oude meuk

Onderwerp

De Theatercompagnie (18 nieuwsberichten)

  • De Amsterdamse Kunstraad heeft haar adviezen bekend gemaakt over de aavragen voor meerjarige subsidie bij de gemeente Amsterdam. In het Kunstenplan 2009-2012 is er op theatergebied wat de Raad betreft geen ruimte meer voor Over het IJ, het Rozentheater, Danswerkplaats Amsterdam, Felix Meritis en Carr? (opnieuw). ZEP, PIPS:lab, The Glasshouse en het ITS moeten in het Kunstenplan worden opgenomen. Ook Maatschappij Discordia krijgt een positief advies, maar financiering is afhankelijk van het beschikbaar komen van twee miljoen euro extra budget.
    Dood Paard, de Stadsschouwburg (voor buitenlandse programmering), de Engelenbak en Theater het Amsterdamse Bos krijgen meer te besteden, terwijl het Uitburo en de fusie van Gasthuis en Frascati minder geld krijgen. De raad is positief over de aanvraag van de Theatercompagnie (die in de huidige periode geen subsidie van de gemeente ontvangt), maar heeft grote moeite met de functie van tweede stadsgezelschap die de groep zichzelf toebedeeld.
    De festivals in de hoofdstad krijgen het zwaar te verduren. De raad is uiterst kritisch over het Holland Festival en het Amsterdam Roots Festival krijgt een drastische korting. In het algemeen maakt de raad zich zorgen over de bouwwoede van de kunstsector: er komen veel nieuwe gebouwen bij (Muziekgebouw aan het IJ, Stedelijk Museum, Filmmuseum, ea.) maar de exploitatie van al die gebouwen gaat de gemeente 19 miljoen per jaar extra kosten.
    In totaal vroegen 259 instellingen zo'n 132 miljoen euro aan. Het beschikbare budget is nu bijna 75 miljoen. (Het Parool, 18/4/08)

  • De Theatercompagnie spant een kort geding aan tegen Fu Works, de producent van 'Zwartboek' vanwege het uitstel voor 'Driekoningenavond' door het overwerk van Carice van Houten. Fu Works had de Theatercompagnie in december 60.000 euro schadevergoeding beloofd, maar dat bedrag is nog steeds niet betaald. Overigens is er nog geen nieuwe premièredatum bekend voor de voorstelling. (ANP, 20/1/06)

    meer over: rechtszaken


  • De première van 'Driekoningenavond', de nieuwe voorstelling van De Theatercompagnie, wordt zo'n twee weken uitgesteld. Door het uitlopen van de opnames van 'Zwartboek', de nieuwe film van Paul Verhoeven, was hoofdrolspeelster Carice van Houten nog niet beschikbaar voor de repetities. De première van de voorstelling waarin naast Van Houten ook Paul de Leeuw, Frank Lammers en Saskia Temmink meespelen kan daardoor niet doorgaan op 11 februari. Regisseur Theu Boermans maakt binnenkort de precieze nieuwe premièredatum bekend. (VNG, 10/1/06)

  • De Amsterdamse Kunstraad (AKR) heeft haar adviezen voor de structurele subsidies van de gemeente Amsterdam bekend gemaakt. De individuele adviezen waren al eerder via de instellingen bekend geworden: De Theatercompagnie, Het Theaterfestival, DNA, Carré en het ITs moeten volgens de Kunstraad geen subsidie meer krijgen. In totaal adviseert de Raad negatief over 23 bestaande instellingen. Bijna veertig nieuwe instellingen komen volgens de Raad nu in aanmerking voor structurele subsidie. Hieronder bevinden zich Urban Myth, Toetssteen en Bekijk 't.
    Opmerkelijk is dat de wethouder Hannah Belliot nog vier miljoen extra wil bezuinigen op de stedelijke cultuurnota 2005-2008, bovenop de eerder aangekondigde vier miljoen. Belliot wil dit geld gebruiken voor haar eigen nieuwe beleid. Deze extra korting staat wel in de adviesaanvraag, maar verhuld in "woordkunst en cijferkunst", vindt de AKR. Zowel de AKR als de gemeenteraad als de kunstinstellingen hebben er overheen gelezen. De AKR is ontstemd en is er bovendien op tegen dat er met dit 'potje van Belliot' een derde geldstroom ontstaat, naast de structurele subsidies en projectsubsidies van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK). De AKR adviseert dan ook om het AFK 1,9 miljoen euro minder te geven, omdat het fonds "dezelfde speerpunten" hanteert als de wethouder. Belliot beroept zich op haar macht: "De kunstraad heeft geen alleenrecht op het cultuurbudget." (ANP, NRC, Volkskrant, 11/5/04)

