oude meuk

Onderwerp

Gerardjan Rijnders (19 nieuwsberichten)

  • Gerardjan Rijnders krijgt de theater-oeuvreprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds. De jury roemt Rijnders' interpretaties van Shakespeare-stukken, de bloei van Toneelgroep Amsterdam onder zijn leiding en de grote waardering die zijn stukken ook bij amateurgezelschappen hebben weten te verwerven. Het Rotterdamse Wijktheater krijgt de cultuur-educatieprijs. De prijzen worden op 30 oktober uitgereikt in De Nieuwe Kerk te Amsterdam. (ANP, 7/7/03)

  • 'Het Bureau' van Voskuil wordt bewerkt tot hoorspel. Het wordt een monsterproject met 360 afleveringen van een kwartier. Radioluisteraars kunnen genieten van alle gesproken dialoog uit de romanserie. Hiervoor zijn 650 stemmen nodig. Bekend is al dat Maarten Koning door Krijn ter Braak, Nicolien door Yvonne van den Hurk, Beerta door Joop Keesmaat, Nicoliens moeder door Kitty Courbois, Frans Veen door Gerardjan Rijnders en Bart Asjes door Jacob Derwig gestemd gaan worden. De serie wordt vanaf september 2003 elke werkdag uitgezonden. (NRC, 27/9/02)

  • Aankomend seizoen zullen er bij Toneelgroep Amsterdam drie gastregisseurs aan het werk gaan. De nieuwe regisseur Ivo van Hove heeft de spraakmakende Duitse theatermaker Einar Schleef uitgenodigd om 'Het Balkon' van Jean Genet te regisseren. Pierre Audi zal de opera 'Oidipous' van Sophocles op de planken brengen en Mirjam Koen, bekend van het Onafhankelijk Toneel en Carver, is gevraagd voor de regie van Ibsens 'John Gabriel Borkman'. Oud artistiek leider Gerardjan Rijnders regisseert een tekst van Stefan Hertmans en een eigen stuk: 'Snaren'. (Volkskrant, 30/4/01)

  • In een interview met Sigrid Koetse, Ellen Vogel en Henny Orri geven deze diva's van het Nederlansch Tooneel hun visie op de toekomst. Koetse: "Alles mag weer. Ik ben heel optimistisch. Neem nou dat decor waar ik in sta. Met echte deuren. Wel allemaal enorm nep. Maar ik denk wel: zo begon ik. Als amateur. En ik zeg tegen Gerardjan Rijnders: "Kijk nou. Ik ben in geen honderd jaar meer door een deur gekomen. We komen toch altijd maar uit de coulissen." Orri valt haar bij: "Ik heb ook een deur. Het is wel een gestileerde deur. Maar ik gebruik hem wel als een deur. Vogel glundert "Heel vooruitstrevend. Dat we weer deuren hebben." (AD, 2/11/00)

    meer over: decor, Sigrid Koetse


  • Deze week gaat de afscheidsvoorstelling van Sigrid Koetse 'Bernhard' in première. Gerardjan Rijnders heeft voor haar een afscheidsvoorstelling geschreven."Een aantal jaar geleden heb ik Gerardjan reeds gezegd dat ik heel graag met hem mijn laatste voorstelling bij TGA wilde maken. Ik ben met hem in 'Bakeliet' begonnen en ga nu met 'Bernhard' weg." Koetse heeft weinig vertrouwen in het geheugen van het publiek: "Je rol is weg wanneer de tournee stopt en wie kent je nog wanneer het allemaal voorbij is? Als ik morgen dood neerval dan zijn ze me overmorgen vergeten!" Daarom is ze ook vooral niet van plan ook echt met pensioen te gaan: "Mijn droom is dat ik straks niet hoef stil te zitten. Misschien wat meer televisie, hoewel dat niet eenvoudig is op mijn leeftijd. Het zou ideaal zijn moesten er agenten zijn die je belangen kunnen vertegenwoordigen, zoals dat in Amerika gaat. Ik word al moe bij het idee dat ik mijzelf moet gaan verkopen. Ik hoop dat er nog een aantal leuke dingen op mijn pad komen!" (VNG, 16/10/00)

    meer over: Sigrid Koetse


  • Sigrid Koetse's afscheidvoorstelling, Gerardjan Rijnders' bewerking van 'Am Ziel' van Thomas Bernhard, zit vol met knipogen naar ons koningshuis. In de tekst van 'Bernhard, een constitutioneel koningsdrama' word ondermeer verwezen naar de omstreden ski-vakantie in Lech, heur voorkeur voor een paars kabinet en de gezondheid van Claus. De RVD reageert voorals nog lauw: "Wij zijn niet op de hoogte van en toneelstuk. We kunnen pas een oordeel vellen nadat het stuk is opgevoerd. Mochten de teksten daartoe aanleiding geven, zullen we zeker reageren." Volgens een wooordvoerder van TGA "is het niet de bedoeling om de Oranjes op de hakte nemen." Overigens speelt Koetse's dochter Sjoera Retèl ook in de voorstelling, uiteraard in de rol van dochter. (AD & NRC, 19/8/00)

