Onderwerp
Joop van den Ende Theaterproducties (62 nieuwsberichten)
- Joop van den Ende Theaterproducties stopt na dit seizoen met het project Toneelmeesters, waarmee hij nieuw publiek voor schouwburgtoneel wilde werven. Het project is "commercieel gezien niet interessant genoeg om ermee door te gaan", aldus een woordvoerder. De huidige productie 'Moeder Courage' is de laatste van de in totaal twee voorstellingen die in het kader van Toneelmeesters werden gemaakt. (Parool, 18/3/08)
- De rest van de voorstellingen van 'Vaders!' met Piet Römer (78) zijn kleindochter Nienke Römer worden voor de rest van het seizoen afgelast. Piet Römer is oververmoeid en heeft last van hartritmestoornissen, aldus producent Joop van den Ende. "Op doktersadvies dient hij absolute rust te houden. De voorstelling 'Vaders!' is speciaal voor Piet Römer geschreven en zijn rol kan derhalve niet vervangen worden." De tournee zou nog tot 24 maart duren.
(ANP, 16/2/07)
- Joop van den Ende trekt zich nog verder terug uit zijn eigen bedrijf. Erwin van Lambaart, die al sinds 1998 algemeen directeur is nu officieel de baas van Joop van den Ende Theaterproducties. "Ik zie de producties voortaan als ze klaar zijn in de zaal. Dat wordt echt nog even wennen," aldus de theatertycoon. Van den Ende blijft nog twee dagen per week werken als raadgever. "Ik zal als het geweten voor Erwin functioneren." Van den Ende, die een aantal jaar geleden een hartaanval kreeg, maakte de beslissing om gezondheidsredenen: "Mijn zus is tachtig jaar en dat wil ik ook worden". (Telegraaf, 16/9/06)
- Er is meer bekend over de transfer van Hans Croiset naar Joop van den Ende Theaterproducties. Croiset wordt artistiek leider van een nieuwe afdeling die onder de naam 'Toneelmeesters' kwaliteitstoneel gaat brengen. Deze afdeling zal jaarlijks drie voorstellingen uitbrengen, waarvan Croiset zelf er minstens één zal regisseren. De samenwerking start in seizoen 2007/2008 met een bewerking van 'Beschuit met muisjes' van Heijermans onder regie van Ger Thijs met Croiset's regie van Moeder Courage van Brecht met Annewil Blankers in de titelrol. Tenslotte zal aan het begin van het seizoen onder de titel Cum Laude een voorstelling worden gemaakt met net afgestudeerde acteurs van de toneelscholen uit Amsterdam, Maastricht en Arnhem, om hen direct in aanraking te brengen met de beroepspraktijk in de grote zaal. Croiset blijft drie jaar verbonden aan Van den Ende, als het project succesvol is zal iemand anders het daarna overnemen. Overigens blijft Van den Ende blijspelen en relatiekomedies produceren, dit gebeurt onder artistieke supervisie van Carline Brouwer. Croiset hoopt hiermee dat een deel van het musicalpubliek van Van den Ende -in totaal twee tot drie miljoen mensen- de stap naar toneel zal maken. (NRC & Volkskrant, 19/6/06)
- Actrice Astrid van Eck neemt per 1 april de rol van Angela Schijf over in 'Glazen Speelgoed'. Schijf gaat met zwangerschapsverlof. (ANP, 24/3/04)
- Joop van den Ende Theater-producties nodigt zijn premièregasten graag op een ludieke manier uit. Voor de première van 'Mamma Mia' kreeg men een muziekdoos met fragmenten van 'Dancing Queen' en 'Mamma Mia'. Behalve leuk, ook niet zonder waarde, op eBay ging het doosje voor 50 dollar van de hand; 'Money, money, money'! (Volkskrant, 23/10/03)
- Met de talentscoutavonden in de Power Zone komt Joop er niet. De cast voor de 'Lion King' is nog niet rond. Een team houdt daarom nu audities in Durban in Zuid-Afrika. (Volkskrant, 22/8/03)
- Joop van den Ende sponsort aankleding en bouw van de artiestenfoyer in de Hoornse schouwburg Het Park met zestigduizend euro. Joop van den Ende Theaterprodukties gebruikt de Schouwburg vaak als repetitie en montage-theater. De schouwburg is waarschijnlijk in september 2004 klaar. (Volkskrant, 16/8/03)
- Joop van den Ende Theaterproducties is op zoek naar nieuw, gekleurd talent dat hij nodig heeft voor de 'The Lion King'. Daarom organiseert Van den Ende The Casting een dance-event in The Power Zone in Amsterdam. Er zullen DJ's, arrenbie-groepen en Latin Beats zijn, waarop geswingd kan worden. Gatelenteerden maken kans op een gratis professionele vooropleiding voor de audities voor The Lion King School. 'The Lion King' wordt gespeeld door 60 acteurs, actrices, dansers en muzikanten - de grootste cast ooit voor een Nederlandse musicalproductie. Voor deze cast zijn vijftig volwassen castleden en twee kinderen met een donkere of getinte huidskleur nodig. (ANP, 15/4/03)
