Onderwerp
sponsoring (18 nieuwsberichten)
- De nieuwe zaal tussen de Stadsschouwburg en de Melkweg in Amsterdam krijgt de naam Rabozaal. Eind dit jaar moet de zaal worden opgeleverd, vanaf februari 2009 wordt hij bespeeld. De Rabobank Amsterdam en omstreken is 'founding partner' geworden van de drie culturele instellingen achter de nieuwe zaal: de Stadsschouwburg, de Melkweg en Toneelgroep Amsterdam. De overeenkomst tussen de bank en de instellingen geldt voor vijf jaar.
De Stadsschouwburg gebruikt het geld van de bank ook om de verbouwing van het voorgebouw tot 'Stadsfoyer' te financieren. De ingang van het Uitburo, de Theater- en Filmboekwinkel en het bespreekbureau van de Stadsschouwburg komen ook in de Stadsfoyer. De drie instellingen zijn van plan de schouwburg, nieuwe zaal en de Melkweg ook samen te gebruiken voor festivals, waarbij een capaciteit van vijfduizend mensen ontstaat.
"Toneel is voor sponsoring nogal lastig. Concertgebouwen worden door bedrijven als betrouwbaar gezien: aan een klassiek concert kan weinig fout gaan. Een stuk van Shakespeare dat wordt uitgevoerd door Toneel Groep Amsterdam, kan heel traditioneel zijn, maar er kunnen ook naakte mensen over het podium rennen," zegt schouwburgdirecteur Melle Daamen. "Wij waren dus al blij dat een groot bedrijf het aandurfde met ons in zee te gaan." (Parool, 21/1/08)
- De nieuwe voorstelling van toneelgroep Alaska, 'Sic Transit Gloria Mundi' wordt gratis toegankelijk, dankzij private sponsoring. Particulieren en bedrijven kunnen een deel van het decor kopen en daarop hun beeldmerk plaatsen. Regisseur Marijke Schermer zei maandag de langlopende discussies hierover in de kunstwereld concreet te maken.
Schermer: "Met dit project willen we een steen in de vijver gooien. Er is veel discussie in de kunstwereld én daarbuiten over subsidieafhankelijkheid, sponsoring en de toekomst van het theater. Er is terughoudendheid bij bedrijven en kunstenaars om samen te werken."
De voorstelling gaat dit najaar in première. (ANP, 21/5/07)
- Shell zal de komende drie jaar het Bolsjoj-theater in Moskou sponsoren. Anatoli Iksanov, directeur van het Bolsjoj, en Shell laten niets los over het bedrag dat met het contract is gemoeid. Het sponsorgeld zal worden gebruikt voor binnenlandse tournees en mogelijk voor de sociale zekerheid van de dansers. Het Bolsjoj is al jaren afhankelijk van sponsorgeld voor de medische behandeling van balletartiesten. Wat moet Shell nu met een ballettheater? Topman John Barry legt het uit: "Het Bolsjoj-theater was altijd het symbool van de Russische cultuur". Shell is een van de grootste buitenlandse investeerders in Rusland en heeft voor miljarden geïnvesteerd in olie- en gasvelden nabij het Oost-Russische eiland Sachalin. (ANP, 25/3/04)
- De kunstroute op Oerol, waar de afgelopen twee jaar 25 jonge beeldend kunstenaars hun werk konden tonen, is door het wegvallen van de sponsorbijdrage van Dayzers geschrapt. Gelukkig is er nog genoeg anders leuks te doen op het eiland. (ANP, 6/1/04)
- De Kamer had niet zo veel aan te merken op de uitgangspuntenbrief van staatssecretaris Medy van der Laan. Minder regels en meer transparantie, wie is daar nu tegen. Wel wond men zich op over de financiële steun van Joop van den Ende. D66 verwelkomt zijn hulp, vooral SP en GroenLinks zijn tegen. "De staatssecretaris moet opstaan en zeggen dat ze dit niet pikt", vindt SP-woordvoerster Vergeer. "U moet onderscheid maken tussen vormen van sponsoring die de publieke zaak wel en niet schaden. Pas dan kunnen we beleid maken.", zei ze in het debat tegen Van der Laan. Boris Dittrich is positiever: "Ik vind juist dat de overheid meer voorlichting moet geven aan particulieren die kunst willen steunen." De staatssecreatris vindt zo'n voorlichtingsplan een goed idee. SP en GroenLinks zijn bang voor de dubbele agenda's van grote sponsors. Zo zou Van den Ende via het Stedelijk een te bouwen musicaltheater aan de Zuid-as van de stad willen veiligstellen.
