Onderwerp
Berlijn (39 nieuwsberichten)
- De Deutsche Oper, het Berlijnse operahuis, heeft Mozart's 'Idomeneo' van het programma gehaald. In de Duitse enscenering worden de afgehakte hoofden van Poseidon, Boeddha, Jezus en Mohammed getoond. Volgens de Duitse inlichtingendienst zou deze scène de religieuze gevoelens van moslims kunnen kwetsen en zou het bij voorstellingen tot ongeregeldheden kunnen komen. Concrete dreigingen zijn er nog niet geweest, maar de Deutsche Oper vond het toch beter om het stuk van het programma te halen. De Duitse minister van Binnenlandse Zaken Wolfgang Schaüble noemde het besluit tijdens een bezoek aan Washington "krankzinnig" en "onaanvaardbaar." (Trouw, 26/9/06)
- Maria Goos' successtuk 'Cloaca' krijgt de komende maanden maar liefst drie Duitse opvoeringen. Het stuk wordt gespeeld in Berlijn, Osnabrück en Oberhausen. Jos de Kan regisseert de voorstelling in Oberhausen die 'Cloaca' heet, in de andere steden wordt de titel 'Alte Freunde'. Alledrie gebruiken dezelfde vertaling, van Rainer Kersten.
Cloaca speelde eerder in Londen in de regie van Kevin Spacey, en werd daar zeer slecht gerecenseerd. Mede om die reden houdt Goos nu meer afstand: "In Londen heb ik me intensief met de vertaling bemoeid, zodat de klap van de slechte ontvangst des het harder aankwam. Mijn agent heeft inmiddels ook de rechten verkocht aan Argentinië, Chili en een ander Zuid-Amerikaans land waarvan ik de naam vergeten ben. Ook is het vertaald in het Tsjechisch en het Bulgaars. In augustus gaat de Spaanse versie in Madrid in première. Toneelrechten verkopen levert trouwens geen bal op, het wordt pas wat als de bezoekers komen." (NRC, 18/1/06)
- Dirigent en artistiek leider Christian Thielemann vertrekt vroegtijdig bij de Deutsche Oper, nadat duidelijk is geworden dat Berlijn niet meer geld heeft voor het instituut. Thielemann had een contract tot 2007, maar vertrekt aan het eind van dit seizoen. Hij wordt chef-dirigent bij het Philharmonisch Orkest München. (Het Parool, 19/5/04)
- Luk Perceval wordt vanaf augustus 2005 regisseur bij de Schaubühne in Berlijn. Perceval (46) wordt lid van de artistieke raad, naast Sacha Walz en Thomas Ostermaier. Het was al eerder bekend dat Perceval het door hem opgerichte Toneelhuis in Antwerpen zou verlaten. Hij wordt daar opgevolgd door Josse de Paauw die de zaak waarneemt totdat Guy Cassiers het in 2006 overneemt. (NRC, 27/10/03)
- Na twee jaar meer nieuws over de Scorpions musical over de val van de muur. Hij gaat 'Wind of Change' heten, net als de grootste hit van de vermaarde Duitse rockformatie. Behalve deze onverbiddelijke klassieker zullen de heren nog vijftien nieuwe liedjes schrijven. Het geheel zal begin volgend seizoen in Berlijn in première gaan. (ANP, 27/8/03)
- Claus Peymann vertrekt volgend jaar als leider van het Berliner Ensemble. De Duitse regisseur vindt dat de gemeente Berlijn te weinig subsidie aan het gezelschap geeft. Berlijn kampt met torenhoge schulden en moet op meer culturele instellingen bezuinigen. Er lopen nog contacten met de Duitse Lotto over een subsidie van 2,7 miljoen euro, maar Peymann vindt dat een beslissing daarover te lang op zich laat wachten. (Volkskrant, 22/3/03)
- De drie opera's in Berlijn hoeven niet te fuseren. Ze blijven zelfstandig, maar er komt wel een overkoepelende stichting en er moet bezuinigd worden. Hiermee is een dreigende fusie of sluiting van een van de theaters van de baan. De Staatsoper, de Komische Oper en de Deutsche Oper krijgen nu gezamenlijk 115 miljoen euro subsidie, dat moet 10 miljoen minder worden. Er komen zo'n 220 arbeidsplaatsen te vervallen. De drie gezelschappen hebben nu een schuld van 40 miljard euro. (NRC, 6/2/03)
