Onderwerp
Israël (8 nieuwsberichten)
- Theater is straf! Tenminste, voor criminelen tussen de twaalf en 18 jaar in de Zuid-Israëlische stad Beersheba. De stad gaat de jeugdige delinquenten dwingen om naar het theater of een concert te gaan, op internet te surfen of rond te reizen door het land. Daarnaast moeten ze naar groepstherapie en workshops. De gemeente, die het project betaald, wil hiermee jonge autodieven en inbrekers een gevoel van eigenwaarde geven. (Metro, 1/9/00)
- Het voornemen om 'De vuil, de stad en de dood' uit te voeren, roept nog maar lauwe reacties op. De felle tegenstanders van dertien jaar geleden halen nu hun schouders op. Journalist Frits Barend vindt het niet nodig opnieuw in actie te komen: "Doesburg weet hoe ik er over denk". Directeur Nafthaniël van het Centrum Informatie en Documentatie Israël, vindt het een duidelijke provocatie, maar als Doesburg "mensen per se in verwarring wil brengen, moet hij dat vooral doen". (Volkskrant, 15/3/00)
- Op 18 augustus is de omstreden Israëlische toneelschrijver Hanoch Levin overleden. Levin was fel criticus van Israëlische politiek en maatschappij. Enkele van zijn 34 stukken werden zelfs verboden. (Theatermaker, 3/10/99)
- In Berlijn is Ignatz Bubis overleden. Bubis was voorzitter van de Centrale Raad voor de joden in Duitsland, waar hij vooral bekend werd door R.W. Fassbinder van antisemitisme te beschuldigen, naar aanleiding van diens toneelstuk 'Het vuil, de stad en de dood'. Omdat een van de personages uit het stuk op Bubis zou zijn gebaseerd, bestaat het vermoeden dat Bubis zijn positie heeft misbruikt om een persoonlijke vete uit te vechten. Desalniettemin is het stuk nooit in Duitsland opgevoerd. Toen het Berlijnse Maxim Gorki theater vorig jaar nog het stuk wilde spelen barstte er een storm van protest los. Ook in Nederland is het stuk niet onomstreden. In Israël niet. Daar is het dit jaar door een studentengroep uitgevoerd zonder dat er een haan naar kraaide.
Bubis is 72 jaar geworden en is conform zijn wens in Israël begraven. (Parool, 14/8/99)
- De opvoering van Het vuil, de stad en de dood op een toneelschool in Tel Aviv is een succes. De directeur van de opleiding, Joram Löwenstein, zegt over het stuk: "Fassbinder waarschuwt in zijn stuk voor het gevaar dat het antisemitisme in Duitsland weer opflakkert." Bernd Wilms, de Duitse regiseur die eerder dit jaar heeft moeten afzien van een opvoering van het stuk in Berlijn, was bij de première. Hij wil het Israëlische gezelschap uitnodigen de voorstelling in Berlijn op te voeren, maar Löwenstein wil wachten totdat daar het conflict rond Fassbinder is opgelost. (AD, 26/4/99)
- Het omstreden toneelstuk 'Het vuil, de stad en de dood' van Fassbinder wordt voor het eerst in Israël gespeeld. In Nederland heeft de opvoering van het stuk in 1987 voor veel commotie gezorgd. Demonstranten hielden de opvoering in Rotterdam tegen, Jules Croiset ontvoerde zichzelf en Mau Kopuit, de toenmalige hoofdredacteur van het 'Nieuw Israëlietisch Weekblad', noemde het "het zwaarste antisemitische incident" in Nederland sinds de Tweede Wereldoorlog. In Duitsland is 'Het vuil' nog nooit gespeeld. Vorig jaar nog zag het Maxim Gorki Theater in Berlijn door een hoos van kritiek van een opvoering af. Tot dusver is er in de Israëlische media niet over deze nieuwe opvoering gerept, waarschijnlijk ook omdat het uitvoerende gezelschap, een particuliere toneelschool in Tel Aviv, slechts een marginale plaats inneemt. (Parool, 23/4/99)
- Arnon Grunberg heeft een stuk geschreven voor een uitwisselingsproject van Duitse en Israëlische toneelschoolstudenten in het Schauspielhaus Düsseldorf. Volgens de dramaturge van het theater moest het een stuk worden over 50 jaar Israël en de hoopvolle toekomst, en vooral niet over de oorlog. Grunberg's stuk heet 'You're so very attractive when you're dead', is grotendeels in het Engels, gaat over de oorlog en is een groot succes. (Volkskrant, 21/9/98)
- Anat Efrany, Israëlische zangeres, zingt de solorol van Anne Frank, in 'Het dagboek van Anne Frank', de operaversie van Grigori. De opera wordt 5 mei opgevoerd op een geimproviseerd podium in het Weense parlementsgebouw, ter ere van oorlogs-herdenkingsdag. (Trouw, 4/5/98)