Onderwerp
televisie (36 nieuwsberichten)
- Pierre Bokma heeft een International Emmy gewonnen. Hij kreeg de Amrikaanse televisieprijs voor zijn hoofdrol in 'De uitverkorene', een televisiefilm van de VPRO en IdtV, geregisseerd door Theu Boermans en losjes gebaseerd op het schandaal rond softwarebedrijf Baan. Bokma deelt de prijs met de Britse acteur Jim Broadbent, die de prijs krijgt voor zijn rol in de tv-serie 'The Street'. (Redactie, 20/11/07)
- Donderdagavond is plotseling acteur Roef Ragas overleden. Ragas werd bekend als rechercheur De Gier in de televisieserie 'Grijpstra en De Gier', maar stond ook regelmatig op het toneel, afgelopen seizoen in 'Closer'. Aankomend seizoen zou hij een rol spelen in 'Knielen op een bed violen'. Ragas was getrouwd met actrice Susan Visser, met wie hij twee kinderen had. Hij is de oudere broer van musicalster Bastiaan Ragas. Roef Ragas is 42 jaar geworden.
(Teletekst, 31/8/07)
- In Amsterdam is de cabaretier, musicalster en televisiepresentator Jos Brink overleden aan darmkanker. Brink werd bekend als presentator van onder meer 'Avro's Puzzeluur' en 'Wedden dat...', maar zijn grote liefde was toch het theater. Hij begon zijn carrière in de vroege jaren zestig als acteur in radiohoorspelen, waar hij opviel door zijn verzorgde dictie. Hij probeerde tevergeefs een rolletje te bemachtigen bij zijn grote voorbeeld Wim Sonneveld. Hij brak in de jaren zeventig door met cabaret Tekstpierement, de groep van zijn latere partner Frank Sanders. In de jaren tachtig schreef, speelde en produceerde Brink zijn eigen musicals, zoals 'Maskerade', 'Amerika-Amerika', 'Evenaar', 'Max Havelaar' en 'Sonneveld'. In 1986 schreef hij 'Een nieuwe dood', voor het grote publiek de eerste kennismaking met de gevolgen van de nieuwe ziekte aids. Zijn laatste grote theaterrol was die van de ‘foute’ tekstschrijver Jacques van Tol in de musical 'Als op het Leidscheplein...' Komend seizoen zou hij, net als vorig jaar, deel uitmaken van de cabaretgroep Purper. Jos Brink is 65 jaar geworden. (Volkskrant & NRC, 18/8/07)
- Minister Plasterk van OCW wil dat de publieke omroep en de kunstwereld moeten samenwerken om meer culturele programma's op de publieke zenders te vertonen. Volgens Plasterk hebben beide partijen elkaar nodig: de kunstwereld heeft de content en Hilversum heeft de media. Volgens de minister is de politiek bereid hier geld bij te leggen.
Hans Maarten van den Brink, directeur van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties, is blij met de uitspraken van Plasterk. Van den Brink wijst er op dat de Raad van Bestuur van de NPO de komende tijd extra geld ter beschikking heeft en dat de nieuwe technologie ongekende mogelijkheden biedt voor het verbinden van hoge en lage cultuur, kleine en grote doelgroepen. (Medialog, 14/4/07)
- De jury van TF-1 2007 bestaat uit voorzitter Mieke van der Weij (radio- en televisiepresentator), Tarkan Köroglu (theatermaker, regisseur Theater EA), Daphne Richter (dramaturg en freelance criticus), Ivo Kuyl (dramaturg Koninklijke Vlaamse Schouwburg te Brussel) en Hans Dowit (organisatorisch en financieel coördinator van het Herman Teirlinck Instituut te Antwerpen).
Zij zullen de tien beste theatervoorstellingen van het lopende seizoen selecteren voor het festival dat van 30 augustus t/m 9 septembe 2007 plaats vindt. In mei 2007 zal de jury haar selectie presenteren.