  • Toneelgroep Amsterdam is uitgebreid besprenkeld door de lintjesregen. James Leyer (voorzitter van het bestuur), Lia Merhottein (hoofd secretariaat) en Gerardjan Rijnders (artistiek leider) hebben een koninklijke onderscheiding toegekend gekregen. Buiten TGA heeft mobiel dramaturg en Theaterfestivaljuryvoorzitter Carel Alphenaar een lintje te ontvangen. (TM, 0/6/00)

  • In Café de Blincker in Amsterdam is door Moose De Gouden Tomaat uitgereikt, de prijs voor de slechtste voorstelling van het seizoen. Winnaar was 'Dark Lady' van Toneelgroep Amsterdam i.s.m. Gastprogrammering Het Muziektheater. Rijnders kwam de prijs zelf ophalen en verklaarde na het aanhoren van het juryrapport dat hij niet anders kon concluderen dan dat hij de beste voorstelling van het jaar had gemaakt. (Moose, 11/10/99)

  • In een allesonthullend interview met Het Parool vertelt ex-acteur Mark Rietman dat hij zich op het toneel steeds ongemakkelijker ging voelen: "In 'Ecstacy' van Gerardjan Rijnders moest ik gekleed in een leren stringslip als sjamaan op een trommel slaan. Ik vond het vreselijk, en kon die rol alleen maar spelen als ik voor elke voorstelling die woede van me af schreeuwde." Hij had geen ruzie met TGA-regisseur Rijnders, "maar onze persoonlijkheden lagen elkaar niet. Daardoor kwam ik niet tot bloei tijdens de repetities. Hij zat stil langs de kant, en dan werd ik stil op de repetitievloer." Rietman heeft zojuist 'Midzomernachtsdroom' bij het Ro theater geregisseerd en wordt artistiek leider bij de Amsterdamse Toneelschool. (Parool, 8/10/99)

  • Gerardjan Rijnders gaat na zijn afscheid als artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam één of twee regies doen bij Het Toneelhuis in Antwerpen. Eveneens in het seizoen 2000/01 zal Johan Simons er een gastregie doen. (AD, 24/9/99)

  • Iedereen was er op de 80e verjaardag van Ton Lutz: Gerardjan Rijnders, Judith Herzberg, Sacha Bulthuis, John Lanting, Mary Dresselhuys, Hans Croiset, John Kraaijkamp sr. & jr., Nettie Blanken, Annemarie Oster, etcetera, etcetera. En wie er niet was had een brief, telegram of fax gestuurd, zoals Ellen Vogel, Peter Oosthoek, burgemeester Patijn en Rick van der Ploeg. De Maestro zelf was kort in zijn dankwoord: "Heerlijk dat jullie bestaan!" (Volkskrant, 18/6/99)


  • Ivo van Hove wordt in 2001 de nieuwe artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam. Hij verlaat het Zuidelijk Toneel, het ensemble dat hij tien jaar geleden heeft opgericht. Van Hove: "Bij Het Zuidelijk Toneel wilden enkele acteurs toch al iets anders doen. Bij Toneelgroep Amsterdam gaan enkele acteurs met pensioen. Ik sluit dus niet uit dat ik ook mensen meeneem. Er is van beide kanten ruimte." Gerardjan Rijnders en Titus Muizelaar, de huidige artistiek leiders van Toneelgroep Amsterdam, leggen bij de start van het volgende Kunstenplan hun functies neer, al blijven ze wel als acteurs en regisseurs aan TGA verbonden. "Als je je met een gezelschap wil profileren, en dat wil ik met Toneelgroep Amsterdam, kun je niet buiten de grote-zaalvoorstellingen van Rijnders. Ik wilde dus zeker weten dat hij als regisseur aan het gezelschap verbonden zou blijven", aldus Van Hove. Bestuursvoorzitter Tjeenk Willink van het Holland Festival ziet vooralsnog geen problemen in de combinatie van Van Hove's directeurschap van het Holland Festival en zijn toekomstig artistiek leiderschap van TGA. "Sommigen zullen de combinatie slecht vinden, anderen juist fantastisch", aldus Van Hove, "Ik denk nooit in termen van macht en invloed. Ik denk uitsluitend in termen van artistieke projecten." (Parool, 12/6/99)

