oude meuk

Onderwerp

auteursrecht (18 nieuwsberichten)

  • De Stichting Literaire Rechten Auteurs (LIRA) opent dit najaar een webwinkel, waar toneelgroepen teksten kunnen kopen en direct auteursrechten afdragen. LIRA wil daarmee schendingen van de Auteurswet in het amateurtheater tegengaan. Vanaf 26 november kunnen gezelschappen voor 4,95 euro één tekst downloaden. Met dat bedrag hebben ze voldaan aan de auteursrechten voor het eenmalig verveelvoudigen van dit intellectueel eigendom. Volgens Schelte van Ruiten van LIRA gebeurt het nu geregeld dat amateurgezelschappen toneelteksten kopiëren zonder daarbij auteursrechten af te dragen aan de schrijver daarvan. (Volkskrant, 30/8/07)

    meer over: internet


  • Isabelle Huppert komt niet naar het Holland Festival van volgend jaar. De hele wereldtournee van de 4.48 Psychose is afgezegd omdat de Franse producent Théâtre de la Madeleine niet de rechten voor New York kon verwerven. Huppert weigerde om in de andere steden, waaronder Amsterdam, wel te spelen. (ANP, 29/9/03)

  • Het boek 'Theaterkritiek in Nederland' is nog niet beschikbaar. De uitgave van gebundelde TM-interviews met theatercritici wordt nog even uitgesteld omdat Ron Rijghard, een van de twee interviewers, niet op de hoogte was gesteld van de uitgave in boekvorm. Rijghard heeft de interviews als freelancer gedaan en dus heeft de TM niet het auteursrecht van zijn stukken. (Volkskrant, 11/9/03)

    meer over: recensenten


  • Amerikaanse soldaten aan het front hoeven zich niet te vervelen, want zij hebben van de stichting War Letter Project vier boeken gekregen. De uitgaven zijn kleine pockets met een slappe kaft, die perfect in de zak van een soldatenpak passen. De vier boeken hebben allen oorlog als onderwerp. "Maar ze verheerlijken de oorlog niet", aldus uitgever Andrew Carroll. Eén van de titels betreft zowaar 'Henry V' van Shakespeare, de Belangrijkste Brit van het Vorige Millennium. Een goedkope titel, want auteursrechten hoeven er niet meer voor worden afgedragen. (Trouw, 22/2/03)

    meer over: Shakespeare


  • Het toneelstuk 'Deus Ex' dat het Kasseler Staatstheater in november zou opvoeren, gaat niet door. Het zou een interactief toneelstuk voor jongeren worden, gebaseerd op het gelijknamige post-apocalyptische computerspel met terroristen en geheim agenten. De maker van het spel heeft de filmrechten van 'Deus Ex' verkocht aan Columbia Pictures en trekt zijn toestemming voor de opvoering in. (ANP, 4/11/02)

    meer over: multimedia


  • Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen moet de voorstelling 'Cabaret' terugtrekken. Joop van den Ende blijkt de rechten voor Nederland te hebben. Hij wil de voorstelling in seizoen 2004-2005 uitbrengen. (Parool, 16/9/02)

  • Het Nationale Toneel heeft de muziektheatervoorstelling 'The Black Rider' geschrapt, nadat componist Tom Waits geen toestemming gaf voor opvoering. 'The Black Rider' zou op 15 maart 2003 in première gaan. Toestemming van regisseur Robert Wilson en de erven van schrijver William Burroughs was al binnen. "We wachten al een jaar op meneer Waits. Hij woont op een heuvel in Californië en is zelfs voor zijn New Yorkse agent moeilijk bereikbaar", aldus directeur Evert de Jager. "In de zomer kregen we te horen dat hij het opvoeren van al zijn muziek in Europa verbiedt. We weten niet waarom." (NRC, 29/8/02)


  • Nieuw! De Federatie van Podiumverenigingen. Deze nieuwe organisatie is een samenwerking van de Vereniging Nederlandse Poppodia (VNP) en de Vereniging van Schouwburg- en Concertzaal Directies (VSCD) en gaat zich bezighouden met onder andere arbowetgeving, arbeidsvoorwaarden en auteursrechten. (NRC, 15/3/02)

