot mogelijk publiek kennis te laten nemen van de operavoorstellingen. Van der Ploeg heeft het beleidspan van het fonds doorgestuurd naar de Raad voor Cultuur. (NRC, 6/4/00)

    meer over: televisie


  • De rock-opera 'Lifehouse' van Pete Townshend, oudlid van de rockband The Who, is in het Londense Sadler's Well Theatre in première gegaan. 'Lifehouse' gaat over de verschuiving van menselijke contacten naar een digitaal communicatienetwerk, en werd dertig (!) jaar geleden als filmscript geschreven. Geldschieters waren destijds echter niet geïnteresseerd in de combinatie van science fiction, spiritisme en rock & roll. Townshend heeft nu plannen om de rock-opera in maart of april ook via het internet te verspreiden. (Parool, 28/2/00)
    zie ook: Vervolg 'Tommy'

    meer over: internet, Londen


  • Naar schatting 12.000 mensen hebben een uitvoering van 'La Traviata' live via het internet bekeken. Deze productie werd in het Rotterdamse Ahoy' door het Nederlands Balletorkest en dirigent Ed Spanjaard uitgevoerd. Verslaggever Paul Janssen was niet onder de indruk: "Zo'n 'webcast' mag een leuk speeltje zijn, maar waar het vooralsnog op neer komt, is vier uur luisteren naar een gemankeerde radiouitzending met hier en daar wat plaatjes." (Parool, 24/1/00)

    meer over: internet, Rotterdam


  • Een rechter in Barcelona heeft vier van de zes mensen vrijgesproken die ervan werden verdacht de brand in het Gran Theatro del Liceu te hebben veroorzaakt. De brand ontstond in 1994 toen tijdens werkzaamheden het voordoek vlam vatte. Hoe de brand precies is ontstaan is nu nog steeds niet helemaal duidelijk. (Volkskrant, 18/1/00)

  • Er komt een opera over Erasmus. Gerrit Komrij schrijft het libretto over de vriendschap tussen de Rotterdamse humanist en de Portugees Damião De Gões. 'Erasmus' wordt een coproductie van de twee culturele hoofdsteden van Europa in 2001, Rotterdam en Porto. De muziek wordt geschreven door de jonge Portugese componist Antonio Chagas Rosa, die in Nederland heeft gestudeerd en in Portugal woont. De artistiek leiders van het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam, Mirjam Koen en Gerrit Timmers, zijn benaderd voor de regie. Half januari wordt hierover beslist. Programmeur Klemens Wannemacher van Rotterdam 2001 zegt over het project: "'Erasmus' wordt een kameropera, gemaakt door een oudere Nederlandse schrijver en een jonge Portugese componist die bovendien in beide landen hebben gewoond. Het is een mooi organisch project". (Volkskrant, 24/12/99)

  • De Bijlmer wordt onderwerp van een opera met de toepasselijke titel 'De Bijlmer Opera'. Het libretto is geschreven door oud-Bijlmerbewoners Jacques en Fer Bank. De muziek is van Orkest De Volharding. De opera gaat over het maakbaarheidsmodel: "De Bijlmer zelf is niet mislukt, maar het idee erachter", aldus de gebroeders Bank. De opera gaat op 18 januari in première in Bellevue in Amsterdam; in de Bijlmer zelf is geen geschikte ruimte... (NRC, 20/12/99)
    zie ook: IN: De Bijlmer

    meer over: Bijlmer


  • Ook in Engeland gaan verbouwingen niet over rozen. Na een verbouwing van bijna een jaar heropent het Royal Opera House Covent Garden in Londen. De opera 'Le grand macabre' van Ligeti onder regie van Peter Sellars moest echter worden afgelast wegens "technische problemen". Ironisch genoeg was het verbeteren van de sterk verouderde techniek van het theater een van de belangrijkste doelen van de verbouwing. De andere openingsvoorstelling, 'Falstaff', met Bernhard Haitink als dirigent, gaat wel door. De Royal Opera is hierdoor in grote verlegenheid gebracht, om nog maar te zwijgen van financiële problemen: alle zangers worden doorbetaald, hoewel ze niet optreden. Gelukkig was het openingsgala op 4 december binnen een uur uitverkocht. Voor de pechvogels die geen kaartje konden krijgen: de BBC zend de opening integraal uit. (Volkskrant, 24/11/99)

  • Het Brabantse Statenlid De Boer van de Socialistische Partij wil niet gratis naar de opera. Net als een groot aantal andere bestuurders was zij door de stichting Opera Zuid uitgenodigd voor de première van 'Cosi fan tutte'. Het Statenlid heeft de uitnodiging teruggestuurd. In een begeleidend briefje wijst ze erop dat een kaartje voor een gewone bezoeker ruim zes tot zeven tientjes kost. "Veel mensen kunnen dat niet betalen. Theaterbezoek wordt steeds meer iets voor de elite." De Boer vindt dat Opera Zuid haar kaartje beter kan weggeven aan iemand die geen geld heeft om er zelf een te kopen. (Parool & Metro, 21/10/99)