- Joop van den Ende zal in de toekomst met zijn grote musicalvoorstellingen uitsluitend vier theaters in de Randstad bespelen. Natuurlijk zijn dit voornamelijk zijn eigen theaters: het Circustheater in Scheveningen, het Beatrixtheater in Utrecht en het toekomstige theater bij de RAI in Amsterdam. Incidenteel zullen grote musicals nog wel het Nieuwe Luxortheater in Rotterdam aandoen. "Het kost enorm veel tijd en energie om musicals van deze omvang op de rails te krijgen. De logistiek van het rondreizen kunnen we er moeilijk meer bij hebben", aldus een woordvoerder. De grote theaters van Nederland gaan zich de komende weken beraden op een plan van aanpak om het gat dat in hun 'programmering' valt zo functioneel mogelijk op te vullen. (ANP, 8/2/03)
- Het Nationale Kerstkado gaat dit jaar naar de 156.000 leraren in het basisonderwijs vanwege hun "bijzondere inzet voor het leven en welzijn in onze samenleving". Zij krijgen elk twee kaartjes voor een Joop van den Ende-musical. Het cadeau is een initiatief van de Nederlandse SponsorBingo Loterij, de TROS en Joop van den Ende Theaterproducties. (ANP, 5/11/02)
- Regisseur Eddy Habbema stopt op doktersadvies met de regie van '3 Musketiers'. Hij wordt vervangen door Paul Eenens, dramaturg en assistent van Habbema en eerder regisseur van 'The Sound of Music'. Onlangs heeft Habbema ook de regie van 'Titanic' in Hamburg moeten neerleggen. (NRC, 28/10/02)
- De première van 'Fosse' is in het verband met het overlijden van Prins Claus uitgesteld tot 24 oktober in de Stadsschouwburg Utrecht. Van den Ende vindt het niet gepast om juist in Den Haag na het overlijden van prins Claus een feestje te organiseren. Co-producent Clear Channel heeft begrip voor dit uitstel. (ANP, 9/10/02)
- 'Mamma Mia' beleeft zijn eerste niet-engelstalige première in Hamburg. Joop van den Ende brengt daar de musical in het Duits. De Nederlandse versie is in seizoen 2003-2004 te bewonderen. (Parool, 16/9/02)
- Victor Löw en Jappe Claes zullen de hoofdrollen spelen in de theaterproductie 'Requiem voor een zwaargewicht' die Joop van den Ende Theaterproducties dit najaar in het Amsterdamse Compagnietheater gaat uitbrengen. De regie is in handen van Mark Rietman. De voorstelling zal drie maanden in Amsterdam te zien zijn, waarna er een tournee begint langs een aantal grote schouwburgen in Nederland. Met 'Requiem voor een zwaargewicht' hoopt de Theatercompagnie de huidige slechte financiële situatie het hoofd te bieden. Eerder deze maand werd bekend dat het gezelschap een schuld heeft opgebouwd van 900.000 euro. Door het verhuren van het Compagnietheater aan Joop genereert men inkomsten. Jappe Claes, één van de acteurs van de Theatercompagnie, zal aan de productie meewerken. De eerste try-out is gepland op 12 september 2002. (Volkskrant, 30/1/02)
- De Theatercompagnie verkeert in financiële problemen. De Raad van Toezicht van het gezelschap heeft in overleg met het ministerie van OCW daarom een interim-directeur aangesteld. De interim-directeur moet binnen drie maanden met een plan van aanpak komen om het tekort van 900.000 euro (2 miljoen gulden) op te lossen.
Het fusiegezelschap van De Trust en Art&Pro begon het jaar al met een tekort van ruim 181.000 euro (400.0000 gulden). Door te veel dure producties is dat in het afgelopen jaar sterk opgelopen, aldus interim-directeur O. van Munster, die net klaar is met de sanering van het TIN. "De Theatercompagnie is te enthousiast van start gegaan", concludeert Van Munster. De verwachte bezoekersaantallen werden echter bij lange na niet gehaald, mede door negatieve recensies van voorstellingen als 'Coma' en 'Via Viola'. De tijdelijke machtswisseling is volgens hem in alle harmonie gegaan. "Iedereen is natuurlijk geschrokken, maar het gezelschap heeft een vechtersmentaliteit. Dit komt wel weer goed".
