Onderwerp
subsidiekorting (22 nieuwsberichten)
- Het advies van de Raad voor Cultuur biedt vooral behoud: een zeer groot aantal instellingen krijgen net zoveel als in de huidige cultuurnotaperiode. Zo'n 100 instellingen vliegen eruit en zo'n 70 nieuwe aanvragers komen erin. In totaal adviseert de Raad om het beschikbare budget van 392,5 miljoen te verdelen over 422 instellingen. Daarnaast vindt de Raad subsidie wenselijk voor 13 instellingen, mits daar extra geld voor komt.
Onder de afvallers bevinden zich Het Theaterfestival, Carver, Kas en de Wolf, ZEP, Carina Molier, het Volksbuurtmuseum en het ITs. De Theatercompagnie, ZT Hollandia, Dogtroep en Alex d'Electrique moeten flink inleveren. De Raad heeft nog ruimte gevonden voor nieuwe aanvragers: Bambie, Els Inc., Generale Oost, De Berenkuil en Kassys. De Appel maakt na vier jaar zijn rentree. Meer geld is er voor Het Gasthuis, Golden Palace, het Veemtheater, Het Toneel Speelt en Hotel Modern.
De Raad zegt geschrokken te zijn door de slechte kwaliteit van de beleidsplannen van Het Nationale Toneel en Toneelgroep Amsterdam. Bij beide gezelschappen vindt de Raad dat de positie, taken en verantwoordelijkheden niet helder worden verwoord. Het advies luidt om beide instellingen slechts twee jaar te ondersteunen, en daarna opnieuw te beoordelen op basis van een nieuw beleidsplan.
De Raad is positief over bijdrage van de Zomerfestivals aan het culturele klimaat. Oerol, Boulevard en Noorderzon krijgen meer geld. Daarnaast is er een nieuwe categorie 'Beeldend locatietheater' toegevoegd en in dat genre krijgen Peergroup (van Sjoerd Wagenaar) en The Lunatics nu geld. Daar staat tegenover dat de Raad minder geld geeft aan Vis à Vis en de Dogtroep. (Redactie, 19/4/04)
- Zonder extra subsidie van de gemeente Amsterdam komen het Fijnhouttheater, Cinema de Liefde, het Ostade Theater, Crea, Theater Krater, het Muiderpoorttheater en het Plein theater in de problemen. Volgens Emiel Koning, directeur Pleintheater en directeur van het Overleg Kleine Theaters Amsterdam, komt dit vooral omdat de subsidie op ID-banen is verlaagd van 20.000 euro naar 16.000 euro. Er werken zo'n 30 ID-ers bij de kleine theaters. Vrijdag is er een overleg met stadsdelen, theaters en de gemeente waar een oplossing gevonden moet worden. (Parool, 9/9/03)
- Provincie Zuid-Holland overweegt de subsidie voor de Delftse jeugdtheatergroep Max te schrappen. Het gaat om drie ton paar jaar, 60 procent van het budget. Zakelijk leider Annemarie Kalkman bevestigt dit, maar laat verder niks los. (Volkskrant, 30/8/03)
- Op maandag 28 oktober is er een solidariteitsvoorstelling voor het Koninklijk Ballet Vlaanderen in het Theater aan de Parade in Den Bosch. De musicalartiesten, waaronder Albert Verlinde, Marjolein Keuning, Henk Poort en Ernst Daniël Smid willen ruchtbaarheid aan hun verontwaardiging over de dreigende subsidiekorting. (ANP, 10/10/02)
- Alle Vlaamse instellingen die werden bedreigd met subsidiekortingen krijgen alsnog hun geld, behalve het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Zij moet 640.000 euro inleveren, aldus het resultaat van een spoedberaad van de Vlaamse ministerraad. Vanwege de bezuiniging sneuvelen volgend jaar een nieuwe dansproductie van Jan Fabre en een nieuwe musical. Volgens het ministerie moet het KBvV zich beramen; het produceren van musicals hoort niet tot de 'core business' van een gesubsidieerd ballet-gezelschap. Eind juni stemde de cultuurminister nog in met de huidige subsidie van het gezelschap. "Het erge is dat we door de minister nooit op het matje zijn geroepen" zegt Linda Lepomme, artistiek directeur van de musical-afdeling. "We hebben van de politiek nooit op of aanmerkingen op ons beleid gekregen." (NRC, 27/9/02)
- De coalitiebesprekingen voor een centrum-rechts kabinet zijn begonnen. Voor de kunstwereld voorspelt dit weinig goeds: CDA, VVD en LPF zijn als enige partijen niet voor een aanzienlijke uitbreiding van het cultuurbudget. De woordvoerder cultuur van de LPF is ex-Elsevier-hoofdredacteur Ferry Hoogendijk, die zelfs vindt dat "alleen in hoge uitzonderingsgevallen" de overheid subsidie moet verstrekken. Operakaartjes vallen daar wat hem betreft niet onder. Alledrie de partijen zijn voor een terugtredende overheid, ten faveure van het brede publiek en het bedrijfsleven.
