oude meuk

Onderwerp

recensenten (24 nieuwsberichten)

  • Het Zuidelijk Toneel stopt de tournee van 'Breekbaar'. "De voorstelling voldoet niet aan de kwaliteitscriteria die het gezelschap zichzelf stelt", aldus een persverklaring van het gezelschap. Na een niet geslaagde première een slechte ontvangst in de pers kampte de voorstelling met tegenvallende bezoekersaantallen. Het gezelschap zegt dat de beslissing geheel op artistieke gronden is genomen.
    Zakelijk leider Gerard Tonen schat dat de financiële schade zo'n vijftigduizend euro aan uitkoopsommen van de schouwburgen bedraagt. Wellicht moet het gezelschap bezuinigen door volgend seizoen één voorstelling minder te spelen. Overigens liet het gezelschap vorige week al weten dat er wordt nagedacht over een koerswijziging. Risicovolle stukken van het type 'Breekbaar' worden dan op een andere manier gepresenteerd.
    Regisseur Matthijs Rümke erkent dat 'Breekbaar' op het moment van de première "nog niet goed genoeg was". "Maar ik was ervan overtuigd dat de voorstelling het in zich had om te groeien en verbeteren." De kwaliteit bleef wisselvallig: "Er zijn voorstellingen geweest die een 7,5 van het publiek kregen, maar we hebben het ook meegemaakt dat de reacties na afloop desastreus waren.“ Ook de recensies hebben een rol gespeeld, denkt Rümke: "Ik geef toe dat dit niet de beste voorstelling is die ik ooit heb gemaakt, maar omdat het zo agressief is ontvangen, is het stuk wel vogelvrij geworden. Het heeft een soort 'daar is iets mis mee'-aura gekregen." (Redactie, Eindhovens Dagblad, 28/11/06)

  • Het boek 'Theaterkritiek in Nederland' is nog niet beschikbaar. De uitgave van gebundelde TM-interviews met theatercritici wordt nog even uitgesteld omdat Ron Rijghard, een van de twee interviewers, niet op de hoogte was gesteld van de uitgave in boekvorm. Rijghard heeft de interviews als freelancer gedaan en dus heeft de TM niet het auteursrecht van zijn stukken. (Volkskrant, 11/9/03)

    meer over: auteursrecht


  • Nieuws: krantenrecensies beïnvloeden het theaterpubliek! Een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) in opdracht van het Noord Nederlands Toneel. De vakgroep Kunst, Beleid en Management van de RuG heeft in het voorjaar van 2001 een publieksonderzoek uitgevoerd bij de voorstelling 'Mijn Elektra' van Koos Terpstra. Vijfhonderd bezoekers van de voorstelling uit het hele land werden over het stuk ondervraagd.
    De voorstelling werd door de toeschouwers in het algemeen beter gewaardeerd dan door de pers, maar de mening van het publiek werd sterk beïnvloed door gelezen recensies. De toeschouwers in de omgeving van Groningen gaven het stuk een waardering van 6,9 tegenover een 7,6 in de rest van het land. De onderzoekers stellen dat dit het gevolg is van een zeer negatieve recensie in het Dagblad van het Noorden. De toeschouwers bleken in hun eigen oordeel gedachten van de recensenten over te nemen.
    Het onderzoek maakt deel uit van een vier jaar durende studie naar de mogelijkheden voor Nederlandse toneelgezelschappen om het publiek beter aan zich te binden. (ANP, 15/6/02)

  • De meningen over toneeldebuut van Madonna zijn verdeeld: het premièrepubliek was dolenthousiast, de pers noemt haar Mechanical Girl. De tien weken draaiende voorstelling is volledig uitverkocht en op de zwarte markt gaan kaartjes tien keer over de kop. (ANP, 24/5/02)

  • Gefopt! 'Blokhut' van Alex d'Electrique is niet geschreven door de jonge talentvolle Noorse schrijver en vj Henrik Stohl maar door Alex-voorman Ko van den Bosch zelf. "We wilden de draak steken met die hitsige mode over jonge boze Britse toneelauteurs", verklaart Van den Bosch zijn pseudoniem, "Je zuigt een naam uit de duim, noemt hem zanger, schrijver en vj en iedereen neemt hem over." Recensenten stonken er in en deden uitspraken als zou Stohl beter schrijven dan Van den Bosch. De recensenten tonen zich geen slechte verliezers. Noor Hellman (NRC): "Dit maakt de tekst beter, omdat de groep nog meer met zichzelf speelt." (Volkskrant, 23/1/01)


