minirecensies

minirecensies

Na Othello was dit de tweede voorstelling van NNT die ik gezien heb en het was wederom schitterend. Beter zelfs.
De onderliggende thematiek was duidelijk, maar lag er niet bovenop. Het spel was schitterend, ook van gastacteur Kees Boot, die in mijn voorstelling speelde. Het decor was niet overweldigend, Adolf Hitler des te meer. Gaat dit zien, je wordt niet teleurgesteld

JA gezien 20/03/2003

Erg wisselend in wat ik er van vind. Het duurde véél te lang voor het stuk op de rails stond, eerste tomaat. Vervolgens werd er voor mijn gevoel veel te afstandelijk gespeeld vanuit de personages. Motieven verdwenen daardoor te veel onder het vloerkleed, tweede tomaat. Man-vrouwverhoudingen… Tja. Hoeveel cliché-vorming kan een mens verdragen. Derde tomaat. Een prachtig toneelbeeld (mn. het glazen huis) wat het slot adembenemend maakt. Stilering die ineens helemaal klopt, eerste gewei. Hans Kesting die steeds inhoudelijker speelt met souplesse en kracht én ontroering, tweede gewei. Maar als optelsom: te wisselend om het een goeie voorstelling te vinden.

AK gezien 18/03/2003

De dood paard-acteurs excelleren in een fantastische tekst van Oscar van Woensel. Van “inleven” hebben ze nog nooit gehoord en dat staat ze goed. De gast-acteurs doen lekker mee. Uiterst subtiel dit verhaal over oorlog, dat telkens verzand in hij-zei-zij-zei-gezeik. Net zo subtiel als het doek dat boven het podium hing: we don’t care.

RH gezien 15/03/2003

Vaste waarden bij het ‘t Barre Land zijn de vormgeving en de enscering, beide rommelig, beide stijlvol. Ook Vincent van den Berg, Martijn Nieuwerf en Jacob Derwig (in een hilarische dubbelrol als dominante vader en moeder) zijn als vanouds lekker op dreef. Rest ons de zwakkere puntjes: de acteurs van de Onderneming zijn aanzienlijk zwakker. En zonder te roepen dat de wereld in de fik staat: een luchtige tekst met een luchtige enscering is wel een beetje dubbelop (niets). ‘t Barre Land weet nog altijd perfect hoe ze met moeilijke teksten om moeten gaan, maar de volgende keer mag het wel wat zwaarder.

RH gezien 22/03/2003

Niks geen tomaten (al ben ik niet onder de indruk van het decor). Letterlijk tranen in mijn ogen: geweldige voorstelling van begin tot eind. Mag ik van Brecht wel zo meegesleept worden? Tekstactualisering, spelersenthousiasme, humor, vakmanschap: prachtig…. en het laatste gewei wordt een dubbele, voor de hond. Kijken allemaal alsjeblieft!

GvdL gezien 21/03/2003

Een heerlijke muziektheater voorstelling, een prachtig onttakelde schouwburg en daarmee een geweldig dekor. Appart moet het licht vernoemd worden. Ongelooflijk mooi, ontroerend bij tijde en wijle.
De zang gaat na een tijdje vervelen.

RvJ gezien 20/03/2003

Wat een heerlijke voorstelling en een geweldig evenement. Bas Keizer en Maike Meyer spelen de sterren van de hemel en Thomas de Bres als Alceste werkt erg hard maar doet te veel. Minstens 3 geweien voor het adembenemend mooie licht van Uri Rapaport, eerder heb ik werk van hem gezien maar in deze produktie overtreft hij zichzelf. Op de vierkante millimeter wordt er gewerkt en de voorstelling wordt door hem op een eenzame hoogte geplaatst mede door de prachtige kostuums en de geweldige muziek, kortom een totaalconcept waar de Paardenkathedraal trots op mag zijn. Alleen de vertaling laat zich niet makkelijk volgen, vandaar nog een tomaat voor Laurens Spoor.

DG gezien 20/03/2003

Mooie voorstellig gezien in de Krijn Boon-studio in de Rotterdamse Schouwburg. In de vertaling van Pe Hawinkels spelen de acteurs in een sober decor (grote stenen met licht eronder vandaan) een prachtig ingehouden spannende tragedie. Marike van Weelden is prachtig als Elektra,in een soort hippie-outfit is ze een recalcitrant wraakzuchtig mens waar je toch respect en sympathie voor voelt. Mooi wankel evenwicht is dat. Jeroen Spitzenberger is wel iets te nadrukkelijk “mooi” zijn tekstbehandeling aan het tonen, maar wordt uiteindelijk toch overtuigend als Orestes. En dan wordt zijn tekst-aanpak opeens een keuze voor de rol. Maar ik twijfel wel een beetje. Peter Sonneveld heeft een prachtige betoverende voorstelling gemaakt vol met gestileerde theatraliteit die je werkelijk raakt.

MF gezien 20/03/2003

Wonderbaarlijke mix van vele theatervormen. Opera, environmental en multimedia. Adembenemende lichtshow en prachtige ruimte. Ik wil er niet meer over vertellen, ga het zien nu het nog kan.

JG gezien 20/03/2003

Wat een fantastische avond! Alles zag er prachtig uit, ik vond de tekst goed te volgen en heel erg mooi, acteurs waren steengoed, decor en licht zagen er prachtig uit, muziekkeuze was briljant, geluid goed. Enige versprekingen waren niet storend en ik verliet heel erg blij de schouwburg.

MvdS gezien 20/03/2003
<< < 516517518 > >>
Syndicate content