oude meuk

Onderwerp

bloot (16 nieuwsberichten)

  • Er is een nieuw genre theater ontdekt: de peepshow. Deze nieuwe toneeldiscipline is in het leven geroepen door het gerechtshof in Amsterdam, die een uitspraak deed over de fiscale naheffing van enige duizenden euro's voor de eigenaar van een peepshow. Theatervoorstellingen hoeven namelijk maar zes procent btw af te dragen in plaats van het hoge tarief van negentien procent. Het erotische karakter van de show doet hieraan niets af. André Drost van de Vereniging Exploitanten Relaxbedrijven is blij met de uitspraak. "Dit schept duidelijkheid. Een prima uitspraak. Het gaat om een artistieke bezigheid en daar geldt nu eenmaal het lage btw-tarief voor. Of het nu gaat om paaldansen, erotische shows of peepshows." (ANP, 13/2/07)

    meer over: rechtszaken, sex


  • De dansvoorstelling 'I feel good' van Truus Bronkhorst en Marien Jongewaard valt niet in goede aarde bij de directeur van de schouwburg in RozeRoosendaalndaal, Leo Kievit. Hij heeft de makers geschreven dat hij eenzesde deel van de uitkoopsom niet betaalt. De voorstelling speelde vorige maand in zijn theater. Hij wil Bronkhorst en Jongewaard voorlopig ook niet meer programmeren. Kievit's woede werd gewekt door een gefilmd onderdeel van de voorstelling, dat hij te zeer pornografisch getint vond. "Het is helemaal geen porno. Als dit porno was, zou de hele porno-industrie op apengapen liggen", aldus Marien Jongewaard. "Er is zelfs minder naakt te zien dan in Nederlandse speelfilms en op televisie. Er is in de film die we bij de voorstelling gebruiken wel de suggestie van de geslachtsdaad en die kan natuurlijk erg sterk werken, maar suggestie is nou eenmaal een sterk onderdeel van theater. Het doet me allemaal een beetje denken aan de jaren '50. Ik dacht dat we dit wel achter ons hadden."
    Kievit geeft zijn kant van het verhaal: "Ik loop al heel wat jaartjes mee en ik weet dat je van je hart geen moordkuil moet maken. Een voorstelling kan slecht zijn of tegenvallen, maar ik wil hebben wat ik gekocht heb. En dat was in dit geval een moderne dansvoorstelling. Ik ben helemaal niet puriteins, maar je zag een kwartier lang gezichten en bovenlichamen van mensen die onder meer duidelijk klaarkwamen. Ik probeer hier in Roosendaal, toch geen grote plaats, de moderne dans op de kaart te krijgen." (ANP, 9/4/03)

  • Publiek in het Rabobanktheater in Hengelo dat de voorstelling 'Lege Maag' van De Bloeiende Maagden niet aankan, krijgt zijn geld terug. Theaterdirecteur R. Boer noemt de voorstelling controversieel: "De acteurs spelen een groot deel van de uitvoering spiernaakt tegen een decor van een hoerenkast." Alle 328 mensen die een kaartje hebben gereserveerd, hebben een brief gekregen, waarin wordt uitgelegd dat het niet om een alledaagse voorstelling gaat. Tot nu toe hebben slechts enkele mensen laten weten hun geld terug te willen. (ANP, 21/1/03)


  • In een allesonthullend interview memoreert actrice Isa Hoes haar kunsten in 'De Minnaar': "Dat was een toneelstuk met Rick Engelkes en daarin bedachten we een scene waarop ik op een spiegel ga dansen terwijl ik mijn slipje uitdoe, en dan schuift hij met zijn hoofd daaronder. Mooie scene, leuk bedacht, maar ja, ik moet het wel doen. De mensen in de zaal zien niks - ik heb nog een rokje aan - maar Rick wel! En dat elke avond. Maar hij zag niks hoor. Ik heb het hem gevraagd." (Parool, 9/11/02)