  • Onder de titel 'Het gaat goed met het toneel' zetten Gerardjan Rijnders, Ivo van Hove, Guy Cassiers en Erwin Jans van het Ro Theater in een ingezonden artikel in de Volkskrant,kritische kanttekeningen bij het pamflet van de VNT. Zij keren zich tegen "de negatieve retoriek en grove veralgemeniseringen" in het pamflet en stellen dat de kunstenaar vooral gebaat is bij "autonomie, afstand en onafhankelijkheid". Ook zien zij gevaren in de economisering van de sector: "Een theatervoorstelling is meer dan een produkt, de toeshouwer meer dan een consument en het toneel meer dan een bedrijf." De schrijvers pleiten voor een beleid dat "de geschikte bedding graaft" voor de ideeën en initiatieven van de kunstenaars. "De ontvankelijkheid die de kunstenaar kenmerkt, verwachten we ook van de beleidsmakers." (Volkskrant, 20/4/99)

  • Het Toneel Speelt, het ongesubsidieerde gezelschap van Hans Croiset en Ronald Klamer, gaat de komende vier jaar alleen maar nieuwe Nederlandse toneelstukken spelen. Daartoe zijn schrijfopdrachten gegeven aan o.a. Gerardjan Rijnders, die een stuk over geldzaken zal schrijven, en Marcel Otten, die de affaire Willem Aantjens wil behandelen. (Volkskrant, 23/1/99)


  • Terwijl Jürgen Gosch, regisseur bij het Deutsches Theater in Berlijn, bij Toneelgroep Amsterdam 'Bakchanten' regisseert, zit Gerardjan Rijnders, de artistiek leider van TGA, in Berlijn om bij het Deutsches Theater 'Penthesilea' te maken. (Parool, 22/10/98)
    zie ook: Vera Liefhebber


  • In Amsterdam is op 57-jarige leeftijd Mira Rafalowicz overleden. Ze was voor theaterliefhebbers vooral bekend als dramaturge bij Gerardjan Rijnders' zogenaamde montagevoorstellingen, zoals 'Bakeliet', 'Count your blessings' en 'Ballet'. Daarnaast was ze expert op het gebied van Jiddische taal en cultuur. (Parool, 1/10/98)

    meer over: overleden


  • Philip Dewinter, de leider van het Vlaams Blok, heeft bij de Belgische justitie een aanklacht ingediend wegens zedenschennis tegen Luk Perceval, artistiek leider van Het Toneelhuis in Antwerpen. Dewinter doelt hiermee op de opvoering van 'Liefhebber' van Gerardjan Rijnders in het openingsweekend van het nieuwe gezelschap, waarin "levensechte masturbatie- en verkrachtingsscènes" te zien zijn. Ook de Vlaamse Liberale Partij heeft problemen met de voorstelling: "Het is een uiting van geestelijke armoede en totale decadentie." Bij Het Toneelhuis zelf zijn geen klachten binnengekomen, wel steunbetuigingen.
    Bij Toneelgroep Amsterdam is nogal (VK) en stom- (AD) verbaasd gereageerd op de commotie rond hun voorstelling. Het stuk is dan ook al zo'n 20 keer opgevoerd in België, zonder problemen. "Wellicht is men nu onder meer door de zaak Dutroux extra gevoelig voor dit soort zaken." (Volkskrant & AD, 3/9/98)


  • Roxy- en interieurontwerper Peter Giele windt zich op: "Bij een programma als Zaal over de Vloer zie je dat zelfs mensen uit de culturele hoek van die treurige standaardinterieurs hebben met Ikea-kasten en witte Bruynzeelkeukens. Ik sta daar totaal versteld van. Een van de weinige uitzonderingen is het huis van Henk Schiffmacher, dat is echt fantastisch. Maar het huis van Gerardjan Rijnders? Misschien is die man nooit thuis, maar ik verbaas me erover dat zo iemand in zo'n fantasieloos huis kan wonen." (Parool, 19/8/98)


  • Kort na de première van Zes personages op zoek van Toneelgroep Amsterdam is Peter Oosthoek, die de rol van Regisseur speelt, voor onderzoek opgenomen in het ziekenhuis. Zijn rol is overgenomen door Gerardjan Rijnders, de regisseur van de voorstelling. (Theatermaker, 1/6/98)

praat mee

schrijf een mini