Belangenvereniging Kunsten '92 waarschuwt voor subsidiekorting: "Dan wordt het hier een culturele woestijn", aldus algemeen secretaris Marianne Versteegh. Maar ze wil niet te ver op de situatie vooruitlopen: "De standpunten van de verschillende partijen zijn nog nauwelijks uitgewerkt".
Eén stokpaardje van Rick van der Ploeg zal hoogstwaarschijnlijk het loodje leggen: culturele diversiteit. Hogendijk op de vraag wat de overheid moet doen om allochtonen bij cultuur te betrekken: "Nul komma nul". (Volkskrant, 24/5/02)
- Directeur Dragan Klaic van het Theater Instituut Nederland (TIN) stapt op. Zijn besluit hangt samen met de subsidiekorting van 1,65 miljoen gulden die op prinsjesdag vorig jaar werd aangekondigd. Klaic vertrekt per 1 september. Hij wil niet dat het TIN minder aandacht zal gaan besteden aan activiteiten voor theaterprofessionals. Het is hem eveneens een doorn in het oog dat het TIN voor de internationale samenwerking afhankelijk wordt van andere externe financiering.
Het was al bekend dat er bij het TIN een flink aantal banen zou verdwijnen. Nu is vastgesteld dat in totaal zo'n twintig medewerkers het veld moeten ruimen. De Raad van Toezicht heeft inmiddels een nieuw beleidsplan goedgekeurd. Daarin blijft de tentoonstellingsfunctie overeind, precies zoals staatssecretaris Van der Ploeg wil. De bewindsman vond ook dat er bezuinigd moest worden op de internationale activiteiten. Eerder overwoog het TIN het Theatermuseum te sluiten, al kon dat niet rekenen op de instemming van het personeel.
Het beheer en het toegankelijk maken van het door het TIN bewaarde cultureel erfgoed, het 'nationale theatergeheugen', komt voorop te staan. Verder komt er meer aandacht voor scholieren en studenten. Met eigen publicaties, cd's en tentoonstellingen wil het instituut zich ook nadrukkelijker gaan richten op theatergeïnteresseerden. Dat de serviceverlening aan theatergroepen en de internationale contacten minder worden, is volgens TIN 'onder de huidige omstandigheden het best mogelijke plan als doorstart'.
De Raad van Toezicht gaat op zoek naar een opvolger voor Klaic, maar stelt intussen Ocker van Munster van Bureau Berenschot aan voor de noodzakelijke reorganisatie. Overigens zet het TIN zet de bezwaarschiftprocedure tegen de subsidiekorting voort. (ANP, 28/3/01)
- Het kersverse Oostpool, de fusie van het Theater van het Oosten en De Federatie heeft veel minder geld gekregen dan ze had aangevraagd. Toch hoeven er geen banen geschrapt te worden, Herman Hofman, bestuurslid van het gezelschap legt uit: "We verbinden vaste acteurs aan ons, maar ze mogen wat vaker buiten de deur optreden. En we maken minder producties. Liever één productie minder dan dat we in armoede moeten spelen." Het ensemble wordt: Hans Hoes, Juul Vrijdag, Anne Martien Lousberg, Remco Melles, Oda Spelbos en Marcel Hensema. Daarnaast: Decor: Matt Vermeulen. Kostuums: Dorien de Jonge. Dramaturgie: Rob Klinkenberg en Martine Manten. Rob Ligthert heeft er zin in. (De Gelderlander, 17/10/00)
- Staatssecretaris van der Ploeg schrapt de geplande bezuiniging van 10 miljoen voor de kunstopleidingen. Dit gebeurt op aanraden van de Tweede Kamer. Dit staat in de nota 'Meer zicht op kwaliteit'. Daarnaast wil hij een miljoen uitgeven aan nieuwe beurzen voor studenten die in het buitenland willen studeren. Ook wil hij de Kees van Dongenprijs voor goede docent-kunstenaars in het leven roepen. Deze prijs bedraagt maximaal vijf ton. (Volkskrant, 15/6/00)
- In de Tweede Kamercommissie Cultuur heeft Boris Dittrich gepleit voor een vorm van nazorg voor culturele instellingen die in mei geen subsidie krijgen. Omdat er zoveel aanvragen zijn, zullen er zeker veel mensen teleurgesteld worden. Dittrich vreest een "malaise stemming" in de culturele wereld. Rick heeft beloofd erover na te zullen denken. (AD, 13/4/00)
