oude meuk

Onderwerp

Vandenende Foundation (15 nieuwsberichten)

  • Jacques van Veen wordt per 1 maart 2008 directeur van de Nieuwe de la Mar Theaters in Amsterdam. De theaters worden op dit moment gebouwd in de Marnixstraat in Amsterdam en zullen eind 2009 hun deuren openen. De theaters zijn een initiatief van de VandenEnde Foundation, het cultuurfonds van Joop en Janine van den Ende. Van Veen zal als onafhankelijk directeur verantwoordelijk zijn voor zowel de programmering als de exploitatie van de Nieuwe de la Mar Theaters. Van Veen is nu nog zakelijk directeur van het Holland Festival. "Dit is een unieke kans om op deze legendarische plek een nieuw hoofdstuk in de theatergeschiedenis te schrijven en hiermee een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het Leidseplein tot hét theaterplein van Nederland", aldus Van Veen. (Trouw, 26/11/07)

  • Amsterdam krijgt een productiehuis voor kleine musicals. Onder de naam M-Lab opent het huis in juni zijn deuren in Amsterdam Noord. M-Lab is een initiatief van Joop en Janine van den Ende, hun VandenEnde Foundation zal de komende jaren 400.000 euro bijdragen aan de exploitatie. De gemeente Amsterdam geeft een startsubsidie van 200.000 euro, Koen van Dijk wordt artistiek leider. M-Lab zal jaarlijks ongeveer acht kleinere musicalproducties maken, die in de eigen zaal voor 150 man publiek kunnen worden getest en verbeterd. Bij succes kunnen de voorstellingen worden overgenomen door reguliere producenten om op tournee te gaan. "Een dergelijk Off-Broadway-achtig systeem bestaat in Nederland nog niet", aldus Van Dijk, "Er is een gapend gat tussen een goed idee op papier en een produktie in de theaters." M-Lab wil ook lezingen van nieuwe teksten en onuitgevoerd buitenlands repertoire brengen. (NRC, 11/4/07)
    zie ook: www.m-lab.nl

    meer over: Amsterdam, musical


  • In Amsterdam heeft Joop van den Ende het ontwerp voor de nieuwe theaters aan de Marnixstraat gepresenteerd. Architecten Arno Meijs (zo'n beetje de huisarchitect van Van den Ende) en Jo Coenen vervangen de sombere gevel van het huidige Nieuwe de la Mar en de bioscoop Calypso/Cinerama door een grote glazen wand die direct zicht geeft op de foyers. Het theater krijgt twee zalen, een van 850 en een van 600 stoelen. Het oorspronkelijke ontwerp voorzag in een derde zaal, maar dat kwam niet door de welstandscommissie, die het gebouw te hoog vond worden.
    Van den Ende benadrukt dat het nieuwe theater niet zijn persoonlijke speeltje wordt. De VandenEnde Foundation geeft 45 miljoen euro voor de bouw en daarna jaarlijks één miljoen voor de programmering. De leiding van het theater blijft onafhankelijk -naar een directeur wordt nog gezocht- en alle theaterproducenten, gesubsidieerd en vrij, blijven welkom. De naam blijft vertrouwd: Nieuwe de la Mar Theaters. Het theater moet in 2008 zijn deuren openen. De gemeente Amsterdam hoopt dat de nieuwe zalen helpen met het revitaliseren van het Leidseplein. (Parool, 12/1/06)

  • In Amsterdam hebben Joop van den Ende en architect Jo Coenen het ontwerp onthuld voor het nieuwe musicaltheater aan de Zuidas. Ook de naam is al bekend: Vandenende Theater. Joop plaatst zich daarmee naast Tuschinski en Carré. Het ronde gebouw wordt een opvallende verschijning tegenover de RAI en aan de A10. Het theater krijgt 1850 plaatsen en opent als alles goed gaat in 2007 haar deuren. De bouw van het theater kost "zeventig à tachtig miljoen euro". De helft daarvan wordt betaald door Joop en Janine via de Vandenende Foundation. Van den Ende wil in dit theater meer gedurft musical-repertoire brengen, hij overweegt 'The producers' als openingsvoorstelling. (Volkskrant, NRC, 22/4/04)

  • Nog een kogel door de kerk: Joop heeft ook getekend voor het Nieuwe de la Mar-complex. De hoop is dat het nieuwe theater in 2006 geopend kan worden, maar dat is nogal optimistisch gepland. Inmiddels is er asbest gevonden in Cinerama. (ANP, 10/2/04)


