Onderwerp
Sarah Kane (4 nieuwsberichten)
- Het Holland Festival heeft dit jaar zo'n 45.000 bezoekers getrokken. Dat is een record, en bovendien bijna het maximum haalbare aantal. Van de 79 voorstellingen en uitvoeringen waren en 26 uitverkocht. Met name Pina Bausch, Anne Teresa de Keersmaeker en The Wooster Group waren populair.
Volgend jaar stelt festivalleider Ivo van Hove zijn laatste festival samen. Enkele programma-onderdelen zijn al bekend: Peter Sellars maakt een opera over het vluchtelingenvraagstuk; filmactrice Isabelle Huppert speelt een stuk van Sarah Kane; de slotvoorstelling wordt 'Wolf', de laatste productie van Alain Platel. Van Hove noemt het een voorstelling waar "alles waar ik artistiek voor sta in samenkomt". 'Wolf' ging afgelopen mei in première op het KunstenFestivalDesArts in Brussel. Het Holland Festival vindt plaats van 2 t/m 26 juni 2004 (ANP & VNG, 25/6/03)
- Het Londense Royal Court Theatre gaat '4:48 psychosis' opvoeren. Het gaat om het laatste stuk van Sarah Kane dat ze schreef in enkele nachten één week voor haar dood. Kane pleegde in februari dit jaar zelfmoord door in een ziekenhuis een overdosis te nemen en zich vervolgens op te hangen aan haar schoenveters. (AD, 21/9/99)
- De Vlaamse theaterregisseur Luc Bondy kan met trots terugzien op zijn eerste Wiener Festwochen, het festival waarvan hij directeur theater is. Vooral de kleinere voorstellingen vielen op, waar de grote namen het lieten afweten. Hoogtepunt was een opvoering van 'Gesäubert' van Sarah Kane in de regie van Peter Zadek; de schokkende enscenering joeg de bezoekers op de vlucht en één dame viel flauw. Alleen de Weense pers had geen goed woord over voor het festival, maar dat schijnt daar traditie te zijn. (NRC, 1/7/99)
- Sarah Kane, een van de meest controversiële toneelschrijfsters van Groot Brittannië, is op 20 februari dood in haar flat aangetroffen. Ze heeft zich waarschijnlijk opgehangen. Kane werd 27 jaar en liet vier toneelstukken achter: 'Blasted', 'Phaedra's Love', 'Cleansed' en 'Crave'. Met haar debuut 'Blasted' (1995) haalde Kane de Britse voorpagina's. "Het vraagt geen aandacht, maar het eist het. Het maakt me misselijk. Sarah Kane kan schrijven. Ik hoop alleen dat ze ontwaakt uit de nachtmerrie van haar eigen verbeelding," schreef The Observer toen. Met Ravenhill ('Shopping and Fucking') en Butterworth ('Mojo') behoorde Sarah Kane tot de nieuwe generatie Britse toneelschrijvers. (Parool, 23/2/99)