Joop van den Ende Theaterproducties is het gezelschap inmiddels te hulp geschoten. In het najaar huurt het bedrijf het Compagnietheater aan de Kloveniersburgwal in Amsterdam voor de voorstelling 'Requiem van een zwaargewicht'. Ook de acteurs van het Amsterdamse gezelschap komen dan tijdelijk in dienst van Joop. (ANP, 18/1/02)
- De belangstelling voor de musical 'Aïda' is volgens Joop van den Ende Theaterproducties "gigantisch. Tot donderdag waren er zo'n 210.000 kaartjes verkocht. Dat aantal is goed voor zo'n 120 uitverkochte voorstellingen in het Fortis Circustheater in Scheveningen. De musical van Elton John en Tim Rice ging zondag in première. Maandag en dinsdag werden per dag ruim 3000 kaarten verkocht. Het was zo druk dat de reserveerlijn van het theaterbedrijf capaciteitsproblemen kreeg en in alle haast meer personeel moest optrommelen. In advertenties in dagbladen werd excuses aangeboden aan het publiek voor de lange wachttijden. (ANP, 25/10/01)
- Gaudi, de eerste musical van het beginnend productiebedrijf MBT-Producties, gaat niet door. Een bewindvoerder heeft de zaak overgenomen om de schulden te betalen. Volgens regisseur/schrijver Geert Kimpen, die inmiddels zelf op de producentenstoel is gaan zitten, is het bijna onmogelijk om 'naast het geweld van Van den Ende een musical te produceren'. Kimpen voert overleg met grote producenten en theaterliefhebbers met als doel een andere productie met dezelfde ploeg mensen op een later tijdstip in de theaters te brengen. (AD, 26/9/01)
- Rotterdam 2001 krijgt een cadeautje van Joop van den Ende Theaterproducties. Het gaat om een musicaloptreden op het Schouwburgplein 3 augustus met artiesten als Simone Kleinsma, Danny de Munk en Henk Poort. De voorstelling is een gratis voorproefje van de show 'Musicals in Concert', met hoogtepunten uit Van den Ende-musicals van de afgelopen tien jaar. (NRC, 26/7/01)
- Tony-nominaties! De komische musical 'The producers' krijgt het recordaantal van 15 nominaties. De nieuwe show, gebaseerd op de gelijknamige film uit 1968 van Mel Brooks, die de musical zelf schreef, is door alle pers lyrisch besproken en is voor de rest van het jaar uitverkocht. Het verhaal gaat over twee louche Broadway-producenten die een truc hebben bedacht om veel geld te verdienen door een flop te produceren. Ze vinden een verstokte nazi om het script te schrijven: de musical 'Springtime for Hitler', die geheel tegen alle verwachtingen in een enorm succes wordt. De Europese rechten voor 'The producers' zijn inmiddels verworven door Joop van den Ende. Die overweegt om een Duitse versie op te voeren in zijn pas verworven Metropol-theater in Berlijn.
Joop heeft nog wel meer redenen om vrolijk te zijn: zijn productie '42nd Street' is voor negen Tony's genomineerd. Het gaat om de Tony's voor de beste actrice, de beste vrouwelijke hoofdrol, regie, choreografie, lichtontwerp, kostuumontwerp en toneelontwerp. Ook de prijs voor beste 'Musical Revival' kan naar de tapdansshow gaan. De versie van '42nd Street' die dit seizoen in Nederland speelde, met Angela Schijf in de hoofdrol, is gebruikt om nieuwe nummers uit te proberen, voor de Broadway-première, vorige week. De musical, naar de film uit 1933, ging in 1980 in première, maar was nooit eerder te zien in een theater aan de straat waarnaar de show is vernoemd.
Van den Ende krijgt in elk geval een Tony voor de musical 'Blast', dat de Nederlanders co-produceren. Die musical werd als enige genomineerd in de categorie Special Theatrical Events. De Tony Awards worden op 3 juni uitgereikt. (ANP, NRC & VNG, 8/5/01)
- Op 17 juni gaat de nieuwe Joop-musical in première in het Beatrix Theater in Utrecht. De vervanger van 'Chicago' is 'Saturday Night Fever', naar de film uit 1977. Voor de rol van Tony, in de film gespeeld door John Travolta, meldden zich volgens Joop van den Ende produkties honderden kandidaten uit diverse landen. De keuze viel op Joost de Jong, die het afgelopen jaar in 'Chicago' speelde en ook was te zien in 'Fame, de Musical', 'Hair' en 'West Side Story'. Stephanie wordt gespeeld door Chantal Janzen, die in '42nd Street' als stagiaire begon. Voor beide acteurs is 'Saturday Night Fever' de eerste productie waarin zij een hoofdrol spelen. (ANP, 1/2/01)
- John Kraaijkamp sr. gaat de hoofdrol spelen in 'De Huisbewaarder' van Harold Pinter. Berend Boudewijn zal gaat de Joop van den Ende-productie regisseren. In oktober gaan de repetities van start en eind december vindt de première plaats in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Half februari wordt bekend wie de andere twee rollen zullen vertolken. Waarschijnlijk zal Kraaijkamp met deze rol afscheid nemen van het toneel. De acteur is inmiddels 75. Het afgelopen jaar stond hij veelvuldig op het toneel in Jeff Baron's tragikomedie 'Op bezoek bij meneer Green'. De keuze voor Pinter's 'Huisbewaarder' komt niet zomaar uit de lucht vallen. Onlangs werd de zeventigste verjaardag van de toneelschrijver gevierd en 'The Caretaker' ging precies 40 jaar geleden in première.
In Londen was het stuk eerder dit seizoen, met Sir Michael Gabon in de hoofdrol, een groot succes. 'De Huisbewaarder' zal in Nederland 100 keer gespeeld worden. Kraaijkamp zal de rol van Davies gaan vertolken, een oude zwerver die onderdak vindt in het lekkende appartement van twee louche broers. (Volkskrant, 31/1/01)
- "Mijn vertaling is metrisch volkomen naar God gegumd en verbaal plat gemaakt", is de boze reactie van René Eljon een paar dagen na de première van 'The Mousetrap', waarvoor Eljon in opdracht van Joop van den Ende Theaterproducties de tekst vertaalde. Regisseur Peter Pluymakers heeft schuttingtaal toegevoegd waar Eljon niet van op de hoogte was. "Woorden als 'klootzak' en 'eikel' komen niet van mij". De kwestie werd pas echt vervelend toen Eljon in een recensie over de voorstelling de schuld kreeg van de ongepaste, botte taal. De producent speelt de bal terug door te stellen dat Eljon op verzoeken de repetities bij te wonen niet gereageerd heeft. "In een contract machtigt de vertaler ons kleine wijzigingen aan te brengen (...) Normaal zijn vertalers daarbij." Eljon stelt dat hij het te druk had met zijn eigen productie. (Volkskrant, 23/11/00)
- Joop van den Ende Theaterproducties gaat de Nederlandse versie van de musical 'Titanic' op de planken brengen. De première staat gepland op 22 september 2001 in het Koninklijk Theater Carré. Gedurende het seizoen 2001-2002 zal de musical in 13 verschillende theaters te zien zijn. Hoofdrollen zijn nog niet bekend. De audities starten op 20 november.