(ANP, 11/9/03)
- Vanaf november zijn de Philip Morris-kunstprijzen en de Pall Mall exportprijs waarschijnlijk verboden. Volgens de nieuwe tabakswetgeving is sponsoring door tabaksfabrikanten dan niet langer toegestaan. Philip Morris en Pall Mall weigeren zich hierbij neer te leggen en zeggen door te gaan met de kunstprijzen. Joost Krieken, directeur van de Pall mall Export Stichting: "In het verleden moge reclame voor het merk de bedoeling van de prijs zijn geweest, maar nu geldt dat voor ons allang niet meer. We zouden er zelfs mee doorgaan als we niet eens het merk Pall Mall meer hadden. Er is geen enkele link met het product meer." (NRC, 30/5/02)
- Tumult in Schijndel! Het Brabantse dorp (23.500 inwoners) heeft een nieuw theater nodig en de lokale multimiljonair Hans Brus wil graag 19 miljoen euro schenken om een hypermoderne, multifunctionele zaal neer te zetten als de gemeente een kleine bijdrage voor de exploitatie zou doen. U begrijpt: dat geeft problemen. Er was namelijk al een ander plan van twee jonge ondernemers, Peter Sanders en Arie van den Brand, die sinds 1993 het City Theater uitbaatten met kinderfilms, concerten en stand up-comedy. In nauw overleg met de wethouder van cultuur, Henk Roozendaal (PvdA), schreven ze een plan om van City een echt theater te maken, met een groot podium en honderden stoelen.
Op 26 november 2001 kwam aan hun droom een abrupt een eind toen Brus met zijn aanbod kwam. Die was niet van plan om de podiumkunst-functie te verdelen tussen zijn theater en City, liet het verzoek om exploitatie-subsidie vallen en vroeg slechts om de benodigde vergunningen. Het college ging unaniem akkoord met dit plan inclusief de wethouder Henk Roozendaal.
Maar wat gebeurt er met de voor het theater gereserveerde miljoenen, die nu onaangeroerd blijven? "Misschien kan een deel daarvan naar jongerenbeleid", zegt Roozendaal. "Dat heb ik ook in mijn portefeuille." Sanders is gelaten: "Ik wed dat hij straks twee keer per jaar in dat theater zal komen." Een woordvoerster erkent dat de weldoener "niet per se een theaterliefhebber" is: "De heer Brus wil zich niet met het culturele aanbod bemoeien. Daarvoor heeft hij vakmensen op het oog. Het gaat hem om het gebaar naar de gemeente." (NRC, 13/2/02)
- ITs in de problemen! Hoofdsponsor Philip Morris houdt het voor gezien, volgens de organisatie van het festival in verband met het wettelijke verbod op sponsoring van jongerenevenementen door de tabaksindustrie dat de overheid binnenkort invoert. De sigarettenfabrikant zegt echter dat de subsidie is stopgezet in verband met een gewijzigd subsidiebeleid aan culturele instellingen.
