Onderwerp
De Trust (16 nieuwsberichten)
- In een allesonthullend interview contempleert acteur Jaap Spijkers over zijn verleden bij De Trust: "Laten we in godsnaam op het hoogtepunt in sneltreinvaart tegen een muur aan rijden - dat riepen we nog. In plaats van dat de benzine opraakt en de accu leeg; zoals nu toch is gebeurd. Tja. Akelig. Het voelt alsof je het kindsdeel van je vader hebt vergokt in het casino. Ik heb toch goddomme ook dat zwembad tot theater staan verbouwen in de avonduren." (Volkskrant, 12/10/02)
- Boeken als afscheid. Over tien jaar Het Zuidelijk Toneel onder leiding van Ivo van Hove heeft het gezelschap een zwart boek uitgebracht. Niet negatief, juist niet, maar gedistingeerd en vol lof over Ivo. Foto's staan niet in het boek, maar -in kleur en met muziek- op een bijgeleverde CD-Rom. Ook De Trust neemt afscheid nu het opgaat in de Theatercompagnie. In hun gedenkboek komen vooral wetenschappers aan het woord, die vertellen wat De Trust voor het Nederlands Theater betekend heeft. (Volkskrant, 30/11/00)
- Johan Simons en Theu Boermans zeggen dat de fusies van respectievelijk HZT en Hollandia en De Trust en Art & Pro alleen doorgaan als de aangevraagde subsidies bij het ministerie van OC&W volledig worden gehonoreerd. De combinatie HZT/Hollandia heeft 7,3 miljoen aangevraagd bij het rijk, de som van de twee huidige subsidies. Ook De Trust en Art & Pro hebben hun gezamenlijke subsidies bij elkaar opgeteld (4,8 miljoen gulden), maar vragen "substantieel meer" aan. Staatssecretaris Van der Ploeg heeft al in zijn nota 'Cultureel ondernemerschap' geschreven dat "instellingen die een fusie aangaan, mogen er niet op voorhand vanuit gaan dat die fusie gehonoreerd zal worden met een optelsom van de oude subsidies." Een woordvoerder van de minister liet weten dat de aanvragen volgens de gebruikelijke procedure zullen worden beoordeeld. De Raad voor Cultuur laat weten zich niet onder druk gezet te voelen door de twee artistiek leiders. "Het is in ieder geval een heel duidelijk standpunt dat de gezelschappen uitdragen", aldus Paul Broekhof, secretaris van de Commissie Theater van de Raad.
Overigens wil Johan Simons alleen naar Eindhoven als hij het Hollandia-concept kan meenemen. "Ik wil toneel blijven maken op locaties, maar ook jonge mensen opleiden. Die vaderrol vind ik razend belangrijk." De combinatie van schouwburg-theater en locatieprojecten levert een groot voordeel op: "Het schouwburgpubliek zal makkelijker naar locaties komen, terwijl liefhebbers van locatietoneel vaker de drempel van de schouwburg over zullen gaan." (NRC & Volkskrant, 5/1/00)
- De fusie tussen De Trust en Art & Pro heeft nu al gevolgen voor de programmering. De herneming van 'De Kersentuin' en 'De Bruiloft' van Canetti gaan allebei niet door. De Trust wil na de fusie deze voorstellingen in de schouwburg spelen. In plaats daarvan regisseert Theu Boermans zijn voltallige ensemble in 'De Laatsten' van Gorki, dat op 23 december in première gaat.