    meer over: Rick Engelkes


  • Erotische gedichten van de Braziliaanse dichter Carlos Drummond de Andrade worden vanaf 10 januari door het Handtheater in gebarentaal uitgevoerd. De voorstelling 'O Amor Natural' (de liefde natuurlijk) wordt al dansend en gebarend door zes acteurs gespeeld. Productieleidster T. Vossen: "Het is voor het eerst dat we een voorstelling met een dergelijke erotische strekking spelen." Ze wil niet te veel verklappen, "maar het woord 'bed' geven wij inderdaad aan met een horizontaal gebaar." De voorstelling is ook toegankelijk voor horenden. "Normaal hebben we iemand die gebarenvoorstellingen voor horenden 'tolkt', maar gezien het karakter van deze voorstelling geven we vooraf de gedichten op schrift aan het publiek." (ANP, 5/1/01)

    meer over: sex


  • De kogel is door de kerk: de foto's die tijdens het Holland Festival van 1998 geëxposeerd zijn in de tentoonstelling 'Attack', zijn geen kinderporno. De Hoge Raad is tot deze conclusie gekomen. Al het in beslag genomen materiaal moet teruggegeven worden. Het Festival overweegt een schadeclaim. (Volkskrant, 29/9/00)

  • De zoveelste Hollywood-ster die op West-End uit de kleren gaat, is Macaulay Culkin. Het inmiddels 20-jarige kind-sterretje uit 'Home Alone' speelt in het erotische stuk 'Madame Melville' de rol van de 15-jarige Carl die in Parijs in de schone kunsten wordt onderwezen. Daar hoort natuurlijk ook de Kamasutra bij. Tegenspeelster wordt de uit de films van Krzysztof Kieslowski bekende Irene Jacob. Het stuk van Richard Nelson gaat op 18 oktober in het Vaudeville Theater in London in première. (Metro, News.nl, 8/9/00)

  • Nicole Kidman komt terug op de planken. De actrice onderhandelt met het Londense Royal National Theatre over de hoofdrol in Ibsen's 'De vrouw van de zee'. Twee jaar geleden wist de 33-jarige actrice de zaal te vullen van een tot dan toe onbekende schouwburg in het Londense Soho, door in het stuk 'The Blue Room' kortstondig naakt op het toneel te staan. (Parool, 21/8/00)

  • Jerry Hall's vertolking van Mrs. Robinson in de Londense voorstelling 'The Graduate' heeft voor een ware hype gezorgd. Hoewel fotograferen tijdens de voorstelling uit den boze was, gingen er tijdens de beruchte naaktscène heel wat flitsen af. Na afloop werden alle fotorolletjes in beslag genomen. Dit heeft niet kunnen verkomen dat er toch foto's gepubliceerd zijn. Hall nam de rol over van Kathleen Turner. Het publiek stroomt massaal toe, maar de pers was minder enthousiast. (AD, 3/8/00)

  • In Engeland is een run op kaartjes voor 'The Graduate' ontstaan toen na een try-out bleek dat hoofdrolspeelster Kathleen Turner in een scène naakt op het toneel staat. In de voorstelling, naar de film uit 1967, speelt de 45-jarige Turner in haar West End-debuut Mrs. Robinson tegenover Matthew Rhys. (AD & VNG, 29/3/00)

  • De blote piemel op het affiche van de voorstelling 'Lang genoeg jong' van Robert Long blijft voor ophef zorgen. Dit keer is de hoofdstad in de ban van het manlijk naakt. In de advertentie van de voorstelling in de Volkskrant,blijkt een keurig balkje over het lid geplaatst te zijn. Wie is de moraalridder? De impressario Jacques Senf en Partners. Volgens medewerkster Lotje Dercksen wilden zij een advertentie "die zowel in het lokale sufferdje van Bemmel als in de Telegraaf moet passen". Dercksen is verbaasd dat er weer "gedoe is over die pik". In Amsterdam liepen de reacties hoog op. "Daar zijn affiches besmeurd, weggehaald en (...) met bijbelteksten beklad. (Volkskrant, 2/3/00)

    meer over: affiche, Robert Long


  • In Friesland zijn promotiefoto's voor de theatervoorstelling van Robert Long gekuist. Op de foto staat een geklede Long voor een oude en jonge man. De lul van één van de twee heren is zichtbaar en schoot schouwburgdirecteuren in Drachten en Dokkum in het verkeerde keelgat. Jos Jutte van theater De Lawei zegt dat hij rekening moet houden met het gedeelte van zijn publiek dat gereformeerd is. (Volkskrant, 9/9/99)
    zie ook: Toffie en Kee