Besprekingen met een nieuwe sponsor waren inmiddels in een ver gevorderd stadium. Maar deze sponsor, een grote vermogensbank, maakt sinds de aanslagen in de Verenigde Staten een pas op de plaats, zodat de organisatie nog steeds met een tekort zit. Het festival krijgt wel subsidie van het Rijk en de gemeente Amsterdam, maar dit is maar de helft van wat nodig is. De organisatie heeft staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur) en de gemeente Amsterdam inmiddels een brandbrief gestuurd. Als er voor 15 december geen 300.000 gulden op tafel ligt, gaat het feest niet door, aldus de organisatie. (ANP, 3/10/01)
- Vanaf 1 november draait de Participatiemaatschappij voor Kunst en Cultuur (PAKC). Voorlopig zijn het alleen banken, bedrijven en overheden die risicodragend kapitaal investeren in kunst- en cultuurproducties, maar het is de bedoeling dat vanaf 2002 ook particulieren in dans- en toneelvoorstellingen kunnen investeren. Nog voor de opening wordt door de kunst- en cultuur wereld op de pot van vijf miljoen geaasd. "We hebben nu al zo'n dertig aanvragen liggen", meldt A. Berendsen, investment manager van PAKC. Geïnteresseerden kunnen minimaal één en maximaal vijf ton aanvragen. Kwaliteit speelt geen rol, aldus directeur Paul Hermanides, het gaat erom of een project winstgevend kan zijn. Als het project winst maakt gaat een deel naar de PAKC. Behalve de overheid nemen onder andere ABN- AMRO, Stichting Doen en de Mondriaan Stichting deel. De officiële opening van PAKC wordt verricht door staatssecretaris Van der Ploeg, een groot voorstander van een investeringsmaatschappij voor culturele instellingen. (Volkskrant & AD, 28/10/00)
- Paul Nouwen, vroeger topman bij Nationale Nederlanden en de ANWB, is voorzitter van de Stichting Rotterdam 2001 Culturele Hoofdstad van Europa. Hij moet het bedrijfsleven warm maken voor het evenement, en dat is niet makkelijk. Zo kort na Sail en Euro 2000 is de koek een beetje op. Toch gaat het goed: het doel is om 17 miljoen bij elkaar te krijgen, het rijk en de gemeente leggen een zelfde bedrag op tafel. "We zitten nu tegen de 16 miljoen aan, maar bijna alle bedrijven willen wel een tegenprestatie", aldus Nouwen. Het zijn weer de grote namen die het evenement dragen. "Als je het MKB hoort, dragen ze de hele economie in Nederland, maar daar heb ik in in de sponsoring weinig van gemerkt." (AD, 24/10/00)
- Anja Overhoff, sinds februari directeur van theater Diligentia in Den Haag, houdt goede moed voor de verbouwing van haar zaal. Het theater denkt 16 miljoen gulden te kunnen lospeuteren van de Haagse gemeenteraad. De rest van de benodigde 20 miljoen hoopt het door sponsoring bij elkaar te krijgen. Wanneer alles loopt als verwacht, zal het theater in 2002 een jaar lang de deuren sluiten. (NRC, 19/6/00)
- Toen Koen Schyvens acht jaar geleden naar Zundert kwam voor een regie voor het Zunderts Toneel, kon hij niet weten dat hij nu artistiek leider zou zijn van het 'Shakespearement 2000'. Twee jaar geleden is de harde kern van het gezelschap naar de Globe in Londen gegaan om alles op te meten, met het voornemen in Zundert een replica te maken. Nu staat het bouwwerk er en wordt deze zomer bespeeld door professionele en amateur gezelschappen. De uit de hand gelopen droom kost zo'n drie ton, verkregen uit sponsorbijdragen, subsidie en kaartverkoop. Bijna alle Zundertenaren zijn vrijwilliger in de organisatie. Eén van hen regelde bij Mars (ook van de Nuts-repen) zesduizend kilo hazelnotendoppen voor op de vloer. Bij archeologische onderzoekingen waren die gevonden op de vloer van de orginele Globe, in Zundert werken ze als een vochtabsorberende vloerbedekking. Erg handig bij een openlucht evenement in Nederland. (Volkskrant, 25/5/00)
- Joop van den Ende werft leden voor De Nieuwe Omroep met vrijkaartjes voor "Elizabeth' en 'Chicago'. H. Koetje, voorzitter van het Commissariaat voor de Media, vindt dat er een "geur rond De Nieuwe Omroep komt te hangen van koppelverkoop en commercie die ongewenst is voor een publieke omroep in wording." De toegangskaartjes voor 'Elizabeth' en 'Chicago' variëren in prijs van 75 tot 125 gulden, terwijl de contributie van De Nieuwe Omroep 12,60 gulden bedraagt. Omdat De Nieuwe Omroep nog niet zendgemachtigd is, zijn de bepalingen in de Mediawet echter niet van toepassing. (Parool, 24/2/00)
