oude meuk

Nieuws overzicht

1 jaar Kort Nieuws

Op 5 maart 1998 verschenen op Moose de historische woorden:

  • Ryan van de Akker heeft een musical-concept bedacht rond Lady Chatterley.

en Kort Nieuws was geboren. Een jaar later kunnen we gerust stellen dat iedere verwachting die door dit korte berichtje zou kunnen worden gewekt volledig is ingelost. Een jaar van verwikkelingen in de slechte sit-com die theater in Nederland heet, roept natuurlijk om overzicht, onderliggende structuren en grof geschetste ontwikkelingen. Welnu, we houden ons aanbevolen, maar wij houden het op het belangrijkste: lijstjes!


slecht - goed - duur - dood - watte? - absurd


De slechtste plannen

  • De Monty Python reünie. John Cleese verwachtte "een klinkende mislukking". (AD, 10/3/98)
  • Het baarmoedertheater, een gebouw in de vorm van een vrouwenlichaam in de haven van Rotterdam. Niet alleen een heel slecht idee, maar ook heel erg duur. (Parool, 17/7/98)
  • De grote wens van Parade-directeur Terts Brinkhoff: een stierengevecht op de Parade. (Parool, 8/8/98)
  • 'C-land', het nieuwe cultuurprogramma van de NPS. (Telegraaf, 28/8/98)
  • Een Joop-theater in NewMetropolis. (Parool, 9/1/99)
  • 'Het Bureau' op het toneel. (Parool, 26/1/99)
  • 'Dark Lady' (Volkskrant, 29/1/99)

De beste ideeën

Het duurste nieuws

  • Amerikanen geven meer uit aan theaterbezoek (10,4 miljard dollar) dan aan bezoek van sportwedstrijden (6,5 miljard) of bioscopen (6,3 miljard). De gemiddelde Amerikaan geeft 37,78 dollar uit aan theaterbezoek. Hierbij inbegrepen zijn kosten voor drankjes en merchandising. De uitgaven voor theater zijn de afgelopen zes jaar met 20% gestegen. Dat is veel meer dan de groei bij bioscoopbezoek (9%) of sportwedstrijden (8%). (AD, 18/9)

  • De renovatie van het Bolsjoi Theater in Moskou gaat zo'n 400 miljoen gulden kosten. Het gebouw moet aan de ene kant worden hersteld in haar oorspronkelijke staat (het theater is gebouwd in 1825) en moet aan de andere kant worden gemoderniseerd. De Russische staat hoopt op sponsors. (AD, 25/2)

  • Erik van Egeraat gaat het complex van het Royal Shakespeare Theatre in Stratford-upon-Avon ingrijpend moderniseren. Voor 335 miljoen gulden gaat hij een nieuwe zaal bouwen en de twee oude theaters met elkaar verbinden. (Theatermaker april)

  • Endemol Entertainment stoot al haar theateractiviteiten af. Er onstaat een nieuw bedrijf onder leiding van Joop van den Ende, die overigens wel grootaandeelhouder en bestuurslid van Endemol blijft, dat Joop van den Ende Theaterproducties, het VSB Circustheater, Showbizcity, de Reserveerlijn, Holiday on Ice en de Amerikaanse theateractiviteiten overneemt. Endemol zal zich nog slechts richten op televisie om zo betere beursresultaten te halen. "Bij live entertaiment heb je te maken met relatief hoge risico's en relatief lage marges in vergelijking met televisie", aldus Van den Ende, die verder zegt geen moeite te hebben met eventuele slechte bedrijfsresultaten, en blij is met de nieuwe "artistieke ruimte". In het seizoen '96/'97 waren de live-activiteiten goed voor een kwart van de totale omzet van Endemol van 808 miljoen gulden. (Telegraaf, 14/10)

  • Joop van den Ende heeft deze week zijn eigen bedrijf aan zichzelf verkocht! Bij deze wonderlijke transactie kwamen alle theateractiviteiten van Endemol in handen van Joop van den Ende. Dat kostte hem 169,5 miljoen gulden. Joop is er financieel wel wijzer van geworden. Hij bezit namelijk tien miljoen aandelen Endemol, en die schoten na de aankondiging van deze verkoop omhoog van 47 naar bijna 70 gulden. Deze stijging levert Joop een papieren winst op van 230 miljoen gulden. Van den Ende: "En dan zeggen ze dat ik niet zakelijk ben!" (Volkskrant, 13/2)

  • In New York wordt Radio City Music Hall gerestaureerd voor z'n 60 miljoen dollar. (Telegraaf 12/6)