    meer over: VSCD


  • Tony-nominaties! De komische musical 'The producers' krijgt het recordaantal van 15 nominaties. De nieuwe show, gebaseerd op de gelijknamige film uit 1968 van Mel Brooks, die de musical zelf schreef, is door alle pers lyrisch besproken en is voor de rest van het jaar uitverkocht. Het verhaal gaat over twee louche Broadway-producenten die een truc hebben bedacht om veel geld te verdienen door een flop te produceren. Ze vinden een verstokte nazi om het script te schrijven: de musical 'Springtime for Hitler', die geheel tegen alle verwachtingen in een enorm succes wordt. De Europese rechten voor 'The producers' zijn inmiddels verworven door Joop van den Ende. Die overweegt om een Duitse versie op te voeren in zijn pas verworven Metropol-theater in Berlijn.
    Joop heeft nog wel meer redenen om vrolijk te zijn: zijn productie '42nd Street' is voor negen Tony's genomineerd. Het gaat om de Tony's voor de beste actrice, de beste vrouwelijke hoofdrol, regie, choreografie, lichtontwerp, kostuumontwerp en toneelontwerp. Ook de prijs voor beste 'Musical Revival' kan naar de tapdansshow gaan. De versie van '42nd Street' die dit seizoen in Nederland speelde, met Angela Schijf in de hoofdrol, is gebruikt om nieuwe nummers uit te proberen, voor de Broadway-première, vorige week. De musical, naar de film uit 1933, ging in 1980 in première, maar was nooit eerder te zien in een theater aan de straat waarnaar de show is vernoemd.
    Van den Ende krijgt in elk geval een Tony voor de musical 'Blast', dat de Nederlanders co-produceren. Die musical werd als enige genomineerd in de categorie Special Theatrical Events. De Tony Awards worden op 3 juni uitgereikt. (ANP, NRC & VNG, 8/5/01)

  • Theaterproducent 't Bos heeft de Nederlandse rechten van het Deense scenario 'Festen' gekocht. Toneelgezelschap De Ploeg gaat de "familiekomedie" in het najaar van 2002 uitvoeren. De tekst wordt in het Nederlands vertaald en bewerkt door Peter Heerschop. De Ploeg bestaat naast Heerschop uit NUHR-cabaretiers Viggo Waas en Joep van Deudekom en acteurs Han en Piet Römer, Titus Tiel-Goenestege en Genio de Groot.
    De film van Thomas Vinterberg vertelt over een familiereünie ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van de pater familias, in de Nederlandse versie vertolkt door Piet Römer. Het feest loopt echter uit de hand wanneer alle onderdrukte familiegeheimen genadeloos de kop opsteken. De film werd twee jaar geleden onder meer beloond met een Gouden Palm, een European Film Award en de publieksprijs op het Filmfestival Rotterdam.
    In 'Festen' staan vader en zoon Römer voor het eerst samen op het podium. Het stuk markeert de vierde samenwerking van gelegenheidsensemble De Ploeg. Eerder speelden zij 'Vinger in de Pap' (1998) en 'En nu... revue!' (1999), waarin zij het blijspel en het revuegenre parodieerden, en in de NNT-voorstelling 'De Driestuiversopera' van Bertolt Brecht. (ANP, 7/5/01)

    meer over: cabaret


  • De voorstelling 'Mean Streets' van Toneelgroep Amsterdam, die één van de grote theaterproducties zou worden op het komende Holland Festival, is van het repertoire genomen. Het is het gezelschap niet gelukt de auteursrechten te verkrijgen van Martin Scorsese's filmscript. Ter vervanging is regisseur Ivo van Hove afgelopen dinsdag begonnen met de repetities van het stuk 'True Love' van de Amerikaanse schrijver Charles Mee. Het is onduidelijk waarom de rechten uiteindelijk niet zijn toegekend, het auteursrechtenbureau heeft geen enkele reden voor de afwijzing opgegeven. (Volkskrant, 2/5/01)

  • De Martha Graham Dance Company in New York mag geen choreografieën van Martha Graham meer dansen. Deze 'oermoeder' van de moderne dans had duizenden leerlingen, van Merce Cunningham tot Madonna. Ze stelde per testament dat na haar overlijden Ron Protas leider zou worden van haar gezelschap. Hij kreeg ook de rechten over haar choreografieën. Protas heeft nu besloten dat de dansers van het gezelschap kwalitatief niet sterk genoeg zijn om de choreografieën uit te voeren. De dansers luiden een noodkreet. Ze roepen hun collega's over de hele wereld op de choreografieën van Martha Graham te boycotten. Ze willen dat de regering ingrijpt en deze patstelling openbreekt. (NRC, 11/8/00)