  • De Amsterdamse kunstraad heeft aan wethouder Hannah Belliot een positief advies gegeven over de plannen van de VandenEnde Foundation voor het Nieuwe de la Mar. Het complex zou een "opwaardering" van het Leidseplein en omgeving zijn en een versterking van het kunst- en cultuurgehalte. (ANP, 15/9/03)

  • De Kamer had niet zo veel aan te merken op de uitgangspuntenbrief van staatssecretaris Medy van der Laan. Minder regels en meer transparantie, wie is daar nu tegen. Wel wond men zich op over de financiële steun van Joop van den Ende. D66 verwelkomt zijn hulp, vooral SP en GroenLinks zijn tegen. "De staatssecretaris moet opstaan en zeggen dat ze dit niet pikt", vindt SP-woordvoerster Vergeer. "U moet onderscheid maken tussen vormen van sponsoring die de publieke zaak wel en niet schaden. Pas dan kunnen we beleid maken.", zei ze in het debat tegen Van der Laan. Boris Dittrich is positiever: "Ik vind juist dat de overheid meer voorlichting moet geven aan particulieren die kunst willen steunen." De staatssecreatris vindt zo'n voorlichtingsplan een goed idee. SP en GroenLinks zijn bang voor de dubbele agenda's van grote sponsors. Zo zou Van den Ende via het Stedelijk een te bouwen musicaltheater aan de Zuid-as van de stad willen veiligstellen. (ANP, 11/9/03)

  • De Amsterdamse wethouder van Cultuur Hannah Belliot heeft een nog onbekende bemiddelaar aangesteld om het gesprek tussen gemeente, de Vandenende Foundation en de directie van het Nieuwe de la Mar weer op de rails te krijgen. Belliot wil snel tot een oplossing komen. Volgens Ryclef Rienstra van de Vandenende Foundation wordt het Nieuwe de la Mar niet een Joop-podium: "Het moet een plek worden waar vooral de toneelproducties van anderen komen te staan, naast die van Van den Ende. Wij hebben de gemeente ook toegezegd dat de huidige gevarieerde programmering in het Nieuwe de la Mar behouden blijft. Wij investeren de opbrengst uit populaire voorstellingen in niet-rendabele, artistiek interessante producties." Zowel de Vandenende Foundation als de Gemeente Amsterdam blijven erbij dat dit gesprek zowel los staat van de plannen voor een musicaltheater bij de Rai als de miljoenen voor het Stedelijk Museum Amsterdam. (Volkskrant, 7/9/03)

  • De VandenEnde Foundation gaat Het Gasthuis de komende jaren ondersteunen met 110.000 euro per jaar. De Amsterdamse werkplaats krijgt al geld in het kader van de Cultuurnota en van de gemeente Amsterdam. De bijdrage van VandenEnde is vooral bedoeld voor het ontwikkelen van de organisatie. (VNG, 3/10/02)

    meer over: Gasthuis


  • Drie geldschieters hebben het Internationaal Theaterschool Festival van Amsterdam gered. De dertiende editie van het festival dreigde niet door te gaan wegens een gat in de begroting van ruim 135.000 euro. De festivalorganisatie klopte bij het Rijk en de gemeente Amsterdam aan voor extra subsidie, maar kreeg bij beide overheden nul op het rekest. Het Fonds voor de Podiumkunsten HGIS, VandenEnde Foundation en Hooge Huys verzekeringen kwamen uiteindelijk met het nodige geld op tafel. (ANP, 21/2/02)

  • Theaterfestival Oerol krijgt een jaarlijkse bijdrage van 50.000 euro van de VandenEnde Foundation. Het geld is bedoeld voor de zogenaamde werkplaatsfunctie, waarbinnen jonge, talentvolle theatermakers worden uitgenodigd om een voorstelling te maken. "Deze begeleiding van jonge theatermakers ligt in de lijn van de doelstelling van de VandenEnde Foundation. Het geld is natuurlijk een erkenning en nu kunnen we nog mooiere producties maken", aldus festivaldirecteur J. Mulder.
    Een voorbeeld van een werkplaatsfunctie-productie is de voorstelling 'Bandoerol', die deze zomer een groot succes was. Zo'n vijftien jonge eilandbewoners lieten hierin zien hoe het is om op een eiland te wonen. Het thema van Oerol is volgend jaar 'Een ontmoeting' waarbij, evenals afgelopen editie, de eilandbewoners centraal staan. Het festival vindt plaats van 14 tot en met 23 juni 2002. (ANP, 28/12/01)

