Ik hoorde best veel klachten over de TF-1 selectie; te veel de smaak van het grote publiek volgend en te veel matige voorstellingen. Maar ik denk zelf eigenlijk dat het niet makkelijk is om een betere lijst samen te stellen. Goed, Avenier hoort er wat mij niet op thuis, want gewoon niet goed genoeg, maar verder vind ik het met de knieval voor het burgerlijke toneel wel meevallen.Zelf zou ik in de categorie monoloog-voor-oudere-heren voor Fortuyn gekozen hebben ipv Zijde, en in het genre mime-zonder-praten voor Stillen ipv Vielfalt. En Vrede zou er van mij wel in moeten, vanwege de scherpe observaties van schrijver Rob de Graaf.Maar verder… Het was vooral voor de grote zaal een matig seizoen en dat valt terug te zien in de selectie. Alleen Onschuld van het Ro zou er van mij bij mogen.Eigenlijk is het vooral jammer dat deze selectie maar over een half seizoen gaat. Het spannendste theater zie ik de laatste jaren op de festivals en ik hoop en verwacht de komende maanden nog mooie dingen te zien van Lotte van den Berg (Gerucht), Jetse Batelaan (Hoofd), Dries Verhoeven (U bevindt zich hier) en Ivo van Hove (Romeinse Tragedies, met de Amsterdamse Stadsschouwburg in Carina-Molier-opstelling.Wat vinden jullie? Welke voorstellingen missen jullie en welke geselecteerde moet alsnog afgevoerd worden?
reacties
Tja, burgerlijk of niet…. Minder belangrijk wellicht. Maar wel zo te zien een selectie die gaat voor ‘net’/ begrijpelijk toneel dat in hokjes past. En dus (?) is er geen plaats voor zoiets ontregelends (maar desalniettemin zo toegankelijks) als “While we were holding it together” van Ivana Muller. Of voor de praat-opera (nieuw genre muziektheater met grote toekomstmogelijkheden) “The Hairy Ape” van Arie de Mol. Echt, deze jury mist alles wat ‘nieuw’ en opwindend is. Want: het IS er wel en het heeft ook nog eens kwaliteit.
En, inderdaad Simon: ‘Stillen’ van Lotte van den Berg hoort er gewoon bij. Ook al een misser….
Afijn, kijk naar de Vlaamde selectie waarin ‘Tinseltown’ van Abattoir Fermé is opgenomen, en zie het verschil. Zo’n voorstelling (gemodelleerd naar goedkope B-horror, maar o zo krachtig en - alweer - ontregelend) zou kansloos geweest zijn bij de NL-jury.
Kortom, ik vind je te mild, Simon!
Harm Lambers
Dat een publieksprijs de smaak van het grote publiek volgt lijkt me tamelijk onvermijdelijk. Ik voeg me trouwens, voor zover het de keuze van Mephisto forever (Toneelhuis) betreft, volgaarne bij die meute.
Om het voor mezelf nog erger te maken: ik deel de voorkeur voor Fortuyn (de solo van Helmert Woudenberg, zelfs nu ik weet dat ik daardoor tot mijn afgrijzen zou worden ingelijfd bij de oudere heren.
Enfin, opwindend was dit seizoen inderdaad absoluut niet. Vermoedelijk zelfs het minst van de afgelopen tien jaar. Godzijdank begint het nieuwe seizoen binnenkort weer.
Mij lijken de voorstellingen best aardig, maar als je het te burgelijk vind kan je altijd naar de voorstellingen van TF-2 , het Amsterdams Fringe Festival, gaan. Open inschrijving met ook bekende groepen. Met verschillende uiteenlopende disciplines. Ik heb gelezen dat ze een dubbel aantal verschillende voorstellingen hebben als vorig jaar.
Wat een overdreven reacties!Sorry, maar zowel Mephisto forever als Avenier horen thuis op dit festival. Mephisto was fantastisch en Avenier trok volgens mij (als enige van alle voorstellingen die ik gezien heb) volle zalen!!Dit wil het publiek zien en hierbij is het festival gegarandeerd van een goed en leuk programma. Mijn favorieten zijn dan ook:
- Avenier
- Mephisto forever
- Mug Inn.
Heel fijn!Dan kan ik nog even genieten van hetgeen wat zowel Vlaanderen als Nederland te bieden heeft!
De voorstelling die ik mis is toch wel
kopvoeter van het Syndicaat.
Zal vast wel omdat het een jongerenvoorstelling is,
maar dat klopt dus niet.
Het is een van de beste volwassenenvoorstellingen
voor de kleine zaal die ik dit jaar gezien heb.
Had geselecteerd moeten worden.
Een knieval voor het burgerlijk toneel? Ach, dat valt wel mee. Met negentig procent van de keuze van de jury van TF l kan ik vrede hebben. Ook al heb ik zelf hier en daar een andere voorkeur. Maar Avenier. Tot het juryrapport beschikbaar is, zal het een raadsel blijven waarom die voorstelling is geselecteerd. Ik kan er in ieder geval geen enkel argument voor bedenken. Mogelijk laat ik me te zijner tijd door de overwegingen van de jury op andere gedachten brengen. Maar voorlopig kan ik alleen maar dit zeggen: Met de keuze voor Avenier diskwalificeren de juryleden niet alleen zichzelf, ze beledigen er ook de makers van de andere negen voorstellingen mee.
Wat is er toch mis met Avenier? Ik zie een verband met het op Westend geflopte Cloaca. Opeens denkt Nederland dat we iets gemist hebben waar de Engelsen feilloos de vinger op legden. Natuurlijk, Goos kan niet zo goed zijn als we die tijd dachten! Haar volgende stuk wordt derhalve met argusogen bekeken.
Ik ben blij met de nominering, want ik was vol bewondering. De fraai rond een stervende en een dode geconstrueerde taferelen. De mooie verstilde mise-scene. De kronieken die via een familie een tijdsbeeld gaven. Hilariteit (de speech van Gijs Scholten van Aschat) en huivering (Tjitske Reidinga die haar grote onbetrouwbare liefde weerziet na een ranzige geschiedenis met een minderjarig meisje). Een hecht en gloedvol spelend ensemble.
Verder mis ik uiteraard Onschuld van het Rotheater (gelukkig wel geselecteerd door de Belgische jury) en De eeuw van mijn dochter van Annette speelt.