Joop van den Ende werft leden voor De Nieuwe Omroep met vrijkaartjes voor “Elizabeth’ en ‘Chicago’. H. Koetje, voorzitter van het Commissariaat voor de Media, vindt dat er een “geur rond De Nieuwe Omroep komt te hangen van koppelverkoop en commercie die ongewenst is voor een publieke omroep in wording.” De toegangskaartjes voor ‘Elizabeth’ en ‘Chicago’ variëren in prijs van 75 tot 125 gulden, terwijl de contributie van De Nieuwe Omroep 12,60 gulden bedraagt. Omdat De Nieuwe Omroep nog niet zendgemachtigd is, zijn de bepalingen in de Mediawet echter niet van toepassing. (Parool, 24/2/00)
zie ook: Sissi flaneert
De twee Iraanse studenten die in oktober vorig jaar waren gearresteerd vanwege het schrijven van een godslasterlijk toneelstuk hebben gratie gekregen. Ayatollah Khameini verleende gratie ter gelegenheid van de verjaardag van de islamitische revolutie op 11 februari. In november werden de twee veroordeeld tot een gevangenisstraf van een jaar. (Spits, 24/2/00)
zie ook: Iran heeft het publiceren van een toneelstuk geleid tot arrestaties
Harry Mulisch noemt het “onartistiek” dat Freek de Jonge fictie voor werkelijkheid aanziet. “Het boek kan niets met Croiset te maken hebben, want de hoofdfiguur is zowel dood als levend”, aldus de literator. Met dat gegeven ging hij schrijven, “zoals ik altijd een boek begin met een idee. Pas later kwam ik op Croiset”. Uiteindelijk is het de lange arm van de Führer die deze rel veroorzaakt heeft. “Hitler wilde alle joden uitroeien (…) daardoor is Croiset getraumatiseerd en op grond daarvan heeft Croiset De Jonge getraumatiseerd. En daaruit probeert De Jonge dan mij te traumatiseren. Maar dat is zinloos”. (Volkskrant, 23/2/00)
zie ook: Freek nog steeds kwaad
Naar aanleiding van het boekenweekgeschenk van Harry Mulisch ‘Het theater, de brief en de waarheid’ heeft Freek de Jonge de show waarmee hij dit jaar het Boekenbal opent een nieuwe titel gegeven: ‘De conferancier, het boekenweekgeschenk en de leugen’. De Jonge is kwaad omdat Mulisch Jules Croiset zou rehabiliteren. Directeur Kraima van Stichting CPNB, uitgever van het boekenweekgeschenk, vindt de ontwikkeling uitermate boeiend. Zorgen over de oproep van De Jonge om het boekje te verbranden maakt hij zich niet. “Ik zou mij pas echt zorgen gaan maken wanneer er een protestdemonstratie voor Carré zou zijn geweest (…) Of wanneer Freek in een advertentie had gezegd dat het boek verbrand moest worden. Maar hij heeft er een voorstelling meegemaakt en daarmee zijn eigen kunstwerk geschapen.” (Volkskrant, 22/2/00)
Marie Louise Stheins en Bram van der Vlugt zijn genomineerd voor respectievelijk de Theo d’Or en de Louis d’Or. Stheins wordt genomineerd voor haar rol in ‘Reigen’ bij de Paardenkathedraal, van der Vlugt voor zijn rol in ‘Kopenhagen’ door het Noord Nederlands Toneel. Tamar van der Dop is genomineerd voor de Colombina (beste vrouwelijke bijrol) en dankt dit aan haar rol in ‘Schlemiel’ van Het Groote Hoofd, Han Römer voor de Arlecchino (beste mannelijke bijrol) voor zijn rol in ‘Ivanov’ van Art & Pro. In mei worden er meer nominaties bekend gemaakt. De prijzen worden op 5 september uitgereikt. (Volkskrant, 22/2/00)
zie ook: ‘Reigen’, De Paardenkathedraal
Met ingang van de nieuwe Cultuurnotaperiode wil het Theaterfestival jeugdtheater bij de jaarlijkse selectie betrekken. Er komt een aparte vakjury die uit het aanbod van zo’n 250 voorstellingen er vijf tot acht moet kiezen. Voor het festival in 2001 gaat de jury vanaf mei dit jaar aan het werk. De voorstellingen zijn in eerste instantie alleen te zien in Amsterdam, later wellicht ook in Utrecht, Groningen en Munster. (Volkskrant, 24/2/00 & NRC, 24/2/00)
zie ook: Moose Spreekt: 20 manieren om Het Theaterfestival te redden