- De Salzburger Festpiele krijgen minder subsidie. De regering geeft zeven procent minder geld en de stad Salzburg twee procent minder. Bezuinigingen zijn de opgegeven redenen. Festivaldirecteur Gerard Mortier zegt dat de programmering voor het festival in 2001 een stuk moeilijker gaat worden en sluit niet uit dat de toegangsprijzen omhoog moeten. (AD, 20/3/00)
- Nadat Gerard Mortier zijn functie als intendant bij de Salzburger Festspiele vaarwel heeft gezegd als protest tegen de deelname van de extreem rechtse FPÖ in de Oostenrijkse regering, zegt nu ook een van de sponsers haar bijdrage op. De Amerikaanse Betty Freeman geeft geen expliciete reden, maar liet weten dat haar jaarlijkse bijdrage van 300.000 dollar aan de Festspiele dit jaar voor het laatst gegeven wordt. (Volkskrant, 9/2/00)
- Onrust in de Belgische theaterwereld. Uit het voorlopige advies van het Belgische equivalent van de Raad voor Cultuur blijkt dat een aantal van de meest gevierde Belgische gezelschappen ineens geen frank subsidie krijgt in 2001. Het betreft gezelschappen als DAS theater en Theater de Korre waar Josse de Pauw per september artistiek leider wordt. De Pauw had bijna bij voorbaat deze functie weer opgegeven, maar blijft toch aan: "Ik heb al 25 jaar zonder subsidie gewerkt. Dus het zal nu ook wel weer lukken". (Volkskrant, 3/2/00)
- Mirjam Koen, artistiek leider van het Onafhankelijk Toneel, stelde bij de uitreiking van de Prijs van de Kritiek dat het OT dratisch moet gaan inkrimpen of activiteiten gaan afstoten. Het gezelschap "staat met de rug tegen de muur", omdat zowel de gemeente Rotterdam als het Fonds voor de Podiumkunsten het gezelschap links laten liggen. Het OT zit al jaren in slooppand met regelmatige lekkage, waar de toegenomen bezoekersaantallen nauwelijks nog een plaats kunnen vinden. Bovendien heeft het gezelschap geen aparte repetitieruimte. De gemeente Rotterdam had een nieuwe zaal voor het Onafhankelijk Toneel vorig jaar nog hoog op de agenda staan, maar dit jaar werd toch voorrang gegeven aan jongeren en migranten, hetgeen zich uitte in subsidies aan theaters Zuidplein en Hofplein en aan gezelschap Bonheur. Nu ook het Fonds voor de Podiumkunsten geen ondersteuning wil bieden aan een nieuwe voorstelling met Marokkaanse acteurs luidt het gezelschap de noodklok. "Het komt erop neer dat we onze opera- en allochtonenvoorstellingen zullen moeten afstoten. Zelfs het feit dat we dit jaar behalve de Prijs van de Kritiek ook nog de Sonia Gaskellprijs en de Prosceniumprijs hebben gekregen schijnt geen indruk te maken", aldus Koen. (Theatermaker, 0/11/99)
- Rick krabbelt nog meer terug: kunstinstellingen zullen niet na vier jaar worden getoetst op hun inspanningen een diverser publiek aan te trekken. De drie-procentsnorm, die eerst als strafkorting en later als gewone subsidievoorwaarde zou gaan gelden, verdwijnt uit het komende kunstenplan. Enkel de 'stimuleringsregel' van twee procent extra subsidie blijft van kracht, als kunstinstellingen zich extra inspannen voor doelgroepen. Dit is geheel vrijwillig en er wordt niets ingehouden als zij er geen moeite voor doen, benadrukte de staatssecretaris. Rick van der Ploeg veranderde zijn plannen na een motie van D66, VVD en CDA, waarin deze partijen hem vroegen de plannen in te trekken. De instellingen blijven wel verplicht in hun beleidsplannen aan te geven hoe zij nieuwe gezichten in hun publiek denken te krijgen. (Parool, 7/10/99)
- Rick krabbelt terug: gezelschappen zullen geen strafkorting krijgen als zij niet drie procent van hun subsidie reserveren voor het aantrekken van jongeren en allochtonen. Staatssecretaris Rick van der Ploeg heeft dit in een brief aan de Tweede Kamer geschreven. Van der Ploeg wil de drieprocentsnorm bij de gewone subsidievoorwaarden scharen, zodat kunstinstellingen pas na vier jaar worden getoetst op hun inspanningen een ander publiek te trekken. Ook kunnen instellingen dispensatie aanvragen voor de regeling, indien er goede redenen zijn om zich te onttrekken aan de 'doelgroepactiviteiten'. Tenslotte stelt Van der Ploeg een 'stimuleringsregel' van twee procent extra subsidie voor, als instellingen zich extra willen inspannen voor doelgroepen. De staatssecretaris benadrukt in zijn brief dat hij de instellingen wil afrekenen op hun inspanningen om een ander publiek aan te trekken, niet op de resultaten die ze boeken. (Parool, 23/9/99)
