oude meuk

Onderwerp

Het Toneel Speelt (30 nieuwsberichten)

  • De jury van TF-1 heeft haar selectie bekend gemaakt. Voor de grote zaal zijn de volgende voorstellingen geselecteerd: Voor de kleine zaal zijn de volgende voorstellingen geselecteerd: De jury bestond uit voorzitter Mieke van der Weij, Ursul de Geer, Ivo Kuyl, Tarkan Köroglu en Daphne Richter en werd bijgestaan door meer dan 35 tipgevers uit de Nederlandse en Vlaamse theaterwereld. De geselecteerde voorstellingen zullen hernomen worden tijdens theaterfestival TF, van 30 augustus tot en met 9 september in Amsterdam.
    Ook de Vlaamse jury heeft haar selectie geopenbaard: Het Vlaamse festival vindt plaats van 23 augustus t/m 1 september in Brussel. (Redactie, 11/5/07)

  • Hans Croiset gaat een nieuwe theaterafdeling bij Joop van den Ende leiden. De producent wil een breed aanbod voor een groot publiek blijven maken, maar zoekt ook naar manieren om het repertoire te verdiepen. Over de invulling van deze nieuwe afdeling is nog niet veel duidelijk. Voor de 70-jarige Croiset is het een nieuwe stap, na zijn eigen gezelschappen Het Publiekstheater en Het Toneel Speelt. Croiset en Van den Ende werkten al eerder samen. In de Publiekstheater-tijd leende de Joop graag acteurs van Hans en de Vandenende Foundation ondersteunt nu Het Toneel Speelt. Croiset regisseert op dit moment de voorstelling 'One flew over the cuckoo's nest' bij Van den Ende. (GPD, 25/1/06)

  • Het Toneel Speelt heeft Jaap Spijkers en Ira Judkovskaja aangetrokken als nieuwe regisseurs voor de voorstellingen 'Alexander' en 'De geschiedenis van de familie Avenier'. Deze twee grote zaalproducties zouden oorspronkelijk worden geregisseerd door Willem van de Sande Bakhuyzen, die in september overleed. 'Alexander' is het nieuwe stuk van Willem Jan Otten, dat in september in première gaat. Judkovskaja maakt met deze voorstelling haar debuut in de grote zaal. Eerder maakte ze voorstellingen bij het Noord Nederlands Toneel en bij Tryater. Onlangs regisseerde za 'Slangevel' bij Orkater.
    Acteur Jaap Spijkers gaat 'De geschiedenis van de familie Avenier' regisseren, het nieuwe project van Maria Goos. Het bestaat uit vier delen en gaat over wat er met Nederland is gebeurd na de Tweede Wereldoorlog. De eerste twee delen gaan in januari 2007 in première. Overigens is Het Toneel Speelt in gesprek met de Stadsschouwburg Haarlem om daar in de toekomst huisgezelschap te worden. Nu is het gezelschap nog het tweede gezelschap van de Amsterdamse Stadsschouwburg. (Volkskrant, 18/1/06)

  • Het Toneel Speelt speelt het hard. Ronald Klamer meldt dat het gezelschap zich zal opheffen als er niet meer geld komt. "Met het huidige cultuurnota-advies is het op zeer korte termijn einde oefening", aldus Klamer. Het Toneel Speelt zegt minstens vijf ton nodig te hebben om voort te blijven bestaan, de ambitieuze uitbreidingsplannen zijn dan al van de baan. (ANP, 22/4/04)

  • Het Toneel Speelt gelast de voorstellingen van 'Braambos' op 26 februari in Zutphen en 27 februari in Kampen af. Thekla Reuten, die in 'Braambos' Nana speelt, heeft een kaartje kunnen bemachtigen voor de Oscar-uitreiking in Los Angeles. Mensen met kaartjes voor de afgelaste voorsteling kunnen nu naar Arnhem. En er is nog meer aan de hand bij 'Braambos': Mark Rietman neemt de rol van dr. Pion over van Jaap Spijkers. (ANP, 19/2/04)

