oude meuk

Onderwerp

Onafhankelijk Toneel (13 nieuwsberichten)

  • Matthijs Rümke (1954) wordt per 1 augustus 2005 de nieuwe artistiek leider van ZT Hollandia. Rümke is tot eind 2004 artistiek leider van jeugdtheatergezelschap Artemis. Het bestuur van het gezelschap kiest hiermee voor een artistiek gezicht, in plaats van een intendant. Naast Rümke is aanstormend regisseur Olivier Provily gevraagd om vaste regisseur te worden.
    De acteurs van ZT Hollandia hebben nog niet gesproken met Rümke. Alleen Bert Luppes, die namens de acteurs in de benoemingscommissie zat, heeft aangegeven aan het gezelschap verbonden te zullen blijven. De naam ZT Hollandia zal overigens verdwijnen met het afscheid van Johan Simons. Wat de nieuwe naam van de groep wordt is nog niet bekend.
    Het bestuur van ZT Hollandia heeft lang getwijfeld over de opvolging van Simons. Lange tijd leek het erop dat gekozen zou worden voor een intendant, in de persoon van Henk Scholten, nu directeur van de Stadsschouwburg in Utrecht. Ook Rümke zelf had eigenlijk andere plannen: hij werd gevraagd om een aantal voorstellingen per jaar te regisseren bij het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam. (VNG & Volkskrant, 3/11/03)

  • Rotterdam krijgt er weer een nieuw theater bij: het Onafhankelijk Toneel heeft 6,3 miljoen gulden te besteden voor de bouw van een theater in het gebied rond de Westzeedijk in Delfshaven. In het bestaande gebouw van het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam, dat gerenoveerd gaat worden en een glazen voorgevel krijgt, komt een houten binnengebouw. Hierdoor blijft het mogelijk om bij iedere productie de speelruimte aan te passen aan de artistieke wensen. In de ruimte tussen de twee gebouwen kunnen alle lampen, bruggen en draden worden weggewerkt.
    Artistiek leider Gerrit Timmers heeft grootse plannen om het nieuwe theater te laten integreren in de natuurlijke omgeving: "Vóór het gebouw ligt een braakliggend terrein. Het zou geweldig zijn om openluchtvoorstellingen te maken waarbij de dijk als tribune fungeert." Het theater, ontworpen door Franz Ziegler, moet eind 2003 klaar zijn. (Volkskrant, 11/5/01)

    meer over: nieuwbouw


  • Zondagavond hebben honderden Marokkanen en Nederlanders in het Theater Zuidplein gedebatteerd over de kwestie 'Aïsja'. Dat men weer met elkaar praat, wil niet zeggen dat de voorstelling dichterbij is gekomen. Regisseur Gerrit Timmers ziet het debat voornamelijk als "een begin om een nieuwe dialoog op te kunnen bouwen". Rick van der Ploeg wilde nog niks zeggen over de kwestie, hij moet eerst het stuk nog lezen. Hij heeft nu wel een kopie van de tekst mee naar huis genomen. (AD, 13/2/01)


  • De rechtbank heeft de zaak van Componist N. Cherradi en musicus M. Khnous tegen het Onafhankelijk Toneel afgewezen. Cherradi en Khnous voerden aan dat het personage Aïsja ook wel geschrapt had kunnen worden. Het OT verweerde zich dat dat hetzelfde zou zijn als een 'Hamlet' zonder Hamlet. De rechtbank was het hier mee eens. Geert Timmers, artistiek leider van OT zegt over de uitspraak: "We zijn opgelucht dat nu een onafhankelijke instantie heeft verklaard dat wij wel degelijk zorgvuldig hebben gewerkt. Er was in alle commotie zo veel onduidelijkheid ontstaan, dat ik zelf ging twijfelen aan mijn integriteit."
    Het gerucht dat het gezelschap inmiddels de buik vol zou hebben van Marrokaanse artiesten klopt niet; de onderhandelingen om de voorstelling door te laten gaan zijn nog steeds bezig. Dat zal echter hoogstwaarschijnlijk niet meer tijdens Rotterdam 2001 gebeuren. "Er zal de nodige tijd overheen gaan, want het moet uiterst zorgvuldig gebeuren. We weten nu hoe gevoelig de zaak ligt", aldus Timmers. Overigens is er van de kant van de Marrokaanse regering nog steeds niks vernomen. Minister Korthals heeft in januari zijn Marrokaanse collega over de dreigementen benaderd. (AD, 2/2/01)