    meer over: dans


  • De eerste grote klus voor de IRDA (stichting International Rights- en Collecting and Distribution Agency en intiatief van Berdien Stenberg en Huub Stapel) is daar. De verenigde acteurs en musici claimen het geld dat de FNV Kunstenbond in de jaren tachtig heeft ontvangen voorafgaand aan de Wet op de naburige rechten uit 1993. De kunstenaarsvakbonden zeggen echter dat individuele uitkeringen uit kosten/baten-overwegingen niet mogelijk waren. Het geld is gebruikt voor de lobby voor een betere wetgeving en voor het opzetten van een systeem dat op dit moment het geld int en verdeelt. Er is veel animo voor de claim van de IRDA. Volgens eigen zeggen heeft de IRDA binnen drie weken na oprichting al 1500 leden, waaronder klinkende namen als Willeke van Ammelrooy, Marc Klein Essink en Ruth Jacott. Om hoeveel geld het nu precies gaat blijft onduidelijk. (Volkskrant & NRC, 21/4/00)


  • De eerste internetvoorstelling van Nederland, 'De doorwerkers' van cabaretier Bert Klundert is een doorslaand succes geworden. De server van Schouwburg de Storm kon de belangstelling niet aan de de voorstelling moest een dag later herhaald worden. Acda & de Munnik zijn al benaderd voor een vervolgproject, maar weigerden pertinent. "Het heeft natuurlijk te maken met auteursrechten", aldus een woordvoerder van de schouwburg, "maar alles wordt teruggebracht tot het formaat van een dubbele postzegel en de kwaliteit van beeld en geluid laten te wensen over." Overigens mag een eventuele verzamelaar van digitale cabaret-voorstellingen wel een flinke computer meenemen: alleen al 'De doorwerkers' is 315 MB. (Theatermaker, 20/6/99)

  • Cees Goedkoop, de voormalige burgemeester van Leiden, wordt voorzitter van de nieuwe organisatie voor uitvoerend kunstenaars, de Vereniging voor Intellectueel Eigendom (VIE). Deze organisatie moet toezien op de uitvoering van de Wet op de naburige rechten. Deze wet regelt bijvoorbeeld de rechten van een acteur wiens werk op televisie wordt uitgezonden (Volkskrant, 17/6/99)


  • In een kort geding heeft de rechter besloten dat producent Melody Musical Productions schrijver Lars Boom binnen een week inzage moet geven in de opbrengsten van de tournee van 'Oh Johnny'. Boom zegt nog recht te hebben op 11.000 gulden aan achterstallige auteursrechten, maar Melody zegt dat Boom al zijn geld gekregen heeft. De rechter bepaalde ook dat beide partijen bewijs moeten leveren voor mondelinge afspraken over de auteursrechten. De musical 'Oh Johnny', over Johnny Jordaan, ging in 1997 in première op het Amsterdamse Kleinkunst Festival en ging daarna wegens succes op tournee. (AD & Volkskrant, 2/4/99)

    meer over: musical


  • Toneelschrijver Vincent Winter, bekend van stukken als 'Ik zal handhaven' (1994) en 'Het Heilig Moeten' (1996), beide opgevoerd door Het Jachtgezelschap, beticht Peer Wittenbols van plagiaat. Winter is op dit moment bezig met de toneelmonoloog 'Duister'. Winter heeft in het verleden met Wittenbols over de titel en het thema van dit stuk gesproken. Op dit moment voert Het Nationale Toneel in de regie van Rob Ligthert het avondvullende toneelstuk 'Tweeduister' van Peer Wittenbols op. "Zowel in titel als thema zeer verwant aan mijn monoloog", aldus Winter, die hierin geen toeval ziet. Samen met zijn advocaat beziet de schrijver op dit moment de mogelijkheden om Wittenbols voor de rechter te dagen. "Vooral omdat Wittenbols door dit stuk ineens zo in de publiciteit is komen te staan." (VNG, 1/4/99)


  • De Cultuurcommissie van het Europarlement wil iets gaan doen aan de positie van kunstenaars in Europa. Onder aanvoering van de Portugese Europarlementariër Helena Vaz da Silva pleit zij voor gunstige fiscale regelingen voor kunstenaars en degenen die beurzen, subsidies en prijzen verstrekken. Daarnaast moeten de enorme verschillen die er nu tussen de lidstaten zijn in belastingdruk en auteursrecht worden opgeheven. Volgens Da Silva zijn de kunstbudgetten van de Europese landen de laatste paar jaar sterk onder druk geraakt in de race naar de Economische en Monetaire Unie. (AD, 6/3/99)

    meer over: subsidies


praat mee

schrijf een mini