  • Het Toneel Speelt wil zich gaan ontwikkelen tot een groot gezelschap met een eigen acteursensemble. Dit staat in de aanvraag die het gezelschap heeft gedaan voor subsidie in het kader van de Cultuurnota 2005-2008. Het daarvoor benodigde budget bedraagt volgens artistiek leider Ronald Klamer 1,7 miljoen euro per jaar, een vertienvoudiging van de huidige subsidie.
    Klamer zegt dat het toneelbestel de afgelopen jaren zodanig is veranderd dat de huidige subsidie (150.000 euro) niet meer toereikend is. "In de grote zalen is overaanbod ontstaan, waardoor schouwburgen vaker nee zeggen. Je kunt je voorstelling, al loopt die nog zo goed, lang niet zo vaak verkopen als je wel zou willen."
    In 2005 vertrekt vaste regisseur Hans Croiset. Klamer wil dan doorgaan met Willem van de Sande Bakhuyzen, Mark Rietman, Ariane Schluter, Betty Schuurman en Jaap Spijkers. (Volkskrant, 4/12/03)


  • Het Toneel Speelt had graag een reprise georganiseerd van de uiterst succesvolle voorstelling 'Cloaca', maar Toneelgroep Amsterdam gooit roet in het eten. Pierre Bokma krijgt geen vrij voor de speelperiode, eind 2004. "We zijn teleurgesteld", zegt Ronald Klamer van Het Toneel Speelt: "Alle andere spelers hadden die periode vrijgehouden." Titus Muizelaar, gezelschapsleider van TGA: "Pierre is bij ons in dienst en gaat in die periode een mooie rol in een mooi stuk spelen. Waar wij kunnen, helpen wij graag, maar in dit geval gaat het gezelschap vóór de zoveelste herneming van 'Cloaca'."
    Muizelaar vindt niet dat TGA moelijk doet over het uitlenen van acteurs: "We hebben Halina Reijn deze week vrij gegeven van 'Drie Zusters' om in de VS gesprekken te voeren over eventuele filmrollen. Die kans geven wij haar graag." (Volkskrant, 10/10/03)

  • Hans Croiset stopt in 2005 met het artistiek leiderschap van Het Toneel Speelt, als acteur blijft hij op freelance basis bij het gezelschap betrokken. Croiset heeft het gezelschap in 1996 samen met Ronald Klamer opgericht. Klamer zal vanaf 2005 zowel de artistieke leiding als de zakelijke leiding op zich nemen. (ANP, 28/8/03)

    meer over: Hans Croiset


  • De voorstellingen van 'Van Gogh' van Het Toneel Speelt en ZT Hollandia komen deze maand te vervallen, omdat actrice Betty Schuurman ziek is. Het gaat om voorstellingen in Roosendaal, Dordrecht, Groningen, Tiel, Zaandam, Zoetermeer, Rijswijk en Gouda. (ANP, 15/4/03)

  • Het gaat erg hard met de kaartjes van 'Cloaca', de tournee is bijna uitverkocht. Er zijn nog wel wat kaartjes voor de voorstellingen in de Stadschouwburg Amsterdam en de Rotterdamse Schouwburg maar Het Toneel Speelt verwacht dat de 54.000 kaartjes allemaal te verkopen, in Nederland een unicum. Ronald Klamer, zakelijk directeur vindt het erg dat de programmering in Nederland zo vol zit dat ze niet langer kunen spelen. Het Toneel Speelt wil daarom in het vervolg nog meer avonden reserveren in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Nu staat 'Cloaca' daar 28 voorstellingen en zei Melle Daamen eerder dat hij Het Toneel Speelt als huisgezelschap niet meer zag zitten. Klamer zou een 'uitwijktheater' willen voor succesvoorstellingen of het Engelse systeem, waar succesvolle voorstellingen uit het gesubsidieerde circuit worden overgenomen door vrije producenten. (NRC, 31/10/02)

