Dit is de Juryselectie voor het Nederlands Theater Festival (TF):
De jury bestond uit uit journalist Clairy Polak (juryvoorzitter) (voor interview zie simber.nl), dramaturg Joris van der Meer, artistiek leider van Huis van Bourgondië in Maastricht Piet Menu, dramaturg Judith Wendel, dramaturg en journalist Steven Peters, journalist en recensent Liv Laveyne en producent Gislebert Thierens.
TF vindt plaats van 3 t/m 13 september 2009 in Amsterdam. Meer info op www.tf.nl.
reacties
In het kader van de scheiding van feiten en meningen, hierbij de mening: wat een matte selectie. Het lijkt weer erg op twee jaar geleden. Toen wist ik niet zo goed wat ik ervan moest vinden, maar inmiddels hebben we ook de selectie van vorig jaar gezien. Die was onverwacht, koos radicaal voor een grote lijn (ervarings- en locatietheater) en riep zowel weerstand als bijval op.
Het probleem met deze selectie is dat je het er niet mee oneens kunt zijn. Natuurlijk kun je zeggen dat die-en-die voorstelling erin had gemoeten en je afvragen waarom ze voor zus-en-zo hebben gekozen. Maar omdat er geen idee achter zit, anders dan dat de uitgekozen voorstellingen de juryleden “bij de kladden hebben gegrepen” blijft het een vrij willekeurige selectie. Je gaat er bijna van terugverlangen naar de tijd dat we konden bakkelijen over de betekenis van het woord ‘belangwekkend’.
Op woensdagmiddag 3 juni van 16.00-18.00 is er in Theater Kikker de mogelijkheid om met een aantal van de Tf juryleden in discussie te gaan over de selectie van dit jaar, ze aan de tand te voelen over het idee dat achter de selectie zit en ze verder uit te horen over de belangwekkendheid van het theater dat ze afgelopen seizoen bekeken hebben.
Hieronder de aankondiging in verder detail:
De leerstoelgroep Theaterwetenschap (Universiteit Utrecht) organiseert in samenwerking met TF (Theaterfestival van Nederland en Vlaanderen) en met medewerking van Theater Kikker:
Why Theatre? In gesprek met de juryleden van het Theaterfestival
met: Clairy Polak, Judith Wendel, Joris van der Meer, Liv Laveyne, onder leiding van Sigrid Merx en Liesbeth Groot Nibbelink
Woensdag 3 juni 2009, 16.00-18.00 in Theater Kikker
In navolging van de geslaagde bijeenkomst vorig jaar, toen de eerste discussie met de Tf jury plaatsvond in het kader van Why Theatre?, wordt de juryleden dit jaar opnieuw een aantal prikkelende kwesties voorgelegd. De juryleden ontkomen tijdens hun ‘jaar in het duister’ niet aan de rol van trendwatcher. Hoe staat het met theater in de grote zaal, en wie zijn de nieuwe makers die we in de gaten moeten houden? De jury heeft ook als geen ander zicht op welke bespiegelingen het theater dit seizoen bood over maatschappelijke kwesties. Crisis, oorlog, de grenzen van Europa en uiteenlopende processen van globalisering. Wat is hiervan terug te zien in het theater? Daarnaast biedt dit gesprek vanzelfsprekend een exclusieve blik achter de schermen van de jury. Hoe bepalen de juryleden welke voorstellingen ze gaan zien? Welke voorstelling heeft tot veel discussie geleid?
Het gesprek wordt geleid door Sigrid Merx en Liesbeth Groot Nibbelink, die beiden als docent en onderzoeker Theaterwetenschap werkzaam zijn bij de Universiteit Utrecht. Studenten en andere geïnteresseerden kunnen vragen stellen aan de juryleden, al dan niet naar aanleiding van het juryrapport. Dat kan door deze vragen te mailen naar whytheatre@theatrestudies.nl onder vermelding van ‘vraag TF’. De meest originele en spitsvondige vragen worden door Sigrid Merx en Liesbeth Groot Nibbelink verwerkt in het gesprek.
Toegang is gratis. Stuur je reservering graag naar whytheatre@theatrestudies.nl.
Inmiddels is ook de Vlaamse selectie bekend:
Eerste indrukken: veel Nederlands, vage peformances, 2x jeugdtheater, een Nederlandse voorstelling waar ik nog nooit van gehoord heb en veel ander onbegrijpelijks ;-) Meer op www.theaterfestival.be
interessante eeerste indruk, want: ook veel niet nederlands (7 titels), dans, performance voor de grote zaal (hoezo vaag?) veel engegement en de conclusie dat veel goeds niet of nauwelijks in Nederland te zien was…
kHeb er nog een observatie, die me nog niet eerder opviel: 2x Rob de Graaf, Amateurs en Stalker. En een Gouden Tomaat nominatie voor Geslacht kan ik me ook zomaar voorstellen.
Ik schaar mij achter de Gouden Tomaatvoorstanders voor Geslacht. Maar hoe Geslacht wordt gespeeld, zegt niks over de tekst van Rob de Graaf toch?
@Vonneke: Ik was inderdaad wel erg snel, maar ik bedoelde dat de Vlaamse jury niet vaak zo veel Nederlandse voorstellingen selecteert. Ik bedoel vaag hier als term van hoogste lof, want genrebending, onverwacht, obscuur en soms onbegrijpelijk (een film?! in een Theaterfestival?). Kortom: een selectie van mensen die hebben gekeken en nagedacht, waar ik het al dan niet mee eens mag zijn, kortom: het volkomen tegenovergestelde van de Nederlandse selectie. Ik ga maar snel een hotel in Brussel boeken…
@Sebastiaan: Dat is natuurlijk in principe waar, maar ook voor Rob de Graaf zal gelden: een prijs is een prijs ;-) Hij zal hem in ieder geval komen halen. Van Ger Thijs weet ik het niet zo zeker…
@Simber: Daar heb je gelijk in, een prijs is een prijs en het zou leuk zijn als Rob de Graaf hem zou komen ophalen. Ik ben benieuwd of Geslacht hem gaat winnen, want ik weet dat er ook een grote groep was die Ifigeneia in Aulis van TA de Gouden Tomaat wilde geven en er zijn vast ook nog andere voorstellingen die meedingen om deze prijs. Al enig idee trouwens wanneer de beslissing voor de Gouden Tomaat genomen gaat worden?
blij te horen! (ik was misschien ook wat vinnig zo in mijn eerste reactie op de vroege ochtend;-) Zie er naar uit je in Brussel te ontmoeten, veel te kijken en flink te discussiëren!