- Hoewel de Gebroeders Flint zichzelf in september 2000 opheft betekent dat niet het einde van de carrières van de 'broers' Stef van den Eijnden en Felix Strategier. Van den Eijnden wil zich gaan toeleggen op straattheater en Strategier, die de bestaande naam wil houden, wil doorgaan met literair muziektheater. (Theatermaker, 29/8/99)
- De Duitse regeringspartij SPD heeft ruzie met de deelstaatregering van Beieren over de hoogte van de subsidie voor het Richard Wagner Festival in Bayreuth. De SPD wil de subsidie met een half miljoen per jaar verminderen. De Beierse regering is daar fel tegen, maar heeft de afgelopen vier jaar in totaal 2,8 miljoen gulden minder uitgekeerd. Het Beierse ministerie voor cultuur ontkent dit niet, maar zegt dat dat komt door de zuinigheid van het festival. "Subsidies zijn er niet om op te maken, maar om voorzover nodig ontstane tekorten aan te vullen", aldus een woordvoerder. Het festival heeft de afgelopen jaren zo weinig uitgegeven, omdat er geen nieuwe produkties zijn gemaakt. Dit jaar staat echter een nieuwe enscenering van 'Lohengrin' op het programma, en volgend jaar gaat regisseur Jürgen Flimm de 'Ring des Nebelungen' maken. (NRC, 16/8/99)
- De Jan Klaassen-poppenkast op de Dam in Amsterdam is gered. De poppenkast van theater Pantijn dreigde te verdwijnen, omdat de gemeente Amsterdam in 1999 de subsidie stopzette. De BankGiroLoterij zegde echter 25.000 gulden toe en de gemeente Amsterdam verleent alle vergunningen en ontheffingen. (Telegraaf & Parool, 27/3/99)
- Opnieuw heeft de rechter de Raad voor Cultuur ongelijk gegeven in een procedure over niet toegekende subsidie. Nadat het dansgezelschap Djazzex in september al in het gelijk was gesteld heeft nu ook het Dutch Jazz Orchestra een rechtszaak tegen de Raad gewonnen. De rechter oordeelde dat er in de Raad voor Cultuur onvoldoende deskundigheid is om het orkest te beoordelen en heeft de Raad tien weken de tijd gegeven om een nieuwe beslissing te nemen. Walter van de Leur van het DJO voelt zich gesterkt in zijn opvatting dat de Raad "op een regenachtige zondagmiddag een pot subsidie zit te verdelen". Maar uiteindelijk komt het DJO er nog goed vanaf: het bestaat nog, in tegenstelling tot Djazzex, dat zich na het negatieve advies heeft moeten opheffen. voormalig zakelijk leider Marijke Prins is echter blij dat de Raad voor Cultuur wederom is berispt. Wat er met de door de rechter aan Djazzex toegewezen schadevergoeding van een half miljoen gulden gaat gebeuren is nog niet duidelijk: "iets met jazz en dans, meer kan ik er nog niet over zeggen." (Volkskrant, 5/3/99)
- In 1998 is er vier miljoen gulden bezuinigd op de kunstopleidingen, in 1999 wordt dat elf miljoen gulden, in 2000 achttien miljoen en vanaf 2001 zal 25 miljoen worden bezuinigd. Staatsecretaris van der Ploeg heeft met de hogescholen afspraken gemaakt hoe de bezuinigingen van 2000 uitgevoerd moeten worden. Alle hogescholen zullen een deel, afhankelijk van het aantal studenten, bijdragen aan de korting. (Parool, 4/3/99)
- Rick van der Ploeg heeft beloofd dat de Raad voor Cultuur een helder en overzichtelijk systeem gaat hanteren bij de beoordeling van subsidieaanvragen. Hij zei dit naar aanleiding van vragen van D66 Tweede Kamerlid Dittrich. "De kunstwereld heeft recht op een zo transparant mogelijk beoordelingssysteem", aldus de staatssecretaris. De Raad voor Cultuur raakte in opspraak toen de rechter het Ministerie van OC&W veroordeelde tot het betalen van 500.000 gulden liquidatiekosten aan Djazzex, dat na een volgens de rechter onterechte beslissing geen subsidie meer kreeg. (Volkskrant & AD, 23/9/98)