  • Toneelgezelschappen Courage en Het Toneel Speelt zijn niet langer vaste bespelers van de Amsterdamse Stadsschouwburg. Directeur Melle Daamen: "De omvang van hun voorstellingen en de kwaliteit zijn niet onderscheidend genoeg. Wat mij betreft is er maar één huisgezelschap, en dat is Toneelgroep Amsterdam." Verder wil Daamen meer ruimte voor film, beeldende kunst, nieuwe media en events. Hij wil de schouwburg ontdoen van haar stoffige imago en het bezoekersaantal van 110.000 per jaar naar 190.000 brengen. Als in 2003 met de bouw van de nieuwe vlakkevloerzaal wordt begonnen, zal meteen ook worden gewerkt aan een uitnodigender toegang tot het gebouw. De vitrines bij de ingang zullen verdwijnen en er komt een grand café in de huidige foyer. Daamen: "De schouwburg moet de hele dag toegankelijk zijn." (Parool, 20/6/02)

  • De VandenEnde Foundation heeft haar eerste projecten bekend gemaakt. De stichting van Joop van den Ende en zijn vrouw Janine steekt per jaar 20 miljoen gulden in ondersteuning van projecten voor kunstenaars en zal vooral geld steken in initiatieven op het gebied van podiumkunsten en audiovisuele media die niet voor andere subsidie in aanmerking komen. Inmiddels hebben zo'n veertien organisaties geld van de stichting toegezegd gekregen. Daaronder bevinden zich:
  • de Mary Dresselhuys-prijs (Deze tweejaarlijkse werkbeurs van 25.000 gulden voor een acteur of theatermaker is 1992 door Van den Ende ingesteld en wordt nu onder de hoede van de foundation genomen);
  • het AVRO-televisieprogramma 'Kwestie van Smaak' (kan de komende vier jaar op ruim 8 miljoen gulden rekenen als bijdrage in de productiekosten van het wekelijkse kunstprogramma);
  • Het Toneel Speelt (krijgt voor twee jaar 600.000 gulden om de continuïteit van het gezelschap te waarborgen);
  • het Holland Festival (krijgt de komende drie jaar zo'n 800.000 gulden per jaar);
  • het Internationaal Theaterschoolfestival (krijgt 35.000 gulden voor het programma-onderdeel 'jonge makers').
  • Andere doelen waar reeds geld aan is toegezegd zijn onder andere de Academie voor Lichte Muziek, Dansacademie Lucia Marthas, John Adams Instituut, Joods Historisch Museum en de Amsterdam School of Communications Research (Ascor), die voor een halve ton per jaar onderzoek gaat doen naar de maatschappelijke betekenis van populair televisiedrama.
    Het echtpaar Van den Ende richtte de stichting op na de verkoop van het televisieproductiebedrijf Endemol in 2000 aan het Spaanse Telefónica. Van den Ende drong in dat jaar door tot de top tien van rijke Nederlanders van het blad Quote. Zijn vermogen werd geschat op 2,9 miljard gulden. In het bestuur van de stichting zitten behalve het echtpaar Van den Ende mr. Hans van Veggel, Peter Prein, drs. Frank Klijberg, Eddy Habbema en mr. Hans Marseille. Directeur is Ryclef Rienstra. (ANP, 25/4/01)

  • Het Toneel Speelt breekt alle records met de voorstelling 'Familie'. Tot nu toe heeft de voorstelling 17.000 bezoekers gehad. Dat is een zaalbezetting van 90 procent. (AD, 14/12/00)

  • Ivo van Hove heeft 100 voorstellingsavonden geclaimd in de Amsterdamse Stadsschouwburg voor het seizoen 2001/2002. Hij wil dat zijn TGA weer het huisgezelschap van de schouwburg wordt. Programmeur Luuk van Eijk vindt het "heel vervelend". Hij brengt liever een breed aanbod aan voorstellingen en gezelschappen. De ruimte wordt wel erg krap omdat ook Het Toneel Speelt meer avonden opeist en een opera een grote hap uit de beschikbare avonden neemt. Volgens Van Eijk is er één voordeel aan deze situatie: het is nu eens te meer duidelijk dat de tweede zaal op de Leidseplein hard nodig is. De Amsterdamse stadsbestuur neemt hierover volgende maand een beslissing. (Volkskrant, 26/10/00)

