Onderwerp
De Nederlandse Opera (18 nieuwsberichten)
- Pierre Audi wordt vanaf volgend jaar de nieuwe artistiek directeur van het Holland Festival. Audi blijft directeur van De Nederlandse Opera, en zal net als Ivo van Hove dat was, dubbeldirecteur worden. Daarnaast heeft Audi gezegd slechts voor vier jaar aan te blijven, gedurende de Cultuurnota-periode 2005-2008. Ivo van Hove presenteert dit jaar zijn laatste Holland Festival. Zakelijk directeur Jacques van Veen blijft aan. (VNG, 16/2/04)
- Wie wel eens wat theatraals in zijn of haar garderobe wil hebben, moet op 8 februari naar Het Muziektheater. Daar houdt De Nederlandse Opera opruiming van haar kostuums. Zo'n vierduizend kostuums, hoeden, sieraden en schoenen uit produkties als 'La Traviata', 'Carmen', 'Rosa' en 'Don Giovanni' worden verkocht voor prijzen tussen de één en honderd euro. Met de opbrengst gaat de opera nieuwe kostuums maken. (NRC, 29/1/03)
- De Nederlandse Opera en het Prins Claus Fonds werken aan een opera met Afrikaanse muziek. Pierre Audi vertelt enthousiast over het project: "De prins had het idee voor een opera al jaren geleden en sprak er zeer vaak over. Hij was gebiologeerd door Afrika en hield zeer veel van muziek. Prins Claus bezocht operavoorstellingen en concerten en wilde met deze opera, zowel in Afrika als in het Westen, de Afrikaanse cultuur nadrukkelijk onder de aandacht brengen." Audi gaat over een paar maanden naar Afrika om een componist te zoeken. "Behalve in Zuid-Afrika en in enkele voormalige Franse kolonieën zijn er in Afrika vrijwel geen organisaties voor muziektheater. Het muziekleven bestaat daar vooral uit volksmuziek en rituelen. We moeten zoeken naar een componist, als men een Afrikaanse musicus zo kan betitelen, en iemand die een verhaal verzint en teksten schrijft. Het is niet de bedoeling iets te maken naar westers model, het moet puur Afrikaans worden." (NRC, 10/10/02)
- In Apeldoorn is op 95-jarige leeftijd Jaap den Daas overleden. Den Daas was een belangrijk figuur in het naoorlogse theaterleven. Van 1959 tot 1972 was hij directeur van De Nederlandse Opera en van 1965 tot 1975 gaf hij leiding aan het Holland Festival. Daarnaast was hij werkzaam bij de AVRO (waar hij met 'Hersengymnastiek' de eerste quiz in Nederland produceerde) en bij het Kurhaus in Scheveningen. Den Daas noemde zichzelf "half artiest, half ambtenaar". In de kunst stelde hij zijn normen hoog, al bleef hij praktisch: "Als wij het hoogste niet kunnen krijgen, moeten wij afdalen tot het goede." (NRC & VNG, 23/10/01)
- Pierre Audi (44) krijgt de Theaterprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds voor zijn durf en inventiviteit als regisseur en artistiek leider van De Nederlandse Opera. Prins Bernhard reikt op 30 oktober in De Nieuwe Kerk in Amsterdam alle Prins Bernhard Cultuurfonds Prijzen 2001 uit. De prijzen bestaan allemaal uit een bedrag van een ton. (ANP, 22/10/01)
- De Nederlandse Opera heeft de afgelopen twee jaar een uitvoerig publieksonderzoek laten doen. Dat de groep vaste bezoekers voornamelijk bestaat uit autochtone, hoger opgeleide 45-plussers uit Amsterdam, zal niemand verbazen. Naast deze abonnement houders zijn ook twee groepen potentiële vaste bezoekers onderzocht; een groep studenten aan de Rietveld-academie en een groep yuppen. Er bleken bij deze potentiële bezoekers nogal wat misverstanden te bestaan over De Nederlandse Opera. Zo dacht men dat De Nederlandse Opera alleen Nederlandse opera's zou uitvoeren of alle opera's in het Nederlands zou zingen. Nadat deze yuppen en kunststudenten een voorstelling van het gezelschap hadden gezien, bleek opera veel leuker dan gedacht. Als voornaamste redenen waarom men niet naar de opera gaat is dat men bioscoop of museum bezoek een hogere prioriteit geeft en men geen oppas kan vinden. (AD, 22/2/01)
- Erik Vos' verblijf in Tartastan is onderdeel van een groot plan om de Oost-Europese opera op te stoten in de vaart der volkeren. Eurostage, Stichting Global City Opera en 30 Nederlandse provincietheaters hebben hiervoor een plan gemaakt. Tussen 2001 en 2003 zullen West-Europese regisseurs werken met de operagezelschappen van Kazan (Tartastan) en Rousse (Bulgarije). De deelnemende provincietheaters garanderen twee produkties per jaar van deze operahuizen te programmeren. Voor de financiering voor deze ontwikkelingshulp is 9, 1 miljoen subsidie aangevraagd bij de ministeries van Buitenlandse Zaken en OCW en het Fonds voor de Podiumkunsten.
