oude meuk

Onderwerp

akoestiek (6 nieuwsberichten)

  • Onderzoek van Australische wetenschappers naar de resonantie van de stem van sopranen heeft uitgewezen dat opera vaak niet te verstaan is, zie voor meer over dit allesverklarende onderzoek de publicatie in 'Nature'. (ANP, 8/1/04)
    zie ook: www.nature.com

    meer over: opera


  • 'Theatron' is de naam van het computerprogramma dat achttien theaters virtueel in drie dimensies heeft opengelegd. Het software-programma is bedacht door dr. Peter Eversmann, docent theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, en prof. dr. Richard Beacham, hoogleraar theaterwetenschap aan de Britse Universiteit van Warwick. In oktober wordt het project geëvalueerd door de Europese Commissie, één van de subsidiegevers. Met een simpele muisklik kunnen studenten en onderzoekers plaatsnemen in de graafsloge van het Italiaanse baroktheater Sabbioneta uit 1588, of rondwandelen in het allereerste Dionysostheater in Athene, dat rond 330 voor Christus gebouwd werd. Het is op deze manier mogelijk zelf conclusies te trekken over het functioneren van historische schouwburgen - niet door het lezen van stoffige boeken, maar via een programma dat veel weg heeft van het computerspel 'Doom'. Theatron is nog niet af, aanpassingen in de programmatuur maken het straks mogelijk mise-en-scènes uit te beelden, oorspronkelijke akoestiek te laten horen, of zelfs de chemische structuur van Middeleeuws steen te openbaren. De studenten zijn erg tevreden over hun nieuwe lesmethode: "Ik heb ze wel vijf kwartier bezig gezien met een Romeins theater", aldus Eversmann. (Volkskrant, 30/6/01)

  • Er komt een onderzoek naar de haalbaarheid van operavoorstellingen in het voormalige zendstation Radio Kootwijk op de Veluwe. Het monumentale complex zou zeer geschikt zijn als operagebouw omdat het een uitstekende akoestiek heeft. De Gelderse gedeputeerde Hans Esmeijer van Cultuur wordt langzaamaan heel enthousiast over een keten van operalocaties in en rond Apeldoorn: Paleis 't Loo, de manege in Voorst (bekend om zijn Rossini-uitvoeringen) en dus nu ook mogelijk Radio Kootwijk. (De Gelderlander, 12/10/00)

    meer over: opera


  • De Muziekprijs van het Prins Bernhard Fonds is gewonnen door geluidsrestaurateur Harry Coster. De 53-jarige Coster begon in de jaren '70 met het samenstellen en uitgeven van platen met historisch geluidsmateriaal. Coster maakte in opdracht van het TIN een aantal platen met historische opnames van cabaretiers en zangers. (AD, 23/6/00)


  • De Koninklijke Schouwburg in Den Haag heeft een enorm akoestisch probleem. Na de 30 miljoen kostende verbouwing heeft de zaal een vreemde nagalm en zijn de acteurs onverstaanbaar zodra ze midden op het toneel staan. Links vóór op het podium is een plek die daarentegen als luidspreker werkt. Het akoestisch adviesbureau Peutz, dat de verbouwing begeleidde, wijt het probleem aan een niet opgevolgd advies over het aanbrengen van absorberende beplating in de toneeltoren. "Normaal ga je ervanuit dat rond het toneel zij- en achterdoeken hangen", aldus Rob Metkemeier van Peutz, "Dat er nu twee keer [bij 'Oude mensen' en 'De Kersentuin'. red.] een decorontwerper aan het werk ging die het hele toneel leeg wilde laten konden wij niet voorzien."
    De gemeente Den Haag, opdrachtgever van de verbouwing van de schouwburg, wijt de situatie aan een misverstand tijdens de toch al vertraagde bouw. Peutz gaat nu alsnog absorberende platen aanbrengen en verwacht dat de akoestiek binnen een maand weer in orde is. Tot die tijd moeten de theatermakers zich behelpen met doeken (AD, 12/11/99)

  • Het Muziektheater blijkt al sinds 1996 een electronisch systeem te gebruiken om de akoestiek in de zaal te verbeteren. "We hebben het niet geheim gehouden, maar we hebben er ook niet expliciet publieke aandacht aan besteed", aldus woordvoerder Niels-Peter van Doorn. De zaal gebruikt het zogenaamde Lares-systeem, dat werkt met twee microfoons boven de orkestbak en twee 'verborgen' luidsprekers in de zaal. Het systeem zorgt voor een meer natuurlijke nagalm in de door zijn breedte nogal droge zaal. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het Chassé theater wordt het elektro-akoestische systeem niet gebruikt voor versterking. (AD, 4/9/99)


praat mee

schrijf een mini