  • De koek wordt verdeeld: Het Toneel Speelt en Warner en Consorten krijgen alsnog rijkssubsidie, respectievelijk 390.000 en 260.000 gulden. Orkater krijgt er 900.000 bij en komt nu op 1,9 miljoen. Bijna alle gezelschappen met een positief advies van de Raad voor Cultuur krijgen 30 procent extra subsidie, met een maximum van 300.000 gulden. Dit staat in het voorstel dat staatssecretaris Van der Ploeg doet aan de Tweede Kamer. Het extra geld waar de Kamer om gevraagd heeft, verdeelt hij voornamelijk over de podiumkunsten (14,7 miljoen) en de muzikale sector (7,4 miljoen). Het Nederlands Danstheater en de Nederlandse Opera krijgen ook extra geld, vanwege hun rol als boegbeeld van de Nederlandse cultuur. Door een constructie met het ministerie van VWS krijgt het Handtheater ook alsnog subsidie - het Handtheater maakt voorstellingen met en voor doven en de kosten hiervoor worden nu gedeeld door de departementen voor cultuur en welzijn. (ANP & Volkskrant, 19/10/00)

  • De Cultuurnota is er. Het advies van de Raad voor Cultuur is vrijwel geheel overgenomen. Bovendien heeft Van der Ploeg inderdaad zo'n 35 miljoen gulden extra begroot, die ook conform de wens van de Raad verdeeld worden. In hun advies 'Van de schaarste en de overvloed' had de Raad namelijk 35 miljoen gulden extra gevraagd en meteen al verdeeld. Er zijn echter een paar opvallende afwijkingen:
  • Orkater krijgt 1 miljoen, onder voorwaarde dat de Gemeente Amsterdam ook een substantiele bijdrage doet. In een eerste reactie zegt Orkater dat Amsterdam dat nooit van plan is geweest, en dat het miljoen een doekje voor het bloeden is.
  • 't Barre Land krijgt 600.000 gulden, een ton meer dan de Raad adviseerde. In de nota staat dat dat is besloten naar aanleiding van het convenantenoverleg.
  • Het Toneel Speelt en Warner & Consorten krijgen géén subsidie uit het extra geld, omdat bij de verdeling van extra geld voorrang is gegeven aan reeds gesubsideerde instellingen.
  • Het Fonds van de Podium Kunsten krijgt maar 1 miljoen meer, terwijl de Raad adviseerde om uit de extra middelen 6,5 miljoen aan het Fonds te geven.
  • Het Ministerie spreekt van "een forse impuls voor de cultuursector". Ongeveer de helft van de bestaande instellingen krijgt extra subsidie.
    Maar is 35 miljoen extra voor cultuur niet wat mager in deze miljardenregen op Prinsjesdag? Tijdens een televisieinterview verklaarde Rick van der Ploeg in een tête-á-tête met Marc van Warmerdam dat er "dit jaar meer geld bijkomt, dan in het regeerakkoord voor vier jaar gepland was". Ook klonk hij tevreden over het feit dat er vijf keer zoveel instellingen in het bestel bijkomen dan er uitvallen. Op de opmerking van Marc van Warmerdam dat die nieuwe instellingen te weinig krijgen om redelijk te bestaan, reageerde hij door te stellen dat hij 't Barre Land ("een zeer veelbelovend jong theatergezelschap") een ton extra toekent. In reactie op de Kunstblokkade van gisteren vindt de staatssecretaris het "interessant dat het maatschappelijk draagvlak voor cultuur groeit". Maar het is verder aan de Kamer om daar mee om te gaan. Overigens vindt Van der Ploeg de kunstenaarsactie "fantastisch". Vooral de plek van de actie vindt hij goed gekozen: "Vlakbij het Surinameplein, dat is toch een teken naar het multiculturele publiek." (VNG, 19/9/00)