De musical 'Titanic', over het zogenaamd onzinkbare schip dat in 1912 bij zijn eerste reis ten onder ging, stond 23 april 1997 voor het eerst op Broadway en speelde 800 voorstellingen. Peter Stone schreef het stuk, en Maury Jeston was verantwoordelijk voor de muziek. Na 'Anatevka', 'Oliver!' en '42nd Street' is 'Titanic' de vierde reismusical die een zogenaamde nationale tour maakt. Dat betekent dat de show langere periodes in een klein aantal theaters staat. (ANP, 15/11/00)
- 'Chicago' stopt! Op zaterdag 30 december is de laatste voorstelling te zien in het Beatrix Theater in Utrecht. Volgens het Joop van den Ende Theaterproducties zullen dan zo'n 700.000 mensen de musical hebben bezocht. 'Chicago' is sinds mei 1999 te zien. Van den Ende maakt binnenkort bekend wat de opvolger van de musical wordt in het Beatrix Theater. (ANP, 3/10/00)
- Bij de nominaties voor de Tony-awards is de heropvoering van 'The Music Man' (uit 1957) een van de favorieten met acht nominaties. De show is mede-geproduceerd door de Amerikaanse productiemaatschappij van Joop van den Ende. (AD, 10/5/00)
- '42nd Street' wordt de grootst opgezette reismusical die Nederland ooit gekend heeft. 38 acteurs en dansers reizen mee met de nieuwe Joop-musical die op 17 september in première gaat in Carré in Amsterdam. In de hoofdrollen staan Mariska van Kolck, Bart Oomen, Gerrie van der Klei (die inmiddels Cox Habbema weer heeft afgelost in 'Python, als liefde je wurgt') en Angela Schijf (GTST, 'Hertenkamp'), die haar podiumdebuut maakt. Martine Bijl maakt haar debuut als vertaalster. (AD, 19/4/00)
- De Stichting Musical Awards is volgens Marijtje Pronk, woordvoerster van de stichting, Geheel Onafhankelijk. Ze kan zich wel voorstellen dat de gedachte aan belangenverstrengeling de kop opsteekt. "Maar Van den Ende wil de zaak echt niet belazeren. Dat zou toch tamelijk onzinnig zijn - iedereen kan zo'n constructie toch doorzien?" Iedereen kon echter ook de grote advertenties lezen waarin Van den Ende zijn genomineerden onder de aandacht bracht: "Joop van den Ende Theaterproducties feliciteert haar genomineerden voor de John Kraaijkamp Musical Awards 2000!!!!!!" Theaterbureau Hummelinck Stuurman kon niet achterblijven. Prompt riep men de Rijk de Gooijer Theater Awards in het leven. Genomineerd voor 'Beste vervanger' is Peter Faber, die Rijk de Gooijer verving in 'Bocht en Bumpers', geproduceerd door Hummelinck Stuurman Theaterproducties. Genomineerd voor 'Beste vrouwelijke hoofdrol' en 'Aanstormend talent' zijn respectievelijk Olga Zuiderhoek en Joop Schenk, beiden voor hun rol in - alweer - 'Bocht en Bumpers'. Het is nog onduidelijk of er ook geld aan de prijs verbonden is. Juryvoorzitter Hans Dorrestijn, die overigens ook het enige jurylid is: "Dat moet de jury nog besluiten. Misschien sturen we Olga Zuiderhoek en Peter Faber naar een zomerhuisje." (Parool, 18/4/00)
- De Joop-musical 'Fame' gaat door. De musical zal wegens grote belangstelling nog een aantal maal te zien zijn in het Beatrix-theater in Utrecht. Tot nu toe heeft 'Fame' 150.000 bezoekers gehad. (AD, 5/4/00)
- Joop valt Duitsland binnen! Na een eigen kantoor in New York en co-producties in Londen heeft Joop van den Ende Theaterproducties nu een langdurig contract gesloten met het Colosseum in het Duitse Essen, een theater met 1700 zitplaatsen. Hoewel nog onduidelijk is welke musicals Van den Ende in dit theater gaat opvoeren, is de koopzucht van Joop volgens woordvoerder T. Boersma nog niet gestild: "Wij kijken over de grenzen en houden onze ogen open voor meer mooie locaties in Duitsland." (Parool, 29/3/00)
- Joop stort zich op de klassieken. De audities voor de nieuwe Van den Ende-musical 'Rex' zijn begonnen. Voor deze musical "vrij naar 'Oidipous Rex' van Sophokles" wordt bezetting gezocht voor de volgende personages: een kraker, een hoogleraar psychologie, een volkse huisvrouw, een gortdroge bouwvakker, een geaffecteerde society-vrouw en een pastoor. Het lijkt erop dat schrijvers Koen van Dijk en Ad van Dijk voor een eigentijdse setting hebben gekozen. (VNG, 27/3/00)