- Weer een theater voor Joop. Stage Holding koopt het Theater des Westens in Berlijn. De overname van het Metropoltheater in dezelfde stad gaat dan weer niet door, omdat de kosten van een renovatie te hoog blijken. Het theater wordt nu waarschijnlijk gesloopt. Het Theater des Westens, dat in 1896 zijn deuren opende, moet ook gerenoveerd worden. Het heeft 1300 stoelen en is het achtste theater van Stage Holding in Duitsland en het vijftiende wereldwijd. "Het Theater des Westens is een van de beroemdste en meest begeerde theaters in Duitsland", aldus Van den Ende. "Ik zie het als een unieke kans voor onze onderneming om producties te gaan uitbrengen in een theater met zo'n indrukwekkende reputatie". (ANP, 1/11/02)
- In een allesonthullend interview heeft Rijk de Gooyer verklaard dat hij twee jaar voor de CIA heeft gewerkt. Hij was van 1959 tot 1961 spion in Berlijn, toen hij daar op een toneelschool zat. De Gooyer was destijds drie maanden regie-assistent bij Bertolt Brecht. Vlak voor hij naar Berlijn vertrok, vroeg de Binnenlandse Veiligheids Dienst of hij voor een maandelijkse vergoeding van 3000 gulden inlichtingen wilde geven. "Ik moest naar Duitsland om die opleiding te doen en had geld nodig. Toen ben ik via de BVD voor de CIA gaan werken", aldus onze ex-spion bij 'Nova'. Zijn undercover activiteiten bestonden voornamelijk uit eten in Oost-Berlijnse restaurants met als hoogtepunt een diner aan tafel met DDR-leider Walter Ulbricht. Hij zegt zelf niemand verraden te hebben en het geld nodig gehad te hebben "om een borreltje te kunnen drinken". Een deskundige, Cees Wiebes, noemt de vergoeding fors maar niet onwaarschijnlijk. Net als geestelijken en journalisten, werden acteurs vaak gerecruteerd. Een woordvoerder van de AIVD, de opvolger van de BVD, kon geen commentaar geven op de onthullingen van De Gooyer. (ANP & NRC, 11/10/02)
- Udo Zimmerman, de intendant van de Deutsche Oper. is gesommeerd te vertrekken. De Berlijns stadsregering vindt het tekort op de begroting van 100.000 euro dat zijn gezelschap heeft opgebouwd onaanvaardbaar. Zimmerman zegt dat hij moet vertrekken omdat het stadsbestuur een ander artistiek beleid wil. Ondertussen zijn de problemen bij de concullega's van de Berliner Staatsoper ook nog niet opgelost. Onlangs stortte tijdens een voorstelling van 'Don Giovanni' een hydraulische toneellift in elkaar. Het huis van Barenboim heeft 120 miljoen euro nodig om de gevaarlijke situaties voor publiek en artiesten op te lossen. (NRC, 3/10/02)
- "First we take Manhattan, then we take Berlin", zong Leonard Cohen, maar daar denkt Joop dan weer heel anders over; na het Metropol Theater in Berlijn krijgt hij nu zijn eigen theater in de Big Apple. Dodger Theatricals, de Amerikaanse dochter van Van den Ende's Stage Holding heeft een oude bioscoop gekocht tussen de 50e en 51e straat bij Broadway en gaat deze ombouwen tot een theatercomplex met vijf theaterzalen voor 300 á 600 bezoekers per zaal. (NRC, 1/6/02)
- De Duitse regisseur Andreas Homoki is benoemd tot chef-directeur van de Komische Oper in Berlijn. Homoki regisseerde afgelopen maand bij de Nederlandse Opera een enscenering van Alban Bergs 'Lulu'. De voorstelling werd met veel scepsis ontvangen. Eerder regisseerde hij in Nederland Bizets 'Carmen' en Strauss' 'Capriccio'. Ook deze producties waren omstreden. (NRC, 13/5/02)
- Joop lijkt hard op weg om de grootste musical-producent van Duitsland te worden. Zijn grootste concurrent, Stella, is in financiële moeilijkheden geraakt en heeft surséance aangevraagd. Van den Ende's bedrijf Stage Holding heeft de exploitatie van het Operettenhaus in Hamburg overgenomen. Stage Holding bezit nu vier theaters in Duitsland, met als vlaggeschip het Metropol in Berlijn, dat op dit moment gerenoveerd wordt. Daar moet een Van den Ende-musical gaan draaien over de val van de muur, met muziek van The Scorpions. (ANP, 2/5/02)