(Redactie, 13/11/06)
- De Avro wil theater tot een speerpunt maken met de start van haar Theatertribune. Via een nieuw tijdschrift, radio- en tv-programma's en een website wil de omroep nieuwe leden werven. Leden worden op de hoogte gehouden van voorstellingen, mogen naar exclusieve Avro-premières en kunnen korting krijgen op kaartjes. De Avro heeft al tribunes op het gied van beeldende kunst, veiligheid, natuur en gezondheid. Directeur Ad '-Gravesande denkt dat de Theatertribune zo'n 50.000 leden moet kunnen trekken. Het Commissariaat voor de Media kan echter roet in het eten gooien. Kortingen geven om leden voor de omroep te werven mag niet zomaar en de zogenaamde GirafPas van de Natuurtribune (die korting geeft op musea en dierentuinen) wordt op dit moment onderzocht.
Als dit probleem wordt opgelost, en als het haalbaarheidsonderzoek slaagt, en als de theaterproducenten willen meewerken start de Theatertribune in september. (Volkskrant, NRC, 20/1/04)
- Bassie en Adriaan stoppen! De clown en acrobaat willen op het hoogtepunt van hun carrière stoppen. Na een afscheidstournee zal het duo de twee op 4 januari 2004 voor het laatst samen optreden. De broers Bas (67) en Aad van Toor (60) zitten in totaal 46 jaar in het vak, waarvan 27 jaar als Bassie en Adriaan. Bas van Toor "Ik zal meer tijd kunnen besteden aan mijn andere hobby, optreden als mondharmonica-solist. Misschien blijf ik optreden als Bassie, maar dan solo. Een clown stopt niet, die gaat gewoon het hoekie om." Adriaan denkt erover een boek te schrijven, of een jeugdserie te maken. Bassie en Adriaan hebben tien televisieseries (150 afleveringen), dertig videobanden, twintig cd's, 2,5 miljoen video's, 1,5 miljoen geluidsdragers, cd-roms, boeken en tijdschriften, ruim 6000 voorstellingen (nooit één afgezegd) die werden bezocht door circa 6 miljoen Nederlanders, 1 website (500.000 hits) en de uitspraken "Allememachies" en "Dat ga ik even aan de binnenkant van mijn ogen bekijken" op hun geweten. (ANP, 29/10/02)
- De VandenEnde Foundation, die afgelopen woensdag werd gepresenteerd, is van plan een groot documentair project te maken over de geschiedenis van het Nederlandse theater in de twintigste eeuw. Alle genres moeten aan bod komen, van ballet en opera tot toneel, cabaret en musical. Volgens Joop van den Ende zelf gaat het hem 10 tot 15 miljoen gulden kosten. De AVRO heeft al interesse getoond voor de zes- tot twaalfdelige televisieserie, die over ongeveer vier jaar zou moeten verschijnen. (Parool, 27/4/01)
- De VandenEnde Foundation heeft haar eerste projecten bekend gemaakt. De stichting van Joop van den Ende en zijn vrouw Janine steekt per jaar 20 miljoen gulden in ondersteuning van projecten voor kunstenaars en zal vooral geld steken in initiatieven op het gebied van podiumkunsten en audiovisuele media die niet voor andere subsidie in aanmerking komen. Inmiddels hebben zo'n veertien organisaties geld van de stichting toegezegd gekregen. Daaronder bevinden zich: Andere doelen waar reeds geld aan is toegezegd zijn onder andere de Academie voor Lichte Muziek, Dansacademie Lucia Marthas, John Adams Instituut, Joods Historisch Museum en de Amsterdam School of Communications Research (Ascor), die voor een halve ton per jaar onderzoek gaat doen naar de maatschappelijke betekenis van populair televisiedrama.
