Onderwerp
Toneelschool (20 nieuwsberichten)
- Het Koningstheater in Den Bosch, dat gevestigd is in het voormalig kazerne-complex van het Koning Willem I College, wordt met sluiting bedreigd. Het College van b&w eist met ingang van juli 2002 de ruimte weer op voor cultuur-educatieve doeleinden van de school zelf. Directeur van het theater Frank Verhallen heeft een steuncomité opgericht, samen met onder anderen Paul van Vliet en Youp van 't Hek. Argument om het theater te sluiten is dat het te zelfstandig opereert. Het theater moest een plek geven aan presentaties, dramalessen en lessen voor de opleiding theatertechniek. Daarnaast moest het een platform worden voor kleinkunstenaars. Eigenlijk is alleen dat laatste gebeurd. De directeurs van het Koningstheater en van het Koning Willem I College achten de kans klein dat er een compromis wordt bereikt. (Trouw, 30/5/01)
- Leeuwarden krijgt een MBO-opleiding cabaretier, stand-up comedian, popmuzikant en toneelspeler. De nieuwe studierichting maakt deel uit van opleiding Sociaal Cultureel Werker. In de studie wordt aandacht besteed aan spel en beweging, stem, zang, audiovisuele vorming en theatervormgeving. Professionals uit de theaterwereld gaan de lessen verzorgen.
Theaterbezoek en schoolvoorstellingen maken ook onderdeel uit van de opleiding. De leerling moet bovendien twee stages doen, waarvan een binnen een theaterinstelling. Met het diploma kunnen leerlingen binnen het sociaal-culturele werkveld met theater werken. Daarnaast is het diploma een basis voor HBO-opleidingen zoals docent drama, de theaterschool en de popacademie. Vanwege het beperkt aantal stageplaatsen worden in het eerst jaar slechts 25 jongeren toegelaten. Om aangenomen te worden, moeten ze auditie doen. (Onstage, 11/4/01)
- De Akademie voor Kleinkunst en de Amsterdamse Toneelschool gaan 1 januari samen. Regisseur Ruut Weissman (45), hoofd van de Kleinkunst, wordt artistiek leider van de nieuwe opleiding die de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie gaat heten. De academie (opgericht in 1960) en toneelschool (1874) werkten de afgelopen tien jaar al op diverse gebieden samen. De opleiding kan door de fusie "mentaal scherper, gevarieerder en tegelijkertijd gespecialiseerder" onderwijs geven, aldus de organisaties. De nieuwe school valt, net als de twee fusiepartners nu, onder de Theaterschool, faculteit van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. De huidige leider van de toneelschool, Meral Taygun, wordt artistiek coördinator van een nog op te richten internationale voortgezette opleiding voor acteurs en theatermakers. (ANP, 28/11/00)
- Mark 'Oud Geld' Rietman speelt eigenlijk al dertig jaar toneel, maar vermaakt zich beter als regisseur. Hij vervangt Dirk Tanghe bij De Paardenkathedraal en regisseert daar 'De Vossenjacht' van Hugo Claus. "Dirk is een bezetene, iemand die opstaat en slaapt met zijn stukken. Ik ben veel rustiger." Hij is opgestapt bij de Amsterdamse Toneelschool, waar hij een leidinggevende functie had. "Ik ben gewoon gebruikt om de artistiek leidster los te weken. Die gaat nu inderdaad weg." Mark Rietman is wel in voor avontuur: Hij gaat 'Rex' regisseren, bij Joop van den Ende. "Hij zei, ik hoor dat jij geïnteresseerd bent in regie en vroeg of ik het wilde doen. (...) Waarom zouden we dit niet doen? Het commerciële theater kan veel beter. Dan moet je je daar ook mee bemoeien." (Volkskrant, 16/11/00)
- De Maastrichtse toneelacademie bestaat 50 jaar. Op het feestje kregen oudstudenten die in de praktijk een proeve van hun kunnen hebben gegeven toch nog hun papiertje. Behalve Monique van de Ven, die de school in 1972 verliet voor de opnames van 'Turks Fruit', kregen ook artistiek leider Ger Thijs, regisseur Greet Visser en regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen een diploma. Van de Ven: "Ik heb er 28 jaar over gedaan, de eeuwige student. Eindelijk mag ik me actrice noemen. Nu nog een carrière."