  • Recensent Hein Janssen had 'De verlossing' van Het Toneel Speelt de grond in geschreven en een paar maanden later kreeg hij een uitnodiging het stuk nogmaals te bekijken. "Kom nog een keer kijken, zo aan het eind van de rit, de acteurs hebben het stuk overgenomen en nu is de voorstelling zoal we vinden dat hij moet zijn," schreef Hans Croiset, artistiek leider van Het Toneel Speelt. "Tijdens de repetities bleek een groot verschil van inzicht tussen regisseur Albert Lubbers en de spelers. Een paar dagen na die moeizame première kwam Lubbers naar ons toe met zijn aantekeningen, las ze aan ons voor en zei: nu ga ik weg, nu is de voorstelling van jullie. We zijn toen ogenblikkelijk aan het werk gegaan." Hugo Claus, schrijver van het stuk, werd uitgenodigd bij een repetitie en hij sprak het toverwoord 'feeëriek' uit. Zo was 'De Verlossing' bedoeld, niet als "gootsteendrama vol verloederde mensjes die van zure soep slurpten." De acteurs hebben het stuk "zinnetje voor zinnetje opnieuw gerepeteerd - met dat woord feeëriek in het hoofd." Hein Janssen zag het stuk opnieuw, en was dit keer aanmerkelijk milder in zijn oordeel: "De acteurs van Het Toneel Speelt hebben het theater als levende kunstvorm een dienst bewezen." (Volkskrant, 10/12/99)

  • De grote leegloop bij De Trust lijkt begonnen. Aanleiding is het gebrek aan inspraak van de medewerkers van De Trust over de fusie met Art & Pro. Deze week werd namelijk bekend dat Marisa van Eyle volgend seizoen naar Het Toneel Speelt gaat. Bovendien gonst het gerucht dat acteur Jaap Spijkers zijn heil elders zoekt. De grote leegloop wordt overigens tegengesproken door zakelijk leider H. van Duin. "Alles is ondertussen gladgestreken - ook met Jaap en Marisa." Zij gaat inderdaad in 'Familie' spelen bij het Toneel Speelt, maar van een breuk zou geen sprake zijn. Zij zal eerst nog bij De Trust in 'Gorki' en 'Koons' spelen. Ook Spijkers is niet vertrokken. Hij krijgt meer ruimte voor films maar op de planken staat hij alleen bij De Trust. (Volkskrant, 21/10/99)

  • Het nieuwe seizoen kent een vliegende start door een enorme kaartverkoop. Veel theaters melden een verkoop die ver boven dezelfde periode vorig jaar ligt, terwijl dat al een record-jaar was. Qua toneel doen vooral 'De verlossing' en 'Een zwarte Pool' van Het Toneel Speelt het erg goed. Net als de andere successen van de voorverkoop 'Black box' en 'Het zakkendiner' gaat het hier om voorstellingen met van televisie -met name 'Pleidooi' en 'Oud Geld'- bekende acteurs. Overigens gaat de verkoop van cabaret nog veel beter. (AD, 2/9/99)

  • Hugo Claus gaat een nieuw stuk schrijven voor Het Toneel Speelt. Dit ondanks zijn uitspraak, enkele jaren geleden, dat hij wel toneel wilde blijven schrijven, maar dat hij niet wilde dat het werd opgevoerd. Deze uitspraak deed hij naar aanleiding van de volgens hem vreselijke uitvoering van zijn stuk 'Onder de torens' door Sam Bogaerts. Het Toneel Speelt kreeg ook pas na lang zeuren bij Claus toestemming om 'De verlossing' te spelen. Regisseur Hans Croiset verklaart de ommekeer door de vertrouwensrelatie tussen de auteur en de groep. (Volkskrant, 27/8/99)