Het echtpaar Van den Ende richtte de stichting op na de verkoop van het televisieproductiebedrijf Endemol in 2000 aan het Spaanse Telefónica. Van den Ende drong in dat jaar door tot de top tien van rijke Nederlanders van het blad Quote. Zijn vermogen werd geschat op 2,9 miljard gulden. In het bestuur van de stichting zitten behalve het echtpaar Van den Ende mr. Hans van Veggel, Peter Prein, drs. Frank Klijberg, Eddy Habbema en mr. Hans Marseille. Directeur is Ryclef Rienstra. (ANP, 25/4/01)
- Een afscheidscadeau van Joop van den Ende aan tv-kijkend Nederland. Zo noemt de NCRV in de wandelgangen de vierdelige dramareeks 'Wilhelmina', die 2 april begint. Van den Ende stak er zeven miljoen gulden in, de NCRV zelf twee. Of het geld er ooit uitkomt, is de vraag, al zijn er reeds gesprekken met het buitenland. Het lijkt Van den Ende weinig te kunnen schelen. "Ik had persoonlijk behoefte dieper te gaan, toen dit kwam dacht ik: dit is het ideale project. Ik heb ook iets met sterke persoonlijkheden."
Het tv-drama is wezenlijk anders geworden dan het toneelstuk. Ontbraken bij voorbeeld prins Hendrik en prins Bernhard in het toneelstuk als persoon, op tv zijn ze nadrukkelijk van de partij. Ook de tijdspanne is langer; op tv begint het meteen als Wilhelmina op tienjarige leeftijd tot het koningschap wordt geroepen. Haar poppen moeten weg en, zegt haar moeder, ze is een flinke mens die niet loopt te jammeren. Wilhelmina zal er altijd gehoor aan geven, slechts een enkele keer breekt ze.
"We hebben gezocht naar de juiste balans tussen waarheid en fictie om een zo getrouw mogelijk beeld te geven van een personage, zonder te verkrampen door bij ieder detail het waarheidsgehalte als uitgangspunt te nemen. 't Is historisch drama, daar moeten de mensen maar aan wennen", stelt regisseuse Olga Madsen.
Anne Wil Blankers speelt behalve als die nog heel jong is in de serie weer Wilhelmina, Van 't Sant is een rol van Mark Rietman, Jasperina de Jong is koningin Emma, Hendrik krijgt gestalte door Johann van Bullow en later door Victor de Wachter, Juliana wordt gepeeld door Mirjam Stolwijk en Bernhard door Geert Lageveen. (ANP, 19/3/01)
- De AVRO krijgt 2,45 mijoen uit de pot van Joop van den Ende's Foundation. Met dit geld gaat de omroep veertig 'magazine-achtige programma's maken over de wereld van de podiumkunsten'. Angela Groothuizen presenteert de programma's steeds vanuit een ander theater. De foundation stelde één voorwaarde: de productie van de programma's moet in handen komen van Joop van den Ende Productions. (Volkskrant, 15/9/00)
- In de televisie-bewerking van 'Wilhelmina' zal Ricky Koole in deel één de jonge koningin spelen. Na de geboorte van Juliana neemt Anne Will Blankers de rol over. (NRC, 4/8/00)
- Hans Kesting gaat een kunst-kennis-quiz presenteren bij de VARA. Vanaf 27 juni moeten de kandidaten van 'Kunstkoppen' wekelijks vragen beantwoorden over toneel, ballet, beeldende kunst, film, literatuur en muziek. Mensen die willen deelnemen kunnen een mailtje sturen naar els.van.der.holst@vara.nl. (AD, 3/6/00)