- Op 20 januari 2001 opent Rotterdam Culturele Hoofdstad van Europa 2001 met een groot feest op de Kop van Zuid. Het hele project gaat 51 miljoen gulden kosten. 34 miljoen daarvan worden betaald door de staat en de gemeente, 17 miljoen moeten worden opgebracht door sponsoring door het bedrijfsleven en fondsen. Daarvan is tot nu toe 11 miljoen opgehaald. Het programma van het hele jaar bestaat vooral uit tentoonstellingen, maar er is ook theater: Mini & Maxi openen het nieuwe Luxor theater bij de Erasmusbrug met een reeks voorstellingen van vier maanden. Ook het Ro Theater doet mee. Het gezelschap reist niet, maar maakt voorstellingen in het eigen theater. Artistiek leider Guy Cassiers maakt in januari een voorstelling met het Blindman Kwartet in de Rotterdamse Schouwburg. (AD, 6/1/00)
- Staatssecretaris Van der Ploeg wil in sommige gevallen culturele 'functies' gaan subsidiëren in plaats van instellingen. Dit staat in de nota 'Cultureel Ondernemerschap' die maandag 25 oktober naar de Tweede Kamer is gestuurd. Van der Ploeg maakt een onderscheid tussen vier hoofdtypen cultureel ondernemers: kunstenaars, producenten, opdrachtgevers en programmeurs. Voor iedere groep moet een eigen beleid ontwikkeld worden. Zo wil Van der Ploeg de huidige scheiding tussen gesubsidieerd en ongesubsidieerd overbruggen. Ook moeten particuliere opdrachtgevers meer kansen krijgen, net als intensieve sponsoring. Hiervoor moeten nieuwe financieringsvormen komen zoals projectfinanciering, ontwikkelingsbudgetten en een participatiemaatschappij die risicodragend vermogen zou kunnen verstrekken aan cultuurproducties die waarschijnlijk zullen renderen. (Volkskrant & AD, 26/10/99)
- Het Triple X-festival gaat dit jaar niet door wegens geldgebrek. Het festival voor multidisciplinaire kunst zou plaatsvinden van 18 tot 29 augustus op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam. Omdat het festival geen structurele subsidie krijgt is het afhankelijk van ad-hoc subsidies en sponsoring. Dit jaar leverde dat te weinig geld op. De organisatie bekijkt nu of elementen uit het programma later in het seizoen kunnen worden gepresenteerd. (Parool, 24/7/99)
- Rick Engelkes heeft een bijzonder inspirerend gesprek gehad met een casting-director "Job". Het ging over de mogelijkheid tot een theaterproduktie in het seizoen 2000/2001 en een wellicht zelfs nieuw op te zetten theatergezelschap. Volgende week gaat een voorlopige cast met een voorlopige tekst aan de slag. 'Twee op de wip' wordt volgend seizoen hernomen en er worden nog nieuwe sponsors gezocht die geïnteresseerd zijn in 'relatie-marketing'. Naast de gebruikelijke logo's in de programmaboekjes krijgen deze sponsors een VIP-behandeling en de gelegenheid om na afloop informeel met de acteurs te praten. Rick noemt dat zelf: "een aardig alternatief voor dat opgeklopte gedoe in de sky-boxen bij voetbalwedstrijden." Komende Uitmarkt zal een stel meiden onder het motto 'twee halen, één betalen' de voorstelling onder de aandacht van het publiek brengen. Mocht u toch geen zin hebben in theater, er worden plannen gemaakt voor een tv-registratie. (AD, 17/7/99)
- Toneelgroep Amsterdam heeft een sponsorcontract gesloten met IT-bedrijf Iquip. Het gaat om een bedrag van 150.000 gulden per jaar. TGA is vrij in de besteding van het geld, maar wil het gebruiken voor speciale projecten. Naast geld levert Iquip ook expertise voor de vernieuwing van de website van TGA. Als tegenprestatie verschijnt het logo van de automatiseerder op affiches en uitgaven van het gezelschap en krijgen werknemers en relaties eersterangs kaarten. TGA en Iquip zijn met elkaar in contact gekomen via sponsor-adviesbureau GLP. De toneelgroep zoekt nog twee sponsors á la Iquip en daarnaast nog een hoofdsponsor. Het gezelschap hoopt uit te komen op een totaal sponsorbedrag van 1 miljoen gulden. (Theatermaker, 20/6/99)