De culturele manifestatie Brussel 2000 is een succes. Er zijn zo’n 30.000 passepartouts verkocht, 10.000 meer dan de organisatie gehoopt had. Volgens de bewoners van Brussel zijn het voornamelijk mensen van buiten die door de stad rond ‘hupsen’. (AD, 28/2/00)
zie ook: www.brussels2000.org
Het overal volledig uitverkochte ‘Ja zuster, nee zuster’ van het Ro Theater komt terug: op 31 augustus en 1, 2 en 3 september worden extra voorstellingen gegeven in theater Carré in Amsterdam. De voorverkoop begint op 1 maart. (Volkskrant, 28/2/00)
zie ook: ‘Ja zuster, nee zuster’, Ro Theater
De rock-opera ‘Lifehouse’ van Pete Townshend, oudlid van de rockband The Who, is in het Londense Sadler’s Well Theatre in première gegaan. ‘Lifehouse’ gaat over de verschuiving van menselijke contacten naar een digitaal communicatienetwerk, en werd dertig (!) jaar geleden als filmscript geschreven. Geldschieters waren destijds echter niet geïnteresseerd in de combinatie van science fiction, spiritisme en rock & roll. Townshend heeft nu plannen om de rock-opera in maart of april ook via het internet te verspreiden. (Parool, 28/2/00)
zie ook: Vervolg ‘Tommy’
Dit najaar gaat een Nederlandse versie van de Amerikaanse off-Broadway muscial ‘The little shop of horrors’ in première. De voorstelling is gebaseerd op de low-budget griezelfilm van Roger Corman uit 1960. De rol van de vleesetende plant wordt gespeeld door Bill van Dijk, verder doen Joke de Kruijf en Clous van Mechelen mee. Ruut Weissman regisseert. De voorstelling wordt geproduceerd door V&V, het productiebedrijf van televisiepresentator Albert Verlinde, dat dit seizoen debuteerde met ‘Piaf, de musical’. In 1984 werd ook al een poging gedaan de musical op de planken te zetten met Joke Bruijs, maar dat mislukte vanwege een gebrek aan belangstelling van de theaterdirecteuren. (AD & NRC, 29/2/00)
Na twintig jaar toneelkritieken geeft NRC-theatercriticus Pieter Kottman zijn azijn aan Maarten. Hij wordt correspondent in Parijs voor dezelfde krant. Theatermakers waren opvallend weinig verheugd over zijn afscheid. Zijn stijl en vakkundigheid werden geroemd, maar er was ook kritiek op zijn vooringenomenheid. (VNG, 25/2/00)
zie ook: ‘Angst en Ellende in het Rijk van Kok’, Toneelgroep Amsterdam
Van 12 mei tot 2 juli dit jaar zindert het in Zundert. Onder de titel ‘Shakespearement’ wordt er een festival georganiseerd over de Belangrijkste Brit van het Vorige Millennium met theater, muziek, film, beeldende kunst, poëzie, spellessen, workshops, etcetra, etcetera. Voor de gelegenheid wordt er een replica gemaakt van het Globe Theatre in Londen. De replica heeft dezelfde grootte en indeling als het origineel. Alleen het materiaal wijkt af. De Zundertse Globe is gemaakt van modern steigermateriaal en krimp- of spanfolie. (VNG, 25/2/00)
zie ook: www.westbrabant.nl/shakespearement
De Raad voor Cultuur heeft de Webwijzer prijs van januari gewonnen. De prijs is ingesteld door minister Van Boxtel van nieuwe media en wordt toegekend aan de beste overheidssites op internet. De site is ontwikkeld door Media !ntegration en gemaakt door Media @vantage. (AD, 25/2/00)
zie ook: www.cultuur.nl
Leonard Frank ziet om in wrok. ‘Van de brug af gezien’ is zijn laatste voorstelling bij het Theater van het Oosten, maar hij neemt weinig goede herinneringen mee naar huis in Amsterdam. Het ging eigenlijk al meteen mis toen hij in 1992 Agaath Witteman opvolgde. Het Theater van het Oosten kreeg ineens veel minder subsidie en werd een zogenaamde voorziening, in plaats van een volwaardig gezelschap. Ook de ontvangst door de Stichting Oostelijke Schouwburgen, de organisatie van de plaatselijke schouwburgdirecteuren, verliep weinig soepel: “Door die jongelui werd ik weggehoond, afgeblaft, uitgelachen en ontgroend”, aldus Frank. “Het kwam erop neer dat ik werd gestenigd. ik werd teruggeworpen in de Middeleeuwen. Dat is nooit meer overgegaan. Ze willen dijenkletsers, touringbus-toneelstukjes. Daarvoor heb je geen gesubsidieerd toneel nodig. Maar zij zijn daar helemaal niet in geïnteresseerd.”
Eind 1998 kwam een rapport van deskundigen uit over de toneelsituatie in het Oosten, waaruit het verwijt doorklonk dat hij zich nooit in Arnhem had gevestigd. Frank zegt daar nu over: “Die eis kun je niet stellen aan een vijftigjarige met een tijdelijk contract.” Toch lijkt de oorzaak dieper te liggen: “In ons eigen Theater aan de Rijn kunnen we heerlijk werken, maar zodra je de deur naar de buitenwereld open zet en die buitenwereld is dan Arnhem of Gelderland, dan wordt het buitengewoon guur, onheilspellend, eenzaam, tegenwind-werk. Je voelt op geen enkele manier dat er contact is met zo’n stad, met zo’n bevolking, met zo’n gemeentebestuur. Dat maakt je positie zo verschrikkelijk eenzaam.”
Toch is Frank blij dat zijn opvolgers Rob Ligthert en Peer Wittenbols hebben besloten wèl naar Arnhem te verhuizen, al voorspelt hij dat ze een zware taak gaan krijgen: “Twaalf jaar wantrouwen over en weer krijg je niet zomaar weg.” Zelf wil hij verder gaan op de multimediale weg die hij met ‘Van de brug af gezien’ is ingeslagen. Hij weet alleen nog niet bij wie. “Ik wacht op een telefoontje, tot nu toe hoorde ik niets.” (AD & NRC, 29/2/00)
zie ook: Leonard Frank wil niet naar Arnhem
Gerard Mortier blijft toch aan als intendant van de Salzburger Festspiele. Eerder stelde hij dat hij na de komst van de FPÖ in de regering niets anders kon dan opstappen. Maar nu zegt Mortier dat hij “onder druk van de overweldigende betoging van de Oostenrijkers (…) en hun bekentenis tot de democratie” verplicht is zijn standpunt te herzien. Hij heeft besloten: “solidair met de Oostenrijkers het verzet tegen de fascistische partij van Haider te ondersteunen”. (Volkskrant, 24/2/00)
zie ook: Salzburger Festspiele krijgt dit jaar drie openingen
John Kraaijkamp sr. is de grote afwezige bij de nominaties voor de Louis d’Or. Ondanks lovende kritieken voor zijn rol in ‘Op bezoek bij meneer Green’ wordt hij door de jury niet genoemd. “Wij laten ons door niets of niemand beïnvloeden”, zegt juryvoorzitter M. Carpentier. De 74-jarige Kraaikamp heeft nog wel een kans: in mei volgt de tweede nominatieronde. (Volkskrant, 24/2/00)
zie ook: Marie Louise Stheins en Bram van der Vlugt zijn genomineerd
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.