- Het Stimuleringsfonds Culturele Omroepprodukties wil niet meer meebetalen aan opera op televisie. Het fonds financierde jarenlang de registraties van voorstellingen van De Nederlandse Opera met 2,7 miljoen gulden per jaar, maar wil daar nu mee ophouden, wegens de hoge kwaliteit van de uitzendingen. Er ligt volgens het fonds geen stimulerende taak meer, en het subsidiëren ervan valt buiten de doelstelling van het Stimuleringsfonds. Staatssecretaris van der Ploeg vindt, net als De Nederlandse Opera, dat de hoge subsidies die de opera krijgt gerechtvaardigd moeten worden door een zo groot mogelijk publiek kennis te laten nemen van de operavoorstellingen. Van der Ploeg heeft het beleidspan van het fonds doorgestuurd naar de Raad voor Cultuur. (NRC, 6/4/00)
- Het Werkteater komt op tv. Vanaf 1 april zendt de VPRO negen films uit naar theaterstukken van deze groep. Opgenomen in de cyclus zijn ondermeer 'Toestanden', 'Avondrood' en 'U bent mijn moeder' van Joop Admiraal. Onderdeel van het project is ook de documentaire van Niek Koppen, met de titel 'Het Werkteater, 1970 - 1985'. (Volkskrant, 9/3/00)
- De vierdelige televisieserie 'Wilhelmina' die in november bij de NCRV te zien moet zijn, is niet langer een Joop van den Ende-produktie. Olga Madsen's bedrijfje Creative Film Compagnie gaat het overnemen. Olga kon haar functie, hoofd drama bij Joop, niet langer combineren met het werk aan 'Wilhelmina'. Madsen: "Ik werd nogal door 'Wilhelmina' opgeslokt". (AD, 6/3/00)
- In het kader van het tv-programma 'TV Woonmagazine' heeft Jan des Bouvrie de artiestenfoyer van het Schiedamse Theater aan de Schie een metamorfose laten ondergaan. Directeur Paul van Oort: "Een en ander is het gevolg van het krappe bouwbudget - er was geen geld meer om de artiestenfoyer in te richten. Met behulp van het programma is het nu toch gelukt." De metamorfose wordt op 26 februari tussen 19 en 20 uur uitgezonden bij Veronica. (VNG, 11/2/00)
- Miljoenen Nederlanders kregen de afgelopen week de nieuwe Hema-folder in de bus, met op de voorkant een foto van een sullige man in een tuttige slaapkamer. Wie weleens naar de televisieserie 'Hertenkamp' heeft gekeken, herkende in deze man onmiddelijk Max, een personage van de acteur Marcel Musters. Over ruim een week beginnen de uitzendingen van deze serie van het theatergezelschap Mug met de Gouden Tand, maar van een publiciteitsstunt is volgens Erik de Ruiter, zakelijk leider van het gezelschap, geen sprake. Volgens hem heeft Marcel Musters een geintje uitgehaald met de vormgevers van de Hema-folder, die ook de vaste vormgevers van de Mug met de Gouden Tand zijn. Bij de VPRO zijn ze niet zo gelukkig met de actie van Musters. Het commissariaat van de media kijkt tenslotte mee. Joost de Wolff, eindredacteur drama, wijt het voorval vooral aan "onervarenheid van het toneelgezelschap met de regels van tv." (Volkskrant, 14/10/99)
- Hans Kesting gaat late-night! Hij wordt de opvolger van Paul de Leeuw. De acteur van Toneelgroep Amsterdam krijgt zijn eigen show die 'Laat de Leeuw' gaat vervangen. De Leeuw heeft Kesting zelf naar voren geschoven als zijn vervanger. De gesprekken met de VARA zijn in de oriënterende fase. De NCRV vindt het jammer; zij hadden al een contract voor een eigen programma voor Kesting klaar liggen. Net voor de ondertekening is de acteur nu weggekaapt door de VARA. (Volkskrant, 14/10/99)