Ook de viering van het 11-jarig bestaan van het gezelschap gaat niet door. In november 2000 wordt afscheid genomen van De Trust met een boek en een project van beeldend kunstenares Barbara van Loon. (Volkskrant, 6/12/99)
- De grote leegloop bij De Trust lijkt begonnen. Aanleiding is het gebrek aan inspraak van de medewerkers van De Trust over de fusie met Art & Pro. Deze week werd namelijk bekend dat Marisa van Eyle volgend seizoen naar Het Toneel Speelt gaat. Bovendien gonst het gerucht dat acteur Jaap Spijkers zijn heil elders zoekt. De grote leegloop wordt overigens tegengesproken door zakelijk leider H. van Duin. "Alles is ondertussen gladgestreken - ook met Jaap en Marisa." Zij gaat inderdaad in 'Familie' spelen bij het Toneel Speelt, maar van een breuk zou geen sprake zijn. Zij zal eerst nog bij De Trust in 'Gorki' en 'Koons' spelen. Ook Spijkers is niet vertrokken. Hij krijgt meer ruimte voor films maar op de planken staat hij alleen bij De Trust. (Volkskrant, 21/10/99)
- De Trust wil per 1 januari 2001 fuseren met Art & Pro. Theu Boermans wordt artistiek leider van het nieuwe gezelschap, dat zowel het Trusttheater als het Rozentheater zal bespelen. Frans Strijards geeft zijn positie van artistiek leider op, maar blijft betrokken door zitting te nemen in de artistieke raad (eenzelfde positie als die hij in Arnhem zal gaan vervullen). Het nieuwe gezelschap krijgt een nieuwe naam, streeft naar twintig vaste acteurs en wil een ruimer budget dan de subsidies van De Trust (3 miljoen per jaar) en Art & Pro (1,7 miljoen per jaar) bij elkaar opgeteld. De fusie van de twee Amsterdamse gezelschappen is een idee van de twee zakelijk leiders Harm van Duin en Roelf Huizinga. Geruchten willen dat de gesprekken pas begonnen tijdens het laatste Theaterfestival. Pas afgelopen maandag werd het personeel ingelicht. Vooral bij De Trust was de verbazing groot; het gezelschap hecht normaliter veel waarde aan inspraak. Het gezelschap gaat in oktober een weekend in retraite in Portugal. "Wie daarna nog tegen de fusie is, zal zijn conclusies moeten trekken", aldus Van Duin. (Parool, VNG & Volkskrant, 29/9/99)
- Een update in de nominaties voor de belangrijke theaterprijzen!
Voor de Theo d'Or, de prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol, zijn dit jaar genomineerd: Voor de Louis d'Or, de prijs voor de beste mannelijke hoofdrol, zijn dit jaar genomineerd: Voor de Colombina, de prijs voor de beste vrouwelijke bijrol, zijn dit jaar genomineerd: Voor de Arlecchino, de prijs voor de beste mannelijke bijrol, zijn dit jaar genomineerd: Voor de Publieksprijs (voorheen de Gouden Gids Publieksprijs) komen de volgende voorstellingen in aanmerking: De winnaars van deze prijzen zullen, samen met de Prosceniumprijs (beste voorstelling) en de Hans Snoekprijs (beste jeugdvoorstelling), op 6 juni bekend gemaakt worden tijdens een gala-avond in Theater aan de Parade in Den Bosch. (Parool, 18/5/99)
- Het Parool, De Volkskrant,en Trouw hebben een advertentie voor de voorstelling 'Adel Blank', een voorstelling van De Trust en De Mexicaanse Hond, geweigerd. De advertentie had de vorm van een rouwannonce voor Adel Blank, met bovenaan een stijlvol kruisje en onderaan de tekst "Naar de hel met je!". Eerder kregen vaste Trust-bezoekers een brief thuisgestuurd van een notarissenkantoor, waarin de geadresseerde op de hoogte werden gesteld van de nalatenschap van Adel Blank. De campagnes voor voorstellingen van De Trust worden gemaakt door het reclamebureau BBDO Business Communications. Per voorstelling gaat het bureau in gesprek met de regisseur, een acteur en de mensen van de publiciteit. Jan Ottenhof van BBDO: "Vervolgens maken we mood boards, waarin we een gevoel verbeelden uit het stuk. Wat wij doen is eigenlijk: het dramatiseren van het stuk. Niet op het toneel, maar in de echte wereld. Een toneelstuk is een inhoudelijk product." (Parool, 18/3/99)
