Ik ben alweer een beetje bijgeslapen, maar het was een uitputtend festival, dat TF. Eigenlijk heb ik best weinig voorstellingen gezien, maar er waren ook zoveel debatten, toespraken, interviews, uitreikingen en presentaties. Daar noteerde ik de volgende opmerkelijke uitspraken:
Even een onbeschaamde plug: voor het septembernummer van TM (tegelijkertijd het nieuwe Theater Jaarboek) wil ik lijstjes maken met best-ofs van het afgelopen seizoen. Ga je wel eens naar het toneel? ;-) Vul dan even gauw de poll op www.theatermaker.nl in. Mijn dank is groot. We zullen de resultaten ook hier bekend maken.
Hallo, het is nu zondagavond; waar kan ik lezen wie de Ton Lutz en andere prijzen gewonnen heeft?!? Moet ik echt tot morgen wachten om het in de krant te lezen? Als iemand het weet, kan hij/zij het even hieronder zetten? Dank!
Morgenavond is het zover: voor het eerst Nederlands theater in Second Life. Ik vind Second Life echt te saai voor woorden, maar voor Moose doe ik alles: ik ben erbij. Zijn er nog mensen die voor mij het werpen van een tomaat kunnen programmeren?(meer hier)
Moose is van server verhuisd. Dat is nogal een technische toestand, waar uw webmaster flink op heeft zitten zweten, maar hopelijk merkt u er niets van. Alleen het adres in uw browser is anders (web08333.webbasic.nederhost.nl ipv www.moose.nl), maar dat wordt in de loop van de komende week verholpen.Eén vervelende bijkomstigheid is dat onze RSS feeds even niet werken, maar ook dat komt snel weer goed.Mocht u nog andere problemen tegenkomen, meld u ze dan vooral hieronder of mail naar webmaster AT moose.nl.
Nu de opvolging in Arnhem bekend is (wat vinden jullie d’r eigenlijk van?) vinden de grote ‘mergers & acquisitions’ plaats op andere terreinen. Jeugdtheater bijvoorbeeld, waar Huis a/d Amstel niet met het Syndicaat praat over fusie (zoals ik eerder suggereerde), maar met Wederzijds. Ook De Krakeling is bij de gesprekken betrokken. Wie precies de leiding zal krijgen en wat de plannen zullen gaan worden is nog niet bekend, maar in ieder geval willen de twee groepen samen een van de twee grote jeugdtheatergezelschappen worden die de Raad voor Cultuur voorstelt. De nieuwe Krakeling zal dan de thuisbasis worden, want het theater zal het huidige pand in 2012 moeten verlaten.
Verder is het zeer onrustig in Productiehuis-land. In Amsterdam zijn het Gasthuis als de Nestheaters aan het praten over verregaande samenwerking. En in Utrecht zijn er voorzichtige gesprekken tussen Huis a/d Werf en Kikker, die misschien wel willen fuseren, en er wordt zelfs over nagedacht of dit niet de basis kan zijn voor het nieuw te vormen stadsgezelschap van Utrecht, omdat de Paardenkathedraal zich op dat punt bijzonder stil houdt.
Tenslotte: Minister Plasterk van cultuur zal dit jaar de Staat van het Theater uitspreken als opening van TF-1 op 30 augustus. Ik verwacht echter niet dat zijn speech net zo veel stof zal doen opwaaien als die van Ivo een jaar geleden. De timing is daarvoor net te onhandig: twee maanden na zijn langverwachte reactie op het Raadsadvies (komt op 2 juli) en drie weken vóór Prinsjesdag.