- Niek Koppen gaat een documentaire maken over Toneelgroep Amsterdam. Koppen, die eerder 'De keuken van Kok' maakte, wil vooral aandacht besteden aan de wat er allemaal achter de schermen gebeurt. "Het is een spannend jaar: Gerardjan Rijnders vertrekt, Ivo van Hove maakt zijn entree, de nieuwe zaal aan het Leidseplein moet worden voorbereid en er wordt geschreven aan een nieuw kunstenplan." Koppen denkt zo'n zestig draaidagen nodig te hebben. Op de Uitmarkt is begonnen met filmen. De film zal op z'n vroegst eind 2000 klaar zijn. De NPS zal de tot dusver titelloze documentaire waarschijnlijk in drie delen van een uur uitzenden. (Theatermaker, 3/10/99)
- De KRO gaat een televisieversie maken van 'De Bitterzoet' van Hollandia. De subsidie van het stimuleringsfonds is nog niet helemaal rond, maar bij de omroep gaat men ervan uit dat het project in oktober start en ergens in het komende winterseizoen wordt uitgezonden. Dezelfde acteurs en regisseur Johan Simons zullen weer van de partij zijn. De KRO werkte eerder succesvol samen met Theu Boermans en De Trust, maar films naar theatervoorstellingen wordt geen vast onderdeel van de programmering. (Theatermaker, 3/10/99)
- Eindelijk! Moose-nieuws over Big Brother! Huisbewoner Bart heeft een exemplaar van The Complete Works van de Belangrijkste Brit van het Millennium bij zich! Zal hij de sonnetten gebuiken om Sabine te veroveren?!? Volg het! Live! Uitroeptekens! (VNG, 30/9/99)
- 'Wilhelmina' heeft in het seizoen '98/'99 125.000 bezoekers getrokken, en is daarmee de best bezochte naoorlogse voorstelling. De voorstelling zal nog twee keer spelen in Rotterdam, op 5 en 6 september in het kader van De Keuze van de Schouwburg, maar daarna is het echt afgelopen. Dat wil zeggen: tot de televisieserie, die Joop van den Ende gaat maken. De twee voorstellingen zijn, vanzelfsprekend, uitverkocht. (AD, 31/8/99)
- De NCRV brengt eind volgend jaar de televisiebewerking van 'Wilhelmina'. Het gaat om vier afleveringen van 50 minuten. De serie zal worden geregisseerd door Olga Madsen, directeur tv & drama bij Joop. Er wordt op locatie gefilmd, onder andere in Londen. (AD, 27/7/99)
- Het toneelstuk 'Wilhelmina' zal de basis vormen van een groots opgezette tv-serie in drie delen. Olga Madsen, directeur drama bij Joop van den Ende TV-Producties, zal de zeven miljoen kostende produktie gaan regisseren: "Op tv kunnen wij natuurlijk veel meer laten zien dan op het toneel mogelijk is. In het toneelstuk wordt bijvoorbeeld gepraat over het vertrek per boot naar Engeland bij het uitbreken van WO II. Op televisie kan je dat ook laten zien." De rolbezetting voor de film staat nog niet vast. In ieder geval zal Anne-Wil Blankers opnieuw de rol van Wilhelmina vertolken. (Telegraaf, 10/4/99)
- Maria Goos, de scenarioschrijfster van de televisieseries 'Pleidooi' en 'Oud Geld' heeft voor het eerst een toneelstuk gegeven. De titel van het stuk is nog onbekend, maar het wordt in het seizoen 2000/2001 geregisseerd door Willem van de Sande Bakhuyzen bij Het Toneel Speelt. (AD, 29/1/99)
- Het Toneel Speelt zal de drie Josef-stukken van Vondel op televisie brengen. Het scenario voor de 'Vondel-soap' is al af, het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepprodukties betaald een deel van de produktiekosten. (Volkskrant, 28/1/99)
- Met 'Lulu' van Alban Berg heeft Ivo ten Hove zijn debuut als operaregisseur gemaakt bij de Vlaamse Opera in Antwerpen. Van Hove heeft opera ontdekt van de televisie; "Ik ben daarvoor: opera live op televisie, net zoals een voetbalwedstrijd." (Volkskrant, 27/1/99)
