Onderwerp
Parijs (13 nieuwsberichten)
- De Kale Zangeres van Ionesco is voor de vijftienduizendste keer opgevoerd in het theater La Huchette in Parijs. Het stuk wordt daar sinds 1957 opgevoerd, nog steeds door de twee oorspronkelijke hoofdrolspelers Nicolas Bataille en Simone Mozet. (NRC, 30/7/04)
- De meeste theaters in Parijs zullen in verband met stakingen dinsdag gesloten zijn. Het theaterveld verzet zich zo tegen de plannen van de regering om te korten op de werkloosheiduitkeringen van kunstenaars en muzikanten in periodes dat ze weinig werk hebben. (Volkskrant, 27/2/03)
- De schandalen rond de prestigieuze balletschool van het Ballet de l'Opera National in Parijs stapelen zich op. In 2000 kwamen de eerste verhalen over het onmenselijke regime al naar buiten in een interview in de 'Marie Claire', maar na een onderzoek van het Ministerie van Werkgelegenheid komen de verhalen goed los. Anorexia, anti-depressiva, ontstekingsremmers, pijn, psychologische terreur, dit alles onder het schrikbewind van de 70-jarige Claude Bessy. Ondanks alle verhalen blijven honderden leerlingen per jaar zich aanmelden. De dertig die uiteindelijk worden aangenomen, komen in ieder geval op een zeer harde leerschool terecht. Bessy: "Als een kind niet wil werken, dwing ik het niet. Dan kan het vertrekken." (NRC, 5/12/02)
- De Franse kunstenares Niki de Saint Phalle is na een langdurige ziekte op 71-jarige leeftijd overleden in de Amerikaanse stad San Diego. De in Parijs geboren De Saint Phalle was vooral bekend door haar reusachtige Nana-beelden. Ooit zou in Rotterdam een dertig meter hoge Nana komen met een theaterzaal in haar baarmoeder. Het project is destijds om verschillende redenen afgeblazen. (ANP, 22/5/02)
- Op 60-jarige leeftijd is in een ziekenhuis in Parijs de Franse acteur Philippe Léotard overleden. Léotard stond in 1964 samen met Ariane Mnouchkine aan de wieg van het Théatre du Soleil. Hij speelde, naast een aantal rollen in Franse films, in 'The French Connection II' (1975) en 'the Day of the Jackal' (1973). (ANP, 25/8/01)
- Het operaseizoen in Parijs dreigt in de war te raken door een arbeidsconflict met technici over een kortere werkweek. Zo ging 'Die Zauberflöte' in première zonder decorwisselingen, terwijl voor 'Lucia di Lammermoor' helemaal geen decor opgesteld was. (Volkskrant, 29/11/00)
- China is boos op Frankrijk. Reden: de titel van een voorstelling. In Parijs wordt het surrealistische 'Verboden voor Chinezen en honden' opgevoerd. De Chinese regering vindt dit een belediging voor het Chineze volk en heeft de Franse regering gevraagd meteen een eind te maken aan de voorstellingen. De titel slaat op een bord dat in de negentiende eeuw bij de ingang van een park in Shanghai stond. De voorstelling heeft verder niets met China te maken; het gaat om een absurdistische uitvoering. (Volkskrant, 20/11/00)
- Daniël Barenboim vertrekt in 2002 als artistiek leider van de Berliner Staatsoper. De constante bezuinigingen hebben hem zo boos gemaakt dat hij niet meer wil werken in de Duitse hoofdstad, ook niet als dirigent of pianist. Artistiek leiders in Berlijn vrezen dat meer prominente artiesten zullen vertrekken. Alle grote theatergezelschappen moeten het komende jaar 5 procent inleveren, wat bij elkaar zo'n 16 miljoen mark is. Senator van Cultuur Christoph Solz zit te broeden op een plan waar de Staatsoper, de Deutsche Oper en de Komische Oper gaan fuseren. Gedacht wordt aan een Parijs' model, waar de verschillende operahuizen voorzieningen als koor, orkest en depots delen. Barenboim ziet niks in zo'n fusie: "Het is alsof je een bigamist zou vragen uit twee vrouwen één te knutselen." (AD, Volkskrant, 13/9/00)
- Pearle, de vereniging van Europese kunstinstellingen heeft kritiek op het advies van de Raad voor Cultuur. Op de jaarlijkse jaarvergadering in Parijs stelt deze vereniging dat de Raad 'met twee maten' meet. De Raad had zich niet in moeten laten met de opdracht van staatsecretaris van der Ploeg om "eerst te kijken wat er in moet en dan te kijken wat eruit kan". (Volkskrant, 14/7/00)
- Na twintig jaar toneelkritieken geeft NRC-theatercriticus Pieter Kottman zijn azijn aan Maarten. Hij wordt correspondent in Parijs voor dezelfde krant. Theatermakers waren opvallend weinig verheugd over zijn afscheid. Zijn stijl en vakkundigheid werden geroemd, maar er was ook kritiek op zijn vooringenomenheid. (VNG, 25/2/00)
- Nederland had 'Wilhelmina, je maintiendrai', Frankrijk heeft nu 'De Gaulle, L'homme qui a dit Non'. Afgelopen week is in Parijs de voorstelling over de rol van De Gaulle in de Tweede Wereldoorlog in première gegaan. Het spektakelstuk heeft veel succes; in het immense Palais des Congrès (4000 stoelen) is avond aan avond uitverkocht. De Gaulle en Frankrijk spelen de heldenrollen en Churchill en Roosevelt komen er soms wat bescheten vanaf. Maar het stuk, geschreven door twee leden van de Académie Française, "berust niet op fantasie, maar op de historische feiten". Dat wil zeggen: zolang de feiten zeggen dat het Franse verzet de oorlog won en dat joden met WOII niet zoveel te maken hadden. President Chirac houdt in elk geval wel van deze lezing van de geschiedenis, hij is al twee keer komen kijken. (NRC, 6/10/99)
- Voor het eerst in dertien jaar staat Gerard Depardieu weer op het toneel. Hij speelt in het moord-mystery 'De poorten van de hel', dat is geschreven door voormalig politicus Jacques Attali. Depardieu heeft kort geleden de opnamen van de verfilming van Asterix afgerond. (Volkskrant, 16/1/99)
- In Parijs gaat op 13 januari de voorstelling 'De poorten van de hel' in première, met Gerard Depardieu in de hoofdrol. Het stuk is geschreven door de politicus Jacques Attali, voormalig topman van de Oost Europabank en gaat over het leven van keizer Karel V. (Volkskrant, 1/12/98)