Gelukkig zwerven er hier en daar al wat pamfletten rond. Jonge makers zijn bezig, net als een aantal groepen uit het kleine zalen circuit. Daar horen we vast snel meer van…
Ik hoorde best veel klachten over de TF-1 selectie; te veel de smaak van het grote publiek volgend en te veel matige voorstellingen. Maar ik denk zelf eigenlijk dat het niet makkelijk is om een betere lijst samen te stellen. Goed, Avenier hoort er wat mij niet op thuis, want gewoon niet goed genoeg, maar verder vind ik het met de knieval voor het burgerlijke toneel wel meevallen.Zelf zou ik in de categorie monoloog-voor-oudere-heren voor Fortuyn gekozen hebben ipv Zijde, en in het genre mime-zonder-praten voor Stillen ipv Vielfalt. En Vrede zou er van mij wel in moeten, vanwege de scherpe observaties van schrijver Rob de Graaf.Maar verder… Het was vooral voor de grote zaal een matig seizoen en dat valt terug te zien in de selectie. Alleen Onschuld van het Ro zou er van mij bij mogen.Eigenlijk is het vooral jammer dat deze selectie maar over een half seizoen gaat. Het spannendste theater zie ik de laatste jaren op de festivals en ik hoop en verwacht de komende maanden nog mooie dingen te zien van Lotte van den Berg (Gerucht), Jetse Batelaan (Hoofd), Dries Verhoeven (U bevindt zich hier) en Ivo van Hove (Romeinse Tragedies, met de Amsterdamse Stadsschouwburg in Carina-Molier-opstelling.Wat vinden jullie? Welke voorstellingen missen jullie en welke geselecteerde moet alsnog afgevoerd worden?
Zo halverwege het seizoen is het de hoogste tijd om te kijken naar de theatertrends. Ten eerste: uit de lucht vallende shit:
Ten tweede: doodskisten:
En dan hebben we nog die twee raadselachtige hartvormige lichtsculpturen uit Sexual Perversity en Phaedra’s Love. Kunnen we daar nog een derde van ontdekken?Heel graag jullie aanvullingen!
De Raad voor Cultuur heeft de Basisinfrastructuur gepresenteerd: de basis voor een nieuwe indeling in de podiumkunstsubsidies. Alle instellingen die functies of taken hebben zoals hieronder vermeld kunnen daarop intekenen bij hun volgende aanvraag bij OCW, alle anderen mogen aanvragen bij het nieuwe Fonds.
Anders dan ik had verwacht presenteerde de Raad hierbij niet een lijst met instellingen. Sterker nog, het blijkt behoorlijk moeilijk om de huidige instellingen in deze nieuwe mal te proppen. Verslag en commentaar daarover volgt later.
[ik kreeg commentaar dat ik er nu helemaal geen namen bij heb, voor uw gemak nu in ieder geval de theatersector ingevoegd; rest volgt later]
Onderstaande is geknipt en geplakt uit het advies, dat u kunt downloaden vanaf www.agendacultuurbeleid.nl, waar u ook kunt reageren. Let op, u mag daar geen onwelvoeglijke taal gebruiken; dat moet u dan maar hieronder doen.
Direct onder het ministerie van OCW:
[Tussen haken mijn gedachtes over welke instellingen nu deze functie uitvoeren, deze info komt niet van de Raad en dat deze instellingen het nu doen, betekent niet automatisch dat ze het in 2009 nog steeds of weer doen…]
[8/3: Nu met dansgezelschappen en orkesten, met veel dank aan Moreece]
Landsdeel Noord
Theater: 2 regiogezelschappen waarvan 1 voor Friestalig theater (met tevens een rol voor jeugdtheater en ontwikkeling op dit gebied) [NNT, Tryater], 1 jeugdtheatergezelschap [Citadel] en 1 productiehuis voor dans, muziek en theater. [Grand Theatre]
Dans: 1 gezelschap/regionaal platform [Galili Dance], 1 productiehuis voor dans en theater [Grand Theatre].
Muziek: 1 symfonieorkest [Noord Nederlands Orkest]
Landsdeel Oost
Theater: 1 regiogezelschap [Oostpool], 1 jeugdtheatergezelschap [Sonnevanck, misschien Kwatta] en 1 productiehuis [Generale Oost].
Dans: 1 gezelschap/regionaal platform [Introdans], 1 jeugddansgezelschap [Introdans jeugd] en 1 werkplaats (gecombineerd met theater) [Generale Oost].
Muziek: 2 symfonieorkesten [Gelders Orkest, Orkest van het Oosten]
Landsdeel Zuid
Theater: 2 regiogezelschappen [Het Zuidelijk Toneel, Het Vervolg], 2 jeugdtheatergezelschappen [Artemis, Het Laagland] en 2 productiehuizen [Productiehuis Brabant, Huis van Bourgondië].
Dans: 1 regionaal platform (additionele taak van een gezelschap of productiehuis) [Station Zuid], 1 productiehuis (gecombineerd met theater) [Productiehuis Brabant].