Ter gelegenheid van het jubileum had Johans Simons met andere oudstudenten 'Elckerlyk' geregiseerd. Jeroen Willems speelde met een watten baard om God en ook Carola Arons, Maike Meijer, Angelique de Bruijne, stonden niet gehinderd door enige voorbereiding, lekker rood op rood te spelen. Natuurlijk werd er ook een jubileumboek gepresenteerd. Max Paume laat in 'Toneel! Toneel! Altijd Toneel!' betrokkenen waarom Maastricht de beste academie is. (Volkskrant, AD & Parool, 19/9/00)
- De Arnhemse Toneelschool moet het Saskiatheater verlaten. De leerlingen gebruikten de oude bioscoop als repitie- en opvoeringsruimte en had er een vlakke-vloertheater van gemaakt. De toneelschool vertrekt vanwege de forse huurverhogingen. De volgende exploitant zal een vloerenbedrijf zijn. De toneelschool heeft nog geen vervangende ruimte gevonden. (De Gelderlander, 11/9/00)
- Op 78-jarige leeftijd is Eric van Ingen overleden. De acteur, een geboren jonkheer, schrapte zijn adelijke titel toen hij al op zeventienjarige leeftijd werd aangenomen op de Amsterdamse Toneelschool. Hij stond bekend als een acteur en regisseur met veel oog voor detail. Eind jaren vijftig was hij betrokken bij de artistieke leiding van toneelgroep Puck, waar zijn voorliefde voor nieuw repertoire tot uiting kwam. Later was hij assistent van Peter Sjarov, de man die de Stanislavski-methode naar Nederland bracht. Vanaf 1961 speelde hij bij de Haagse Comedie, waar hij met tegenzin in 1986 afscheid nam omdat hij met pensioen moest. Na zijn pensionering speelde hij nog een paar keer bij De Appel en de Haagse Comedie. De meeste mensen kennen van Ingen echter als dokter Paul van der Voort in Medisch Centrum West. (NRC, 26/7/00)
- De Raad voor Cultuur heeft zich gebogen over de beleidsplannen voor de voortgezette opleidingen in het kunstvakonderwijs. Staatssecretaris Rick van der Ploeg had de raad hierom gevraagd. En nu wil de raad dat de staatssecretaris zijn bezuinigingen op het kunstvakonderwijs terugdraait. Er is op dit moment reeds 15 miljoen aan bezuinigingen doorgevoerd. Van der Ploeg heeft besloten een geplande 10 miljoen af te blazen. De raad vindt dit echter niet genoeg om de financiële problemen bij de voortgezette opleidingen op te lossen. Verder wil de raad een nieuwe voortgezette opleiding choreografie in Amsterdam, Rotterdam en Arnhem. De raad adviseert ook meer studieplaatsen voor toegepaste kunst en minder studieplaatsen voor autonome, beeldende kunst. (Volkskrant, 8/7/00)
- De Toneelacademie Maastricht begint in september met een nieuwe kopstudie. De zogenaamde P-variant leidt op tot theatraal performer. De performer is een uitvoerend podiumkunstenaar die de grenzen tussen theater, dans, video, performance en muziek verkent. Als gastdocenten zijn Eboman, Quirine Racke en Helena Muskens aangetrokken. In 2003 hoopt de academie de eerste studenten het diploma Theatraal Performer uit te reiken. (Volkskrant, 6/7/00)
- Staatssecretaris van der Ploeg schrapt de geplande bezuiniging van 10 miljoen voor de kunstopleidingen. Dit gebeurt op aanraden van de Tweede Kamer. Dit staat in de nota 'Meer zicht op kwaliteit'. Daarnaast wil hij een miljoen uitgeven aan nieuwe beurzen voor studenten die in het buitenland willen studeren. Ook wil hij de Kees van Dongenprijs voor goede docent-kunstenaars in het leven roepen. Deze prijs bedraagt maximaal vijf ton. (Volkskrant, 15/6/00)
- Het bestuurscollege van de Hogeschool Antwerpen, dat de raad van bestuur adviseert, heeft gisterenochtend beslist dat de toneelopleiding van het voormalig conservatorium van Antwerpen - de zogenaamde opleiding Dora van der Groen - moet fuseren met de toneelopleiding van Studio Herman Teirlinck. Docenten en studenten van Van der Groen zouden moeten verhuizen naar de gebouwen van de Studio en kandidaat-studenten moeten hezelfde toelatingsexamen afleggen.