  • Uit een 'pre-advies' blijkt dat de Amsterdamse Kunstraad negatief gaat adviseren over structurele subsidie voor een aantal gerenommeerde Amsterdamse theaterinstellingen. Zo dreigen de Theatercompagnie, Het Theaterfestival, De Nieuw Amsterdam (DNA) en het ITs hun gemeentelijke subsidie te verliezen. Daarnaast adviseert de Kunstraad flinke kortingen op de subsidies voor een aantal theaters, zoals Carré en het Rozentheater. De Theatercompagnie is het tweede gezelschap in Amsterdam, na Toneelgroep Amsterdam en krijgt nu 680 duizend euro subsidie van de stad, naast 1,8 miljoen van het rijk. Daarbij zit de subsidie voor het Rozentheater inbegrepen. Ook DNA en Het Theaterfestival krijgen geld van het rijk naast gemeentelijke subsidie.
    Directeur Jacqueline van Benthem van het ITs laat het er niet bij zitten: "Er staan zoveel feitelijke onjuistheden in het advies. De commissie zegt dat wij een nieuw festival zijn. We bestaan al jaren. Ons werd verweten dat we geen selectie maken binnen de voorstellingen. Ook onzin. Ik vertrouw volledig op Hannah Belliot."
    Naast de verliezers zijn er ook instellingen met een gunstiger beoordeling: Cosmic krijgt meer geld, net als Het Syndicaat. De commissies zijn positief over het werk van de Nestheaters en het Gasthuis. Nieuwe aanvrager Urban Myth krijgt een positief advies.
    De Amsterdamse Kunstraad adviseert wethouder Hannah Belliot over de besteding van 80 miljoen euro in het kader van het Kunstenplan 2005-2008 van de hoofdstad. Het definitieve advies komt uit op 10 mei. (Volkskrant, Parool & redactie, 3/4/04)

  • Theater EA, het gezelschap van Minimaker Tarkan Köroglu, wordt een van de twee nieuwe alliantiepartners van De Theatercompagnie in de volgende Cultuurnotaperiode. Het Alliantieplan is bedoeld om jonge theatermakers te professionaliseren en door te laten stromen, onder de vleugels van De Theatercompagnie. De huidige alliantiepartners zijn Het Groote Hoofd, Anoukvandijk dc, Luna’s fridge, Alaska en Teatro. In de komende cultuurnotaperiode zoekt het gezelschap naast Theater EA nog een tweede partner. (VNG, 8/3/04)


  • De première van 'Samenzwering van idioten' is uitgesteld tot 11 december. Zo krijgt Theu Boermans de mogelijkheid "het artistieke potentieel van de voorstelling ten volle te realiseren". (Redactie, 21/11/03)