    meer over: rechtszaken


  • Rick van der Ploeg veroordeelt de afgelasting van 'Aïsja'. In antwoord op Kamervragen beschrijft hij de situatie als "ernstig te betreuren" en "een ongewenste aantasting van het grondwettelijke recht van vrije meningsuiting en van artistieke vrijheid". "In religies opgenomen geboden of verboden behoren geen dwingend stempel te drukken op het handelen van mensen, tenzij zich daaraan uit vrije wil onderwerpen", aldus de staatssecretaris. (AD, 26/1/01)

  • Componist N. Cherradi en musicus M. Khnous, die mee zouden werken aan de 'Aïsja' van het Onafhankelijk Toneel, hebben een kort geding aangespannen tegen het theatergezelschap. Zij eisen respectievelijk 34 duizend en 19 duizend gulden, omdat het OT de contractuele afspraken niet nakomt. Het OT heeft volgens hen te weinig gedaan om de voorstelling na het afzeggen van de muzikanten en acteurs uit Marokko toch door te laten gaan. Cherradi en Khnous sloten zch overigens aan bij de weigering van hun collega's uit Marokko in de voorstelling op te treden. Toch was de opschorting volgens advocaat Meijer voorbarig: 'De musici hadden gezegd dat zij op een andere manier wél met de voorstelling door hadden willen gaan.' Het OT heeft op zijn beurt de musici en componist aansprakelijk gesteld voor de geleden schade. Het kort geding dient 26 januari. (Volkskrant, 18/1/01)

    meer over: rechtszaken


  • De Rotterdamse Schouwburg probeert alsnog een voorstelling over Aïsja, de vrouw van de profeet Mohammed, op de planken te krijgen. Het OT zei de uitvoering van 'Aïsja en de vrouwen van Medina' in november af. De schouwburg onderhandelt nu met producenten in Italië die een vergelijkbaar stuk uitvoeren. (Volkskrant, 15/1/01)

  • Het Onafhankelijk Toneel heeft de voorstelling 'Aïsja en de vrouwen van Medina' afgelast, omdat de Marokkaanse zangers, componist en musici het om religieuze redenen niet meer willen spelen. De toneelgroep is verbijsterd. De voorbereidingen waren al vier jaar aan de gang. De voorstelling zou in februari uitkomen als onderdeel van Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001. 'Aïsja en de vrouwen van Medina' is gebaseerd op de roman 'Ver van Medina' van de Algerijns-Franse schrijfster Assia Djebar. Zijzelf heeft in opdracht van OT het libretto geschreven, waarin zij als hoofdpersoon Aïsja, de jongste vrouw van de Mohammed, opvoert. Noureddine El Ansari, theatermaker/dichter in Parijs, vertaalde het Franse script naar het klassiek Arabisch. Regisseur Gerrit Timmers wilde door de tekst te laten zingen een niveau te hanteren dat bij het sacrale gegeven past.
    De Marokkaanse zangers, die in audities in Marokko werden geselecteerd, kregen het script in juli in bezit en zouden over anderhalve week naar Nederland komen voor de repetities. Afgelopen week bleek volgens het OT dat er weerstand bestond binnen de islamitische gemeenschap in Marokko en die in Nederland. De zangers lieten weten dat het stuk niet door hen gespeeld kan worden. Ook componist Najib Cherradi en twee musici gaven te kennen niet verder te willen. "Ondanks het feit dat zij reeds lange tijd de inhoud kennen komt pas nu de negatieve reactie op gang. Ditzelfde is het geval bij onze Marokkaanse kennissen en vrienden in Nederland, die wij vanaf 1995 altijd nauw betrokken hebben bij ons werk, en die dus ook al vroeg op de hoogte waren van deze nieuwe productie", stelt het gezelschap in een verklaring. "De algehele houding is dat het verboden is Aïsja op het toneel te zetten. Er zijn zelfs stemmen die zeggen dat dit onderwerp in het geheel niet op het toneel thuishoort". De organisatie betreurt het dat niet eerder is gereageerd zodat het stuk kon worden aangepast. (VNG, 27/11/00)

