Meer afzeggingen voor de Salzburger Festspiele. Vaste gasten Christoph Marthaler en Sylvain Cambreling zullen niet meewerken aan het festival van 2001. Gerard Mortier, die vertrekt na het festival van dit jaar, maakt nog wel het programma voor 2001, maar dat kan moeilijk worden vanwege de afzeggingen van kunstenaars en geldschieters. Mortier wil in ieder geval een andere openingsproductie voor dat jaar.
Hilmar Hoffman, de president van het Duitse Goethe Instituut, is tegen een culturele boycott. De kunst moet juist de ontwikkelingen in Oostenrijk kritisch volgen: “Als de kritiek emigreert, dan is er geen kritiek meer”, aldus Hoffman tijdens discussiedag voor intellectuelen over Oostenrijk in Frankfurt. Daar werd ook ‘Heldenplatz’ van Thomas Bernhard opgevoerd, een stuk over de moeizame omgang van Oostenrijk met zijn geschiedenis. Zulke opvoeringen zijn volgens Hoffman “belangrijk op het moment dat er politiek onheil dreigt”. (NRC, 18/2/00)
zie ook: Gerard Mortier is woedend
De Salzburger Festspiele krijgt dit jaar drie openingen, één officiële en twee alternatieve. Dit is het verzet van de scheidende festivalleider, Gerard Mortier, die vindt dat de officiele opening slechts “een daad van leugenachtigheid” kan zijn. De alternatieve openingen worden verzorgd door ondermeer Ariane Mnouchkine en Peter Sellars. Daarnaast zal er een oriëntaals concert gegeven worden, waarvoor alle “Salzburgers die afkomstig zijn uit een andere cultuur uitgenodigd zullen worden”. (Volkskrant, 17/2/00)
zie ook: Gerard Mortier is woedend
Waarom is ‘Van de brug af gezien’, de afscheidsvoorstelling van Leonard Frank bij Theater het Oosten niet te zien in de grote steden? Zakelijk leider Hans Verhoeven, had het graag voor elkaar gekregen. Dat de voorstelling zelfs niet in Amsterdam speelt, betreurt hij zeer.”Ik heb het gewoon op tijd aangeboden bij de Stadsschouwburg.” Het zou kunnen dat het vertrouwen in de voorstellingen van Frank’s hand teveel geschaad is. Onzin, volgens programmeur van Eyk van de Stadsschouwburg. De aanvraag van Verhoeven kwam gewoon te laat. Eyk: “Misschien dat hij vergeten is dat de theaters in de grote steden veel eerder vol zijn dan in de provincie”. (Volkskrant, 17/2/00)
zie ook: TvhO & Federatie fuseren
Onder auspiciën van de Europese Commisiee is de zesde European Prize New Theatrical Realities, een van de belangrijkste Europese theaterprijzen dit jaar toegekend aan theatergroep Hollandia en in het bijzonder aan de artistiek leiders Johan Simons en Paul Koek. De onderscheiding ging eerder naar Christoph Marlowe en het Royal Court Theatre uit London. De prijs wordt in april tijdens het Festival van Taormina op Sicilië aan Hollandia uitgereikt. De theatergroep zal op dit festival ‘Twee stemmen’ en ‘Ongebluste kalk’ spelen. Op een speciale bijeenkomst van theaterwetenschappers zal uitgebreid aandacht besteed worden aan het werk van Hollandia. (Volkskrant, 17/2/00)
zie ook: ‘Ongebluste kalk’, Hollandia
De “voorjaarsprelude” van het Holland Festival op 17 maart wordt bijgewoond door Koningin Beatrix. Zij bezoekt de voorstelling ‘Triptyk’ van Zingaro, een voorstelling met acrobaten en paarden. (AD, 15/2/00)
In Londen worden er audities gehouden voor het stuk ‘Cooking with Elvis’. Men is op zoek naar een schildpad die de rol van Stanley wil spelen, het huisdier van de familie. De schildpad zal zich moeten laten welgevallen dat hij van tafel wordt geplukt om als vijgenblad voor een naakte acteur te dienen. De producer van het stuk, Adam Kenwright, besloot een advertentie in het theaterblad Stage te plaatsen toen hij erachter kwam dat het ruim duizend pond per week kostte om een schildpad te huren. De schildpad zou dan meer verdienen dan de acteurs, en dat is een beetje mal natuurlijk.
