Oud Archief

UIT - IN



Ibsen Brecht

Ibsen-liefhebbers hebben het maar moeilijk. Waar zijn de Hedda's, Nora's, Vrouwen van de Zee en kleine Eyolfs? Niemand lijkt nog geïnteresseerd in de Belangrijkste Scandinavische Schrijver van het Vorige Millennium. Anno 2000 haalt geen van de grote gezelschappen hem uit de kast. Wie dan weer niet is gestruikeld over de drempel naar dit nieuwe tijdperk is Bertolt Brecht. 'Jeanne d'Arc' is nog maar net afgevoerd, of in de seizoensbrochures van uw schouwburg staan de 'Driestuiversopera' en 'Het leven van Galileï' keurig naast elkaar, de laatste zelfs tweemaal. Onze verklaring: psychologie is dood, lang leve het cabaret.
Dank u Freud voor uw bewezen diensten, maar u heeft het postmoderne tijdperk niet overleeft. We zijn allemaal schizofrene debielen en als het ons te lastig wordt slikken we een pil. Al dat gepraat, het is passé. Alle ruimte dus voor een muzikale, kritische, doch lollige kijk op onze omgeving en aandacht voor de medemens. Ruimte voor Brecht, dus. Opvallend: er gebeurt meer dan het spelen van zijn teksten. Er worden cabaretiers ingehuurd om hem te spelen, bijvoorbeeld. En Kurt Weill wordt ook flink afgestoft. En alsof het niet genoeg is: ook als we Brecht niet spelen, maken we er Brecht van. Niet alleen met het doorzichtig acteren, maar ook met terzijdes waarin de acteur uit zijn rol stapt en een morele kwestie bespreekt met het publiek. Cabaret en toneel worden steeds dikkere vrienden. Dus krijgen we Shakespeare als Brecht, Tsjechov als Brecht. Rest ons te wachten op, inderdaad, Ibsen als Brecht. (18/10/00)

zie ook: De Selectie: 'De Driestuiversopera'
en ook: Minirecensies: 'Jeanne d'Arc van de slachthuizen'
en ook: Minirecensies: 'Richard'
en ook: De Gouden Tomaat 2000: Feiten en cijfers
en ook: Kort Nieuws: Parool, 5/2/00
en ook: Kort Nieuws: NRC, 14/1/00
en ook: BuitenMoosers: Anny van Hoof over Jeanne d'Arc






Uitmarkt Lowlands

We hadden het u natuurlijk veel eerder moeten vertellen, maar we wilden het eerst echt zelf onderzoeken. Vorig jaar begon het al te dagen, maar nu weten we het zeker: de opening van het culturele seizoen vindt plaats bij Biddinghuizen. Belegen cabaretiers maken nog wel eens grappen over de slaapsteden in de polder, maar op een steenworp afstand van de Moeder van alle Vinex-wijken ligt één weekend lang het kloppend hart van Uitgaand Nederland. Zeker, er zijn verdacht veel popbandjes, maar de theater- film- en cabaret-programmering is top of the bill.
Wat kunnen ze daar in Amsterdam eigenlijk tegenover stellen? Ja, tenten hebben ze ook, maar het publiek dat er binnen komt is niet half zo enthousiast als de uitzinnige jeugd op Lowlands. En flyers. Maar is uw op de Uitmarkt met zorg verzamelde stapel seizoensbrochures niet ook al weer in de papierbak beland? Op Lowlands verlaat u het terrein met slechts één uitermate nuttig papiertje: een bon voor een gratis theatervoorstelling. Pak dus volgend jaar uw tent, trek uw mooiste t-shirt aan en trek de polder in. Het is net lokatietheater. (4/9/00)

zie ook: Kort Nieuws: VNG, 27/8/00 & Volkskrant, 28/8/00
en ook: Kort Nieuws: Volkskrant, AD & VNG, 28/8/00
en ook: Kort Nieuws: NRC, 18/8/00
en ook: Kort Nieuws: VNG, 27/6/00
en ook: Kort Nieuws: AD, 31/3/00
en ook: Kort Nieuws: AD & VNG, 30/8/99
en ook: De Selectie: Lowlands