  • In 2002 zal het operahuis La Scala in Milaan voor honderd miljoen gulden worden opgeknapt. Als de opknapbeurt klaar is in 2004, kunnen jaarlijks 120 voorstellingen worden gegeven in plaats van de huidige tachtig, doordat het toneel met de nieuwe apparatuur sneller kan worden omgebouwd. Bovendien kunnen van dit geld de veiligheidsvoorzieningen worden verbeterd. (Parool, 16/10/99)

    meer over: Italië, verbouwing


  • In Barcelona is met de opera 'Turandot' het Gran Theatro del Liceu heropend. Vijf jaar geleden brandde dit beroemde operahuis helemaal af. De heropening werd bezocht door ondermeer Koning Juan Carlos en koningin Sofia. Op haar verzoek werd er geen galakleding gedragen bij deze feestelijkheid - de lange avondjurken die vaak al voor de zomer waren besteld moesten in de kast blijven hangen. (Volkskrant, 9/10/99)

    meer over: Spanje, verbouwing


  • Musicalzanger en acteur Danny "krijg toch allemaal de klere" de Munk maakt op 8 september zijn operadebuut. Op een benefietavond voor War Child zal hij aria's zingen van Verdi en Bizet. Andere solisten van de avond zijn Gail Gilmore en Laura Vlasblom. Na de pauze zal de Munk enkele musicalnummers doen. (AD, 24/6/99)

    meer over: musical


  • Ondanks een tegenbod van het Muziektheater blijven de werknemers van het theater vasthouden aan hun looneis van 3,5 procent. De mederwerkers hebben de directie een ultimatum gesteld. Als er dinsdagmiddag geen akkoord is bereikt, dreigen er acties. Dat zou wel op een bijzonder ongusntig tijdstip zijn, omdat er hard wordt gewerkt aan de monsterproductie 'Der Ring des Nebelungen' van Wagner, die op 1 juni in première moet gaan. Cor Lamers, kaderlid van de vakbond FNV-KIEM, noemt deze samenloop van omstandigheden puur toeval en wijt het aan de lange onderhandelingen over een nieuwe CAO. "Iedereen in het Muziektheater is betrokken bij de Ring en wil dat het doorgaat, maar de maat is nu een beetje vol", aldus Lamers. (AD, 21/5/99)

    meer over: FNV KIEM, Wagner


  • Hollandia-regisseurs Johan Simons en Paul Koek gaan zich voor het eerst aan een echte opera wagen. Volgend jaar regisseren zij in de Brusselse Muntschouwburg de opera 'Thriumph of spirit over matter' van de Belgische componist Wim Henderickx. (Parool, 5/5/99)

    meer over: Hollandia


  • De Nationale Reisopera tourt volgend seizoen met 'Alfred, Alfred', een opera waarin diabetes centraal staat. Het werk is van de Italiaanse componist Franco Donatoni die zelf tijdens de hele opera in een bed op het podium ligt. Donatoni schreef de opera na een acute suikerziekte. (Parool, 1/5/99)


  • De Gastprogrammering van het Muziektheater brengt het komende seizoen de wereldpremière van 'Facing Goya', een opera van de Britse componist Michael Nyman. David Freeman zal deze coproductie met o.a. het Londense Barbican Centre gaan regisseren. (Parool, 23/3/99)


  • Jeugdtheatergezelschappen Maccus en Huis aan de Amstel verzorgen op 5 juni de openingsvoorstelling van het Holland Festival. Ze spelen dan de opera 'King Arthur' van Henry Purcell, uitgevoerd door het Combattimento Consort Amsterdam. Naast deze familievoorstelling heeft artistiek leider Ivo van Hove nog een aantal andere voorstellingen op 5 juni gepland. (Parool, 16/2/99)


  • Met 'Lulu' van Alban Berg heeft Ivo ten Hove zijn debuut als operaregisseur gemaakt bij de Vlaamse Opera in Antwerpen. Van Hove heeft opera ontdekt van de televisie; "Ik ben daarvoor: opera live op televisie, net zoals een voetbalwedstrijd." (Volkskrant, 27/1/99)


  • Peter Sellars heeft geen problemen met de zware kritiek op zijn enscenering van 'The Rake's Progress' bij De Nederlandse opera, waar bij de première mensen boeroepend wegliepen. "Ik voel me er weer jong door", zei de 41-jarige theatermaker bij de uitreiking van de Erasmusprijs door Prins Bernhard in Amsterdam. Sellars kreeg de prijs ter waarde van 300.000 gulden gelijk met componist Mauricio Kagel voor zijn bijdrage aan de Europese cultuur. (Parool, 25/11/98)


  • Theater de Muzeval in Emmen programmeert volgend jaar geen opera en operette meer. Dit is een direct gevolg van de nieuwe ARBO-wet, omdat de orkestbak in het theater niet aan de nieuwe eisen voldoet. Omdat het slechts om twee à vier voorstellingen per seizoen gaat, zijn er geen financiële consequenties. (Volkskrant, 20/11/98)

    meer over: ARBO, operette


  • Het theaterfestival van Avignon kent dit jaar zijn 52e editie. De ruim dertig producties die in het officiâle programma te zien zijn, zullen naar verwachting 100.000 festivalgangers trekken, terwijl een kleine half miljoen zielen zullen afkomen op de bijna 500 producties in het off-festival. Het totale budget van het Avignon-festival bedraagt ruim 12 miljoen gulden. ter vergelijking: het Holland festival moet het met 6,5 miljoen gulden stellen, maar het bij Avignon naburige festival in Aix-en-Provence heeft een subsidie van 23 miljoen gulden gekregen om vier opera's te produceren. Aan het (laten) maken van eigen producties komt Avignon niet toe. (NRC, 13/7/98)


  • Anat Efrany, Israëlische zangeres, zingt de solorol van Anne Frank, in 'Het dagboek van Anne Frank', de operaversie van Grigori. De opera wordt 5 mei opgevoerd op een geimproviseerd podium in het Weense parlementsgebouw, ter ere van oorlogs-herdenkingsdag. (Trouw, 4/5/98)

    meer over: Israël, Wenen


  • Peter Sellars heeft de Europese Erasmusprijs gekregen en gaat daarvan waarschijnlijk met Rudi Fuchs een tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam inrichten. (Telegraaf, 17/3/98)

    meer over: museum


praat mee

schrijf een mini