  • Trust-actrice Halina Reijn, die nu speelt in 'Adel Blank', biecht in een alles onthullend interview in het Parool haar onzekerheden op: "Mijn klomp brak, toen ik hoorde wat mijn rol was. Jezus, alweer een dienstmeisje, gek word ik van die onderdanige rollen. De figuren die ik bij de Trust heb moeten spelen, zijn altijd zoekende, meestal verliefde jonge meisjes en ik moet altijd wel een keer bloot. Dat komt doordat al die rollen geschreven zijn door mannen en die willen alleen maar mysterie in vrouwen zien. Dat is heel moeilijk om te spelen, mysterie, want wat is dat nou?" (Parool, 10/4/99)

    meer over: Halina Reijn


  • Het Wiener Burgtheater zoekt via krantenadvertenties vrouwelijke modellen die naakt willen optreden in de voorstelling 'Wiener Blut' van regisseur Johann Kresnik. De modellen moeten kunnen dansen en verstand hebben van muziek. Ervaring als naaktmodel is niet vereist. (AD, 19/2/99)

    meer over: Wenen


  • Philip Dewinter, de leider van het Vlaams Blok, heeft bij de Belgische justitie een aanklacht ingediend wegens zedenschennis tegen Luk Perceval, artistiek leider van Het Toneelhuis in Antwerpen. Dewinter doelt hiermee op de opvoering van 'Liefhebber' van Gerardjan Rijnders in het openingsweekend van het nieuwe gezelschap, waarin "levensechte masturbatie- en verkrachtingsscènes" te zien zijn. Ook de Vlaamse Liberale Partij heeft problemen met de voorstelling: "Het is een uiting van geestelijke armoede en totale decadentie." Bij Het Toneelhuis zelf zijn geen klachten binnengekomen, wel steunbetuigingen.
    Bij Toneelgroep Amsterdam is nogal (VK) en stom- (AD) verbaasd gereageerd op de commotie rond hun voorstelling. Het stuk is dan ook al zo'n 20 keer opgevoerd in België, zonder problemen. "Wellicht is men nu onder meer door de zaak Dutroux extra gevoelig voor dit soort zaken." (Volkskrant & AD, 3/9/98)


  • Regisseur Kees van Iersel is 6 juli jl. op 86-jarige leeftijd overleden. Van Iersel maakte naam als misschien wel de belangrijkste vernieuwer van acteerstijl en repertoire in het Nederlandse theater. Hij begon zijn carrière als acteur en stond van 1942 tot 1954 op de planken. Van 1953 tot 1955 zat hij in de artistieke leiding van de Arnhemse toneelgroep Theater. Daarna had hij vijf jaar lang een eigen gezelschap, toneelwerkgroep Test, dat experimenteel toneel bracht. Hier introduceerde hij het werk van Ionesco, Beckett en Adamov in ons land. Bovendien vond hij hiermee het lokatietheater uit. Van 1960 tot 1970 was hij artistiek leider bij de toneelgroep Studio. Daar was in de voorstelling '0=0' voor het eerst naakt op het toneel te zien. In die tijd stimuleerde hij schrijvers als Koolhaas, Van Loggem, Rodenko, Polet en Schierbeek tot het schrijven van toneelstukken voor dit gezelschap. Ook de toneelloopbaan van Lodewijk de Boer begon op instigatie van Van Iersel. Naar aanleiding van artistieke meningsverschillen vertrok Van Iersel bij Studio. In 1977 maakte Van Iersel nog de tv-bewerking van Merijntje Gijzen. (Parool, Volkskrant & NRC, 8/7/98)


praat mee

schrijf een mini