  • De toneelcritici in Londen hebben er nu wel hun buik van vol; weer een filmbewerking met een Hollywood-ster op de planken. Hoewel 'The Seven Year Itch' oorspronkelijk een toneelstuk was, kent iedereen het als de film waarin Marilyn Monroe's rokken omhoog waaien boven een metro-rooster. Het stuk staat op dit moment op West-End met Daryl Hannah in de hoofdrol. Hannah heeft echter totaal geen theaterervaring, sterker nog, ze moest in therapie om haar plankenkoorts te overwinnen. Hoewel sommige recensenten haar verschijning bevallig vinden, mort het overgrote gedeelte over het artistieke faillisement van West-End. (AD, 17/10/00)

  • Kritiek op kritiek is niet van de lucht. Tijdens het debat dat Het Theaterfestival jaarlijks organiseert over het recenseren van voorstellingen was NRC beeldende kunst critica Anna Tilroe nogal uitgesproken over het werk van haar collega's: recensies bevatten geen analyse, te weinig argumenten en er worden te weinig links tussen de voorstelling en de tijd van nu gelegd. Alleen Hana Bobkova krijgt een tien, zij schrijft elke week een halve pagina vol in het Financiële Dagblad. Op het feit dat deze kwaliteit misschien mede te danken is aan de tijd en ruimte die het Financiële Dagblad haar geeft, werd niet ingegaan. (Volkskrant, 7/9/00)


  • Hulde voor Het Nederlands Danstheater. In Berlijn is het gezelschap door veertien danscritici uitgeroepen tot dansgroep van het seizoen 1999/2000. De groep heeft volgens deze danskenners de mooiste choreografiën te bieden. (Volkskrant, 1/9/00)

    meer over: Berlijn, dans


  • Vladimir Poetin, de Russische president, heeft per decreet de artistiek directeur van het Bolsjoi Theater ontslagen. Deze Vladimir Vassiljev was vanaf 1995 directeur. Het dagblad Vremja zegt dat onder zijn leiding het theater nooit het niveau uit het verleden heeft gehaald en achterblijft bij andere theaters in Rusland en Europa. Andere bronnen melden dat het ontslag het doel heeft het Bolsjoi van verder verval te redden. Poetin heeft met het ontslag onmiddellijke restauratie van het theater gelast. Vassiljev's leiding was berucht vanwege bittere disputen en controversen. Er werd zelfs - voor het eerst in het 225-jarig bestaan van het theater - door het personeel gestaakt. Van recensenten moest Vassiljev al helemaal niets hebben. Hij probeerde ze buiten de zaal te houden en wat hem betreft mochten ze "branden in de hel". (AD & Volkskrant, 30/8/00)

    meer over: Rusland


  • Hoewel de kritiek niet zo enthousiast was, is het publiek dat duidelijk wel. De 'Faust' van Peter Stein is uitverkocht. Voor de anderhalf jaar durende tournee van de marathonvoorstelling zijn alleen nog last-minute kaarten te koop. Stein zei in Der Spiegel als reactie op de kritiek: "Er is niets orgineels aan deze voorstelling. Ik heb er totaal geen behoefte aan de tekst te interpreteren. Ik wil hem alleen maar begrijpen." (NRC, 10/8/00)

    meer over: Duitsland


  • In Amsterdam zijn de nominaties voor de Prijs van de Kritiek bekend gemaakt. De gelukkigen zijn:
  • Hanneke Rudelsheim (directeur Theater Bellevue/Nieuwe de la Mar)
  • Arne Sierens en Alain Platèl (voor hun trilogie 'Moeder en kind', 'Bernadetje', 'Allemaal indiaan')
  • Holland Dance Festival
  • Het is dit jaar voor het eerst dat de nominaties bekend worden gemaakt. De leden van de Kring voor Nederlandse Theatercritici moeten nu stemmen. De winnaar wordt in september bekend gemaakt. (VNG, 9/6/00)