  • "Nog net acceptabel voor publiek, en onaanvaardbaar voor het personeel", dat was volgens Jan De Kuijper, directeur van het Rozentheater, het oordeel van de ARBO-dienst over het gebouw aan de Amsterdamse Rozengracht. Omdat het theater in 2003 zou verbouwen, werd de situatie gedoogd. Maar nu het Rozentheater door De Theatercompagnie is afgestoten, is er geen geld meer voor de verbouwing. De gemeente Amsterdam heeft de 3,8 miljoen euro nog niet begroot. Wethouder Hannah Belliot zegt dat het wel hoog op haar prioriteitenlijstje staat. Aan het theater is al 35 jaar nauwelijks wat gedaan. Het grid moet vervangen, de geluidsisolatie verbeterd en de kantoren verplaatst. (NRC, 14/10/02)

  • Hans Brouwer wordt de nieuwe zakelijk leider van De Theatercompagnie. Hij volgt daar interim manager Ocker van Munster op, die het gezelschap tijdens de financiële crisis bestuurde. De oorspronkelijke zakelijk leider van het gezelschap, Roelf Huizinga, moest vertrekken, samen met artistiek leider Frans Strijards.
    Brouwer was eerder directeur van het Theater aan het Spui in Den Haag (Dat hij mee hielp oprichten), De Meervaart in Amsterdam en van de dansgroep Conny Janssen Danst in Rotterdam. (NRC, 7/9/02)


  • Het saneringsplan voor De Theatercompagnie van Bureau Berenschot en interim-directeur Ocker van Munster stelt rigoreuze veranderingen voor. Om de miljoen euro schuld die het gezelschap nu heeft in drie jaar weg te werken moet De Theatercompagnie nogal wat veren laten. Regisseur Frans Strijards en zakelijk leider Roelf Huizinga moeten vertrekken en Het Rozentheater wordt afgestoten, waarmee alle invloed van Art & Pro op de Theatercompagnie is verdwenen. Het komende jaar worden geen nieuwe produkties meer gemaakt, daarna wordt het aantal nieuwe produkties beperkt tot drie per jaar. Acteurs, technici en kostuumatelier gaan uit vaste dienst in een pool van free-lancers en Theu Boermans komt onder een zakelijk leider te staan, voorlopig Ocker van Munster zelf. Het plan is inmiddels goedgekeurd door demissionair staatssecretaris Van der Ploeg. (NRC, 27/4/02)

    meer over: Frans Strijards


  • De positie van regisseur Frans Strijards bij de Amsterdamse Theatercompagnie is onzeker nadat hij vorige week is gestopt met het toneelstuk 'Hooguit 17'. Strijards zit thuis en geeft geen commentaar. Binnenkort heeft hij een gesprek met interim-directeur Ocke van Munster over zijn plaats in het gezelschap. Volgens Van Munster hangen de problemen nauw samen met de financiële moeilijkheden waarin het gezelschap zich bevindt: "Frans heeft zich dat erg gaan getrokken; het is hem niet in de koude kleren gaan zitten". Van Munster ontkent dat Strijards bij de repetities niet of nauwelijks aanwezig was.
    De Theatercompagnie ontstond ruim een jaar geleden uit een fusie tussen De Trust en Art en Pro, waar Strijards artistiek leider was. Binnen een jaar bouwde de groep een schuld van 900.000 euro op. Organisatie-adviseur Van Munster, van bureau Beerenschot, werd aangesteld om de zaak te saneren. Sindsdien rommelt het in het gezelschap. Actrice Sylvia Poorta heeft aangekondigd na dit seizoen te vertrekken. Artistiek leider Theu Boermans is voor een gastregie in Wenen. De regie van 'Hooguit 17' is overgenomen door Jappe Claes. (NRC, 20/2/02)

  • Victor Löw en Jappe Claes zullen de hoofdrollen spelen in de theaterproductie 'Requiem voor een zwaargewicht' die Joop van den Ende Theaterproducties dit najaar in het Amsterdamse Compagnietheater gaat uitbrengen. De regie is in handen van Mark Rietman. De voorstelling zal drie maanden in Amsterdam te zien zijn, waarna er een tournee begint langs een aantal grote schouwburgen in Nederland. Met 'Requiem voor een zwaargewicht' hoopt de Theatercompagnie de huidige slechte financiële situatie het hoofd te bieden. Eerder deze maand werd bekend dat het gezelschap een schuld heeft opgebouwd van 900.000 euro. Door het verhuren van het Compagnietheater aan Joop genereert men inkomsten. Jappe Claes, één van de acteurs van de Theatercompagnie, zal aan de productie meewerken. De eerste try-out is gepland op 12 september 2002. (Volkskrant, 30/1/02)