- Niet iedereen is blij met de publiciteitsstunt die De Trust uithaalde voor haar nieuwe voorstelling. Alle vaste bezoekers van het Amsterdamse gezelschap kregen een brief van een gefingeerd notariskantoor waarin staat dat ze een niet onaanzienlijke erfenis krijgen van ene Adel Blank uit Noordwijk. Ondertekend door mr. M.J. Platteel en op briefpapier van DT & DMH notarissen. Voor velen bleek pas later dat dit een afkorting is voor De Trust & De Mexicaanse Hond, die op deze manier hun co-productie 'Adel Blank' onder de aandacht wilden brengen. Het stuk gaat over een vrouw die op sterven ligt, terwijl haar familie al ruziet over de erfenis. "Wij willen de bezoekers bij de voorstelling betrekken door hen te wijzen op hun eigen inhaligheid", aldus zakelijk leider van De Trust H. van Duin. Bij diverse mensen is de grap echter in het verkeerde keelgat geschoten. "Zo'n onsmakelijke confronterende brief blijkt een doodordinaire publiciteitsstunt. Van een theatergroep mag iets mee niveau worden verwacht", aldus de boze Henk John. De Trust ontving klachten van mensen die zelf met een boedelscheiding of een sterfgeval zitten. Van Duin vermoedt echter dat een deel van de klagers de pest in heeft omdat ze zijn beetgenomen. (Volkskrant, 11/3/99)
- Vijf nieuwe nominaties voor de Toneel Publieksprijs: In totaal zijn er nu 13 voorstellingen genomineerd. In mei worden alle geselecteerde voorstellingen nogmaals beoordeeld door een jury van tienduizend mensen. (Volkskrant & Parool, 9/3/99)
- Er zijn nominaties voor de belangrijkste acteursprijzen bekend!
Voor de Theo d'Or, de prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol, is Sylvia Poorta voor haar rol in 'De Kersentuin' (De Trust) genomineerd.
Voor de Louis d'Or, de prijs voor de beste mannelijke hoofdrol, zijn Gijs Scholten van Asschat voor zijn vertolking van Hamlet (Het Nationaal Toneel), en Lucas van den Eynde voor zijn rol in 'Cocu Magnifique' (Het Toneelhuis) genomineerd.
Voor de Arlecchino, de prijs voor de beste mannelijke bijrol, is Paul Hoes voor zijn rol in 'Jefta of Semitische Liefdes' (Het Toneel Speelt) genomineerd.
Voor de Colombina, de prijs voor de beste vrouwelijke bijrol, zijn Anneke Blok voor haar rol in 'De Kersentuin' (De Trust) en Sien Eggers, voor haar rol in 'Cocu Magnifique' (Het Toneelhuis) genomineerd. (Parool, 16/2/99)
- 'De Koorts', de nieuwe voorstelling van De Trust, is nog niet premièreklaar. De voorstelling wordt al enkele weken als try-out gespeeld, maar de première is al twee keer uitgesteld, omdat de voorstelling nog te "slordig en rommelig" is. Voorlichtster Anna van Praag wil dus eigenlijk niet dat de pers al over de voorstelling schrijft, al kan ze het niet verbieden. "Ze verbreken alleen een code." (Volkskrant, 16/10/98)
- Op 5 november speelt De Trust haar nieuwe voorstelling 'De Koorts' van Wallace Shawn in de Balzaal van de ambswoning van burgemeester Patijn van Amsterdam. Shawn speelde de monoloog over de de verhouding tussen de machtigen en misdeelden op deze wereld in New York zelf bij 'the Rich and Powerful' thuis. De Nederlandse versie wordt gespeeld door Sylvia Poorta. (Volkskrant, 1/10/98)
- 'Hamlet' van De Trust gaat maar twee weken in reprise. Het is om financiële redenen niet haalbaar langer door te spelen; twee derde van de acteurs staat onbetaald op het toneel en alle opbrengsten van de kaartverkoop gaan naar de hypotheek op het pand aan de Kloveniersburgwal. (AD, 3/6/98)
- 'Hamlet' van De Trust heeft de Gouden Gids Publieksprijs gewonnen met een gemiddelde waardering van 8,58. 'De bezoeker' geregisseerd door Peter Oosthoek kreeg een 8,45 , 'De Kus van de Spinvrouw' van Het Zuidelijk Toneel een 8,32 en 'De Wereldverbeteraar' van de Paardenkathedraal een 8,02. De Gouden Gids trekt zich na vier jaar terug als sponsor van deze prijs. De AVRO zal het initiatief overnemen. (Telegraaf & AD, 3/6/98)
- 'Hamlet' van de Trust heeft de Gouden Gids Publieksprijs gewonnen. (Nederland 1, 2/6/98)