‘De hit van vorig seizoen’ juichen de advertenties je vrolijk toe. Klopt, ik kwam er toen niet in. Dan maar in de GROTE ZAAL. De GROTE ZAAL is vergeleken bij de Paloni-zaal nog al, tja, GROOT. Zonde, nu hebben dus nog meer mensen een slechte voortelling gezien, waarvan ze zoveel goeds hadden gehoord.
Mijn hemel, wat gebeurt er met me. zo divers en zo aangrijpend en herkenbaar. schuiven op alle fronten. verschrikkelijk goed acteren. verschrikkelijk goed gemonteerd. in een woord TOP.
Herkenbaar uit de kroeg en herkenbaar Shakespeare. Mooie beelden en zinvol gelul. Maar weinig theatermakers durven. Ola Mafaalani gelukkig wel. In het spel iets te veel spel.
Eerst kijk je 50 minuten naar de ‘backstage’ van een voorstellng, waar niet alles loopt zoals het zou moeten (mislukte effecten, paniekerige op/af-komsten, pauzerende acteurs etc.etc.). Daarna (na de pauze) zie je de eigenlijke voorstelling ‘Picnic’ aan de voorzijde (maar omgekeerd kan ook). Twee keer 50 minuten volstrekte onzin maar o, wat leuk!!! 1 minpuntje (tomaat) : niet alle backstage-effecten zijn terug te zien in de uiteindelijke voorstelling (en dat heb ik het niet over het konijn).
Klassiekers bewerken is een kunst! Na ‘Romeo en Julia’, wat resulteerde in ‘Ten Liefde’ nam Ko van den Bosch dit maal Cyrano de Bergerac, een kettingzaag en een kroontjespen ter hand. ‘Gok’ heet het prachtige stuk dat hij met veel fijngevoeligheid smeedde. De voorstelling is geen makkie om in te komen maar zodra de spelers onherroepelijk de handschoen van het personage aantrekken (slechts Cyrano, Roxane en Christian komen ten tonele) wordt het duidelijk dat er voor hen en voor het publiek geen weg terug is. Ieder van hen heeft zijn of haar lot en gedrieën, met Cyrano als brein achter de ellende, betreden ze een neerwaartse spiraal die maar een bestemming kent: het noodlot. Prachtig gespeeld drie gelijkwaardige strijders in een gevecht om ware liefde. Gelukkig geen moraal die zegt: Eerlijkheid duurt het langst! Nee, 5 kwartier met lichte voeten bewandelde paden van pijn en verdriet. Het klinkt gek maar hier mag nog steeds gelachen worden.
5 geweiën voor spel, 1 tomaat voor het warrige begin en (persoonlijke smaak) teveel esthetiek in vormgeving! Prachtigggg…
Een mooie stunt, twee stukken tegelijkertijd spelen, maar wat Vis à Vis vorig jaar deed met ‘Picnic’ was leuker en toonde vooral meer vernuft. Teleurstellend zijn de trage regie, de niet bijster bijzondere tekst, die wellicht te lijden heeft onder een matige vertaling en de exorbitante lengte, twee keer bijna drie uur. Much ado about nothing eigenlijk.
Al met al een merkwaardige voorstelling. Het eerste deel is uiterst helder, maar lijkt te lijden onder platte verschillen in taalgebruik tussen de nederlanders en de vlamingen. Het decor lijkt op een ontplofte doos kleurpotloden en er wordt hier en daar behoorlijk ongeinspireerd gespeeld. Na de pauze vallen die taalverschillen merkwaardigerwijze op hun plaats en kunnen Els Dottermans en haar man uitpakken in een verhaal dat (danzkij schijnbewegingen in de regie) afstevent op een ontknoping die dankzij Lanoye en Rijnders zorgt dat je tegen het plafond omhoog vliegt. Alles komt bij elkaar en als dan het zaallicht aangaat rest alleen diepe bewondering en een hele avond nadiscussieren. Hier moet echt iedereen heen! Maar dus wel een klein blik tomaten want als ook die bijrollen fantastisch waren ingevuld, dan… dan…
Oei, ik zie dat niemand nog een minirecensie heeft geschreven over ‘Kut! De Show’. En dat terwijl iedereen hier tegen gewaarschuwd moet worden. Deze voorstelling wordt namelijk het komend seizoen wegens groot succes (???) nog doorgespeeld. Ga er niet heen! Hij is echt waanzinnig slecht! Bonte-avond-niveau: haha lachen, we gaan een talkshow a la Jerry Springer nadoen en dan praten over ‘de kut’. Dan ga ik geloof ik nog liever ‘de Vagina Monologen’ zien…
Dit vond ik dus een heel erg leuke voorstelling. Iets met jongeren en DJ’s eindigt vaak in onverstaanbaar, saai of genant. Dit niet. Heel erg veel jongeren op het toneel die de gehele voorstelling doordansen. Korte, grappige scenetjes en een camera op het toneel die de mensen die aan het woord zijn op het achterdoek projecteert (net als in RENT). Natuurlijk zijn ze niet allemaal even interessant om naar te kijken, maar dan valt er altijd nog wel iets anders te zien op het toneel. Leuk!
Tooneel voor iedereen vanaf 10 jaar. Best goed gedaan hoor, voor zondagmiddag met de hele familie naar de Meervaart. Maar eh, Belangwekkend? Beats me.