  • De Groningse Stadsschouwburg heeft de voorstelling 'Via Viola' van de Theatercompagnie afgelast, omdat deze "te slecht" zou zijn. Directeur Thom van der Goot: "Ik weiger publiek te zoeken voor een voorstelling die onder de maat is. Ik snap niet waarom de Theatercompagnie deze mislukte voorstelling niet heeft teruggetrokken." De Nederlandse première van 'Via Viola', eind vorig jaar, werd een maand uitgesteld en de recensies waren zeer negatief. Al eerder moesten voorstellingen worden afgelast, maar dan omdat er te weinig kaartjes verkocht waren. Het is ongebruikelijk dat de mening van de schouwburgdirecteur hierbij een rol speelt.
    Bij de Theatercompagnie wordt er dan ook met verbazing gereageerd. Woordvoerster C. Gouweleeuw: "Wij staan achter 'Via Viola', dus we vinden dat je de voorstelling best kunt laten zien. In andere schouwburgen was het wél een succes". Van der Goot wil met zijn beslissing een discussie losmaken over programmeren voor de grote zaal en de rol van de schouwburgdirecteur. "Een schouwburgdirecteur is meer dan een zalenboer en een raptapper die zich alleen maar bekommert om het aantal verkochte croquetten. Wij moeten ook om de kwaliteit en de voortgang van de kunsten denken", vindt hij. Gouweleeuw: "Het blijkt steeds vaker dat je in de grote zaal alleen maar bekende stukken met grote namen kunt laten zien. Maar als een schouwburgdirecteur op persoonlijke smaak voorstellingen gaat afkeuren, begeeft hij zich op glad ijs. Dan zullen er nog veel meer voorstellingen sneuvelen". (NRC, 26/1/02)

  • De Theatercompagnie verkeert in financiële problemen. De Raad van Toezicht van het gezelschap heeft in overleg met het ministerie van OCW daarom een interim-directeur aangesteld. De interim-directeur moet binnen drie maanden met een plan van aanpak komen om het tekort van 900.000 euro (2 miljoen gulden) op te lossen.
    Het fusiegezelschap van De Trust en Art&Pro begon het jaar al met een tekort van ruim 181.000 euro (400.0000 gulden). Door te veel dure producties is dat in het afgelopen jaar sterk opgelopen, aldus interim-directeur O. van Munster, die net klaar is met de sanering van het TIN. "De Theatercompagnie is te enthousiast van start gegaan", concludeert Van Munster. De verwachte bezoekersaantallen werden echter bij lange na niet gehaald, mede door negatieve recensies van voorstellingen als 'Coma' en 'Via Viola'. De tijdelijke machtswisseling is volgens hem in alle harmonie gegaan. "Iedereen is natuurlijk geschrokken, maar het gezelschap heeft een vechtersmentaliteit. Dit komt wel weer goed".
    Joop van den Ende Theaterproducties is het gezelschap inmiddels te hulp geschoten. In het najaar huurt het bedrijf het Compagnietheater aan de Kloveniersburgwal in Amsterdam voor de voorstelling 'Requiem van een zwaargewicht'. Ook de acteurs van het Amsterdamse gezelschap komen dan tijdelijk in dienst van Joop. (ANP, 18/1/02)