Pamfletten Jubileumboeken

Vroeger -vorig jaar- waren er pamfletten. Via een filosofische omweg probeerden de opstellers van zo'n pamflet één ding duidelijk te maken: Ik ben belangrijk, mijn theater is belangrijk en wat ik over theater vind is belangrijk. Rick van der Ploeg heeft wat losgemaakt met zijn confrontatie. Inmiddels is de storm geluwd: een nieuw millennium, een nieuw geluid. Vier jaar structurele subsidie is er doorheen gejaagd, een tijdperk is voorbij, de nieuwe eeuw ligt smetteloos voor ons. Shakespeare, Gerardjan Rijnders, de Actie Tomaat en cultuurspreiding zijn definitief verouderd.
Maar wat willen we nu allemaal in dat nieuwe millennium? Een Tamil spreekwoord zegt dat we de toekomst leren kennen door naar het verleden te kijken. Veel Nederlandse toneelgezelschappen namen deze oosterse wijsheid ter harte en publiceerden een jubileumboek. Discordia, Growing up in Public, Fact, De Trust en Het Zuidelijk Toneel, allemaal hebben ze een historisch overzicht in elkaar gedraaid. Zo'n boek verschilt niet zo veel van een pamflet hoor; het gaat uiteindelijk maar om één ding: Ik ben belangrijk, mijn theater is belangrijk en wat ik over theater vind is belangrijk. (30/8/00)

zie ook: Kort Nieuws: TM, 2/00
en ook: Kort Nieuws: VNG, 17/8/00
en ook: Kort Nieuws: VNG, 17/1/00






Publieksprijs voor de Beste voorstelling Publieksprijs voor de Slechtste voorstelling

Begon het bij u ook zo halverwege januari te knagen? Waar bleven ze toch, die gele briefkaartgrote papiertjes en die kleine, rode potloodjes? Wij begonnen ons al zorgen te maken. Wat was er toch aan de hand met de Toneel Publieksprijs? Het duurde tot maart tot onze vrees bevestigd werd: de Toneel Publieksprijs komt helemaal niet meer. De AVRO heeft hem gedumpt. Nee, de mening van het publiek wordt niet op prijs gesteld. Voorstellingen worden afgelast, subsidies worden verdeeld, gezelschappen worden opgeheven, maar wordt er ooit aan U gevraagd wat u ervan vindt?
Deze misstand kan Moose helaas niet recht zetten. Wij hebben slechts één middel tegen de verdrukking van de publieke opinie. Dat middel is de Gouden Tomaat. Denkt u vast even na over wat uw slechtste voorstelling van het afgelopen seizoen was, dan openen wij op 14 juli aanstaande de stembussen. Wij horen nog van u! (7/6/00)

zie ook: Kort Nieuws: Volkskrant, 30/3/00
en ook: De Gouden Tomaat






Ivo ten Hove Bart Slegers

Ivo is op zijn retour. Zowel het Holland Festival als Toneelgroep Amsterdam krijgen het zwaar te verduren in het advies van de Raad voor Cultuur. De Raad mist 'samenhang' en 'overtuigingskracht' in de plannen van Toneelgroep Amsterdam, en het Holland Festival krijgt maar geld tot 2001 en moet zich daarna opnieuw bewijzen. Terwijl het toch zo goed ging met Ivo, de gelouwerde regisseur, de veelbelovende acteur en geroemde dubbeldirecteur... Is dit wat de oude Grieken bedoelden met hybris? Bart Slegers kan het hem vast uitleggen. Die ruilde net op tijd zijn acteercarrière in voor een studie filosofie. In plaats van een baan in het toneelbestel als een onontkoombaar feit aan te nemen, heeft hij zich teruggetrokken om zich verder te ontwikkelen. En dat zouden meer mensen moeten doen. Één ding durven wij wel te voorspellen: Ivo wint dit jaar niet het Theaterfestival. Zelf niet nu hij numeriek in het voordeel is. (16/5/00)

zie ook: Kort Nieuws: VNG 15/5/00
en ook: Kort Nieuws: TM, maart '00
en ook: Kort Nieuws: VNG, 6/5/00
en ook: Goede voornemens van Vera?
en ook: Kort Nieuws: Volkskrant, 20/12/99




Index

praat mee

schrijf een mini