Begin januari 2007 begon ik met mijn theaterverhalen op Moose. In De benen van Halina Reijn heb ik toen in veertig wekelijkse afleveringen verslag gedaan van mijn eerste vijf jaar toneelbezoek. In die verhalen was een voorstelling steeds uitgangspunt en aanleiding om iets te vertellen over mijn indrukken en ervaringen als toneelkijker.
Na veertig verhalen, in december 2007, wilde ik er eigenlijk een streep onder zetten. Maar ik kon het niet laten. Vandaar de vijf bonusverhalen de eerste helft van 2008, die ik De nieuwe benen van Halina Reijn heb genoemd.
Eind augustus 2008 ging het vernieuwde Moose het web op. Een goed moment vond ik om nu echt met een schone lei te beginnen, om geen recensenten meer te citeren en op zoek te gaan naar een nieuwe vorm. Zo begon in oktober van dat jaar RiRo´s Theaterdagboek.
Ik schrijf ook minirecensies. Soms zijn het inderdaad recensies, dan bezwijk ik voor de verleiding om mijn mening over een voorstelling te geven. Maar af en toe zijn het een soort als recensie vermomde ultrakorte theaterverhalen. Inmiddels heb ik zo’n tweehonderdvijftig recensies geschreven.
contact
pnmvankampen@gmail.com
Geduldig luistert Jacob naar de herinneringen van zijn dementerende vrouw. Ondertussen ordent hij symbolisch haar gedachten. Omdat ze dat zelf niet meer kan. Haar opengevouwen boeken, waarmee de vloer bezaaid ligt, vouwt hij dicht, dan legt hij ze op een stapel. Langzaam. Beheerst. Totdat hij een nog maar net gemaakte stapel even vlug omver schopt. Heel even laat hij zien dat er onder zijn geduldig luisteren, geduldig helpen, en geduldig zorgen, wel degelijk ook frustratie schuilt.
Het is vanaf het begin duidelijk, en het blijft de hele voorstelling duidelijk, dat de dementerende Emma er later die dag uit zal stappen. Dat om elf uur de dokter zal komen met de spuit. We weten al meteen vanaf het begin dat Emma ervoor kiest om op tijd te zijn, de wilsonbekwaamheid voor te zijn. In het begin van de dementie, nu ze nog kan beslissen. Omdat ze al enige tijd haar boeken niet meer kan lezen, de laatste tijd de gekregen detectives ook niet meer, en omdat ze nu zelfs Nijntje niet meer goed kan volgen. Daarom wil ze dood. Daar verandert niets aan. Ze gaat niet twijfelen. Hij probeert haar niet op andere gedachten te brengen. Contact met de buitenwereld is er niet, hun enige zoon laat niks van zich horen. Ze zijn met z’n tweeën. En met z’n tweeën bereiden ze zich voor op haar dood, straks, over een paar uur.
Wat ontbreekt in De Muurspecht is een dilemma, een conflict. Dat de voorstelling desondanks het volle uur boeit, is te danken aan het acteren van Marcel Hensema. Die laat heel ingetogen de eeuwige liefde van een oude man voor zijn dementerende vrouw zien, met de trage bewegingen die bij de oude dag horen. En omdat schrijver Willem de Vlam ervoor heeft gekozen om geen ‘beren op de weg’ te laten laat komen, geen spanning in het verhaal te creëren, moeten we het daarmee doen.
Voor nieuwe recensies van RiRo moet je naar RiRoToneelrecensies. Moose sluit. Na vijftien jaar. De minirecensies, het nieuws, en de blogs zullen zichtbaar blijven en via Google te vinden. De redactie heeft ervoor gezorgd dat de site zeker nog vijf tot tien jaar als archief in de lucht blijft.