  • De Theatercompagnie bespeelt dit seizoen maar liefst drie theaters in Amsterdam, gaat touren, opent een café en heeft nog veel meer plannen. Dat Theu Boermans met al zijn allianties de strijd tegen Toneelgroep Amsterdam aangaat om de titel Grootste Gezelschap van Amsterdam, is onzin. Theu wilde graag met TGA werken; toen bekend werd dat Gerardjan Rijnders zou vertrekken, is Theu op bezoek gegaan bij de vermeende concurrent: "Ik heb twee gesprekken gehad met het bestuur. Ik stelde voor om TGA te laten samengaan met De Trust en Hollandia." Het bestuur had geen interesse en koos voor Ivo van Hove. Maar De Trust wilde groeien en als het niet linksom gaat dan maar rechtsom. (AD, 13/2/01)

    meer over: Theu Boermans


  • De Theatercompagnie is een feit en heeft grootse plannen. Zo bleek uit de presentatie van het nieuwe gezelschap. Onder het motto 'In art we trust' bespeelt het Amsterdamse 'repertoiregezelschap' straks drie theaters: de Stadsschouwburg voor "groots gemonteerde voorstellingen van modern en klassiek repertoire", het Rozentheater voor jongerentheater en het Compagnietheater (voorheen Trusttheater) voor nieuwe schrijvers en regisseurs. Ter gelegegenheid van het afscheid van De Trust is er een boek over het gezelschap verschenen en kan men herinneringen ophalen bij de video-installatie met favoriete Trustscènes en -personages door Barbara van Loon. Het meest opvallende is het briefpapier van de Theatercompagnie. Rechts boven staat het motto in het geel doorboord met gaten als een gatenkaas. Dat betekent dat we het ook weer niet al te serieus moeten nemen? (Volkskrant & VNG, 4/12/00)

    meer over: Rozentheater


  • De Amsterdamse Kunstraad wil het Holland Festival 2,45 miljoen gulden geven, het dubbele van het bedrag dat het festival gevraagd heeft. Tegelijkertijd laat de raad dit bedrag buiten de begroting vallen, de gemeente moet extra geld vinden, anders krijgt het festival helemaal niets. "We vinden niet dat het festival kan blijven doormodderen, en we dwingen de politiek nu tot een duidelijke keuze", aldus B. Janmaat secretaris van de Kunstraad. In haar advies stelt de Kunstraad verder dat subsidie aan Het Nationale Ballet gereserveerd moet worden. De gemeente moet het geld inhouden totdat er betere plannen op tafel liggen. Net als de Raad voor Cultuur spreekt ook de Kunstraad expliciet over de artistieke leiding. Wayne Eagling zou niet "de toonaangevende choreograaf zijn die HNB weer zijn status terug zou kunnen geven".
    De Nestheaters krijgen flinke kritiek van de Kunstraad. Te veel eigen producties en projecten in de Bijlmer en te weinig goede programmering. Verder krijgt de Nes het verwijt dat zij teveel personeel in dienst heeft. Ook zou het theater verkeerde bezoekersaantallen doorgegeven hebben.
    Of de Kunstraad zelf goed kan tellen is echter de vraag. De Theatercompagnie was 1,5 miljoen beloofd, maar er bleek een telfout van 380.000 gulden in het advies geslopen en die worden er nu afgetrokken. "In goed Nederlands heet dat onzurgvuldig en onbehoorlijk bestuur", aldus artistiek leider Theu Boermans. (Volkskrant, 14/9/00)

  • De nieuwe naam voor de gefuseerde Trust en Art & Pro wordt De Theatercompagnie. De naam wordt vanaf 1 januari 2001 gebruikt. Het motto van de groep wordt: "In art we trust." Begin december worden het logo en de plannen van de groep gepresenteerd. Dan verschijnt ook een jubileumboek over twaalf jaar Trust. De laatste voorstelling van het gezelschap wordt een solo van Sylvia Poorta met als titel 'So long, Farewell, Auf Wiederseh'n, Goodbye'. (VNG, 17/8/00)


praat mee

schrijf een mini