Onderwerp
België (5 nieuwsberichten)
- Sinds het aantreden van Johan Simons in 2005 bij NT Gent aantrad heeft het Vlaamse gezelschap een schuld opgebouwd van 2,7 miljoen euro. Dat is een veel groter bedrag dan aanvankelijk gedacht. Dit blijkt uit de jaarrekening over 2006 die de directie presenteerde aan de raad van beheer. De stad Gent, de provincie en het gewest, die de groep subsidiëren met 4,4 miljoen euro per jaar, willen dat Simons de schuld in drie jaar wegwerkt. Er zouden ongeveer negen van de 106 arbeidsplaatsen verdwijnen, de groep wil minder nieuwe voorstellingen maken, en meer succesrijke oude voorstellingen hernemen. Volgens de vorige maand aangestelde dagelijks leider Kurt Melens, verloor de groep op een goed moment 3000 euro per dag.
Bij het aantreden van Simons stond er al een schuld van een half miljoen, die werd verergerd door zijn hoge pruductiedruk en door de risicovolle boekhouding van zakelijk directeur Dirk Decorte, waarin de kosten van voorstellingen over meerdere jaren werden uitgesmeerd. Decorte nam in maart ontslag.
Met voorstellingen als Platform (naar Houellebecq) maakte Simons NTGent tot een theater van Europees niveau, met veel nieuw repertoire en een vast ensemble. Volgens Simons kost zijn uitbreidingsbeleid weliswaar veel geld, maar levert ze op termijn ook geld op, doordat zijn voorstellingen langdurig doorgespeeld kunnen worden.
Maar vice-voorzitter van het bestuur Walter de Meyere trad begin mei af met stevige kritiek op Simons' "financiële en artistieke megalomanie", die mede tot uiting zou komen in diens lease-Mercedes en de telefoonrekening van 80.000 euro per jaar. De Meyere keerde zich ook tegen de "dubbele pet" van bestuursvoorzitter Lieven Decaluwé, die ook Gentse wethouder van cultuur en feesten is. NTGent vermoedt een politieke achtergrond van het conflict: Decaluwé is van politieke partij Spirit, en De Meyere is van de concurrerende NVA. De Meyere hekelde de "besmetting van de Hollandse invasie" bij NTGent, terwijl er Vlaamse acteurs "in het stempellokaal zitten." Simons reageerde gekrenkt. Zijn collega Guy Cassiers noemde de uitspraak "racistisch." (NRC, 22/5/07)
- Hugo Claus is vijfenzeventig jaar geworden. In België wordt dat wild gevierd met bundels en symposia, wij op Moose schrijven er een klein nieuwsje over. (Redactie, 5/4/04)
- Alle Vlaamse instellingen die werden bedreigd met subsidiekortingen krijgen alsnog hun geld, behalve het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Zij moet 640.000 euro inleveren, aldus het resultaat van een spoedberaad van de Vlaamse ministerraad. Vanwege de bezuiniging sneuvelen volgend jaar een nieuwe dansproductie van Jan Fabre en een nieuwe musical. Volgens het ministerie moet het KBvV zich beramen; het produceren van musicals hoort niet tot de 'core business' van een gesubsidieerd ballet-gezelschap. Eind juni stemde de cultuurminister nog in met de huidige subsidie van het gezelschap. "Het erge is dat we door de minister nooit op het matje zijn geroepen" zegt Linda Lepomme, artistiek directeur van de musical-afdeling. "We hebben van de politiek nooit op of aanmerkingen op ons beleid gekregen." (NRC, 27/9/02)
- Dogtroep heeft de reeks voorstellingen in de gevangenis van Brugge vroegtijdig moeten afbreken. Het publiek kon de gevangenis niet meer in omdat de Belgische gevangenisbewaarders staakten. De bewakers haddenvoor de ingang een barricade van brandende autobanden opgeworpen.
De Dogtroep speelde de voorstelling, die was gemaakt in samenwerking met enkele gedetineerden en bewaarders in het kader van Brugge Culturele Hoofdstad 2002 , vanaf 26 maart. De laatste voorstelling zou op zaterdag 6 april zijn. De stakingen begonnen op 3 april vanwege conflicten tussen de bonden, de gevangenisdirecties en het ministerie van Justitie.
Volgens woordvoerder B. Kusters waren de voorstellingen overigens een enorm succes. De tien optredens die wel doorgingen, trokken ruim tachtig bezoekers per avond. Een deel daarvan van hen was personeel en gedetineerden. (ANP, 7/4/02)
- Onrust in de Belgische theaterwereld. Uit het voorlopige advies van het Belgische equivalent van de Raad voor Cultuur blijkt dat een aantal van de meest gevierde Belgische gezelschappen ineens geen frank subsidie krijgt in 2001. Het betreft gezelschappen als DAS theater en Theater de Korre waar Josse de Pauw per september artistiek leider wordt. De Pauw had bijna bij voorbaat deze functie weer opgegeven, maar blijft toch aan: "Ik heb al 25 jaar zonder subsidie gewerkt. Dus het zal nu ook wel weer lukken". (Volkskrant, 3/2/00)