- Joop heeft klachten ontvangen. In 'Elisabeth' komt na de pauze een scène voor waarin vlaggen met op hakenkruizen lijkende tekens voorkomen en waarin acteurs de Hitlergroet brengen en gezamenlijk "Sieg heil" roepen. Enkele oorlogsgetroffenen zijn geschokt en hebben Joop verzocht de scène te schrappen. In een persoonlijke reactie zegt Joop echter dat de scène gehandhaafd blijft, omdat "het opkomende fascisme een belangrijk onderdeel is van het leven van Elisabeth." Hij biedt echter wel zijn excuses aan zegt dat de klachten hem "zeer aangegrepen" en "aan het denken gezet hebben". Een woordvoerder zegt dat telefonistes van de reserveerlijn zijn geïnstrueerd om te zeggen dat er "een scène over nazi-Duitsland" in de musical voorkomt, maar bij proeftelefoontjes door NRC Handelsblad werd dat niet gedaan. Een anonieme oorlogsgetroffene -die "wat een prachtige avond had moeten worden" zag veranderen in "een nachtmerrie"- heeft het er moeilijk mee: "De scène zit er nog steeds in, er wordt geen waarschuwing gegeven en ze spelen ook nog gewoon op 4 mei. Dat is schandalig." (NRC, 11/3/00)
- Art & Pro gaat tijdelijk commercieel! Volgend jaar is er natuurlijk de fusie met De Trust, maar eerst doet het gezelschap nog even een coproductie met Joop van den Ende Theaterproducties: in het Rozentheater zal aan het eind van de zomer 'Tango de Valentino' worden opgevoerd, een kleine musical over zwijmelheld Rudolph Valentino onder regie van musicalster Stanley Burleson. (Parool, 11/1/00)
- "Passende regisseurs bij passende produkties", stelt Erwin van Lambaart, directeur van Joop van den Ende theaterproducties, in zijn reactie op het aantrekken van Ivo van Hove als regisseur voor de musical 'Rent'. Het wordt hoog tijd dat de kunstmatige kloof tussen het commerciële en het gesubsidieerde theater verdwijnt. "Ik denk dat we veel van elkaar kunnen leren en een kruisbestuiving juich ik dan ook zeer toe." Dat het hier voorlopig eenrichtingsverkeer betreft, geeft Lambaarts toe. "Maar ik weet zeker dat het kunsttoneel ook veel van ons zou kunnen leren." (Volkskrant, 11/1/00)
- Ivo gaat commercieel! Onze dubbeldirecteur, regisseur en sinds kort ook acteur gaat aan de slag voor Joop. Hij zal de musical 'Rent' gaan regisseren, met - wie weet - Antonie Kamerling in de hoofdrol. Van den Ende is al enige tijd op zoek naar een regisseur uit het gesubsidieerde circuit; al eerder had hij contact met Theu Boermans en Dirk Tanghe. De eerste contacten tussen Van Hove en Van den Ende ontstonden al twee jaar geleden toen er plannen waren om de Amerikaanse versie van 'Rent' in het Holland Festival op te nemen. Dit ging niet door. De Nederlandse versie moet in oktober dit jaar in première gaan. De musical wordt getypeerd als de nineties versie van 'Hair', met in de hoofdrollen ondermeer een lesbisch stel, een travestiet en een rockster. (Volkskrant, 10/1/00)
- Joop gaat internationaal! Van den Ende Theaterproducties zal in samenwerking met Pola Jones Limited een aantal musicals in Londen uitbrengen, zoals 'Fosse' en 'Spend Spend Spend'. Directeur E. van Lambaart vertelde de pers dat Van den Ende wil groeien en daarbij nadrukkelijk over de landsgrenzen kijkt. (Parool, 27/9/99)
- Joop is op zoek naar een nieuwe aartshertogin Sophie voor de musical 'Elisabeth'. De sopraan Wilma Driessen heeft zich terug getrokken. "De zangpartijen die Sophie heeft, zijn dermate anders van techniek dat ze stemproblemen bij Driessen veroorzaken", aldus Joop van den Ende Theaterproducties. De musical gaat op 21 november in première. (Parool, 25/9/99)
- Joop gaat 'Fame' doen. In deze musical geen grote namen, maar jong aanstormend talent. Directeur Theaterproducties Erwin van Lambaart hoopt een jong publiek te bereiken: "Wij willen laten zien dat er meer is dan tv en bioscoop." Koen van Dijk, die eerder 'Cyrano' en 'Joe' heeft geschreven, bewerkte het originele scenario van David de Silva en haalde het verhaal naar nu. Ook zijn er wijzigingen in de muziek en vernieuwde arrangementen aangebracht. De première is op 3 oktober in Tilburg. (AD, 3/8/99)
- Afscheid nemen is een beetje doodgaan. Zo ondervonden cast en crew van 'Miss Saigon' maar weer eens bij hun allerlaatste voorstelling. Na 3 jaar, 908 voorstellingen met in totaal 1.559.605 bezoekers was de mega-musical zondag 4 juli voor het laatst te zien. Producent Joop van den Ende vereerde hoofdrolspeler Willem Nijholt met een bronzen beeld van de hand van Kees Verkade. "Dit is ons cadeau, zodat jij altijd in het Circustheater blijft", sprak Van den Ende tot een geroerde Nijholt. Na dit afscheid gaan de sterren hun eigen weg: Nijholt gaat Fagin spelen in 'Oliver!'; Linda Wagemakers gaat naar Berlijn om daar in 'Rent' te spelen, samen met haar aanstaande Greg, een zanger/danser in 'Miss Saigon'; Tony Neef zal de rol van Stanley Burleson in 'Chicago' gaan overnemen, nu deze gaat spelen in 'Elisabeth', het volgende avontuur in Scheveningen. (Telegraaf, 5/7/99)