  • Na de Dogtroep heeft nu ook het Onafhankelijk Toneel een voorstelling speciaal voor culturele minderheden gespeeld. Het betrof een middagvoorstelling van 'Othello' die bedoeld was voor Marokkaanse vrouwen. In tegenstelling tot de ludieke actie bij 'Atom Tattoo', was deze speciale voorstelling door het Onafhankelijk Toneel vanaf het begin van de repetities voorbereid. De groep heeft verschillende netwerken - zoals Marokkaanse gemeentevoorlichters en allochtone vrouwenverenigingen - ingeschakeld om de vrouwen te bereiken en warm te maken voor de voorstelling. Er kwamen 45 Marokkaanse vrouwen op de speciale matinee af. Gerda Roest, publiciteitsmedewerker van het OT: "Allemaal vrouwen die nog nooit in het theater waren geweest. Zij vonden het heel bijzonder. Steeds klappen. En lachen, om alles lachen. Ook op erge momenten, dat vonden wij een beetje vreemd, maar dat had met schrik of zenuwen te maken. Aan het eind barsten er ook dames in tranen uit. Ik denk trouwens dat we nu te ver zijn gegaan in wat de doelgroep wilde. Houd jij er rekening mee dat bij een voorstelling de dames voortdurend weglopen om naar de voorstelling te gaan of te gaan telefoneren? Het is zo anders. We kregen een telefoontje met de vraag: hoe is het geregeld met de kinderopvang? Aan zulke dingen denk je zo niet. En in de pauze wilden drie vrouwen een plek om te bidden. Had ik ook helemaal niet over nagedacht." (Volkskrant & Parool, 8/2/00)

    meer over: publiek


  • Er komt een opera over Erasmus. Gerrit Komrij schrijft het libretto over de vriendschap tussen de Rotterdamse humanist en de Portugees Damião De Gões. 'Erasmus' wordt een coproductie van de twee culturele hoofdsteden van Europa in 2001, Rotterdam en Porto. De muziek wordt geschreven door de jonge Portugese componist Antonio Chagas Rosa, die in Nederland heeft gestudeerd en in Portugal woont. De artistiek leiders van het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam, Mirjam Koen en Gerrit Timmers, zijn benaderd voor de regie. Half januari wordt hierover beslist. Programmeur Klemens Wannemacher van Rotterdam 2001 zegt over het project: "'Erasmus' wordt een kameropera, gemaakt door een oudere Nederlandse schrijver en een jonge Portugese componist die bovendien in beide landen hebben gewoond. Het is een mooi organisch project". (Volkskrant, 24/12/99)

