Onderwerp
Egypte (4 nieuwsberichten)
- Via zijn Egyptische vriendin is jazzpianist Michiel Borstlap aan een wel zeer groots en meeslepende opdracht gekomen. De vorst van Qatar, sjeik Hamad bin Khalifa Al Thani heeft hem de opdracht gegeven een opera te schrijven over het leven van de elfde-eeuwse wijsgeer Ibn Sina, voor u misschien beter bekend als Avicenna. Borstlap noemt het schrijven van de eerste Qatarese opera "een heidens karwei" en heeft er ook veel andere opdrachten voor moeten afzeggen, maar het vorstelijke honorarium, de buitengewoon prettige werkomgeving van een luxe appartement aan de Nijl en live televisie uitzendingen met drie honderd miljoen kijkers hebben hem toch kunnen overhalen. (Volkskrant, 15/8/03)
- Als gastactrice speelde Adelheid Roosen met TGA tweemaal 'De koopman van Venetië' in Caïro. Met Engelse boventitels. Roosen: "Het was een geweldig gevoel: de voorstelling is zo Nederlands en dat je dan naar Egypte gaat en dat dat ding het doet. Het doet het! Het communiceert! De voorstelling ging stikgoed. Het publiek reageerde luidruchtiger dan hier. In Nederland worden alle mobieltjes uitgezet. Daar niet. Iedereen had ze aanstaan. Wie gebeld werd, stond gewoon op en begon te praten, wrong zich vervolgens de rij uit en praatte buiten de zaal op zijn gemak verder. Niemand om ze heen stoort zich daaraan. Dan is het ook niet raar. Daardoor had ook niemand van ons er last van. Er verschuift iets in je hoofd." (Parool, 19/9/02)
- Monica heeft nu eindelijk ook het Egyptische theaterpubliek veroverd. Maar liefst twee theaterproducties in Caïro zijn geïnspireerd op Monica Lewinsky, al berust volgens de toneelschrijvers elke overeenkomst met bestaande personen volledig op toeval. 'Mijn vrouw, Monica en ik' trekt volle zalen, evenals 'De president en Monica', dat door de Egyptische censuur tot 'Kimo en de blauwe jurk' is omgedoopt. (Parool, 1/4/00)
- De Egyptisch Nederlandse acteur Sabri Saad El Hamus begrijpt de verbazing rond zijn rol in de film 'Hammam fi Emmesterdem'. In de film speelt hij de hoofdrol en hij assisteerde bij de regie. "De film geeft een zwart/wit beeld van de betrekkingen tussen joden en Arabieren", geeft El Hamus toe, maar dit weerhield hem er niet van er aan mee te werken. "Ik kan toch een personage spelen waar ik het niet mee eens ben." In de film loopt de hoofdpersoon in een jas met een hakenkruis en doet hij verwijzingen naar Anne Frank onverschillig van de hand. Is dat niet vooroordeel-bevestigend? "Die man wist toen hij de jas ging dragen niet eens wat een hakenkruis betekende - daar worden Egyptenaren niet mee opgevoed. De film is echt onschuldiger dan hij lijkt". (Volkskrant, 13/12/99)