Nou nou, die John Buijsman toch; een brandbrief en een “vriendelijke stalkactie” voor meer artistiek lef in de schouwburgen:
Goed, Rob Ligthert wordt dus de secreataris theater van het Superfonds (sorry, betere foto’s van hem kon ik niet vinden).Gisteren, 13:00 uur, mailtje van Oostpool:”Toneelgroep Oostpool en Rob Ligthert hebben in overleg besloten de samenwerking per 1 februari 2008 te beëindigen. (…) De geleidelijke omschakeling van de ‘oude’ naar de ‘nieuwe’ Toneelgroep Oostpool gedurende een jaar, blijkt in de praktijk een te zware wissel te trekken op de organisatie. Bestuursvoorzitter Kees Bakker: ‘Om het maar eens plastisch uit te drukken, Toneelgroep Oostpool stond voor de bijzonder moeilijke opgave om tijdens de verbouwing de winkel open te houden. Zo’n omschakeling van beleid is voor een theatergezelschap één van de moeilijkste operaties die je maar kunt voorstellen.’Iets meer dan twee uur later volgt mail van het NFPK+ over Ligthert’s benoeming. Oeps…Maar goed, wat vinden we ervan? Ik ken Ligthert niet, heb ook niet zoveel voorstellingen van hem gezien, maar ben blij dat het iemand uit het veld is, en geen beleidstijger. Het versterkt echter wel de indruk dat het om een verkapte intendant-functie gaat. Wat denken jullie?
Het is er potverdorie tijd voor: de geschiedenis heeft er een, de film en de wetenschap en aan die van de poëzie wordt gewerkt, en wij theaterliefhebbers moeten het nog zonder doen: een canon. Volgens mij moeten we gewoon beginnen: de 16 (het magische canon-getal) belangrijkste personen/voorstellingen/gebeurtenissen van de Nederlandstalige theatergeschiedenis.(Ik moet hierbij zeggen dat het TIN hier stiekem wel al mee bezig is. Laten we ze wat tips geven.)
Ik schiet vast wat voor de boeg:
- Passiespelen/herontdekking theater in de 12e eeuw
- Abele spelen
- Rederijkers
- Gijsbrecht/Vondel
- Amsterdamse Stadsschouwburg
- iets uit de 18e/19e eeuw?
- Heijermans/Op hoop van zegen
- Eduard Verkade
- WO II, Cultuurkamer & Zwarte Avonden
- Sjarov
- Ko van Dijk
- Hugo Claus
- Actie Tomaat
- Werkteater/Jan Joris Lamers
- Montagetheater/Gerardjan Rijnders
- opkomst van het Zwarte Doos-circuit
Zo.Dat was al lastig…
Graag suggesties, verfijningen, aanvullingen, verbeteringen. En iets meer voorstellingen erin. Laten we afspreken: suggestie voor aanvulling is vergezeld van suggestie voor verwijdering. Het magische canongetal 16 is heilig ;-)
En suggesties voor een tekeningetje zijn natuurlijk ook welkom!
Succes!
De nieuwe locatie van het TIN wordt een pand aan de Sarphatistraat, naast het metrostation Weesperplein. Dat heeft directeur Henk Scholten vandaag aan het personeel medegedeeld. Het Theater Instituut verhuist in de zomer van 2008 uit de monumentale panden aan de Herengracht.
Beetje belegen nieuws, dwz nog geen nieuws, want nog niet offcieel naar buiten gebracht, maar iedereen weet het al…Allereerst: Piet Menu (foto) wordt de artistiek directeur van Huis van Bourgondië in Maastricht. Hij volgt daar Maarten Verhoef op die directeur is geworden van Schouwburg Kunstmin in Dordrecht. (prachtige Opvolgathon overigens.) Menu is nu programmeur van De Brakke Grond in Amsterdam, waar het Amsterdamse hem zeer zal missen.Dan Jos Thie: die gaat de boel trekken in het Utrechtse. De boel is in dit geval: het nieuwe Basisinfrastructuurgezelschap voor het Theaterbrandpunt Utrecht, dat moet voortkomen uit de Paardenkathedraal. Thie wordt intendant, met een aantal regisseurs onder zich, waarvan Dirk Tanghe de belangrijkste is. Namen van andere regisseurs die worden genoemd zijn Gerardjan Rijnders en Greg Notrot (van het Nieuw Utrechts Toneel), maar dit is nog erg vaag.Tenslotte het leedvermakelijkste: Hans Croiset heeft ontslag genomen bij Joop. Hij zal nog Moeder Courage (met Anne-Wil Blankers) en begin volgend seizoen Hamlet (met Mark Rietman als Oudste! Hamlet! Ever!) regisseren en daarna is het hele Toneelmeesters-project volledig mislukt. Wij wachten met smart op het volgende gezelschap dat Croiset zal oprichten.
