Toneelgroep Amsterdam grote winnaar toneelprijzengala
In de Stadsschouwburg in Amsterdam zijn vanavond de belangrijkste toneelprijzen uitgereikt. Toneelgroep Amsterdam werd in eigen huis de grote winnaar.
-
De Louis d’Or werd gewonnen door Hans Kesting voor zijn rol in Angels in America
- De Theo d’Or werd gewonnen door Chris Nietveld voor haar rol in Romeinse Tragedies
- De Arlecchino werd gewonnen door Rudolf Lucieer voor zijn rol in De Gravin van Parma
- De Colombina werd gewonnen door Janni Goslinga voor haar rol in A Streetcar named Desire
- De Prosceniumprijs werd gewonnen door Ivo van Hove en Jan Versweyveld, de artistieke directie van TGA.
- De VSCD Mimeprijs werd gewonnen door Dries Verhoeven voor zijn voorstellingen U bevindt zich hier en Niemandsland.
- De Toneel Publieksprijs werd uitgereikt aan De Goede Dood van Wallis Theaterproducties
Daarnaast werd de Erik Vosprijs overhandigd aan Laura van Dolron.
De uitreiking stond in het teken van toneelschrijvers, met Vondel-biograaf Piet Calis als presentator en diverse Nederlandse toneelschrijvers onder wie Rob de Graaf, Gerardjan Rijnders en Maria Goos als uitreikers.
Bij de dankwoorden werden slechts enkele malen politiek gekleurd: Dries Verhoeven betreurde de subsidiekorting voor Huis a/d Werf en Rudolf Lucieer sprak schande van het negatieve advies voor de Theatercompagnie.
reacties
Een vrachtlading prijzen voor Toneelgroep Amsterdam. verdiend, mooie en terechte winnaars. Zeker. Echter, de VSCD kan alleen prijzen toekennen aan grote-zaal produkties en dan wordt met TA, Het Nationaal Toneel, het Toneel Speelt en een enkele vrije producent de spoeling wel dun. En dat terwijl menig schouwburgdirecteur aangeeft dat er in de kleine zaal veel kwaliteit is, en er in de grote zaal te weinig kwaliteitstoneel wordt aangeboden. Laura van Dlron krijgt een zeer terecchte aanmoediging, maar is bij de BolleBozen van deze avond waarschijnlijk niet vaak te zien. Zou het niet goed zijn om de hoogstaande kwaliteit van het nederlandse toneel, dat zich voor een groot deel níet in de grote zalen afspeelt, wat zichtbaarder te maken door die prijzen niet te beperken tot de handel van de Schouwburgen, Stadsgehoorzalen en Culturele Centra? Dan zouden gezelschappen als OT, Dood Paard, Oostpool, MugMetDeGoudenTand, RO, Het Barre Land, NNT, Wunderbaum, Paardenkathedraal, Veenfabriek, Het Volk, Bambi, DNA, Theatercompagnie, Made in da Shade, Carver, Lotte van den Berg, Electrique en ga zo nog maar even door, ook eens in het zonnetje worden gezet. Zouden zij ook voor een groter publiek bekend worden en, de toch al volle zalen, niet alleen meer gevuld zijn met kenners. Misschien een kans voor Moose: Het gouden Gewei.
@ H. Posthumus: Ik weet niet precies waar je het idee vandaan haalt dat de VSCD prijzen slechts voor grote zaaltoneel zouden zijn, dat is nl. niet waar.
Veel van de gezelschappen die je noemt zijn dan ook de afgelopen jaren beloond met VSCD acteer-, mime- of prosceniumprijzen of nominaties daarvoor. Een kleine greep: Rob de Graaf kreeg vorig jaar de Prosceniumprijs voor zijn werk voor Dood Paard en Keesen&Co, terwijl hij pas dit jaar zijn grote zaal-debuut maakt. Bram Coopmans werd twee jaar geleden genomineerd voor zijn rol in Mightysociety2, een voorstelling in een piepkleine hotelkamer. En oja, Janni Goslinga heeft gisteren de Colombina gekregen voor A Streetcar named Desire, die volgende week in Frascati 1 staat. Kleine zaal dunkt me.
Het afgelopen toneelseizoen was helaas niet bijzonder inspirerend. Er is slechts één groep die zich consquent aan de malaise onttrekt en dat is TGA. Dus die beloning is terecht. Prijzen gaan namelijk niet over verdelende rechtvaardigheid (daar hebben we subsidies voor), maar over het belonen van excellentie.
Er is echter wel een dieper liggend probleem. Voorstellingen van Dries Verhoeven, Jetse Batelaan of Lotte van den Berg behoren wat mij betreft -samen met die van Ivo van Hove- tot het beste wat er de laatste jaren in Nederland wordt gemaakt. Maar in die voorstellingen gaat het niet of nauwelijks om het acteren, en een acteerprijs is niet het goede instrument om die voorstellingen te belonen. Nu wordt hun werk vaak opgepikt door de jury van de VSCD Mimeprijs, maar eigenlijk moet er een gezaghebbende prijs komen voor de beste voorstelling/maker van het jaar.
Voor een deel wordt het gemis ondervangen door de TF-selectie, maar nog beter zou het zijn om de Prosceniumprijs hiervoor in te zetten (zoals ik al elders voorstel).
Overigens, over je BolleBozen gesproken: het is voor de VSCD al jaren een probleem dat er minder en minder schouwburgdirecteuren komen naar het jaarlijkse feestje. En waarom komen ze niet? Omdat de genomineerde acteurs te onbekend zijn…
Ook ik vind de bekroningen erg eenzijdig en gekleurd. De jury doet vast zijn best, maar vooral TG Amsterdam bekronen is mij te veel pluimstrijkerij en eenkennig. Heb sowieso al jaren het idee dat dit een feestje is voor een bepaald deel van de theatersector en niet voor mij en vele anderen.