- De choreograaf Toer van Schayk gaat meewerken aan de nieuwe Joop-musical 'Elisabeth', die op 21 november in het Circustheater in Scheveningen in première gaat. Van Scayk is al jaren verbonden aan het Nationale Ballet als choregraaf, ontwerper en danser. De hoofdrol van koningin Sissi zal worden gespeeld door Pia Douwes. Daarnaast is Stanley Burleson gecontracteerd. Beide sterren zijn nu nog te zien in 'Chicago'. Wie hun rollen in die musical zal overnemen is nog niet bekend. (Volkskrant, 14/6/99)
- Het imperium van Joop is met een musicaltheater in Utrecht uitgebreid. De pers mocht alvast rondkijken in het nieuwe Beatrixtheater, de voormalige congreszaal van de Jaarbeurs. Architect Arno Meijs, die eerder het Circustheater klaar maakte voor Joop, heeft gekozen voor zwart, grijs en dieprood als voornaamste kleuren en voor marmer en chroom als materiaal. Voor de deur komt een vier meter hoog bronzen beeld (Joop: "Ik ben een groot liefhebber van hedendaagse kunst geworden.") van een theatraal masker dat wordt gebroken door twee handen. Op 9 mei zal het theater officieel worden geopend met de première van 'Chicago'. Wordt het theater een succes, dan wil Van den Ende tegenover de beurs een nieuw musicaltheater bouwen voor 2500 bezoekers. Voor grote musicals is het Beatrixtheater namelijk te klein. Vooralsnog zal het Circustheater de grote spektakels en het romantische repertoire herbergen en zal in Utrecht kleiner en artistieker geprogrammeerd worden. Joop heeft inmiddels de rechten verworven van de Broadway-hit 'Rent' en van de Abba-musical 'Mamma Mia'. Daarnaast gaat Joop ook meer schrijfopdrachten uitdelen. Over onderwerpen maakt hij zich niet druk: "Rembrandt, Van Gogh, ach, er zijn zoveel onderwerpen die zich lenen voor een musical." Joop heeft nog steeds de wens om een theater in Amsterdam te openen, al liepen eerdere onderhandelingen met de gemeente op niets uit. Joop: "Het is niet voor niks dat er in Amsterdam nauwelijks film- of televisiestudio's zijn. Amsterdam richt zich teveel op gesubsidieerd theater. Ik vraag geen subsidie, alleen een goede locatie." (Volkskrant & Parool, 22/4/99)
- Tijdens een persconferentie noemde de Engelse Regisseur Ken Caswell, die de Nederlandse versie van 'Oliver!' zal gaan regisseren, het Nederlandse musicaltalent "equally good, and sometimes much much better" dan wat hij aantrof bij audities in New York. Caswell wil van 'Oliver!' een voorstelling "voor het gehele gezin" maken, maar géén kindervoorstelling: "Ik probeer de duistere kant van het stuk te benadrukken. Wat niet meevalt met al die jolige deuntjes van Bart." Lionel Bart, schrijver van 'Oliver!', zal het allemaal niet meer meemaken. Hij overleed op 4 april jongstleden. Willem Nijholt en Arjan Ederveen zullen de rol van Fargin per toerbeurt spelen. Nijholt noemde de eerste opvoering van 'Oliver!' in 1963 met Johnny Kraaijkamp als Fagin "een flop." Hij had flink geaarzeld of hij op zijn 65ste wel weer in een musical moest stappen. "Eigenlijk had ik na 'Miss Saigon' geruisloos willen verdwijnen", zuchtte de ster op de persconferentie. "Maar ik doe dit voor Joop. Hij is erg goed voor me geweest." (AD, 16/4/99)
- Er staan iMac-computers in de holding van het nieuwe Live Entertainmentbedrijf en de theaterdivisie van Joop van den Ende. Op 1 maart heeft Joop zijn intrek genomen in de voormalige Boerhaavekliniek aan het Museumplein in Amsterdam. Vlak voor de Kerst werd in één middag besloten het pand van papierconcern KNP BT te kopen. De afgelopen twee maanden heeft Jan des Bouvrie een handje geholpen om de voormalige kliniek in te richten. Hoewel het nog niet helemaal op orde is, heeft de kroonluchter van "The Phantom of the Opera" al een prominente plaats in de hal verworven. (Parool, 2/3/99)
- Op 19 september gaat 'Oliver' in première, de nieuwe reismusical van Joop van den Ende. Arjen Ederveen zal tot december de hoofdrol van bendeleider Fagin spelen, daarna wisselt hij de rol af met Willem Nijholt. De musical, gebaseerd op 'Oliver Twist' van Charles Dickens, ging in 1963 voor het eerst in Nederland in première met John Kraaijkamp als Fagin. (Volkskrant & Parool, 25/2/99)