- 'De Groentevrouw' krijgt asiel op tv. Paul de Leeuw biedt het alter ego van Marjan Luif onderdak in zijn programma 'Laat de Leeuw'. (Parool, 5/1/99)
- 'De Groentevrouw' verdwijnt per 1 januari van de woensdagmorgen van Radio 1. De VARA past zich aan aan het zenderprofiel, wat betekent dat Radio 1 alleen nog maar informatie geeft. De VPRO is brutaler en houdt haar hoorspelprogramma's 'Borat' en 'De Nachtzusters'. Marjan Luif, de Groentevrouw, heeft "een beetje de pest in", maar waarschijnlijk wil "een andere omroep" de vrouw die 'nergens trek in heeft' wel onderdak bieden, maar dan wel op televisie. (AD, 31/12/98)
- Er zijn nieuwe CAO-afspraken gemaakt voor podiumkunstenaars wiens werk op televisie wordt vertoond. Het gaat om een basisbedrag voor opname, uitzending en één herhaling. Werkgevers vrezen dat anders televisieprogramma's met podiumkunst te duur zullen worden. Ook vertoning in het buitenland is nu geregeld. (AD, 8/12/98)
- In zijn woonplaats Blaricum is op 67-jarige leeftijd René van Vooren overleden. Van Vooren (zijn echte naam was Sleeswijk) werd vooral bekend als een van De Mounties, het komische duo dat hij vormde met Piet Bambergen. Op het podium en op de televisie was Van Vooren de aangever, maar achter de schermen was hij de baas. In 1985 werd hij creatief adviseur bij Joop van den Ende televisie, waar hij meewerkte aan de shows van André van Duin en aan 'Moppentoppers'. (AD en Parool, 24/11/98)
- De NPS verplaatst het cultuurprogramma 'Panorama Vrijdag' naar de woensdagavond. Het programma gaat 'C-land' heten en krijgt -in tegenstelling tot Panorama Vrijdag- een presentator, in de vorm van Petra Possel, voor theaterminnaars vooral bekend als presentatrice van de uitreiking van de Gouden Gids Publieksprijs. (Telegraaf, 28/8/98)
- Regisseur Kees van Iersel is 6 juli jl. op 86-jarige leeftijd overleden. Van Iersel maakte naam als misschien wel de belangrijkste vernieuwer van acteerstijl en repertoire in het Nederlandse theater. Hij begon zijn carrière als acteur en stond van 1942 tot 1954 op de planken. Van 1953 tot 1955 zat hij in de artistieke leiding van de Arnhemse toneelgroep Theater. Daarna had hij vijf jaar lang een eigen gezelschap, toneelwerkgroep Test, dat experimenteel toneel bracht. Hier introduceerde hij het werk van Ionesco, Beckett en Adamov in ons land. Bovendien vond hij hiermee het lokatietheater uit. Van 1960 tot 1970 was hij artistiek leider bij de toneelgroep Studio. Daar was in de voorstelling '0=0' voor het eerst naakt op het toneel te zien. In die tijd stimuleerde hij schrijvers als Koolhaas, Van Loggem, Rodenko, Polet en Schierbeek tot het schrijven van toneelstukken voor dit gezelschap. Ook de toneelloopbaan van Lodewijk de Boer begon op instigatie van Van Iersel. Naar aanleiding van artistieke meningsverschillen vertrok Van Iersel bij Studio. In 1977 maakte Van Iersel nog de tv-bewerking van Merijntje Gijzen. (Parool, Volkskrant & NRC, 8/7/98)
- De actie-groep Kunsten '92 vindt dat er een apart televisienet voor kunsten, cultuur en informatie moet komen, dit hebben zij in een brief aan de informateurs van Paars II laten weten. (AD, 19/5/98)
- Dirk Roofthooft zal verschijnen in de NPS-Egmond verfilming van Remco Campert's Somberman's Actie. Ook Oda Spelbos (TGA) doet mee. (AD, 18/4/98)