Onderwerp
Marien Jongewaard (3 nieuwsberichten)
- In de Amsterdamse Stadsschouwburg zijn de jaarlijkse VSCD Toneelprijzen uitgereikt:
De Prosceniumprijs voor Blokdijk was opvallend; niet eerder kreeg een dramaturg een dergelijke onderscheiding. Kees Prins presenteerde de avond op ingetogen wijze. Acteur Hans Kesting, die de Colombina in ontvangst nam namens de wegens filmopnames verhinderde Lineke Rijxman, roemde de smaakvolle setting van het prijzengala: "Dat hebben we wel eens anders gezien". (Redactie, 10/9/06)
- De dansvoorstelling 'I feel good' van Truus Bronkhorst en Marien Jongewaard valt niet in goede aarde bij de directeur van de schouwburg in RozeRoosendaalndaal, Leo Kievit. Hij heeft de makers geschreven dat hij eenzesde deel van de uitkoopsom niet betaalt. De voorstelling speelde vorige maand in zijn theater. Hij wil Bronkhorst en Jongewaard voorlopig ook niet meer programmeren. Kievit's woede werd gewekt door een gefilmd onderdeel van de voorstelling, dat hij te zeer pornografisch getint vond. "Het is helemaal geen porno. Als dit porno was, zou de hele porno-industrie op apengapen liggen", aldus Marien Jongewaard. "Er is zelfs minder naakt te zien dan in Nederlandse speelfilms en op televisie. Er is in de film die we bij de voorstelling gebruiken wel de suggestie van de geslachtsdaad en die kan natuurlijk erg sterk werken, maar suggestie is nou eenmaal een sterk onderdeel van theater. Het doet me allemaal een beetje denken aan de jaren '50. Ik dacht dat we dit wel achter ons hadden."
Kievit geeft zijn kant van het verhaal: "Ik loop al heel wat jaartjes mee en ik weet dat je van je hart geen moordkuil moet maken. Een voorstelling kan slecht zijn of tegenvallen, maar ik wil hebben wat ik gekocht heb. En dat was in dit geval een moderne dansvoorstelling. Ik ben helemaal niet puriteins, maar je zag een kwartier lang gezichten en bovenlichamen van mensen die onder meer duidelijk klaarkwamen. Ik probeer hier in Roosendaal, toch geen grote plaats, de moderne dans op de kaart te krijgen." (ANP, 9/4/03)
- De aanslag op Rob Scholte, die hierbij beide benen verloor, heeft het geschopt tot toneelstuk. In 'Rob', geschreven door Oscar van Woensel en Rob de Graaf, staat niet het oplossen van de misdaad centraal. Jaloezie, onbegrip en narcisme binnen een groep kunstenaarsvrienden vormen het centrale thema. Maar we willen allemaal weten wie de dader is. In het stuk wordt deze - net als door Rob Scholte zelf - in de vriendenkring van Scholte gezocht. "De theorie van de persoonsverwisseling (de aanslag zou voor iemand anders bestemd zijn) is dramatisch gezien minder interessant", aldus Marien Jongewaard, bedenker van de voorstelling. (Volkskrant, 30/5/00)