Muziek: 2 symfonieorkesten [Brabants Orkest, Limburgs Symfonie Orkest]
Landsdeel Midden
Theater: 1 regiogezelschap [Paardenkathedraal], 1 jeugdtheatergezelschap [Het Filiaal] en 1 productiehuis [Huis a/d Werf].
Dans: 1 jeugddansgezelschap [Merkx en Dansers].
Muziek: rol gastorkesten, met name omroeporkesten in Vredenburg
Amsterdam met landsdeel West (noordelijk deel)
Theater: 1 stadsgezelschap [TGA], 1 jeugdtheatergezelschap [Huis aan de Amstel, of Wederzijds] en 3 productiehuizen [Nestheaters, Gasthuis, Toneelschuur].
Dans: 2 gezelschappen [Het Nationale Ballet en Internationaal Danstheater of Krisztina de Châtel], 1 danswerkplaats [DWA], 1 productiehuis (wens), 2 jeugddansgezelschappen [HNB(?) en Aya] en 1 trainingsinstituut [Henny Jurriens Stichting].
Muziek: 3 symfonieorkesten [Concertgebouw Orkest, Nederlands Philharmonisch, Holland Symfonia]
Den Haag
Theater: 1 stadsgezelschap [Het Nationale Toneel], 1 jeugdtheatergezelschap [Stella Den Haag] en 1 productiehuis [Theater aan het Spui].
Dans: 1 gezelschap en 1 productiehuis voor de dans [Korzo].
Muziek: 1 symfonieorkest [Residentie Orkest]
Rotterdam met landsdeel West (zuidelijk deel)
Theater: 1 gezelschap [Ro Theater], 1 jeugdtheatergezelschap [Het Waterhuis?] en 1 productiehuis [Lantaren Venster of Productiehuis Rotterdam]. ⁃
Dans: 1 gezelschap [Scapino], 1 jeugddansgezelschap [De Meekers] en 1 danswerkplaats [Dansateliers], en een relatie met dans binnen productiehuis theater.
Muziek: 1 symfonieorkest [Rotterdams Philharmonisch]
LandelijkTheater: 1 intercultureel productiehuis [Cosmic], 1 productiehuis mime [Veem], 1 productiehuis poppen-/objecttheater [De Proeve], 2 productiehuizen voor jeugdtheater [Het Lab en Bonte Hond], 1 voortgezette opleiding die tevens fungeert als internationaal georiënteerd productiehuis [Dasarts].
Dans: 3 werkplaatsen (met daarin opgenomen werkplaatstrajecten voor interculturele dans [ISH?] en jeugddans) en 5 productiehuizen, waarvan er 2 exclusief zijn ingericht voor de dans (inclusief een productiehuistraject voor interculturele dans en jeugddans) en 3 zowel dans- als theatervoorstellingen produceren; trainingsvoorzieningen.
Muziek(theater): 3 operagezelschappen in respectievelijk Amsterdam (geen reisverplichting) [DNO], Enschede (reizend) [Nationale Reisopera] en Maastricht (reizend) [Opera Zuid]. Infrastructuur voor muziek op het terrein van klassieke muziek, jazz en geïmproviseerde muziek, niet-westerse muziek en popmuziek.
Platform van exclusief internationaal aanbod en uitwisseling (inclusief internationale coproducties): vooralsnog 3 festivals [Holland Festival, Holland Dance Festival, Festival Oude Muziek].
En wat zie dan ineens als je nietsvermoedend door het Neskrantje van maart bladert? Een voorstelling van Discordia! En niet zo’n voorstelling van één Discordiaan met een ander groepje, maar een echte, met Jan Joris, Matthias, Annet, Miranda en Jorn. Hij heet ‘Katalogus’ en het gezelschap is voornemens haar plannen voor de komende vijftig jaar te ontvouwen. Dat wordt spannend, wat zeg ik: dat wordt een gebeurtenis! Vanaf 20 maart in Frascati 2. Dat u het weet.
Productie van studenten van verschillende toneelscholen, op zich al bijzonder. Verzameling absurde autobiografische verhalen met open plekken ertussen. Sommige acteurs zijn beter dan andere, de setting maakt het een beetje opsommerig, maar er zit een aangenaam soort openheid in het spel, waardoor ik zelf mag associëren. Dat was prettig. Oh ja, de Discoria-cirkel is definitief rond (1987: iedereen houdt van Discordia; 1998: niemand houdt van Discordia; 2009: iedereen houdt van Discordia).