  • Per september 2000 zal de Theatermaker ook op Internet te vinden zijn. Een selectie oude en nieuwe artikelen zal vanaf dan te raadplegen zijn op www.theatermaker.nl. Daarnaast zet de redactie een aparte site op voor leerlingen en docenten CKV. Op deze site kunnen CKVers direct vragen stellen aan de redactie over voorstellingen, gezelschappen, schrijvers, acteurs, of internationaal theater. De URL van deze site is www.ckvservice.nl. (TM, 0/6/00)

    meer over: CKV, internet


  • 'Hondje' heeft in Amerika veel succes. Onder de titel 'Runt' trekt de show volle zalen na positieve recensies in de New York Post en New York Times, die de voorstelling een "product van groot talent" noemden. (AD, 13/5/00)

  • Maandag 8 mei zal er in de Kleine Komedie een benefietvoorstelling worden gehouden voor het tijdschrift Sketch. Het noodleidende vakblad voor theateramusement dreigt na vier jaar ten onder te gaan. "Inhoudelijk en redactioneel gaat het goed met Sketch", stelt voorzitter Jacques Klöters deze maand in een inlegblad in TM, maar financieel balanceert het blad boven de afgrond. Een aantal methoden om aan meer geld te komen passeren in het inlegblad de revue. Zo wil men onder andere de mogelijkheid van publiceren op internet onderzoeken. Alle beetjes helpen en iedereen wordt uitgenodigd voor de voorstelling waaraan onder andere Peter Heerschop, Bram Vermeulen en Theo Nijland aan meewerken. (TM & VNG, 0/5/00)

    meer over: benefiet, internet


  • Na twintig jaar toneelkritieken geeft NRC-theatercriticus Pieter Kottman zijn azijn aan Maarten. Hij wordt correspondent in Parijs voor dezelfde krant. Theatermakers waren opvallend weinig verheugd over zijn afscheid. Zijn stijl en vakkundigheid werden geroemd, maar er was ook kritiek op zijn vooringenomenheid. (VNG, 25/2/00)

    meer over: Parijs


  • Recensent Hein Janssen had 'De verlossing' van Het Toneel Speelt de grond in geschreven en een paar maanden later kreeg hij een uitnodiging het stuk nogmaals te bekijken. "Kom nog een keer kijken, zo aan het eind van de rit, de acteurs hebben het stuk overgenomen en nu is de voorstelling zoal we vinden dat hij moet zijn," schreef Hans Croiset, artistiek leider van Het Toneel Speelt. "Tijdens de repetities bleek een groot verschil van inzicht tussen regisseur Albert Lubbers en de spelers. Een paar dagen na die moeizame première kwam Lubbers naar ons toe met zijn aantekeningen, las ze aan ons voor en zei: nu ga ik weg, nu is de voorstelling van jullie. We zijn toen ogenblikkelijk aan het werk gegaan." Hugo Claus, schrijver van het stuk, werd uitgenodigd bij een repetitie en hij sprak het toverwoord 'feeëriek' uit. Zo was 'De Verlossing' bedoeld, niet als "gootsteendrama vol verloederde mensjes die van zure soep slurpten." De acteurs hebben het stuk "zinnetje voor zinnetje opnieuw gerepeteerd - met dat woord feeëriek in het hoofd." Hein Janssen zag het stuk opnieuw, en was dit keer aanmerkelijk milder in zijn oordeel: "De acteurs van Het Toneel Speelt hebben het theater als levende kunstvorm een dienst bewezen." (Volkskrant, 10/12/99)

  • De Stichting Promotie Leeuwarden heeft er alles aan gedaan om de wereld op de hoogte te brengen van de tweede editie van het festival Sirkus Ljouwert. Journalisten werden per helicopter van Schiphol naar Leeuwarden gevlogen voor een nachtelijke persconferentie met als thema: 'Festivals als marketing-tool'. De randstedelijke pers bleef weinig onder de indruk van het festival, ondanks de ontvangst met champagne, rode loper, fanfare en burgemeester. Op de eerste avond van het festival bleven de feesttenten namelijk nog angstvallig leeg. De organisatoren gaven toe dat Sirkus Ljouwert nog niet is wat het moet worden, maar Leeuwarden heeft volgens hen wel de aspiraties. Genodigde Martin van Amerongen mompelde: "Ik schrijf het allemaal maar op, maar het heeft niet veel zin." Genodigde Joop Mulder, organisator van het Oerol-festival: "Promotiestichtingen willen een breed publiek. Vaak wordt de inhoud van het festival dan een verzameling kunstjes naast elkaar. Maar een festival moet bovenal eigenwijs zijn, en dus geen concessies doen. Aan een culturele braderie heeft niemand behoefte." (Parool, 14/9/99)