- In Berlijn moet het eerste operahuis worden opgericht uitsluitend gewijd aan opera's die na 1945 zijn gecomponeerd. Volgende week presenteren Sir Peter Jonas, intendant van de fameuze Bayerischen Staatsoper, en staatssecretaris van cultuur Knut Nevermann, de plannen hiervoor, alsook het ontwerp van architectenbureau Gewers Kühn. Het gebouw moet komen, als de plannen worden gerealiseerd, tussen de Bondskanselarij en de Hamburger Bahnhof. (AD, 21/11/01)
- In een Berlijns ziekenhuis is de even beroemde als omstreden toneelregisseur Einar Schleef (57) overleden aan een hartaanval. Schleef stierf op 21 juli, maar zijn advocaat heeft zijn overlijden pas nu bekendgemaakt. Schleef werd beroemd door zijn ensceneringen van Elfriede Jellinek's 'Ein Sportstück' (1998) voor het Wiener Burgtheater en Hochhuth's 'Wessis in Weimar' (1993) voor het Berliner Ensemble. In 1999 was zijn bewerking van Oscar Wilde's 'Salome' te zien op het Holland Festival. Volgend seizoen zou hij bij Toneelgroep Amsterdam 'Het balkon' van Genet regisseren. Collega Claus Peymann over Schleef's dood: "Een onbuigzaam genie heeft de wereld verlaten. Het Duitse en Europese theater houdt zijn adem in." (NRC, 2/8/01)
- Stage Holding van Joop van den Ende mag het roemruchte Metropol Theater in Berlijn kopen van het bestuur van deze stad. De gemeenteraadscommissie voor aankopen moet volgende week nog wel haar fiat geven. Het theaterproductiebedrijf wordt eigenaar van het gebouw voor het symbolische bedrag van 1 euro. Er moet wel 60 miljoen Duitse mark in worden geïnvesteerd, aldus de lokale autoriteiten in Berlijn. Stage Holding wil dit bedrag ook uitgeven. Bovendien moet het theater 150 banen opleveren en moet er 180 dagen per jaar worden gespeeld.
Het Metropol Theater is meer dan een eeuw oud en legendarisch om de suikerzoete operettes die er werden uitgevoerd. Het gebouw staat in het voormalige Oost-Berlijn. De koper verplicht zich het gebouw te renoveren in de stijl van de jaren twintig en dertig, maar met moderne technische voorzieningen.
De aankoop door Van den Ende komt overeen met de procedure voor het Circustheater in Scheveningen. Dat werd ook voor een gulden van de gemeente Den Haag gekocht, die terecht hoopte dat een vernieuwd en goed lopend theater een economische impuls voor Scheveningen zou zijn. Stage Holding vindt de Duitse markt interessant. Het bedrijf kocht eerder het Buddy Theater in Hamburg (waar eind dit jaar de Disney-musical 'The Lion King' in première gaat) en sloot een contract met het Colosseum Theater in Essen. Een groter bereik maakt het voor het bedrijf ook gemakkelijker om de rechten van grote musicals in de wacht te slepen. (ANP, 20/2/01)
- De Duitse staat doet een flinke duit in het zakje van de Berlijnse Opera-soap. De regering wil de Staatskapelle van de Berliner Oper 4 miljoen gulden geven. Dit is precies het bedrag dat dirigent Daniël Barenboim eiste, maar niet kreeg van de stad Berlijn. Dit verandert alles, zegt Barenboim: "Natuurlijk blijf ik." (AD, 16/11/00)
- Daniël Barenboim vertrekt in 2002 als artistiek leider van de Berliner Staatsoper. De constante bezuinigingen hebben hem zo boos gemaakt dat hij niet meer wil werken in de Duitse hoofdstad, ook niet als dirigent of pianist. Artistiek leiders in Berlijn vrezen dat meer prominente artiesten zullen vertrekken. Alle grote theatergezelschappen moeten het komende jaar 5 procent inleveren, wat bij elkaar zo'n 16 miljoen mark is. Senator van Cultuur Christoph Solz zit te broeden op een plan waar de Staatsoper, de Deutsche Oper en de Komische Oper gaan fuseren. Gedacht wordt aan een Parijs' model, waar de verschillende operahuizen voorzieningen als koor, orkest en depots delen. Barenboim ziet niks in zo'n fusie: "Het is alsof je een bigamist zou vragen uit twee vrouwen één te knutselen." (AD, Volkskrant, 13/9/00)
