Humoristische en tragieke voorstelling over een boerenmoeder en haar dochter. De moeder zit in haar stoel met pijn aan haar benen en voelt haar eind naderen. Haar dochter doet al het werk. Naar mate het verhaal met spitsvondige dialogen vordert, wordt duidelijk wat de verwijdering tussen moeder en dochter veroorzaakte. De dochter, die niet om het verdriet van haar overleden kinderen kan, blijkt geboren uit een kortstondig avontuurtje met de bankdirecteur.
Wederom een sterk stuk van “de Wetten” met Wendell Jaspers en Marlies Hamelynck.
Mooie voorstelling over 2 meisjes die samen een verhaal vertellen over het “samen zijn”, door 2 enthousiaste en sterke meiden (Wendell Jaspers en Kim Zonneveld).
Sterk is ook het gebruik van de fimbeelden.
Bijzonder ingetogen en soms toch ook humoristische vertelling over Greetje, die in de oorlogsjaren op jonge leeftijd “verliefd” wordt op Heinz (een Duitse officier).
Ze wordt door haar ouders en grootouders verstoten en komt terecht in de door de Duitse officieren georganiseerde orgies. Na de oorlog, als ze een beurs krijgt voor een studie in Parijs, gaat ze nog een keer naar Heinz, die nu vuilophaler in Berlijn is.
Ze maakt een afspraak met hem maar laat hem de volgende dag achter zoals hij haar na de oorlog achter liet.
De wisselwerking tussen Wendell Jaspers en Fokka Deelen is fantastisch. De chemie tussen deze twee fantastische actrices is zeer goed, zoals ook al het geval was bij Hokwera’s kind.
Madeleine Matzer laat de actrices een geweldige prestatie neerzetten. Graag meer van dit soort toneel.
Als ik zo de laatste recensies lees, lijkthet dat ik naar een andere voorstelling gekeken heb. Ik vond het verhaal van Gorky best goed weergegeven worden. Want wat is er nu uiteindelijk terecht gekomen van de idealen die men in het begin van de 20e eeuw had? Het NNT brengt op haar eigen (eigenwijze) manier dit goed naar voren. Voortreffelijk spel van Lotje van Lunteren als Lisa. Het enige minpunt vond ik het saaie decor met die foeilelijke kleur.
Geweitje voor de pensionhoudster (de enige die boven de middelmaat uitstijgt) en voor de decors. Het verhaal komt nergens tot leven, mede door het overdreven gebruik van het Rotterdams dialect en het quasie lesbische gedrag. Ook het gebruik van de filmbeelden dienen niet ter ondersteuning van het stuk. Nee, vergeleken met de uitvoering van het NNT, verleden jaar, viel het erg tegen. Jammer, met zo’n cast acteurs had er meer in gezeten.
Leuke voorstelling met een puike rol van Bokma als de verschrikkelijke moeder. De overgang van de scenes en de verhaallijn is goed in elkaar gezet. De teksten zijn over het algemeen geweldig en de 2 jonge dochters, de Bruin en Herbers, spelen voortreffelijk in op Bokma en Hulst. Enig minpuntje is de soms wat harde muziek, maar dat wordt weer goedgemaakt door de zang van Malherbe.
De serie nieuwe theatermakers brengt vaak prachtige voorstellingen voort; zo ook dit juweeltje. Agent Bale, die de “stadsduiven” bestrijdt, en zijn buurvrouw Meis, die door een verdwenen keukenmuur tot elkaar zijn veroordeld. Al het zekere verdwijnt en maakt plaats voor nieuwe regels. Op het eind gelukkig een happy-end. Sterk en leuk spel van Bram Coopmans en Inez de Bruijn, die een aanwinst is voor het toneel. Een aanrader.
Wat een suf stuk. Als dit de bedoeling van toneel maken is wordt het tijd voor een actiegroep. 4 irritante “ridders” in blikken harnassen die maar een beetje heen en weer lopen en waar vrijwel geen volzin uit te krijgen is. Nee, snel vergeten maar.
Wat een schitterend spel :-))
Op het lijf geschreven voor Tamar en Beppe.
Perfecte combinatie van spel, muziek en zang in een fantastisch decor. Briljant de scenes waarin Leopold en Geert de “innerlijke” Gustave gestalte geven.
Zes geweitjes, voor elke speler een.
Er kon gestemd worden voor de nominatie voor de NRC publieksprijs, wat mij betreft is de winnaar al bekend.
Geslaagde bewerking van het boek van Oek de Jong. Met ingetogen spel, soms met een lach, soms met een vloek, wordt de liefdesgeschiedenis van de dochter van een Friese autohandelaar verteld, die steeds terugvalt op haar “vriendje” die haar heeft laten misbruiken. Prachtig spel van Wendell Jaspers. Een aanrader!
Humoristische en tragieke voorstelling over een boerenmoeder en haar dochter. De moeder zit in haar stoel met pijn aan haar benen en voelt haar eind naderen. Haar dochter doet al het werk. Naar mate het verhaal met spitsvondige dialogen vordert, wordt duidelijk wat de verwijdering tussen moeder en dochter veroorzaakte. De dochter, die niet om het verdriet van haar overleden kinderen kan, blijkt geboren uit een kortstondig avontuurtje met de bankdirecteur.
Wederom een sterk stuk van “de Wetten” met Wendell Jaspers en Marlies Hamelynck.