  • 'India Song' is in Edinburgh nogal gemengd ontvangen. The Herald gaf regisseur Ivo van Hove een Archangel Award, de prijs voor de beste voorstelling van de week. De Financial Times echter vond het echter "zo saai dat het moeilijk is je gedachten bij het stuk te houden, laat staan dat je er, eenmaal buiten, nog een herinnering aan kunt oproepen." De voorstelling wordt door publiek en pers ervaren als zeer avantgardistisch. "Mensen vinden het zeer vreemd om op het toneel te zitten", aldus woordvoerder Max van Engen van Het Zuidelijk Toneel die het wijt het aan het "conservatieve theaterklimaat". Ivo kan z'n prijsje niet zelf op komen halen; hij zit inmiddels in New York (Volkskrant, 3/9/99)

  • De Kring van Nederlandse Theatercritici is drastisch verjongd. Het nieuwe bestuur bestaat uit Annette Embrechts (Volkskrant), Wijbrand Schaap (AD), Mirjam van der Linden (NRC), Pieter Bots (Parool/Theatermaker) onder voorzitterschap van Hein Janssen (Volkskrant). Het nieuwe bestuur wil de kring openstellen voor critici uit andere vakgebieden zoals opera, musical en cabaret en voor journalisten bij kunstprogramma's op radio en televisie. Dit najaar wordt er een debat georganiseerd over de onafhankelijkheid van de theatercriticus. Ook zal volgend jaar wederom de Prijs van de Kritiek worden uitgereikt. Overigens is die prijs dit jaar gewonnen door het Onafhankelijk Toneel/Mirjam Koen voor 'De Woudduivel'. (Theatermaker, 29/8/99)


  • De Theatermaker heeft zichzelf weer eens heruitgevonden. De redactie is uitgebreid met enkele medewerkers van het ter ziele gegane muziektijdschrift Entr'acte en de TM, zoals het gerestylde blad nu wordt genoemd, herbergt nu naast toneel, dans, cabaret, musical en opera nu ook muziek. Voor Theaternieuws verwijzen wij u graag naar Moose. (Theatermaker, 29/8/99)


  • Volkskrant-journalist Marian Buijs is niet zo enthousiast over De Theatermaker: "Het blad gaat steeds meer lijken op een vakblad voor ambtenaren." Zelfs Toneel Theatraal, het door weinigen geroemde vakblad voor theatermakers dat enkele jaren geleden ter ziele ging blijkt achteraf "een wonder van diepgang, levendigheid en afwisseling vergeleken bij de dodelijke saaiheid van nu". (Volkskrant, 16/3/99)


  • 'De Koorts', de nieuwe voorstelling van De Trust, is nog niet premièreklaar. De voorstelling wordt al enkele weken als try-out gespeeld, maar de première is al twee keer uitgesteld, omdat de voorstelling nog te "slordig en rommelig" is. Voorlichtster Anna van Praag wil dus eigenlijk niet dat de pers al over de voorstelling schrijft, al kan ze het niet verbieden. "Ze verbreken alleen een code." (Volkskrant, 16/10/98)

    meer over: De Trust


  • Op 82-jarige leeftijd is in Frankrijk H.A. Gomperts overleden. Gomperts werd vooral bekend als literatuurcriticus van Het Parool, maar vanaf 1957 wijdde hij zich aan toneelrecensies. Dat was makkelijker, want "toneelspelers zijn voor mij net zo iets als dieren in een dierentuin, daar kan ik dus heel objectief over schrijven". (Parool, 19/9/98)

    meer over: dieren, overleden


  • Marjan Buijs noemt in haar recensie 'Leeuwendalers' door Het Toneel Speelt "de meest overbodige produktie van het seizoen". Niet alleen "mist de tekst van Vondel elk vermoeden van drama", de voorstelling lijdt ook nog aan "een hopeloos statische enscenering en acteurs die de tekst volstrekt ernstig namen". "De voorstellingen zijn inmiddels achter de rug, gelukkig maar." (Volkskrant, 8/6/98)

praat mee

schrijf een mini