- Hulde voor Het Nederlands Danstheater. In Berlijn is het gezelschap door veertien danscritici uitgeroepen tot dansgroep van het seizoen 1999/2000. De groep heeft volgens deze danskenners de mooiste choreografiën te bieden. (Volkskrant, 1/9/00)
- Eindelijk is duidelijk wat Gerard Mortier gaat doen! In oktober 2001 zal hij op uitnodiging van het Berliner Wissenschaftskollege tien maanden de gast van de Duitse hoofdstad zijn. Wat hij gaat doen is niet direct duidelijk. Mortier beweerde eerder dat Berlijn de potentie had om dé opera-stad van Europa te worden. Hij is echter tegen de plannen om de verschillende operahuizen te fuseren, hij vindt echter wel dat het repertoire beter op elkaar afgestemd moet worden. Het idee van één super-intendant valt ook niet in goed aarde bij Mortier, dus zijn verblijf hoeft niet gezien te worden als een lange sollicitatie naar die functie. (Volkskrant, 8/8/00)
- De Blitzkrieg van Joop in de Duitse theaterwereld is nog niet gestuit. Het Berlijnse Metropol Theater moet de derde verovering worden, na theaters in Essen en Hamburg. Stage Holding, het theaterbedrijf van Van den Ende zou er een investering van 80 miljoen gulden voor over hebben. Het Metropol Theater, in het voormalige Oost-Berlijn, heeft een lange operette-traditie, maar staat sinds 1997 leeg. De huidige eigenaar, de gemeente Berlijn, wil van het gebouw af. (NRC & AD, 9/6/00)
- De Duitse variant van Het Theaterfestival, het Theatertreffen vindt voor de 37e keer plaats in Berlijn van 5 t/m 20 mei. Bij de geselecteerde voorstellingen, de tien beste uit het Duitse spraakgebied, zitten onder andere 'Schlachten', 'Körper' -de openingsvoorstelling van het Holland Festival- en 'Nothing hurts' -een voorstelling van regisseur Falk Richter en de Nederlandse choreografe Anouk van Dijk, die eerder werd geselecteerd voor de Keuze van de Rotterdamse Schouwburg. (VNG, 1/5/00)
- Het Holland Festival heeft een nieuwe openingsvoorstelling: de dansproductie 'Körper' van choreografe Sasha Waltz. Waltz is een van de artistiek leiders van de Schaubühne in Berlijn. Op het Holland Festival is nog een andere voorstelling van Waltz te zien, namelijk 'Na Zemlje'. Deze voorstelling werd gerepeteerd op het landgoed van Konstantin Stanislavski, waar Anton Tsjechov ooit 'Kersentuin' schreef. De opening van het festival is op 3 juni. (Trouw, 14/4/00)
- In Berlijn opent het Kriminaltheater haar deuren bij de Kurfürstendamm. In het theater worden uitsluiten Krimi's gespeeld. De makers richten zich op een ouder publiek dat de misdaadserie's op televisie te gewelddadig geworden vindt. (AD, 12/4/00)
- Vanaf 17 september dit jaar vindt in Berlijn een Beckett-festival plaats. Er worden toneelstukken opgevoerd, maar er wordt ook gediscussieerd over de invloed van Beckett (1906 - 1989) op beeldende kunst, literatuur, film en muziek. Deelnemers zijn onder andere de Poolse dichter en Nobelprijswinnaar Czeslaw Milosz en Susan Sonntag. (AD, 21/1/00)
- In Berlijn is de eerste voorstelling van het vernieuwde Berliner Ensemble in première gegaan. De geest van de oprichter van het theater, Bertolt Brecht, heeft te lang door de gangen gewaard, aldus de nieuwe intendant Claus Peymann. De eerste voorstelling onder zijn leiding is 'Brecht-Akte', een nieuw stuk van George Tabori over het verblijf van Brecht in Hollywood ten tijde van het uitbreken van de Koude Oorlog en de communistenjacht van senator McCarthy. Het is een eerbetoon aan, maar ook een afrekening met de oude meester. Pers en publiek waren enthousiast: "Brecht wordt neergezet als een krimpende Germaan, die op een goede dag in de aktentas kan worden opgeborgen, zodat de nieuwe huurders van het theater hem kunnen ontgroeien", aldus een Berlijnse theatercriticus. Niet iedereen is echter zo hoopvol. Met name de Berlijnse collega-intendanten van Peymann reageren vijandig. "Wat willen deze oude mannen? Voor ze in het graf springen nog één keer op hun grafsteen dansen?", vraagt Thomas Ostermeier, de 31-jarige leider van de Schaubühne zich af. Peymann (62) laat zich niet intimideren en kiest voor een degelijke programmering voor een burgerlijke doelgroep ('Hamlet, 'Tartuffe', Kroetz en Handke). Zijn enige twijfel is of hij Oostenrijk niet wellicht te vroeg heeft verlaten... (NRC, 14/1/00)