  • In het Theater aan de Parade in Den Bosch zijn de belangrijkste toneelprijzen uitgereikt.
  • De Colombina is gewonnen door Sien Eggers voor haar rol in 'De Cocu Magnifique' van Het Toneelhuis. [minirecensie]
  • De Arlecchino is gewonnen door Paul Hoes voor zijn rol in 'Jefta of semitische liefdes' van Het Toneel Speelt.
  • De Hans Snoek Prijs voor de beste jeugdtheatervoorstelling is gewonnen door 'De Tolbrug' van Ybycus.
  • De Theo d'Or is gewonnen door Marieke Heebink voor haar rol in 'Een ideale vrouw' van Toneelgroep Amsterdam. [minirecensie]
  • De Louis d'Or is gewonnen door Lucas van der Eynde voor zijn rol in 'De Cocu Magnifique' van Het Toneelhuis. [minirecensie]
  • De Prosceniumprijs is gewonnen door het Onafhankelijk Toneel voor hun uitvoering van 'De Woudduivel' in de regie van Mirjam Koen. [minirecensie]
  • De Toneel Publieksprijs is gewonnen door zowel 'Wilhelmina; je maintiendrai' als 'Hamlet' van Het Nationale Toneel. [minirecensie 'Wilhelmina'] [minirecensie 'Hamlet']
  • Het geheel werd verder opgeleukt door een Toneelgroep Amsterdam-modeshow, met Hans Kesting als lady-speaker; Stef Bos; een basketbal-opera;fragmenten uit 'De prijs van de liefde' van Henri de Bataille, gespeeld door Theo Mann Bouwmeester gespeeld door Trudy de Jong, Louis Bouwmeester gespeeld door Pierre Bokma, de jonge minnaar gespeeld door Jacob Derwig, en door het dienstmeisje gespeeld door Halina Reijn; een dronken Rick van der Ploeg; en door een ontroerende speech, waarin Marieke Heebink haar prijs opdroeg aan haar moeder. Overigens moeten de beide winnaars van de Publieksprijs het prijzengeld delen. Zowel het Impresariaat Jacques Senf als Het Nationale Toneel krijgen 50.000 gulden. Ook demissionair staatssecretaris Van der Ploeg, die de prijs uitreikte, noemde de uitslag onwaarschijnlijk, "het lijkt de politiek wel". Beide voorstellingen kregen een cijfer van 8,6333. (VNG, 6/6/99)

  • Een update in de nominaties voor de belangrijke theaterprijzen!
    Voor de Theo d'Or, de prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol, zijn dit jaar genomineerd:
  • Marieke Heebink ('Een ideale vrouw', TGA) [minirecensie]
  • Marjon Brandsma ('Na de repetitie', De Appel)
  • Sylvia Poorta ('De Kersentuin', De Trust) [minirecensie]
  • Voor de Louis d'Or, de prijs voor de beste mannelijke hoofdrol, zijn dit jaar genomineerd:
  • Gijs Scholten van Asschat ('Hamlet', Het Nationale Toneel) [minirecensie]
  • Lucas van der Eynde ('De Cocu Magnifique', Het Toneelhuis) [minirecensie]
  • Voor de Colombina, de prijs voor de beste vrouwelijke bijrol, zijn dit jaar genomineerd:
  • Sien Eggers ('De Cocu Magnifique', Het Toneelhuis) [minirecensie]
  • Anneke Blok ('De Kersentuin', De Trust) [minirecensie]
  • Voor de Arlecchino, de prijs voor de beste mannelijke bijrol, zijn dit jaar genomineerd:
  • Gees Linnebank ('Tweeduister', Het Nationale Toneel)
  • Paul Hoes ('Jefta of Semitische liefdes', Het Toneel Speelt)
  • Voor de Publieksprijs (voorheen de Gouden Gids Publieksprijs) komen de volgende voorstellingen in aanmerking:
  • 'De Hel' (Grünfeld Theaterproducties)
  • 'Hamlet' (Het Nationale Toneel) [minirecensie]
  • ''t Gelag' (Fred Delfgauw)
  • 'Wilhelmina, Je Mantiendrai' (Impresariaat Jacques Senf) [minirecensie]
  • De winnaars van deze prijzen zullen, samen met de Prosceniumprijs (beste voorstelling) en de Hans Snoekprijs (beste jeugdvoorstelling), op 6 juni bekend gemaakt worden tijdens een gala-avond in Theater aan de Parade in Den Bosch. (Parool, 18/5/99)

