Onderwerp
Beckett (6 nieuwsberichten)
- Theatergroep De Lege Ruimte uit Assen geeft volgende week dinsdagavond 26 juni als eerste theatergezelschap in Nederland een voorstelling in Second Life. Het heet 'Wachten op Hem', naar 'Wachten op Godot' van Beckett. De voorstelling wordt gespeeld door virtuele acteurs in een virtueel theater. Studenten en medewerkers van Christelijke Hogeschool Windesheim in Zwolle hebben de omgeving 'gebouwd'. Om de 'acteurs' te laten bewegen, zijn speciale animaties gemaakt. Hun tekst is te lezen in tekstbalkjes, die onder in beeld verschijnen. De voorstelling begint dinsdag om acht uur en duurt twintig minuten. (ANP, 19/6/07)
- Shakespeare is de meest gespeelde auteur in het Nederlandse theater; afgelopen seizoen gingen er 28 stukken in première die van zijn hand waren. In het seizoen '93-'94 werden de meeste, namelijk 36 stukken gespeeld. Alleen in het seizoen '91-'92 legde hij het af tegen Samuel Beckett aan wie in dat jaar een festival werd gewijd. "Er zijn geen auteurs die ook maar in de buurt komen van Shakespeare", aldus de onderzoeker Merijn Rengers. Rengers heeft de database van het TIN onderzocht en kwam tot meer weinig verrassende conclusies. Zoals dat het aantal producties van buiten het Nederlands taalgebied sinds 1986 verdubbelde tot vierhonderd. Dat in totaal ongeveer 1500 tot 2000 producties per seizoen in première gaan. En dat de theaterwereld aan 'oktobergekte' lijdt. De herfst is de drukste periode als het gaat om eerste voorstellingen met oktober als topmaand, met vorig seizoen 129 voorstellingen. Juli en augustus scoorden vorig jaar samen slechts 55 premières. Dit alles valt nog eens rustig na te lezen in 'De oktober-gekte en de Van der Ploeg-piek' dat opgenomen is in het Theaterjaarboek van afgelopen seizoen. (ANP, 25/11/02)
- Koos Terpstra opent zijn theatermarathon MF2000 bij het Noord Nederlands toneel met 'Wachten op Godot' gespeeld door cabaretiers. Terpstra beschouwt de Machinefabriek als een mogelijkheid om in kort tijdsbestek met een heleboel jonge theatermakers kennis te kunnen maken. "Voor de komende vier jaar moet ik een gezelschap formeren, en ik ben niet iemand van vergaderen. Ik kijk liever om me heen." (Volkskrant, 29/1/00)
- Vanaf 17 september dit jaar vindt in Berlijn een Beckett-festival plaats. Er worden toneelstukken opgevoerd, maar er wordt ook gediscussieerd over de invloed van Beckett (1906 - 1989) op beeldende kunst, literatuur, film en muziek. Deelnemers zijn onder andere de Poolse dichter en Nobelprijswinnaar Czeslaw Milosz en Susan Sonntag. (AD, 21/1/00)
- Uit een enquete, gehouden onder 800 Britse toneelschrijvers, acteurs, directeuren en journalisten, blijkt dat 'En attendant Godot' van Samuel Beckett uit 1952 het belangrijkste toneelstuk van de eeuw is. Op nummer twee eindigde 'Death of a salesman' (1949) van Arthur Miller en nummer drie is 'A streetcar named Desire' (1947) van Tenessee Williams. Miller was de vaakst genoemde auteur, daarna volgden Harold Pinter en Beckett. (Parool, 21/10/98)
- Regisseur Kees van Iersel is 6 juli jl. op 86-jarige leeftijd overleden. Van Iersel maakte naam als misschien wel de belangrijkste vernieuwer van acteerstijl en repertoire in het Nederlandse theater. Hij begon zijn carrière als acteur en stond van 1942 tot 1954 op de planken. Van 1953 tot 1955 zat hij in de artistieke leiding van de Arnhemse toneelgroep Theater. Daarna had hij vijf jaar lang een eigen gezelschap, toneelwerkgroep Test, dat experimenteel toneel bracht. Hier introduceerde hij het werk van Ionesco, Beckett en Adamov in ons land. Bovendien vond hij hiermee het lokatietheater uit. Van 1960 tot 1970 was hij artistiek leider bij de toneelgroep Studio. Daar was in de voorstelling '0=0' voor het eerst naakt op het toneel te zien. In die tijd stimuleerde hij schrijvers als Koolhaas, Van Loggem, Rodenko, Polet en Schierbeek tot het schrijven van toneelstukken voor dit gezelschap. Ook de toneelloopbaan van Lodewijk de Boer begon op instigatie van Van Iersel. Naar aanleiding van artistieke meningsverschillen vertrok Van Iersel bij Studio. In 1977 maakte Van Iersel nog de tv-bewerking van Merijntje Gijzen. (Parool, Volkskrant & NRC, 8/7/98)