- In Berlijn is Ignatz Bubis overleden. Bubis was voorzitter van de Centrale Raad voor de joden in Duitsland, waar hij vooral bekend werd door R.W. Fassbinder van antisemitisme te beschuldigen, naar aanleiding van diens toneelstuk 'Het vuil, de stad en de dood'. Omdat een van de personages uit het stuk op Bubis zou zijn gebaseerd, bestaat het vermoeden dat Bubis zijn positie heeft misbruikt om een persoonlijke vete uit te vechten. Desalniettemin is het stuk nooit in Duitsland opgevoerd. Toen het Berlijnse Maxim Gorki theater vorig jaar nog het stuk wilde spelen barstte er een storm van protest los. Ook in Nederland is het stuk niet onomstreden. In Israël niet. Daar is het dit jaar door een studentengroep uitgevoerd zonder dat er een haan naar kraaide.
Bubis is 72 jaar geworden en is conform zijn wens in Israël begraven. (Parool, 14/8/99)
- Onder de titel 'Schauspielerrepublik' spelen de toneelgroepen Dood Paard en Stan tussen 11 en 20 juni enkele voorstellingen in Berlijn. Dood Paard speelt 'MedEia' en 'Mission Impossible', dat voor de gelegenheid is vertaald in "officieel Duits, vreemdelingen Duits, bad English en proper English". Stan speelt 'Point Blank', een voorstelling die in de zomer van 1998 gemaakt in Lissabon samen met vier Portugese acteurs, en een engelse bewerking van 'Platonov' van Tsjechov. Naast de voorstellingen vinden er onder de titel 'Theater Lounge' interviews, lezingen van stukken, theatercolumns en gesprekken met Duitse, Nederlandse en Belgische toneelspelers en schrijvers plaats (VNG, 5/6/99)
- In Berlijn is de opvoering van 'Die Berliner Republik' bij de Volksbühne stopgezet. Regisseur Christoph Schlingensief kan "in het aangezicht van de Duitse deelname aan een aanvalsoorlog artistiek en politiek niet verantwoorden" door te gaan. In de Volksbühne moeten volgens hem vluchtelingen uit Kosovo worden ondergebracht. (Volkskrant, 24/4/99)
- Het omstreden toneelstuk 'Het vuil, de stad en de dood' van Fassbinder wordt voor het eerst in Israël gespeeld. In Nederland heeft de opvoering van het stuk in 1987 voor veel commotie gezorgd. Demonstranten hielden de opvoering in Rotterdam tegen, Jules Croiset ontvoerde zichzelf en Mau Kopuit, de toenmalige hoofdredacteur van het 'Nieuw Israëlietisch Weekblad', noemde het "het zwaarste antisemitische incident" in Nederland sinds de Tweede Wereldoorlog. In Duitsland is 'Het vuil' nog nooit gespeeld. Vorig jaar nog zag het Maxim Gorki Theater in Berlijn door een hoos van kritiek van een opvoering af. Tot dusver is er in de Israëlische media niet over deze nieuwe opvoering gerept, waarschijnlijk ook omdat het uitvoerende gezelschap, een particuliere toneelschool in Tel Aviv, slechts een marginale plaats inneemt. (Parool, 23/4/99)
- Het Zuidelijk Toneel gaat dit jaar wederom naar Edinburgh, ditmaal met de voorstelling 'India Song', die op 10 juni tijdens het Holland Festival in première gaat. De voorstelling, een stuk van Marguerite Duras in de regie van Ivo van Hove gaat in de herfst van dit jaar op tournee, en speelt ook in Parijs. Daarnaast speelt Het Zuidelijk Toneel 'Koppen' op het Festival Theater der Welt in Berlijn. (VNG, 18/3/99)