"In de praktijk komt het erop neer dat de theateropleiding van Dora van der Groen verdwijnt", zegt Karel Hermans, coordinator toneel van de Studio Herman Teirlinck. Ook Dora van der Groen bevestigde gisteren dat de specificiteit van haar opleiding verloren dreigt te gaan. Algemeen directeur Rudy Derdelinckx van de Hogeschool Antwerpen bevestigde dat "vanwege financiële redenen een rationalisering nodig was" en dat een fusie inderdaad een "belangrijke optie" is. (De Morgen, 17/5/00)
- De Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en Universiteit Nijenrode onderzoeken een samenwerkingsverband. Er moet een opleidingsaanbod komen voor directies van culturele instanties om de bedrijfsvoering van die instellingen te professionaliseren. "Het klinkt paradoxaal, maar juist door een strakker georganiseerd kunstbedrijf, kan meer ruimte onstaan voor de kunstenaar", aldus mevrouw Broekhuijsen, programmadirecteur van Nijenrode. Tot september worden de behoeften van cultureel managers in kaart gebracht, daarna wordt nagedacht over concrete cursussen. (TM, 0/4/00)
- Meral Taygun wil binnenkort vertrekken als artistiek leider van de Amsterdamse toneelschool. "Ik voel dat mijn taak hier over is. De school heeft nu nieuw bloed nodig." De van oorsprong Turkse Taygun is vijftien jaar artistiek leider geweest. Onder haar leiding kwamen de verschillende opleidingen (kleinkunst, regie, acteren) bij elkaar in het nieuwe gebouw aan de Jodenbreestraat. Ze zegt altijd geprobeerd te hebben sociaal bewuste kunstenaars op te leiden. Laatst zag ze een voorstelling van een van haar leerlingen, waar de tranen van over haar wangen liepen: "Ik werd er zo hoopvol van. En toen kwam ik buiten en zag: nee, het is niet mooi buiten. Dán stel je vanzelf de vraag: waarom niet? En dat is voor mij ook politiek theater. Menselijke relaties ís politiek."
