Onderwerp
Brecht (6 nieuwsberichten)
- Er is meer bekend over de transfer van Hans Croiset naar Joop van den Ende Theaterproducties. Croiset wordt artistiek leider van een nieuwe afdeling die onder de naam 'Toneelmeesters' kwaliteitstoneel gaat brengen. Deze afdeling zal jaarlijks drie voorstellingen uitbrengen, waarvan Croiset zelf er minstens één zal regisseren. De samenwerking start in seizoen 2007/2008 met een bewerking van 'Beschuit met muisjes' van Heijermans onder regie van Ger Thijs met Croiset's regie van Moeder Courage van Brecht met Annewil Blankers in de titelrol. Tenslotte zal aan het begin van het seizoen onder de titel Cum Laude een voorstelling worden gemaakt met net afgestudeerde acteurs van de toneelscholen uit Amsterdam, Maastricht en Arnhem, om hen direct in aanraking te brengen met de beroepspraktijk in de grote zaal. Croiset blijft drie jaar verbonden aan Van den Ende, als het project succesvol is zal iemand anders het daarna overnemen. Overigens blijft Van den Ende blijspelen en relatiekomedies produceren, dit gebeurt onder artistieke supervisie van Carline Brouwer. Croiset hoopt hiermee dat een deel van het musicalpubliek van Van den Ende -in totaal twee tot drie miljoen mensen- de stap naar toneel zal maken. (NRC & Volkskrant, 19/6/06)
- In een allesonthullend interview heeft Rijk de Gooyer verklaard dat hij twee jaar voor de CIA heeft gewerkt. Hij was van 1959 tot 1961 spion in Berlijn, toen hij daar op een toneelschool zat. De Gooyer was destijds drie maanden regie-assistent bij Bertolt Brecht. Vlak voor hij naar Berlijn vertrok, vroeg de Binnenlandse Veiligheids Dienst of hij voor een maandelijkse vergoeding van 3000 gulden inlichtingen wilde geven. "Ik moest naar Duitsland om die opleiding te doen en had geld nodig. Toen ben ik via de BVD voor de CIA gaan werken", aldus onze ex-spion bij 'Nova'. Zijn undercover activiteiten bestonden voornamelijk uit eten in Oost-Berlijnse restaurants met als hoogtepunt een diner aan tafel met DDR-leider Walter Ulbricht. Hij zegt zelf niemand verraden te hebben en het geld nodig gehad te hebben "om een borreltje te kunnen drinken". Een deskundige, Cees Wiebes, noemt de vergoeding fors maar niet onwaarschijnlijk. Net als geestelijken en journalisten, werden acteurs vaak gerecruteerd. Een woordvoerder van de AIVD, de opvolger van de BVD, kon geen commentaar geven op de onthullingen van De Gooyer. (ANP & NRC, 11/10/02)
- De cabaretgroep NUHR (Niet Uit Het Raam) gaat een toneelvoorstelling maken. In oktober gaat de 'Driestuiversopera' van Brecht in première. Naast de leden van NUHR (Viggo Waas, Peter Heerschop en Joep van Deudekom) spelen Han Römer, Titus Tiel Groenestege, Genio de Groot, Carice van Houten en Margot Ros mee. (TM, 0/2/00)
- In Berlijn is de eerste voorstelling van het vernieuwde Berliner Ensemble in première gegaan. De geest van de oprichter van het theater, Bertolt Brecht, heeft te lang door de gangen gewaard, aldus de nieuwe intendant Claus Peymann. De eerste voorstelling onder zijn leiding is 'Brecht-Akte', een nieuw stuk van George Tabori over het verblijf van Brecht in Hollywood ten tijde van het uitbreken van de Koude Oorlog en de communistenjacht van senator McCarthy. Het is een eerbetoon aan, maar ook een afrekening met de oude meester. Pers en publiek waren enthousiast: "Brecht wordt neergezet als een krimpende Germaan, die op een goede dag in de aktentas kan worden opgeborgen, zodat de nieuwe huurders van het theater hem kunnen ontgroeien", aldus een Berlijnse theatercriticus. Niet iedereen is echter zo hoopvol. Met name de Berlijnse collega-intendanten van Peymann reageren vijandig. "Wat willen deze oude mannen? Voor ze in het graf springen nog één keer op hun grafsteen dansen?", vraagt Thomas Ostermeier, de 31-jarige leider van de Schaubühne zich af. Peymann (62) laat zich niet intimideren en kiest voor een degelijke programmering voor een burgerlijke doelgroep ('Hamlet, 'Tartuffe', Kroetz en Handke). Zijn enige twijfel is of hij Oostenrijk niet wellicht te vroeg heeft verlaten... (NRC, 14/1/00)
- Claus Peymann wordt de nieuwe intendant van het Berliner Ensemble, het roemruchte theatergezelschap van Bertold Brecht en Heiner Müller. Dit werd bekend gemaakt bij de opening van het Theatertreffen, het duitse Theaterfestival. De 60-jarige Peymann werkte eerder in Frankfurt (Theater am Turm), Berlijn (waar hij de Schaubühne am Halleschen Ufer oprichtte), Stuttgart (waar hij tevergeefs een toneelstuk van de duitse terroriste Ulrike Meinhof probeerde op te voeren), Bochum (waar de critici zijn gezelschap tot het beste van de BRD uitriepen) en Wenen (Burgtheater). Zijn voorstellingen zijn over het algemeen fel, omstreden, maar zeer succesvol. (NRC, 2/5/98)
- Naar aanleiding van de honderdste geboortedag van Bertold Brecht is hij het thema van de Theaterweek van Theater Kikker in Utrecht. Hierin krijgen drie jonge theatermakers de gelegenheid om een voorstelling rond dit thema te maken. De voorstelingen zijn te zien in Utrecht, Tilburg en Amsterdam. (Parool, 2/4/98)