Onderwerp
Luk Perceval (11 nieuwsberichten)
- Regisseur Luk Perceval (50) wordt per september 2009 de nieuwe hoofdregisseur van het Thalia Theater in Hamburg. Perceval zal minstens twee regies per jaar maken en daarnaast verantwoordelijk zijn voor het artistieke beleid en de samenstelling van het ensemble. Hij is niet de leider van het gezelschap, dat wordt intendant Joachim Lux.
Perceval was de laatste twee jaar voornamelijk in Duitsland actief als freelance regisseur, met name bij de Schaubühne am Lehniner Platz in Berlijn. Daarvoor was hij 22 jaar lang toneelleider in België, eerst van de Blauwe Maandag Compagnie en tussen 1998 en 2005 van Het Toneelhuis in Antwerpen. Hij maakte naam met de voorstelling 'Ten Oorlog!' -in Duitsland gespeeld onder de titel 'Slachten'- en maakte deze zomer de omstreden marathonvoorstelling van de stukken van Molière.
De huidige gezelschapsleider van het Thalia is regisseur Andreas Kriegenburg, die vorig jaar als gastregisseur 'Richard III' maakte bij het Ro Theater. (Volkskrant & Redactie, 16/11/07)
- Luk Perceval wordt vanaf augustus 2005 regisseur bij de Schaubühne in Berlijn. Perceval (46) wordt lid van de artistieke raad, naast Sacha Walz en Thomas Ostermaier. Het was al eerder bekend dat Perceval het door hem opgerichte Toneelhuis in Antwerpen zou verlaten. Hij wordt daar opgevolgd door Josse de Paauw die de zaak waarneemt totdat Guy Cassiers het in 2006 overneemt. (NRC, 27/10/03)
- Luk Perceval zal in 2005 vertrekken bij Het Toneelhuis in Antwerpen. Zijn contract loopt dan af en hij zal het niet verlengen. Perceval (45) krijgt het te druk met internationale producties, met name in Duitsland. Perceval is sinds 1998 verbonden aan Het Toneelhuis, toen het gezelschap ontstond na een fusie tussen de Blauwe Maandag Compagnie en de Bourla Schouwburg in Antwerpen. (Volkskrant, 28/1/03)
- Wat een verrassing: 'De vis wordt duur betaald' uit 'Op hoop van zegen' is de meest favoriete toneelscène van het Nederlands taalgebied. Dit is gebleken na een enquete onder vele prominenten uit Nederland en Vlaanderen. Tijdens de bijna feestelijke uitreiking van de Taalunie Toneelschrijfprijs in de Brakke Grond in Amsterdam lazen enkele prominenten hun persoonlijke favoriete fragment voor, terwijl een zaal verder vijf toneelschrijvers aan een nieuwe tekst werkten. De Toneelschrijfprijs (ter waarde van 10.000 euro) werd uiteindelijk uitgereikt aan Luk Perceval en Peter Verhelst voor Aars! (VNG, 6/9/01)
- In Salzburg is 'Schlachten!' in première gegaan. De Duitse versie van 'Ten oorlog' werd door Luk Perceval geregisseerd bij het Schauspielhaus Hamburg en is de belangrijkste toneelvoorstelling van de Salzburger Festspiele. De première werd ontvangen met applaus en boe-geroep. De voorstelling kreeg gunstige kritieken in de Oostenrijkse en internationale pers en is nog tot 22 augustus te zien in Salzburg. Vanaf 2 oktober speelt de voorstelling in het eigen theater in Hamburg. (AD & Volkskrant, 27/7/99)
- Het Toneelhuis begint na 'Ten Oorlog' aan een nieuw Monsterproject met de welluidende titel 'Aars'. Het gaat om een bewerking van de 'Oresteia' van Aischylos door Peter Verhelst. Luc Perceval zal de voorstelling, die tijdens het Holland Festival 2000 in première gaat, regisseren. (Volkskrant, 29/5/99)
- "Een onverhulde oproep tot censuur" vindt een woordvoerder van Het Toneelhuis de eis van het Vlaams Blok dat de subsidie aan het gezelschap moet worden stopgezet "zolang er geen garanties worden gegeven omtrent programmatie en inhoud van de toneelstukken". Vlaams Blok-leider Filip Dewinter diende een klacht in tegen artisitiek leider Luk Perceval wegens openbare zedeloosheid naar aanleiding van de opvoering van 'Liefhebber' van Gerardjan Rijnders tijdens de feestelijke opening van Het Toneelhuis. De Procureur des Konings moet nu een onderzoeksrechter aanstellen die moet bekijken of de klacht terecht is. Als dat zo is moet de procureur beslissen of Perceval inderdaad vervolgd zal worden. Overigens hebben verschillende politieke partijen, waaronder de Socialisten, zich inmiddels achter Het Toneelhuis opgesteld. (Theatermaker, 2/10/98)
- In het Trusttheater zijn zondag niet alleen de acteursprijzen uitgereikt, maar ook nog twee andere prijzen. In het door Hanneke Groenteman "op onderhoudende wijze" gepresenteerde programma werd de Erik-Vos-prijs, 10.000 gulden voor een veelbelovende jonge theatermaker, toegekend aan Daniëlle Wagenaar en tenslotte ging de Hans Snoekprijs voor de beste jeugdtheatervoorstelling van het seizoen naar 'Bizon & Zoon' van Theater Artemis.