  • In de Rotterdamse haven zal waarschijnlijk een baarmoedertheater worden gemaakt. Sponsors dragen in totaal veertig miljoen bij om de bouw van een dertig meter hoge zwangere vrouw met een baarmoedertheater mogelijk te maken. In het theater komt een podium vol met eicelstoelen, terwijl de zwemmende zaadcellen op de muren zullen worden geprojecteerd. In het breintheater kiest het publiek eerst zelf, bij meerderheid van stemmen, door wiens ogen het de wereld wil zien. Kiest het voor de jongen, dan ziet het door twee grote ogen een mooi meisje verschijnen. Een robot legt uit wat dan gebeurt in het lichaam: "Kijk, je bloeddruk gaat omhoog." (Parool, 17/7)

In Memoriam

Waar gaat Nederlands theater eigenlijk over?

  • Het gaat over "de idealisten van de jaren '60 en '70 en wat er van hen en hun idealen is overgebleven, een fin-de siècle-onderwerp". (AD 17/4/98)
  • "De mens is anders dan hij zich voordoet. Die thematiek is actueel; kijk maar hoe men zich inspant om Clintons imago heel te houden." (Parool 18/4/98)
  • "De stukken zijn vrij luchtig, maar toch geloofwaardig." (CJP magazine april/mei '98)
  • "Er was veel rijkdom in die tijd, een zekere decadentie. Eigenlijk is Orgon voor mij de hoofdfiguur. Hij denkt dat hij spiritualiteit kan kopen. Dat zie je vandaag de dag toch ook? Mensen gaan naar Ratelband of Oibibio." (Telegraaf 24/4/98)
  • "Het mooie is dat je er niets voor hoeft te doen, alleen jezelf zijn." (AD 25/4/98)
  • "In Amerika zuigen journalisten complete reportages uit hun duim, terwijl het theater steeds meer op zoek gaat naar het echte leven..." (Telegraaf, 28/8/98)
  • "Ik heb zelfs een boodschap. Om onethische zaken aan de kaak te stellen, moet je zelf onethisch zijn. Daar gaat het om." (Parool, 19/9/98)
  • "Het publiek wil the genuine article. Geen sandwichformules van in de artistieke sector verdwaalde vormingswerkers." (Parool, 19/9/98)
  • "Het is een uiting van geestelijke armoede en totale decadentie." (Volkskrant & AD, 3/9/98)
  • "Mijn ideaal klinkt nu ouderwets (...). Voor mij is de tekst het begin van alles (...). Acteurs zouden zich meer in dienst van de taal moeten stellen. Het woord 'vernieuwing' boeit me niet zo" (NRC, 23/11/98)
  • "Wat we gemeen hebben is dat we geïnteresseerd zijn in het surreële, in de droom. Voor ons is dat een werkelijkheid." (Telegraaf, 31/12/98)
  • "Hoe kan ik de werkelijkheid laten zien als ik niet ook de geluiden laat horen die mij persoonlijk volkomen vreemd zijn." (AD, 26/2/99)
  • "Misschien vinden we die stukken zo mooi omdat het existentialisme onze dagelijkse realiteit is. Wij léven die filosofie" (Volkskrant, 5/2/99)

Tenslotte

de twee meest absurde berichtjes van het afgelopen jaar:

  • De première van de musical 'Hair' in Maastricht leek op geen enkele manier op de chaotische happening van 30 jaar geleden. De doelgroep van toen zat nu keurig in première-outfit -het plaatselijke corpspresidium had zich zelfs in rokkostuum gehesen- zich te ergeren aan één hippie in de zaal, die ongepast opstond, gilde en applaudiseerde op de verkeerde momenten. Bijna niemand wist dat deze storende 'gestoorde' James Credo was, de geestelijk vader van de musical. (AD, 25/8)

  • Joop van den Ende heeft onderzoek laten doen naar zijn eigen naamsbekendheid. Aan 463 Nederlanders boven de 18 werd gevraagd of ze Joop kenden en wat ze van hem vonden. Hij kan gerust zijn: 41% kent hem spontaan, en als de enqueteurs een beetje helpen weet 96% wie hij is. Ook met het imago zit het wel goed. Men vindt hem 'professioneel' en 'eigentijds'. 15.8% van de ondervraagden vindt hem staan voor 'perfecte uitvoering', 13,4% voor 'voor een breed publiek' en 8,4% voor 'groots spektakel'. Negatieve opmerkingen zijn er ook: men vindt hem te duur (10,4%), te commercieel (10,1%) of te ver weg (6%). Twee derde van het Nederlandse volk zou helemaal niets negatiefs weten te noemen, zelfs niet na doorvragen. (Trouw, 29/8)

praat mee

schrijf een mini