Onderwerp
Aus Greidanus (6 nieuwsberichten)
- De plannen van de Appel voor volgend seizoen zijn bekend. Ze zullen maar één voorsteling maken: 'Tantalus'. De voorstelling duurt dan wel weer twaalf uur. 'Tantalus' is een tiendelige cyclus over de Trojaanse oorlog waar de Britse regisseur John Barton twintig jaar aan heeft gewerkt. De cyclus is pas één keer eerder opgevoerd door een gezelschap in Denver. Daar speelde ze de totale, achtenveertig uur durende cyclus over verschillende dagen. Aus Greidanus heeft toestemming gekregen het werk in te korten. John Barton maakte eerder andere eindeloze voorstellingen als 'The Greeks' en 'The Wars of the Roses'. Die laatste tekst inspireerde de Blauwe Maandag Compagnie in 1997 voor de twaalf uur durende voorstelling 'Ten Oorlog'. (NRC, 8/10/02)
- Terwijl Aus Greidanus in zowat alle radio- en televisieprogramma's De Appel probeert te pluggen, blijft het relatief stil rond Orkater. Toch moet ook dit gezelschap waarschijnlijk verdwijnen vanwege het negatieve advies van de Raad voor Cultuur. Mede-directeur Ton Schippers: "Het feit dat we volle zalen trekken lijkt juist tegen ons te werken. Het is alsof ze zeggen: jullie trekken veel publiek, dus jullie maken voorspelbare voorstellingen. Terwijl we in mijn ogen een unieke positie innemen in het theaterlandschap, want als één van de weinigen treden we buiten onze eigen discipline. Ik denk dat de raad alleen maar op toneel is gefocust en niet op meer interdisciplinair werk. Het 'Enschede-gevoel' - waarom hier en dat kan toch helemaal niet gebeuren - heerst hier een beetje." (Parool, 16/5/00)
- In een eerste reactie in het radioprogramma 'Opium' noemt Aus Greidanus, artistiek leider van De Appel, het negatieve advies van de Raad voor Cultuur "Een ramp! Een ramp voor het gezelschap, voor Den Haag en ook voor het totale aanbod in Nederland". Greidanus heeft vooral moeite met de argumenten van de Raad: "Als je ertoe besluit een gezelschap, dat zo lang een prominente rol heeft gespeeld, van de ene op de andere dag te liquideren mag je toch wel een gedegen advies verwachten. Dit advies is echter gebaseerd op twee mensen. Twee leden van de raad hebben de helft van onze voorstellingen gezien." De Raad stelt dat De Appel zwaar leunt op een trouw publiek dat nog afkomt op de reputatie die het gezelschap in het verleden heeft opgebouwd. Greidanus noemt dit "waanzin" en hekelt ook het argument dat hij geen uitzonderlijk regisseur is en als artistiek leider geen vertrouwen wekt: "Ik ben dan benieuwd waar dat vandaan komt. En is dat dan binnen het gezelschap of buiten het gezelschap? Hoe is dat te meten?"
Vandaag liet ook de gemeentelijke adviescommissie van Den Haag weten van plan te zijn de gemeentelijke subsidie aan De Appel stop te zetten. De groep is niet vernieuwend genoeg. Greidanus pareert: "Kun je überhaupt vernieuwen in toneel? Als je kijkt vanaf Aischylos tot nu dan heb je toch eigenlijk binnen toneel nog altijd te maken met een achterdoekje en een tekst en een aantal goede acteurs, en ideeën daaromtrend. Binnen dat middel vindt helemaal niet zoveel vernieuwing plaats."
Greidanus ziet nog een klein kansje om in ieder geval de gemeentelijke subsidie te behouden: "We zijn natuurlijk maar voor een klein deel van het rijk afhankelijk en voor 70 procent van Den Haag. Het is nu aan de wethouder en de gemeenteraad om uiteindelijk te bepalen wat nou de winst is als de Appel verdwijnt en wat er voor in de plaats komt."
Ook InDependance reageert "met verbijstering en grote teleurstelling" op het negatieve advies van de Raad voor het Arnhemse produktiehuis. Het bestuur van InDependance verwijt de Raad dat in het advies een "zeer op de personen gericht oordeel" is en beschuldigt de commissie ervan dat "het oordeel al gevormd was nog voordat de Raad kennis had kunnen nemen van de toekomstvisie van InDependance". Het bestuur gaat proberen om regionale overheden in te zetten om het advies ongedaan te maken, maar schort vooralsnog alle geplande activiteiten voor 2001 op. (VNG, 15/5/00)
- De Appel leeft zich uit in hun nieuwste reclamecampagne: in de kranten staan korte briefjes aan bekende personen ("Beste Rick van der Ploeg. Daar vraag je wat: je richten op jongeren...") die vervolgens uitgenodigd worden voor de nieuwste Appel-voorstelling. Klinkt als een geniaal idee van een enorm duur reclamebureau, maar nee, dat kan De Appel niet betalen. Artistiek leider Aus Greidanus: "Je identiteit kan je het best zelf bepalen. Het is gewoon hier binnen het gezelschap verzonnen". In het briefje aan Rick van der Ploeg heeft de groep zo vlak voor de verdeling van de subsidies niet willen sarren. Men heeft alleen de vraag willen stellen op wie je je als gezelschap nu moet richten. Nu zijn dat jongeren en allochtonen, "bij het kunstenplan 2004 worden dat misschien wel weer de ouderen". De voorlichter van Rick: "Een uitnodiging per brief met postzegel was goedkoper geweest". (Volkskrant, 6/4/00)
- Het gaat helemaal niet goed met De Appel! Naar nu blijkt heeft Aram Adriaanse niet alleen de regie van 'Old Times' moeten opgeven, hij vertrekt per direct als artistiek leider. Het gezelschap "betreurt en respecteert" de beslissing, maar wil verder geen mededelingen doen vanwege de "persoonlijke redenen" van de beslissing. Aus Greidanus, de andere artistiek leider, blijft aan. (NRC, 27/9/99)
- Het gaat allemaal niet zo goed bij De Appel. Eerst maakte Aram Adriaanse een ongelukkige val bij hem thuis, had een hersenschudding en moest de regie van 'Old Times' overdragen aan Edwin de Vries en nu is Carol Linssen, de hoofdrolspeler van 'De knecht van twee meesters' door ziekte geveld. Na een periode van onzekerheid heeft regisseur en artistiek leider Aus Greidanus nu de rol van de knecht overgenomen. In het repetitieproces wordt hij begeleid door de acteurs. De première is een week uitgesteld. (VNG, 24/9/99)