Het was een drukke dag, die vrijdag de 10e oktober 1997. Studentenoverleg over de vakgroep, college, praten met LmR over de juiste internetaansluiting, een verjaardagsborrel voor een collega-student. En ‘s avonds dan nog een afspraak in Café de Eland, met Miel. Die had het al een tijdje in z’n hoofd dat er een nieuw theaterblaadje moest komen en hij wist behalve Floortje en mij nog twee mensen die dat een goed idee vonden, Vonneke en Anna.”20u Eland, tijdschrift van Miel”, zegt mijn agenda. De rest, zoals men zegt, is geschiedenis…
Het Superfonds (ook wel bekend als Nederlands Fonds voor de Podiumkunsten+) krijgt een budget van tussen de 50 en 60 miljoen euro en is daarmee in een klap het grootste kunstfonds van Nederland. De precieze grootte hangt nog af van een paar beslissingen (jeugdtheater in de basisinfrastructuur of toch naar het fonds), maar is sowieso meer dan verwacht.Het geld komt grotendeels van de theaterinstellingen (zo’n 21 miljoen) en de muziekinstellingen (8 miljoen) die van de Cultuurnota worden overgeheveld van de Cultuurnota naar het nieuwe fonds, en de drie fusiepartners FAPK (13 miljoen), FPPM (6 miljoen) en FST (2 miljoen) nemen hun budget mee. De dure wensen van de Raad voor Cultuur en het ministerie (nieuw fonds voor amateurkunst, versterking van de stadsgezelschappen, nieuwe theaterbrandhaarden in Utrecht en Maastricht, nieuwe grote jeugdtheatergroepen, enz) worden dus duidelijk niet door het Fonds betaald. Hoera!Ook is al duidelijk dat de bezuiniging in het kader van het profijtbeginsel niet gaat gelden voor de kleinschalige groepen die door het Fonds worden ondersteund. Ik heb nog geen gejuich uit theaterland gehoord, maar een beetje zachtjes zou dat heus wel mogen
Het Superfonds heeft dus inmiddels een naam: Nederlands Fonds voor Podiumkunsten+. Waarbij die waarschijnlijk voor veel geld verzonnen + in superscript wel zal moeten staan voor het feit dat het het fonds zowel haar taak als de podiumkunsten breed opvat. Wij houden het voorlopig nog maar even op Superfonds. Op de website staat inmiddels de vacature voor de directie/raad van bestuur. Het blijkt niet heel duidelijk uit de tekst, maar er wordt gezocht naar twee directeuren, één uit de theaterwereld en één uit de muziek. Gek genoeg hoort Moose maar weinig geruchten over de belangrijkste theaterkandidaat. Nan van Houte (vertrekkend bij de Nes) en Jan Zoet gaan het niet doen. Frans Lommerse zou natuurlijk kunnen, maar die is nu weer erg druk met zijn Toneelverbond (waarover later meer).Uit de muziek weten we dan weer wel de waarschijnlijkste man: dat is Pierre Ballings, directeur van Paradiso. Uit betrouwbare bron, u kent dat wel. Heeft iemand een foto van die man?
De porno-cyclus is rond! Bijna tien jaar geleden maakte Carina Molier ‘Zuid zuid west’ en waren ineens heel veel makers geïnteresseerd in porno, vooral vanwege de ‘echtheid’ ervan (‘een stijve lul kun je niet acteren’, zeg maar). Dat paste mooi in de ‘reality theater’ trend van dat moment, waar ook Cyrus Frisch, Michael Matthews en zijdelings ook de Mug bijhoorden.Nu is het De Kazerne, die een performance op de Wallen doet, een dansvoorstelling in Casa Rosso en Club Slip & Grip, dat een soort jaren ‘30 hedonisme wil oproepen. NRC zag het ook al. Ik weet niet zo goed wat nu de insteek is. Ideeën?
Mag het nog? Het voelt een beetje als iemand gelukkig nieuw jaar wensen na 15 januari. Maar we hebben het er nog helemaal niet over gehad…Daarom: mijn verheugblik voor het nieuwe seizoen:
* ‘Lieve Kitty’, Dood Paard en Nieuw West; nieuwe tekst van Rob de Graaf over de wereld van Anne Frank.
* ‘Mightysociety5’, Eric de Vroedt; De Vroedt verlaat zijn vertrouwde procedé (boekenkast omgooien, stuk schrijven) en gaat samen met jonge groep De Noorderlingen een installatievoorstelling maken over jong zijn in Nederland.
* ‘Angels in America’, Toneelgroep Amsterdam; Is Tony Kushners stuk over AIDS en republikeinen nog wel van deze tijd? Kan Van Hove de klassiek geworden opvoering van Guy Cassiers uit 1994 doen vergeten?
* ‘Kamp Jezus’ en ‘De tien geboden’, NT Gent; Johan Simons goes reli, met twee voorstellingen over het Christendom
.* ‘Oblomov’, Het Zuidelijk Toneel; Met René van ‘t Hof als de cholerische bediende Zachar. Laten we hopen op de wederopstanding van HZT, en dan volgend seizoen weer nieuw repertoire.
En verder natuurlijk Marlies Heuer en Dirk Roofthooft in de nieuwe voorstelling van Lotte van den Berg, Messiaen in het Holland Festival, Laura van Dolron’s kindervoorstelling voor volwassenen, Thibaud Delpeut bij Toneelgroep Amsterdam (wel een saai stuk, hoor), Jack Wouterse als King Lear, de nieuwe Wim T. Schippers, enzovoort, enzovoort…
En u?
Productie van studenten van verschillende toneelscholen, op zich al bijzonder. Verzameling absurde autobiografische verhalen met open plekken ertussen. Sommige acteurs zijn beter dan andere, de setting maakt het een beetje opsommerig, maar er zit een aangenaam soort openheid in het spel, waardoor ik zelf mag associëren. Dat was prettig. Oh ja, de Discoria-cirkel is definitief rond (1987: iedereen houdt van Discordia; 1998: niemand houdt van Discordia; 2009: iedereen houdt van Discordia).