- Joop van den Ende heeft deze week zijn eigen bedrijf aan zichzelf verkocht! Bij deze wonderlijke transactie kwamen alle theateractiviteiten van Endemol in handen van Joop van den Ende. Dat kostte hem 169,5 miljoen gulden. Joop is er financieel wel wijzer van geworden. Hij bezit namelijk tien miljoen aandelen Endemol, en die schoten na de aankondiging van deze verkoop omhoog van 47 naar bijna 70 gulden. Deze stijging levert Joop een papieren winst op van 230 miljoen gulden. Van den Ende: "En dan zeggen ze dat ik niet zakelijk ben!" (Volkskrant, 13/2/99)
- It's official: 'Elisabeth' wordt de opvolger van 'Miss Saigon'. In augustus beginnen de repetities voor de musical over keizerin Sissi van Oostenrijk. Zondag 4 juli is definitief de laatste voorstelling van 'Miss Saigon'. De voorstelling heeft dan twee en een half jaar gespeeld en zo'n 1,5 miljoen mensen hebben hem dan gezien. (AD, 2/2/99)
- 'Elisabeth' wordt de opvolger van 'Miss Saigon' in het Circustheater in Scheveningen. 'Miss Saigon' zal in ieder geval nog te zien zijn tot eind maart, maar waarschijnlijk wordt de musical nog wel langer doorgespeeld, om aan de grote belangstelling te voldoen. Dat zou betekenen dat Willem Nijholt nog een aantal keer De Regelaar kan spelen. Die rol werd in oktober overgenomen door Bill van Dijk, omdat Nijholt zich wilde wijden aan een regie en aan de voorstelling 'En nu wij' met Gerrie van der Kleij. Overigens is Joop van den Ende in onderhandeling met Arjan Ederveen over een rol in de musical 'Oliver' die in het seizoen 1999/2000 'Anatevka' gaat opvolgen als reismusical. (Volkskrant, 30/1/99)
- Nu New Metropolis langzaam naar de afgrond glijdt, beginnen de aasgieren zich boven het gebouw te verzamelen. "Casco laten staan, van binnen uitbreken, toneelvloer erin en Joop van den Ende heeft het mooiste theater van Amsterdam", aldus makelaar Harry Mens. Een woordvoerder van Joop is iets realistischer: "We hebben altijd gezegd: als er ooit iets prachtigs vrijkomt in Amsterdam, dan kopen we het. Maar nu we het nieuwe bedrijf Live Entertainment aan het bouwen zijn, moeten we even rustig aan doen. Al kunnen we natuurlijk wel gaan kijken." (Parool, 9/1/99)
- Het nieuwe hoofdkantoor van Joop van den Ende Live-entertainment komt in Amsterdam. Vanaf volgende maand betrekt het bedrijf het pand van de voormalige Boerhave-kliniek aan het museumplein. Het voormalige ziekenhuis is een omstreden gebouw; de vorige eigenaar, papierconcern KNP BT, liet er zeer tegen de zin van de buurtbewoners een parkeergarage in bouwen. In de deelgemeenteraad Amsterdam Zuid zijn ellenlange discussies gevoerd over een boom die daarvoor gekapt zou moeten worden en daaraan de naam Patijnboom dankt. Door de aanwezige parkeergarage is de huur van het pand extreem hoog: 700 gulden per vierkante meter. De buren zijn tevreden met de nieuwe bewoner. (Telegraaf en Parool, 9/1/99)
- De reclamecampagne voor 'Chicago', de nieuwe Joop-musical, is begonnen. Met opvallende posters met daarop teksten als "All men have to go to jail", "All students have to go to jail" en "All art critics have to go to jail" moet eerst de nieuwsgierigheid worden geprikkeld. Van wie deze advertenties zijn wordt pas duidelijk als je het bijgevoegde telefoonummer belt. Met deze campagne wil Joop van den Ende een nieuw, meer trendy musical-publiek aanspreken. 'Chicago' heeft dan ook weinig gemeen met het reguliere musicalrepertoire dat in Nederland te zien is. De voorstelling gaat over een vrouw die in de jaren '20 wegens de moord op haar man in de gevangenis zit en door de media te manipuleren vrijuit gaat en furore maakt in het nachtclub-circuit. (Volkskrant, 4/12/98)
- Op 9 mei 1999 zal 'Chicago' in première gaan in het nieuwe Joop van den Ende-theater in het Jaarbeurscomplex in Utrecht. Het theater is gevestigd in de voormalige Beatrix-hal van de Jaarbeurs en zal daarom Beatrix Theater gaan heten. De hoofdrollen in de musical zullen worden gespeeld door Pia Douwes en Simone Kleinsma. Joop van den Ende en de Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs investeerden samen tien miljoen gulden in het nieuwe theater, dat 1140 plaatsen heeft. (AD, 25/11/98)
- Na de aankondiging dat 'Miss Saigon' op 30 december zal stoppen zijn er in drie weken nog eens 91.000 kaarten voor de musical verkocht. Daarom heeft Joop besloten dat de voorstelling nog drie maanden langer speelt en pas eind maart 1999 stopt. Inmiddels hebben ruim 1,2 miljoen mensen de musical gezien. (Volkskrant, 29/10/98)
