moosers

Praatjes van Simber

Een week in VNT-gerelateerd nieuws:

  • dinsdag: VNT presenteert een nieuw plan voor de podiumkunsten: stadsgezelschappen met een eigen theater in 8 steden en een eigen ensemble, afschaffen van de reisplicht en een post-academische theateropleiding voor jonge theatermakers
  • woensdag: Toneelgroep Amsterdam kondigt TA-2 aan, een post-academische theateropleiding voor jonge theatermakers
  • donderdag: in de Volkskrant een rondetafelgesprek tussen zes makers van drie generaties over de ‘crisis in het theater’. Opvallendste uitspraak is van Ronald Klamer van Het Toneel Speelt: “[in de jaren ‘80] werd de maker zelf kunstenaar in plaats van zich schatplichtig te voelen aan de schrijver van de tekst. Door die ontwikkeling is het theater zijn volkse en literaire wortels kwijtgeraakt. (…) Ik denk dat die moderniteit een beetje ongemakkelijk aan het worden is, dat we onszelf herhalen. Ik vind helemáál niet dat het theater moet meegaan met zijn tijd.”
  • vrijdag: een aantal schouwburgen laat via de VSCD weten dat ze vóór de VNT-plannen zijn. Ze willen meewerken aan het opbouwen van een ‘circuit van kwaliteitspodia’. VSCD-directeur Hans Onno van den Berg vergelijkt het met een eerste voorzichtte vrijage van egeltjes.
  • zaterdag: Orkater kondigt De Nieuwkomers aan, een post-academische theateropleiding voor jonge muziektheatermakers
Je moet het ze nageven: ze doen er lang over bij de VNT, maar dan gebeurt er ook wat. Een paar opmerkingen:Opnieuw wordt duidelijk hoezeer het ‘grote’ en het ‘kleine’ circuit uit elkaar aan het groeien zijn. In de pers wordt dit plan aan de hele VNT toegeschreven, maar het is eigenlijk alleen van de Sectie 1, de VNT-afdeling van de grote gesubsidieerde gezelschappen (en, om onduidelijke redenen, Orkater). Dit plan is vooral een uitwerking van ‘het sterke centrum’, waar Ivo van Hove het in zijn Staat van het Theater over had, maar niemand weet hoe het nu moet met ‘de sterke marge’.De kleinere gezelschappen zijn begrijpelijk niet zo blij met deze move van sectie 1. Want onder het -niet onredelijke- betoog voor stadsgezelschappen met ensembles zit een onuitgesproken wens: Geef ons geld. Ensembles en post-academische opleidingen zijn dure hobby’s. En omdat nergens in het stuk expliciet wordt gevraagd om extra geld voor de podiumkunsten, en omdat er vraagtekens worden geplaatst bij de efficiëntie van de productiehuizen en de kleine gezelschappen, lijkt het alsof de groten een overheveling van middelen voorstellen van de kleintjes naar henzelf.Wat dat betreft is het interessant dat de Raad voor Cultuur juist aanstaande dinsdag haar advies over de Basisinfrastructuur bekend maakt. In het nieuwe cultuurnotastelsel zal er juist een grotere scheiding ontstaan tussen de beschikbare gelden voor grotere en kleinere instellingen. Er is natuurlijk een eenvoudige oplossing voor dit financiële probleem: er zijn natuurlijk eigenlijk te veel grote gezelschappen. Daarvan kunnen er prima een aantal worden gedowngrade naar een kleiner formaat. Met drie gezelschappen in de Randstad en nog twee in de rest van Nederland ontstaat er genoeg ruimte om die overblijvende gezelschappen fatsoenlijk op te tuigen.

Lees meer

Simber op 04/03/2007 - 16:36   10 reacties

De bewindslieden voor het ministerie van OCW zijn bekend:-Ronald Plasterk (PvdA) wordt (verrassend) minister-Sharon Dijksma (PvdA) en-Marja van Bijsterveldt (CDA) worden staatssecretarisHet is nog niet duidelijk hoe de portefeuilles precies verdeeld worden. Blijft Cultuur überhaupt bij O en W? Speculeert u maar!