Taygun heeft al plannen voor na haar afscheid: een tweede fase opleiding voor het theater, de eerste in Europa. "Het moet een internationaal onderzoekslaboratorium worden." Tijdens het Internationaal Theaterschoolfestival experimenteerde ze daar al mee: "Dáár kwamen dan de echte essentiële thema's naar boven, zoals een theatraal onderzoek over Europa. Het moet een echte theatermakersplek worden. En ik, ik ben dan adviseur." (Trouw, 25/3/00)
- De studenten van Amsterdamse regie-opleiding boycotten het Internationaal Theaterschool Festival (ITs) en wijken uit naar het Fin de Saison van Discordia. Dit gebeurde nadat Hans Man in 't Veld, directeur van de regie-opleiding en lid van de redactie van het ITs, had voorgesteld om het overvolle festival te splitsen of naar een andere stad te verhuizen. Zijn plannen werden niet serieus genomen, sterker nog: "Ik ben meteen uit de redactie gegooid." Zijn studenten stapten toen - solidair met hun directeur - naar Jan Joris Lamers en vroegen of ze mochten meedoen bij Fin de Saison. Els Iping, directrice van het ITs weet niets van een boycot: "Dit verrast me. Sommige studenten hebben al voorstellingen genomineerd en zijn al gefotografeerd voor de affiches." (Volkskrant, 10/2/00)
- Hans Kemna legt het ons allemaal nog één keer uit: "De Toneelschool Amsterdam is de laatste tijd erg goed, daar komen de persoonlijkheden vandaan. Als je mij vraagt, naar welke toneelschool moet mijn kind, dan zeg ik: Amsterdam. Daar wordt tenminste 'geneukt', als je begrijpt wat ik bedoel. In Arnhem wordt ook geneukt, tenminste dat hoop ik, maar in Amsterdam wordt er, hoe moet ik het zeggen, 'swingender' geneukt." (Parool, 14/1/00)
- Op 30 november bestond de Amsterdamse Toneelschool precies 125 jaar. Het was de eerste onafhankelijke (dwz: niet aan een toneelgezelschap verbonden) toneelschool ter wereld. Sinds de oprichting had de school 1244 studenten, die allemaal staan opgeschreven in Het Zwarte Boek van de school. Het jubileum wordt gevierd met een tentoonstelling over de school, een werkconferentie en een voorstelling, geregisseerd door artistiek leider Meral Taygun en Mark Rietman. Overigens is Mark Rietman niet de nieuwe artistiek leider van de Toneelschool, zoals in een artikel in het Parool stond, maar heeft hij slechts zitting in de artistieke raad. (TM, 2/1/00)
- Drie scholen voor hoger kunstonderwijs in het oosten van Nederland gaan vanaf 1 januari verregaand samenwerken. Het gaat om de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem, de AKI Enschede en de Hogeschool voor de Kunsten Constantijn Huygens in Zwolle/Kampen. De nieuwe naam wordt ArtEZ, hogeschool voor de beeldende kunst en vormgeving, bouwkunst, muziek en theater. Hoewel er officieel geen sprake is van een fusie, de opleidingen behouden elk hun eigen profiel, komt er één college van bestuur en worden alle ondersteundende dienste ondergebracht in Arnhem. Het conservatorium in Enschede gaat geen deel uitmaken van ArtEZ, maar zal wel samenwerken met de andere opleidingen. (NRC, 30/12/99)
- In een allesonthullend interview met Het Parool vertelt ex-acteur Mark Rietman dat hij zich op het toneel steeds ongemakkelijker ging voelen: "In 'Ecstacy' van Gerardjan Rijnders moest ik gekleed in een leren stringslip als sjamaan op een trommel slaan. Ik vond het vreselijk, en kon die rol alleen maar spelen als ik voor elke voorstelling die woede van me af schreeuwde." Hij had geen ruzie met TGA-regisseur Rijnders, "maar onze persoonlijkheden lagen elkaar niet. Daardoor kwam ik niet tot bloei tijdens de repetities. Hij zat stil langs de kant, en dan werd ik stil op de repetitievloer." Rietman heeft zojuist 'Midzomernachtsdroom' bij het Ro theater geregisseerd en wordt artistiek leider bij de Amsterdamse Toneelschool. (Parool, 8/10/99)
- De ondergrondse uitbreiding van de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem aan het Onderlangs gaat vrijwel zeker niet door. Door technische problemen zou het project enkele miljoenen duurder worden dan de eerder begrote 35 miljoen. Het Twentse bureau PNO gaat proberen andere financieringsbronnen te vinden en in november wordt de knoop definitief doorgehakt. (Arnhemse Courant, 5/10/99)
- Mark Rietman heeft het acteren aan de wilgen gehangen. Hij neemt dan ook niet de rol over van Peter Blok in 'Black Box' van Hummelinck Stuurman Theaterbureau. Wel gaat hij zich bezig houden met de artistieke leiding van de Amsterdamse Toneelschool. (VNG, 17/9/99)