    meer over: Oerol


  • De VandenEnde Foundation, die afgelopen woensdag werd gepresenteerd, is van plan een groot documentair project te maken over de geschiedenis van het Nederlandse theater in de twintigste eeuw. Alle genres moeten aan bod komen, van ballet en opera tot toneel, cabaret en musical. Volgens Joop van den Ende zelf gaat het hem 10 tot 15 miljoen gulden kosten. De AVRO heeft al interesse getoond voor de zes- tot twaalfdelige televisieserie, die over ongeveer vier jaar zou moeten verschijnen. (Parool, 27/4/01)

    meer over: televisie


  • De VandenEnde Foundation heeft haar eerste projecten bekend gemaakt. De stichting van Joop van den Ende en zijn vrouw Janine steekt per jaar 20 miljoen gulden in ondersteuning van projecten voor kunstenaars en zal vooral geld steken in initiatieven op het gebied van podiumkunsten en audiovisuele media die niet voor andere subsidie in aanmerking komen. Inmiddels hebben zo'n veertien organisaties geld van de stichting toegezegd gekregen. Daaronder bevinden zich:
  • de Mary Dresselhuys-prijs (Deze tweejaarlijkse werkbeurs van 25.000 gulden voor een acteur of theatermaker is 1992 door Van den Ende ingesteld en wordt nu onder de hoede van de foundation genomen);
  • het AVRO-televisieprogramma 'Kwestie van Smaak' (kan de komende vier jaar op ruim 8 miljoen gulden rekenen als bijdrage in de productiekosten van het wekelijkse kunstprogramma);
  • Het Toneel Speelt (krijgt voor twee jaar 600.000 gulden om de continuïteit van het gezelschap te waarborgen);
  • het Holland Festival (krijgt de komende drie jaar zo'n 800.000 gulden per jaar);
  • het Internationaal Theaterschoolfestival (krijgt 35.000 gulden voor het programma-onderdeel 'jonge makers').
  • Andere doelen waar reeds geld aan is toegezegd zijn onder andere de Academie voor Lichte Muziek, Dansacademie Lucia Marthas, John Adams Instituut, Joods Historisch Museum en de Amsterdam School of Communications Research (Ascor), die voor een halve ton per jaar onderzoek gaat doen naar de maatschappelijke betekenis van populair televisiedrama.
    Het echtpaar Van den Ende richtte de stichting op na de verkoop van het televisieproductiebedrijf Endemol in 2000 aan het Spaanse Telefónica. Van den Ende drong in dat jaar door tot de top tien van rijke Nederlanders van het blad Quote. Zijn vermogen werd geschat op 2,9 miljard gulden. In het bestuur van de stichting zitten behalve het echtpaar Van den Ende mr. Hans van Veggel, Peter Prein, drs. Frank Klijberg, Eddy Habbema en mr. Hans Marseille. Directeur is Ryclef Rienstra. (ANP, 25/4/01)

  • De AVRO krijgt 2,45 mijoen uit de pot van Joop van den Ende's Foundation. Met dit geld gaat de omroep veertig 'magazine-achtige programma's maken over de wereld van de podiumkunsten'. Angela Groothuizen presenteert de programma's steeds vanuit een ander theater. De foundation stelde één voorwaarde: de productie van de programma's moet in handen komen van Joop van den Ende Productions. (Volkskrant, 15/9/00)

    meer over: televisie


  • Joop goes charity! Van den Ende wil een fonds oprichten van enkele honderden miljoenen guldens, waarvan het rendement zal worden gebruikt voor culturele en sociale doelen. De VandenEnde Foundation wil jonge mensen steunen bij projecten die commercieel niet haalbaar zijn en die ook niet voor subsidie in aanmerking komen. Van den Ende benadrukt dat zowel binnenlandse als buitenlanse projecten voor steun in aanmerking komen. "Ik heb mijn vermogen niet alleen in Nederland opgebouwd", verklaart Joop. Driekwart van het rendement zal worden besteed aan culturele doelen, zoals bijvoorbeeld expositieruimte en marketingbudgetten voor beeldend kunstenaars en scripts voor film en televisie. Een kwart moet worden besteed aan sociale projecten, zoals "mensen uit de Derde Wereld die televisie willen gaan maken, die onafhankelijke journalistiek willen bedrijven of een studiebeurs nodig hebben. Naar verwachting zal Van den Ende 3 miljard gulden rijker worden van de verkoop van Endemol aan het Spaanse Telefónica. (NRC, 2/6/00)

praat mee

schrijf een mini