Lees meer

Simber op 13/02/2007 - 22:33   22 reacties

Hardnekkige geruchten willen dat Ola Mafaalani en haar d’Electrique man Ko van den Bosch samen de artistieke leiding van het Noord Nederlands Toneel gaan overnemen van Koos Terpstra.Over de toekomst van Oostpool is minder duidelijkheid: de wandelgangen reppen van gesprekken met Arie de Mol, Marijke Schermer en Anny van Hoof.Wie weet meer en klapt uit de school? Wie van de drie moet het worden in Arnhem? Wat vinden de keuzes tot nu toe?

Lees meer

Simber op 29/01/2007 - 11:42   3 reacties

Wegens een technische moeilijkheid kan het gebeuren dat u problemen tegenkomt bij het inloggen. We werken eraan en hopen dat het later vandaag allemaal weer werkt. Excuses voor de overlast![update (17:51)] Alles lijkt weer te werken.

Lees meer

Simber op 22/01/2007 - 12:10  

Moosers met gevoel voor geschiedenis zullen het zich misschien al gerealiseerd hebben, maar 2007 is het jaar waarin Moose 10 jaar bestaat. Begin oktober 1997 -het was het vroege Pleistoceen van internet- vond onze oprichtingsvergadering plaats, later die maand gingen we online, toen nog op het adres huizen.dds.nl/~moose (vooral die tilde mis ik nog dagelijks).De vraag is nu: wat zullen we? Gaan we een groots feest doen voor alle lezers en familie? Of een doorwrochte uitgave over de betekenis van Moose voor het kunstenlandschap? Of gaat de redactie op een exclusieve sabbatical naar Moose Jaw, Canada om daar een eigen gewei te schieten.Wat vindt u eigenlijk? Moet 10 jaar Moose gevierd worden, en zo ja hoe?

Lees meer

Simber op 17/01/2007 - 16:20   7 reacties

Gisteren ontvingen we het nare bericht dat toneelschrijver Rob de Graaf zwaar gewond in het ziekenhuis ligt. Hij is samen met Marten Oosthoek (zakelijk leider Dood Paard) betrokken geraakt bij een verkeersongeluk. Ze zijn beiden al fietsend in Amsterdam Noord geschept door een auto.Rob is in zeer kritieke toestand in het ziekenhuis opgenomen, en Marten schijnt een paar gebroken ribben te hebben opgelopen en een flinke klap tegen zijn hoofd te hebben gekregen. Hij is opgenomen in het VU ziekenhuis, maar naar wij begrepen maakt hij het zeer redelijk. Met Rob is het ernstiger. Een dag later lijkt zijn toestand ernstig maar stabiel.Juist vanavond start in Theater Kikker in Utrecht het minifestival ‘100% theater = 100% leugen’, een serie voorstellingen van Nieuw West (met teksten van De Graaf) remade door jonge theatermakers. Het festival zal naast een hommage aan het theater van Nieuw West, nu dus ook zeker een soort pas op de plaats worden voor Rob en diens werk.

Lees meer

Simber op 20/12/2006 - 11:38   6 reacties

Net nadat ik samen met Floortje het seizoensoverzicht voor het Theaterjaarboek 2005/2006 heb geschreven kreeg ik een Duits boekje onder ogen met daarin de meest gespeelde auteurs in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland in het seizoen 2003/2004:

  1. William Shakespeare (140 produkties)
  2. Friedrich Schiller (62)
  3. J.W. von Goethe (56)
  4. Bertolt Brecht (55)
  5. G.E. Lessing (53)
  6. Gebroeders Grimm (52)
  7. Lutz Hübner (48)
  8. Anton Tsjechov (43)
  9. Henrik Ibsen (41)
  10. Heinrich von Kleist (40)
Interessante data. Shakespeare is dus blijkbaar net zo populair in Duitsland als in Nederland (voor wie mij afgelopen zaterdag op Radio 1 heeft gehoord: ik heb daar dus gelogen ;-) en naast Ibsen en Tsjechov houden ze dus echt vooral heel erg van Duitse schrijvers. Meest gespeelde stuk van dat seizoen: Klamms Krieg van Kai Hensel: 31 verschillende producties(!), nog nooit van gehoord. U wellicht?(Het boekje heet Theater und Orchester in Deutschland van het Deutscher Bühnenverein (2005))

Lees meer

Simber op 06/12/2006 - 15:17   4 reacties

Henk Scholten verruilt de Stadsschouwburg Utrecht voor het TIN. Goed voor het TIN, jammer voor Utrecht dat na het vertrek van Ellen Walraven en Jetta Ernst opnieuw een steunpilaar verliest.Belangrijkste vraag: wie gaat Scholten opvolgen op deze sleutelpositie. Speculeert u maar!

Lees meer

Simber op 19/10/2006 - 13:48   7 reacties

Vanwege de vele reacties op Ivo van Hove’s Staat van het Theater hebben we een nieuw dossier geopend met al het commentaar, op Moose en daarbuiten. Met nieuwe bijdragen van Mirjam Koen en Ellen Walraven.Naar het Dossier De Staat van het Theater >>

Lees meer

Simber op 24/09/2006 - 15:01  

Hoera! Het nieuwe seizoen is begonnen. Helaas merk ik dat ik er nog niet zoveel zin in heb. Het nieuwe seizoen voelt als een paar nieuwe, knellende schoenen, waarvan ik me nu niet kan voorstellen dat ik er al die voorstellingen mee moet gaan aflopen. Maar de ervaring leert dat het inlopen snel genoeg gaat. De paar voorstellingen waar ik het meest naar uitkijk:

  • ‘Hemel boven Berlijn’ van Ola Mafaalani bij TGA; extreem ambitieus en politiek. Helaas doet Nick Cave niet mee. (première: 8 oktober)
  • ‘Vrede’ van Keesen & Co; nieuwe tekst van Rob de Graaf over nabestaanden, de eerste uren en dagen na een overlijden. Kan gruwelijk larmoyant worden, maar ook een hoogtepunt van het seizoen. (première: 25 november)
  • ‘Wie is er bang voor Virginia Woolf’ van Hummelinck Stuurman; Gerardjan regisseert! Porgy en Olga zijn George en Martha! Om Sam Jackson te citeren: “You either want to see that, or you don’t”. Precies Sam. (première: 27 januari 2007)
  • ‘Hoofd’, Ro Theater; Jetse Batelaan gaat voor het eerst aan de slag bij een groot gezelschap. De kersverse Erik Vos Prijswinnaar baseert zich voor ‘Hoofd’ op ‘De Gedaanteverwisseling’ van Kafka. Cool. (première: 25 mei 2007)
  • ‘Doctor Atomic’ van De Nederlandse Opera; OK, het is niet mijn officiële genre, maar ik vind moeilijke semi-atonale moderne muziek dus tof, ja. Naar de nieuwe opera van John Adams kijk ik dan ook al een paar jaar uit. Het gaat over Oppenheimer en wordt Da Bomb in het volgende Holland Festival (première: 17 juni 2007)
(En ja natuurlijk ga ik ook naar de Oresteia van Simons, de nieuwe Boukje Schweigmann, de nieuwe Maria Goos (2x), Ivo die de Romeinen van Shakespeare doet, het jubileum van Dirk Tanghe, Mightysociety4, Marcus Azzini die Charlie Brown doet en al die kleine shit die nu nog niet bekend is.)

Lees meer

Simber op 28/08/2006 - 20:53   13 reacties

<< < 8910 > >>
Syndicate content