Paul de Leeuw wordt ambassadeur van Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001 én programmeur, voor dat jaar, van het oude Luxor theater. Het nieuwe Luxor theater, op de Kop van Zuid opent haar deuren voorjaar 2001 met de nieuwe show van Mini & Maxi, maar de betrokkenen vinden het niet gepast om in een culturele hoofdstad een theater te sluiten. Twee voorstellingen staan al vast: ‘Art’ van Yasmina Reza (eerder in Nederland gespeeld onder de titel ‘Kunst’), met naast De Leeuw Edwin de Vries Hans Kesting en de Annie M.G. Schmidt-musical ‘Foxtrot’, met wederom Paul de Leeuw in de hoofdrol. Daarnaast wil hij cabaretiers uitnodigen, smartlappenzangers en een open podium maken voor mensen die zich artiest wanen. Ook wil hij er het nieuwe televisieprogramma ‘Ouwe Jongens’ opnemen, dat hij samen met TGA-acteur Hans Kesting gaat presenteren. (Volkskrant & Parool & NRC, 22/2/00)
In het kader van het project Machinefabriek 2000 speelt het Noord Nederlands Toneel de voorstelling ‘Een sprookje over de dood’ op locatie in een crematorium. De voorstelling gaat over de dood en hoe mensen er mee omgaan en speelt op 26 februari in Groningen. (AD, 19/2/00)
Het Burgtheater in Wenen is het centrum geworden van acties tegen de nieuwe Oostenrijkse regering. De angst voor de FPÖ is groot. De partij heeft in haar partijprogramma staan dat ze streeft naar een zuiver Oostenrijkse kunst. Daarnaast beschouwt de partij kunst als een privé-aangelegenheid en schaft ze het liefst alle subsidies af.
Schrijfster Elfriede Jellinek reageerde als eerste kunstenares op de nieuwe regering door te verbieden dat haar toneelstukken nog langer in Oostenrijk worden opgevoerd. Ook overweegt ze te emigreren. Jellinek heeft vanaf het begin gestreden tegen de partij van Jörg Haider, samen met toenmalig Burgtheaterdirecteur Claus Peymann en toneelschrijver Peter Turrini.
De meeste kunstenaars willen echter blijven en verzet bieden. Kleinere theatergroepen hebben hun repertoire omgegooid en het publiek verwacht hetzelfde van het enorme Wiener Burgtheater. Dat maakten ze anderhalve week geleden duidelijk door na een opvoering van ‘Harold and Maude’ het toneel te bestormen en stellingname te eisen van het gezelschap. Het Burgtheater heeft van oudsher de functie van bolwerk van de intelectuele oppositie en directeur Klaus Bachler riep diezelfde avond het theater uit tot actiecentrum. Nu zijn er ‘s avonds actie- en discussiebijeenkomsten.
Er is vooral felle kritiek te horen op Franz Morak. Vroeger was jij een jonge wilde acteur, nu is hij wethouder van cultuur in Wenen voor de conservatieve ÖVP. Tot vlak voor de vorming van de coalitie zei hij op te stappen als de ÖVP samen met de FPÖ zou gaan regeren, maar nu heeft hij het vooral over “het zoeken van de dialoog.”
Toneelschrijver Gustav Ernst denkt dat de grote instituten zoals het Burgtheater en de Wiener Oper niet bang hoeven te zijn voor ingrepen van de regering. Daarvoor zijn ze te diep verankerd in de Weense samenleving. Meer gevaar ziet hij voor kleinere groepen, omdat er wellicht nieuwe criteria komen voor kunstsubsidies, en dat accenten worden verlegd. “Deze regering wil de angel uit de kunst trekken”, aldus Ernst, “maar dat zal ze niet lukken. Voordat het zover is heeft zij zichzelf al dodelijk geblameerd. Daar hoeven wij niets voor te doen, dat doet deze regering zelf wel. Hoop ik. Denk ik.” (AD, 19/2/00)
Na The New Globe Theatre maakt Londen zich op voor een tweede theater uit Shakespeare’s tijd. Actrice Judi Dench, die een Oscar won voor haar rol als Elizabeth I in de filmkraker ‘Shakespeare in Love’, was zo onder de indruk van de filmset van het theater The Rose dat ze ervoor heeft gezorgd dat deze niet zou worden afgebroken en dienst kan doen bij de bouw van het nieuwe theater. Herbouw van The Rose kost zeven miljoen pond en kan, wanneer de bouwplannen worden goedgekeurd, in april 2002 voltooid zijn. (Volkskrant, 18/2/00)
zie ook: Meer Shakespeare-films
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.