    meer over: opera, Rotterdam


  • Mirjam Koen, artistiek leider van het Onafhankelijk Toneel, stelde bij de uitreiking van de Prijs van de Kritiek dat het OT dratisch moet gaan inkrimpen of activiteiten gaan afstoten. Het gezelschap "staat met de rug tegen de muur", omdat zowel de gemeente Rotterdam als het Fonds voor de Podiumkunsten het gezelschap links laten liggen. Het OT zit al jaren in slooppand met regelmatige lekkage, waar de toegenomen bezoekersaantallen nauwelijks nog een plaats kunnen vinden. Bovendien heeft het gezelschap geen aparte repetitieruimte. De gemeente Rotterdam had een nieuwe zaal voor het Onafhankelijk Toneel vorig jaar nog hoog op de agenda staan, maar dit jaar werd toch voorrang gegeven aan jongeren en migranten, hetgeen zich uitte in subsidies aan theaters Zuidplein en Hofplein en aan gezelschap Bonheur. Nu ook het Fonds voor de Podiumkunsten geen ondersteuning wil bieden aan een nieuwe voorstelling met Marokkaanse acteurs luidt het gezelschap de noodklok. "Het komt erop neer dat we onze opera- en allochtonenvoorstellingen zullen moeten afstoten. Zelfs het feit dat we dit jaar behalve de Prijs van de Kritiek ook nog de Sonia Gaskellprijs en de Prosceniumprijs hebben gekregen schijnt geen indruk te maken", aldus Koen. (Theatermaker, 0/11/99)

    meer over: subsidiekorting


  • De Prijs van de kritiek 1999 is voor Het Onafhankelijk Toneel. Deze prijs is een initiatief van de KNT, de Kring Nederlandse Theatercritici. De Kring was speciaal verrukt over 'De Woudduivel', volgens hen de beste Tsjechov van het afgelopen seizoen. De onderscheiding wordt op 29 augustus uitgereikt in het huistheater van de groep aan de Mullerpier in Rotterdam. (AD & Volkskrant, 9/7/99)


  • In het Theater aan de Parade in Den Bosch zijn de belangrijkste toneelprijzen uitgereikt.
  • De Colombina is gewonnen door Sien Eggers voor haar rol in 'De Cocu Magnifique' van Het Toneelhuis. [minirecensie]
  • De Arlecchino is gewonnen door Paul Hoes voor zijn rol in 'Jefta of semitische liefdes' van Het Toneel Speelt.
  • De Hans Snoek Prijs voor de beste jeugdtheatervoorstelling is gewonnen door 'De Tolbrug' van Ybycus.
  • De Theo d'Or is gewonnen door Marieke Heebink voor haar rol in 'Een ideale vrouw' van Toneelgroep Amsterdam. [minirecensie]
  • De Louis d'Or is gewonnen door Lucas van der Eynde voor zijn rol in 'De Cocu Magnifique' van Het Toneelhuis. [minirecensie]
  • De Prosceniumprijs is gewonnen door het Onafhankelijk Toneel voor hun uitvoering van 'De Woudduivel' in de regie van Mirjam Koen. [minirecensie]
  • De Toneel Publieksprijs is gewonnen door zowel 'Wilhelmina; je maintiendrai' als 'Hamlet' van Het Nationale Toneel. [minirecensie 'Wilhelmina'] [minirecensie 'Hamlet']
  • Het geheel werd verder opgeleukt door een Toneelgroep Amsterdam-modeshow, met Hans Kesting als lady-speaker; Stef Bos; een basketbal-opera;fragmenten uit 'De prijs van de liefde' van Henri de Bataille, gespeeld door Theo Mann Bouwmeester gespeeld door Trudy de Jong, Louis Bouwmeester gespeeld door Pierre Bokma, de jonge minnaar gespeeld door Jacob Derwig, en door het dienstmeisje gespeeld door Halina Reijn; een dronken Rick van der Ploeg; en door een ontroerende speech, waarin Marieke Heebink haar prijs opdroeg aan haar moeder. Overigens moeten de beide winnaars van de Publieksprijs het prijzengeld delen. Zowel het Impresariaat Jacques Senf als Het Nationale Toneel krijgen 50.000 gulden. Ook demissionair staatssecretaris Van der Ploeg, die de prijs uitreikte, noemde de uitslag onwaarschijnlijk, "het lijkt de politiek wel". Beide voorstellingen kregen een cijfer van 8,6333. (VNG, 6/6/99)

praat mee

schrijf een mini