Luk Perceval, die de Prosceniumprijs kreeg, noemde die prijs "een steun in de rug nu 'Ten Oorlog' werkelijkheid is geworden". Perceval's gezelschap Het Toneelhuis is aangeklaagd door het Vlaams Blok vanwege het vermeend onzedelijke karakter van de voorstelling 'Liefhebber'. (NRC, 28/9/98)
- In het televisieprogramma 'De Plantage' zijn de jaarlijkse VSCD-toneelprijzen uitgereikt. De Arlechino voor de beste mannelijke bijrol ging naar Lucas van der Eijnde voor zijn rol in 'Ten Oorlog', de Colombina voor de beste vrouwelijke bijrol ging naar Halina Reyn voor haar rol in 'Shopping & Fucking' van De Trust, de Louis d'Or voor de beste mannelijke hoofdrol werd gewonnen door Peter de Graef voor zijn rol in 'De Wereldverbeteraar' van de Paardenkathedraal en Marlies Heuer kreeg de Theo d'Or voor haar rol in 'Hedda Gabler' van Carrousel. Juryvoorzitter Joyce Roodnat reikte ook nog de Prosceniumprijs uit aan Tom Lanoye en Luk Perceval voor "de ervaring" van 'Ten Oorlog'. Beiden waren echter niet aanwezig. (Nederland 3, 27/9/98)
- Philip Dewinter, de leider van het Vlaams Blok, heeft bij de Belgische justitie een aanklacht ingediend wegens zedenschennis tegen Luk Perceval, artistiek leider van Het Toneelhuis in Antwerpen. Dewinter doelt hiermee op de opvoering van 'Liefhebber' van Gerardjan Rijnders in het openingsweekend van het nieuwe gezelschap, waarin "levensechte masturbatie- en verkrachtingsscènes" te zien zijn. Ook de Vlaamse Liberale Partij heeft problemen met de voorstelling: "Het is een uiting van geestelijke armoede en totale decadentie." Bij Het Toneelhuis zelf zijn geen klachten binnengekomen, wel steunbetuigingen.
Bij Toneelgroep Amsterdam is nogal (VK) en stom- (AD) verbaasd gereageerd op de commotie rond hun voorstelling. Het stuk is dan ook al zo'n 20 keer opgevoerd in België, zonder problemen. "Wellicht is men nu onder meer door de zaak Dutroux extra gevoelig voor dit soort zaken." (Volkskrant & AD, 3/9/98)
- De Belgische theatermaker Luk Perceval krijgt de Prijs van de Kritiek van dit jaar. De prijs wordt uitgereikt door de Kring van Nederlandse Theatercritici voor Perceval's "verdienste op de langere termijn", maar vooral voor de monsterproductie 'Ten Oorlog' van de Blauwe Maandag Compagnie. Het Schauspielhaus in Hamburg werkt op dit moment aan de Duitse versie, die volgend jaar de Salzburger Festspiele zal openen. (Parool, 26/8/98)