  • Er zijn nominaties voor de belangrijkste acteursprijzen bekend!
    Voor de Theo d'Or, de prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol, is Sylvia Poorta voor haar rol in 'De Kersentuin' (De Trust) genomineerd.
    Voor de Louis d'Or, de prijs voor de beste mannelijke hoofdrol, zijn Gijs Scholten van Asschat voor zijn vertolking van Hamlet (Het Nationaal Toneel), en Lucas van den Eynde voor zijn rol in 'Cocu Magnifique' (Het Toneelhuis) genomineerd.
    Voor de Arlecchino, de prijs voor de beste mannelijke bijrol, is Paul Hoes voor zijn rol in 'Jefta of Semitische Liefdes' (Het Toneel Speelt) genomineerd.
    Voor de Colombina, de prijs voor de beste vrouwelijke bijrol, zijn Anneke Blok voor haar rol in 'De Kersentuin' (De Trust) en Sien Eggers, voor haar rol in 'Cocu Magnifique' (Het Toneelhuis) genomineerd. (Parool, 16/2/99)

  • Maria Goos, de scenarioschrijfster van de televisieseries 'Pleidooi' en 'Oud Geld' heeft voor het eerst een toneelstuk gegeven. De titel van het stuk is nog onbekend, maar het wordt in het seizoen 2000/2001 geregisseerd door Willem van de Sande Bakhuyzen bij Het Toneel Speelt. (AD, 29/1/99)

    meer over: Maria Goos, televisie


  • Het Toneel Speelt zal de drie Josef-stukken van Vondel op televisie brengen. Het scenario voor de 'Vondel-soap' is al af, het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepprodukties betaald een deel van de produktiekosten. (Volkskrant, 28/1/99)

    meer over: televisie


  • Het Toneel Speelt, het ongesubsidieerde gezelschap van Hans Croiset en Ronald Klamer, gaat de komende vier jaar alleen maar nieuwe Nederlandse toneelstukken spelen. Daartoe zijn schrijfopdrachten gegeven aan o.a. Gerardjan Rijnders, die een stuk over geldzaken zal schrijven, en Marcel Otten, die de affaire Willem Aantjens wil behandelen. (Volkskrant, 23/1/99)


  • De eerste acht nomiaties voor de Toneel Publieksprijs (voorheen Gouden Gids Publieksprijs, nu gesponsord door de AVRO) zijn bekend:
  • Wilhelmina; Je maintiendrai (Imp. Jacques Senf) [minirecensie]
  • Drie keer twee is zes te veel (regie: John Lanting)
  • Danny & Roberta (Muztheater)
  • Jephta (Het Toneel Speelt)
  • Dagboek van een Gek (Henk van Ulsen)
  • Nachtasiel (Ro Theater)
  • De Wachtkamer (Theaterbureau Schmid)
  • Hildegard von Bingen (De Kern)
  • In juni volgen meer nominaties. Uiteindelijk maken vier voorstellingen kans op de Publieksprijs ter waarde van 100.000 gulden. De prijs wordt aan het eind van het seizoen uitgereikt in een televisie-special, samen met de Theo d'Or en de Louis d'Or (Volkskrant, 12/1/99)

  • Hans Hoes zal wegens ziekte niet spelen in Jefta van Het Toneel Speelt. Zijn rol wordt overgenomen door regisseur Hans Croiset. (AD, 24/9/98)

    meer over: Hans Croiset


  • Marjan Buijs noemt in haar recensie 'Leeuwendalers' door Het Toneel Speelt "de meest overbodige produktie van het seizoen". Niet alleen "mist de tekst van Vondel elk vermoeden van drama", de voorstelling lijdt ook nog aan "een hopeloos statische enscenering en acteurs die de tekst volstrekt ernstig namen". "De voorstellingen zijn inmiddels achter de rug, gelukkig maar." (Volkskrant, 8/6/98)

    meer over: recensenten


  • Koningin Beatrix zal de voorstelling 'Leeuwendalers' van Het Toneel Speelt bezoeken. (AD, 27/4/98)

    meer over: royalty


praat mee

schrijf een mini