Ibsen | Brecht |
Ibsen-liefhebbers hebben het maar moeilijk. Waar zijn de Hedda's, Nora's, Vrouwen van de Zee en kleine Eyolfs? Niemand lijkt nog geïnteresseerd in de Belangrijkste Scandinavische Schrijver van het Vorige Millennium. Anno 2000 haalt geen van de grote gezelschappen hem uit de kast. Wie dan weer niet is gestruikeld over de drempel naar dit nieuwe tijdperk is Bertolt Brecht. 'Jeanne d'Arc' is nog maar net afgevoerd, of in de seizoensbrochures van uw schouwburg staan de 'Driestuiversopera' en 'Het leven van Galileï' keurig naast elkaar, de laatste zelfs tweemaal. Onze verklaring: psychologie is dood, lang leve het cabaret. zie ook: De Selectie: 'De Driestuiversopera' |
Uitmarkt | Lowlands |
We hadden het u natuurlijk veel eerder moeten vertellen, maar we wilden het eerst echt zelf onderzoeken. Vorig jaar begon het al te dagen, maar nu weten we het zeker: de opening van het culturele seizoen vindt plaats bij Biddinghuizen. Belegen cabaretiers maken nog wel eens grappen over de slaapsteden in de polder, maar op een steenworp afstand van de Moeder van alle Vinex-wijken ligt één weekend lang het kloppend hart van Uitgaand Nederland. Zeker, er zijn verdacht veel popbandjes, maar de theater- film- en cabaret-programmering is top of the bill. zie ook: Kort Nieuws: VNG, 27/8/00 & Volkskrant, 28/8/00 |
Pamfletten | Jubileumboeken |
Vroeger -vorig jaar- waren er pamfletten. Via een filosofische omweg probeerden de opstellers van zo'n pamflet één ding duidelijk te maken: Ik ben belangrijk, mijn theater is belangrijk en wat ik over theater vind is belangrijk. Rick van der Ploeg heeft wat losgemaakt met zijn confrontatie. Inmiddels is de storm geluwd: een nieuw millennium, een nieuw geluid. Vier jaar structurele subsidie is er doorheen gejaagd, een tijdperk is voorbij, de nieuwe eeuw ligt smetteloos voor ons. Shakespeare, Gerardjan Rijnders, de Actie Tomaat en cultuurspreiding zijn definitief verouderd. zie ook: Kort Nieuws: TM, 2/00 |
Publieksprijs voor de Beste voorstelling | Publieksprijs voor de Slechtste voorstelling |
Begon het bij u ook zo halverwege januari te knagen? Waar bleven ze toch, die gele briefkaartgrote papiertjes en die kleine, rode potloodjes? Wij begonnen ons al zorgen te maken. Wat was er toch aan de hand met de Toneel Publieksprijs? Het duurde tot maart tot onze vrees bevestigd werd: de Toneel Publieksprijs komt helemaal niet meer. De AVRO heeft hem gedumpt. Nee, de mening van het publiek wordt niet op prijs gesteld. Voorstellingen worden afgelast, subsidies worden verdeeld, gezelschappen worden opgeheven, maar wordt er ooit aan U gevraagd wat u ervan vindt? zie ook: Kort Nieuws: Volkskrant, 30/3/00 |
Ivo ten Hove | Bart Slegers |
Ivo is op zijn retour. Zowel het Holland Festival als Toneelgroep Amsterdam krijgen het zwaar te verduren in het advies van de Raad voor Cultuur. De Raad mist 'samenhang' en 'overtuigingskracht' in de plannen van Toneelgroep Amsterdam, en het Holland Festival krijgt maar geld tot 2001 en moet zich daarna opnieuw bewijzen. Terwijl het toch zo goed ging met Ivo, de gelouwerde regisseur, de veelbelovende acteur en geroemde dubbeldirecteur... Is dit wat de oude Grieken bedoelden met hybris? Bart Slegers kan het hem vast uitleggen. Die ruilde net op tijd zijn acteercarrière in voor een studie filosofie. In plaats van een baan in het toneelbestel als een onontkoombaar feit aan te nemen, heeft hij zich teruggetrokken om zich verder te ontwikkelen. En dat zouden meer mensen moeten doen. Één ding durven wij wel te voorspellen: Ivo wint dit jaar niet het Theaterfestival. Zelf niet nu hij numeriek in het voordeel is. (16/5/00) zie ook: Kort Nieuws: VNG 15/5/00 |