Van het Nederlandse opera-aanbod komt 75 procent uit Oost Europa, maar deze produkties worden steeds ouderwetser. Behalve Erik Vos' 'Falstaff' en de 'Nozze di Figaro' staan ook bewerkingen van Dario Fo's 'Barbier van Sevilla' en 'L'Italiana in Algeri' in de planning. De Nederlandse Opera, waarvoor Fo de ensceneringen maakte is hier niet zo heel gelukkig mee. Maar Peter Ultee, directeur van Eurostage zegt de rechten hiervoor bij Dario Fo zelf te kopen. (AD, 9/11/00)
- De koek wordt verdeeld: Het Toneel Speelt en Warner en Consorten krijgen alsnog rijkssubsidie, respectievelijk 390.000 en 260.000 gulden. Orkater krijgt er 900.000 bij en komt nu op 1,9 miljoen. Bijna alle gezelschappen met een positief advies van de Raad voor Cultuur krijgen 30 procent extra subsidie, met een maximum van 300.000 gulden. Dit staat in het voorstel dat staatssecretaris Van der Ploeg doet aan de Tweede Kamer. Het extra geld waar de Kamer om gevraagd heeft, verdeelt hij voornamelijk over de podiumkunsten (14,7 miljoen) en de muzikale sector (7,4 miljoen). Het Nederlands Danstheater en de Nederlandse Opera krijgen ook extra geld, vanwege hun rol als boegbeeld van de Nederlandse cultuur. Door een constructie met het ministerie van VWS krijgt het Handtheater ook alsnog subsidie - het Handtheater maakt voorstellingen met en voor doven en de kosten hiervoor worden nu gedeeld door de departementen voor cultuur en welzijn. (ANP & Volkskrant, 19/10/00)
- Medewerkers van het Muziektheater en De Nederlandse Opera hebben, voorafgaand aan de première van 'Aida', hun werk onderbroken. Hiermee probeerden zij een betere CAO bij de directie af te dwingen. Het is ze gelukt: het personeel krijgt nu twee extra atv-dagen. De nieuwe CAO gaat per 1 januari 2001 in. (Volkskrant, 10/6/00)
- Meegebrachte etenswaren mogen door het publiek niet genuttigd worden tijdens de zestien uur durende 'Ring des Nebelungen' in het Muziektheater in Amsterdam. Niet vanwege hygiënische bezwaren of de akoestische overlast van malende kaken, maar vanwege commerciële belangen: het Muziektheater heeft een contract met de catering van Martinair. Bezoeker Jan Duarte werd gemaand zijn eigen etenswaren weg te stoppen: "Ze zeiden dat we er niet inkomen als we zaterdag, als het volgende deel wordt opgevoerd, weer eten meenemen. Iedereen was heel boos." Hoewel in Bayreuth steevast gegeten wordt tijdens Wagner-opera's, is het volgens de heer Van Doorn van De Nederlandse Opera geen traditie om binnen te eten. "Bij het festival in het Engelse Glyndebourne is het wel gebruikelijk om te picknicken, maar dat is buiten." Van Doorn noemt als alternatief voor de hongerigen de projectie van de Ring op een groot videoscherm in het Oosterpark. (Parool, 9/6/99)
- Het Muziektheater in Amsterdam en de bonden hebben een principe-akkoord bereikt over de CAO van 1999. De werknemers van het Muziektheater en De Nederlandse Opera, die met acties hadden gedreigd, krijgen er drie procent loon bij en drie adv-dagen. (Parool, 22/5/99)