Overigens wordt het stuk in Nederland opgevoerd tijdens het Festival aan de Werf 2000 in mei, onder de titel ‘Koken met Elvis’. Hoe de regisseurs, Paul Feld en Jeroen Kriek van Growing up in Public, de schildpad-situatie gaan oplossen is nog niet bekend. (Parool & VNG, 12/2/00)
zie ook: Albemarle London theatre guide: ‘Cooking with Elvis’
Gerard Mortier is woedend! De Belgische intendant van de Salzburger Festspiele zou per 2001 zijn functie neerleggen, maar nam na het aantreden van de nieuwe regering het eerste vliegtuig naar huis. Hij is razend op de nieuwe regeringsleider Schüssel die volgens hem met de fascisten heult om zelf kanselier te worden.”De rechts-extremisten noem ik zonder aarzeling fascistisch”, zegt hij, “Neem alleen al hun (zeer korte) cultuurprogramma. Duits is de enige taal die belang heeft.”
Toch zal Mortier de Festspiele 2000 leiden. Hij vertrekt meteen erna. Hij maakt daarmee gebruik van een clausule in zijn contract die zegt dat hij mag opstappen als hij zijn ideeën niet meer kan realiseren. Mortier denkt dat die situatie nu ontstaan is. “Bij de volgende vergadering moeten de minister van financiën en de staatssecretaris voor cultuur nieuwe leden in de raad van beheer van het festival benoemen. Dan komt er zeker een FPÖer in. Omdat met eenparigheid moet worden besloten, zal hij alles tegenhouden”, aldus Mortier. “Ik kan niet winnen van die partij”.
Mortier denkt ook dat zijn opvolger, Peter Ruzicka, het nog veel zwaarder zal krijgen: “Hij heeft concessies moeten doen om benoemd te worden. De muziek wordt dus zeker geen Schönberg en zelfs geen Berg, want dat behoort nu tot de ‘entartete Musik’. En verder alleen partituurgetrouwe weergaves, dus geen gewelddadige scènes en ook geen scènes met sex, wat niet betekent dat die heren zelf zo preuts zijn.”
Nog even en de Salzburger Festspiele, een van Europa’s belangrijkste kunstfestivals, zal een toneel zijn van Johann Strauss, Richard Strauss en jodelwedstrijden, profeteert hij.
Mortier denkt dat zijn vertrek uit Salzburg tot miljoenverliezen zal leiden, omdat sponsors en bezoekers weg zullen blijven. Dat heeft weer effect op de Weense middenstand, “en juist deze hoteliers en restauranthouders hebben op Haider gestemd.” (Volkskrant & NRC, 11/2/00)
zie ook: Gerard Mortier stopt als intendant bij de Salzburger Festspiele
Zangeres Alanis Morisette gaat in het stuk ‘The Vagina Monologues’ van Eve Ensler spelen. De voorstelling gaat in maart in New York in première. Bij een eerdere opvoering in Los Angeles speelden beroemdheden als Ricki Lake en Winona Ryder mee. Het is een omstreden toneelstuk waarin vrouwen uitwijden over “de humor, kracht, pijn, wijsheid, woede, mysterie en opwinding” die in de intieme delen verborgen ligt. (Parool, 11/2/00)
In het kader van het tv-programma ‘TV Woonmagazine’ heeft Jan des Bouvrie de artiestenfoyer van het Schiedamse Theater aan de Schie een metamorfose laten ondergaan. Directeur Paul van Oort: “Een en ander is het gevolg van het krappe bouwbudget - er was geen geld meer om de artiestenfoyer in te richten. Met behulp van het programma is het nu toch gelukt.” De metamorfose wordt op 26 februari tussen 19 en 20 uur uitgezonden bij Veronica. (VNG, 11/2/00)
Theater Diligentia in Den Haag wil verbouwen. De toneeltoren moet voor 10 tot 15 miljoen gulden worden vergroot en gemoderniseerd. Op dit moment is het toneel te klein, waardoor voorstellingen van bijvoorbeeld Youp van ‘t Hek en Bert Visscher niet meer geprogrammeerd kunnen worden. (AD, 11/2/00)
zie ook: Overhoff directeur Diligentia
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.