- De koers van het aandeel Endemol steeg met 17 procent nadat bekend was geworden dat het bedrijf de theateractiviteiten gaat afstoten. "Endemol snoeit de dorre takken er onmiddelijk af", aldus een enthousiaste beursanalist. Endemol verwacht over dit jaar een winststijging van 15 à 20 procent. (Telegraaf, 15/10/98)
- Endemol Entertainment stoot al haar theateractiviteiten af. Er onstaat een nieuw bedrijf onder leiding van Joop van den Ende, die overigens wel grootaandeelhouder en bestuurslid van Endemol blijft, dat Joop van den Ende Theaterproducties, het VSB Circustheater, Showbizcity, de Reserveerlijn, Holiday on Ice en de Amerikaanse theateractiviteiten overneemt. Endemol zal zich nog slechts richten op televisie om zo betere beursresultaten te halen. "Bij live entertaiment heb je te maken met relatief hoge risico's en relatief lage marges in vergelijking met televisie", aldus Van den Ende, die verder zegt geen moeite te hebben met eventuele slechte bedrijfsresultaten, en blij is met de nieuwe "artistieke ruimte". In het seizoen '96/'97 waren de live-activiteiten goed voor een kwart van de totale omzet van Endemol van 808 miljoen gulden. (Telegraaf, 14/10/98)
- In Scheveningen beleefde mega-musical 'Miss Saigon' een nieuwe start; Bill van Dijk heeft de rol van de Regelaar over genomen van Willem Nijholt. De musical zal nog slechts spelen tot december. Over de opvolger in het Circustheater kan Joop van den Ende nog niets zeggen. In de wandelgangen vallen de namen van 'Titanic', 'Sunset Boulevard' en 'Elizabeth', de musical naar het Sissi-verhaal. Als het 'Titanic' wordt hoeven niemand zich af te vragen wie de Nederlandse Leonardo DiCaprio wordt; de Tony-winnende musical en de Oscar-winnende film hebben niets met elkaar te maken, behalve het einde: het schip zinkt... (Telegraaf, 5/10/98)
- Erwin van Lambaart is per 1 oktober de nieuwe directeur van Joop van den Ende Theaterproducties. (Volkskrant, 24/9/98)
- Vanaf midden 1999 zal 'Miss Saigon' waarschijnlijk stoppen. Als opvolger in het Circustheater in Scheveningen wordt gesproken over 'Sunset Boulevard' en 'Titanic'. Laatstgenoemde musical heeft overigens niets met de film te maken. Het is een Endemol-productie van Broadway, die in juni 5 Tony Awards in de wacht sleepte. (Volkskrant, 11/9/98)
- De productiemaatschappij Work In Progress heeft geen overeenstemming bereikt met Polygram over 'Dancing Queens', de musical over Abba. Work In Progress mag wel de liedjes van de Zweedse groep gebruiken, maar niet het levensverhaal van de vier leden. Het gerucht gaat dat Polygram is afgeschrikt door het feit dat Joop van den Ende de moedermaatschappij is van Work In Progress; een Joop-musical over Abba, dat zou iets te veel naar Broadway rieken. Bovendien zijn Björn en Benny zelf al bezig met een musical onder de titel 'Mamma Mia'. Het Werkteater, dat de musical onderdak en technische faciliteiten verschafte, heeft de produktie van Work In Progress overgenomen en de musical gaat, zonder verwijzingen naar de band, op 13 juli in première. (Volkskrant & AD, 2/7/98)
- In de Jaarbeurs in Utrecht komt over 5 jaar een nieuw Joop van den Ende-theater: het Beatrix theater. Dit theater heeft 1240 stoelen en zal in 1999 geopend worden door met musical 'Chicago'. (AD, 26/5/98)
- De nieuwe musical van Joop van den Ende, 'Anatevka', maakt een nieuw soort tournee, waarbij slechts twaalf theaters worden bespeeld, elk voor een langere periode. De producent maakt daarmee de omslag van stads- naar regio-theater. Dit is noodzakelijk vanwege de nieuwe ARBO-wet; hierdoor is men in het theater gedwongen met twee ploegen op één dag te werken. Overigens zal de rol van Anatevka gespeeld worden door Henk Poort (Theatermaker, 1/5/98)
- Op een persconferentie in het Hilton in Amsterdam maakte de firma Endemol haar halfjaarcijfers bekend. De grote verrassing was dat de divisie Live Entertainment sterk is gegroeid (18,6 % meer omzet). Dit terwijl een half jaar geleden nog besloten was televisie een hogere prioriteit te geven. De groei is te verklaren door het grote succes van de door Endemol gecoproduceerde Broadway musical 'Titanic', die onlangs een Tony Award kreeg. Daarnaast brachten 'Miss Saigon', 'Holiday on Ice' en zelfs ShowBizCity geld op. (NRC, 23/4/98)
- Joke Bruys en Angela Groothuizen zullen omstebeurt de hoofdrol in de nieuwe Joop van den Ende-musical 'Blood Brothers' spelen. (Telegraaf, 20/4/98)