- Moose redacteur Miel de Zwart krijgt een cadeautje van het Holland Festival: op 17, 18, 20 en 23 juni zal er tegenover zijn huis op een videoscherm van vijf bij zes meter de integrale 'Ring des Nibelungen' worden geprojecteerd. De beelden worden via een live-verbinding vanuit het Muziektheater naar het Oosterpark in Amsterdam doorgeseind. De Oosterpark-Ring zal elke avond door zo'n 3000 bezoekers gratis te zien zijn. Niels Peter van Doorn van De Nederlandse Opera is er blij mee: "We wilden graag meewerken aan een laagdrempelige, Glyndebourne-achtige picknicksfeer. We zijn benieuwd of het werkt, 's avonds in het park zes uur lang naar Wagner op een scherm kijken. Het is geen popmuziek tenslotte." (Parool, 3/5/99)
- Brian Eno is de hoofdgast van het komende Holland Festival (5 tot 26 juni). Het festival opent met Purcell's 'King Arthur', een co-productie van Maccus, Huis aan de Amstel en Het Combattimento Consort Amsterdam. Op theatergebied valt uit te kijken naar de voorstelling 'Genesi' van het Italiaanse gezelschap Societas Raffaello Sanzio onder regie van Romeo Castelluci. De regiseur voert onder andere zijn eigen kinderen, een koe en een 12-jarig Azerbeidzjaans slangenmens ten tonele. De Nederlandse Opera brengt ons 'Bijbelse Stukken', werken van Stravinsky onder regie van Peter Sellars. (AD, Volkskrant & Parool, 26/3/99)
- Volgend seizoen verhoogt De Nederlandse Opera haar toegangsprijzen met tien procent. Deze prijsverhoging zorgt voor een ruimer budget voor educatieve projecten. Zo kunnen scholieren voortaan voor 15 gulden naar de opera en leden van de jongerenvereniging van DNO voor 25 gulden. De prijsverhoging wordt verdedigd met het argument dat de prijzen nog altijd "bescheiden" zijn vergeleken met buitenlandse operagezelschappen. Volgend seizoen brengt DNO zes nieuwe producties. Drie daarvan zijn wereldpremières, zoals 'Writing to Vermeer' de nieuwe opera van Louis Andriessen en Peter Greenaway. (AD, 10/3/99)
- De schade aan de decors van De Nederlandse Opera als gevolg van de waterschade valt erg mee. De decors die Karel Appel maakte voor 'Noach' hebben geen noemenswaardige littekens overgehouden aan het doorlekken van het dak van de decoropslag in Amsterdam Zuidoost. Het Nationale Ballet had meer pech: de schade blijkt achteraf toch veel groter dan verwacht. Enkele decors zijn total loss. (Volkskrant, 20/11/98)
- De hevige regenval heeft niet alleen watersnood veroorzaakt in het noorden van Nederland, maar ook bij de decoropslag van het Nationale Ballet en De Nederlandse Opera in Amsterdam Zuidoost. De schade viel mee: slechts een ton... (AD, 31/10/98)
- Peter Greenaway en Louis Andriessen zullen na de opera 'Rosa' opnieuw samenwerken aan een muziektheaterproject dat 'Writing to Vermeer' gaat heten. De première word verwacht in het seizoen 1999/2000 in het Muziektheater. Overigens wordt 'Rosa' uit 1994 op dit moment door De Nederlandse Opera in reprise genomen. (Volkskrant, 8/7/98)
- De Nederlands Opera heeft f 11.7 miljoen verdiend. (AD, 11/3/98)