- Het wereldberoemde Schillertheater in Berlijn wordt mogelijk heropend als thuisbasis van de Berliner Festspiele. Het Filmfestival van Berlijn en het Theatertreffen zullen er onderdak vinden. Het Schillertheater was na de oorlog het belangrijkste Westberlijnse theater, maar werd in 1986 gesloten, omdat de kosten met 30 miljoen mark per jaar nogal uit de hand waren gelopen. (AD, 11/3/99)
- Terwijl Jürgen Gosch, regisseur bij het Deutsches Theater in Berlijn, bij Toneelgroep Amsterdam 'Bakchanten' regisseert, zit Gerardjan Rijnders, de artistiek leider van TGA, in Berlijn om bij het Deutsches Theater 'Penthesilea' te maken. (Parool, 22/10/98)
- Het Maxim Gorki Theater in Berlijn ziet af van de opvoering van 'Het vuil de stad en de dood' van Fassbinder. Intendant Bernd Wilms is hiermee gezwicht voor massale protesten tegen de opvoering wegens het vermeende anti-semitisme in het stuk. "We nemen de bezwaren serieus; voor een machtsstrijd voelen wij niets", aldus Wilms (AD, 14/10/98)
- In Berlijn is op 93-jarige leeftijd de Duitse acteur Bernhard Minetti overleden. Minetti was een van de belangrijkste duitstalige acteurs. Thomas Bernhard bewonderde hem zeer en schreef het stuk 'Minetti' speciaal voor hem. Zijn laatste grote rol speelde hij eerder dit jaar in 'De Oceaanvlucht' van Robert Wilson. (AD, 13/10/98)
- Het Berlijnse Maxim Gorki Theater is van plan om 'Het vuil, de stad en de dood' van Rainer Werner Fassbinder op te voeren. Joodse organisaties eisen een verbod op het opvoeren van dit omstreden stuk. De Berlijnse wethouder Radunski van Cultuur wil gaan bemiddelen, maar is in principe tegen een verbod.
Het toneelstuk uit 1975 gaat over een joodse huisjesmelker en zijn verhouding met een prostituee. Pas in 1985 werd het stuk voor het eerst opgevoerd, maar die uitvoering werd onderbroken door de toenmalige voorzitter van de Joodse Raad, Ignatz Bubis, die demonstratief op het podium ging staan. Bubis vindt het stuk anti-semitisch, maar heeft ook persoonlijke bezwaren: hij denkt dat Fassbinder de hoofdrol op hem heeft gebaseerd. Toen het stuk in Nederland in 1987 werd gespeeld werd ook hier de voorstelling verstoord. Acteur Jules Croiset zette zelfs zijn eigen ontvoering in scène om te protesteren tegen het stuk. Regisseur Lauffenberg van het Maxim Gorki Theater is zich bewust van de situatie en wil de voorstelling opnemen in een dubbelproject, samen met Berlin Alexanderplatz. "Beide stukken gaan over antisemitisme en vreemdelingenhaat en zijn daarom zeer actueel in Duitsland." (Volkskrant, 3/9/98)
- Robert Kreis, Hagenaar en 48, laat in een cabaret-revue in Berlijn de jaren '20 herleven en heeft daarmee veel succes. In een interview verklaart hij: "Dat is het 'Dansen op de vulkaan-effect. We leven nu toch, zeker in Duitsland, in een economische crisistijd die bijna doet denken aan de Grote Depressie. Er zijn hier zeven miljoen werklozen. In Berlijn heeft al een vijfde van de bevolking geen baan! Er zijn zorgen. En dat is de tijd waarin men betoverd wil worden door het theater, aan de ellende wil ontsnappen." (Telegraaf, 9/5/98)
- Claus Peymann wordt de nieuwe intendant van het Berliner Ensemble, het roemruchte theatergezelschap van Bertold Brecht en Heiner Müller. Dit werd bekend gemaakt bij de opening van het Theatertreffen, het duitse Theaterfestival. De 60-jarige Peymann werkte eerder in Frankfurt (Theater am Turm), Berlijn (waar hij de Schaubühne am Halleschen Ufer oprichtte), Stuttgart (waar hij tevergeefs een toneelstuk van de duitse terroriste Ulrike Meinhof probeerde op te voeren), Bochum (waar de critici zijn gezelschap tot het beste van de BRD uitriepen) en Wenen (Burgtheater). Zijn voorstellingen zijn over het algemeen fel, omstreden, maar zeer succesvol. (NRC, 2/5/98)
- Op 1 oktober 1998 begint in Berlijn de Berlin Biennale die tot 2000 duurt. (AD, 16/3/98)