Hugo Claus gaat een nieuw stuk schrijven voor Het Toneel Speelt. Dit ondanks zijn uitspraak, enkele jaren geleden, dat hij wel toneel wilde blijven schrijven, maar dat hij niet wilde dat het werd opgevoerd. Deze uitspraak deed hij naar aanleiding van de volgens hem vreselijke uitvoering van zijn stuk ‘Onder de torens’ door Sam Bogaerts. Het Toneel Speelt kreeg ook pas na lang zeuren bij Claus toestemming om ‘De verlossing’ te spelen. Regisseur Hans Croiset verklaart de ommekeer door de vertrouwensrelatie tussen de auteur en de groep. (Volkskrant, 27/8/99)
zie ook: Claus in de spotlight
De voorstelling ‘Nachtasiel’ van het Ro Theater heeft veel succes in Edinburgh. De Engelse en Schotse pers is zeer enthousiast over ‘The Lower Depths’; kranten koppen met “stunning new heights” en “outstanding”. Alize Zandwijk, wiens regie spectaculair wordt genoemd, is blij verrast met het succes: “Ik had me namelijk net zo goed kunnen voorstellen dat er mensen waren weggelopen. Er loopt een naakte man op toneel aan zijn lul te sjorren, er is een decor dat uitdrukkelijk geen decor is. In Engeland zijn ze daar niet zo aan gewend.” Ook Luc Bondy, artistiek directeur van de Wiener Festwochen, is enthousiast. Hij heeft het Ro uitgenodigd op zijn festival volgend jaar. (Volkskrant, 27/8/99)
In Den Haag heeft de eerste bijeenkomst van cast en crew van ‘Elisabeth’ plaatsgevonden. Joop houdt peptalk en staat even stil bij de financiële risico’s. De show kost 14 miljoen gulden en houdt 200 man aan het werk. Dat betekent dat de zaal een jaar lang uitverkocht moet zijn om uit de kosten te komen. Gelukkig maar dat Joop schrijver Michael Kunze en componist Sylvester Levay heeft opgedragen de musical te herschrijven. Joop vond het eerst “te veel opera, te bombastisch” en bovendien moet er heel wat meer worden uitgelegd aan het Nederlandse publiek, dat van Sissi nauwelijks meer weet dan de tranen van Romy Schneider. Aan Pia Douwes zal het ook niet liggen. Zij werd door dezelfde rol in Oostenrijk zo beroemd, dat ze niet meer over straat kon en dat haar beeltnis tot op chocolaatjes ‘vereeuwigd’ werd. Overigens word de rol van Velma die Douwes speelde in ‘Chicago’ overgenomen door haar understudy Sophia Wezer. De nieuwe publiekstrekker voor deze musical, naast Simone Kleinsma, moet Jenny Arean worden, die vanaf dit najaar de rol van Mama Morton zal delen met Marjolein Touw. (Volkskrant & AD, 31/8/99)
zie ook: Laatste ‘Miss Saigon’
Je zou het bijna vergeten in al het CJP-op-het-Theaterfestival-geweld, maar de Stichting CJP reikt al sinds jaar en dag de CJP Podiumprijs uit. Dit jaar is de prijs gewonnen door De Trust, voor ‘De kersentuin’. Dat zullen ze leuk vinden in Amsterdam, want toen De Trust vorig jaar de Grote Theaterfestivalprijs won verklaarde Theu Boermans liever de CJP Trofee in ontvangst genomen te hebben. De prijs wordt uitgereikt door Gijs Scholten van Asschat op de Uitmarkt in Amsterdam. (CJP-Magazine, 24/8/99)
zie ook: Moose Spreekt: over de Jeugd
Ivo van Hove doet opnieuw een gastregie bij de New York Theatre Workshop. De voorstelling ‘A streetcar named desire’ van Tenessee Williams gaat op 12 september in première. De voorstelling is een bewerking van de voorstelling naar hetzelfde stuk van Het Zuidelijk Toneel uit 1996. Jan Versweyvelt en Harry de Wit werken ook mee aan de Amerikaanse voorstelling. Van Hove maakte twee jaar geleden al ‘More stately mansions’ bij de Theatre Workshop, een remake van ‘Rijkemanshuis’. Op het Holland Festival 2000 staat een coproductie van Het Zuidelijk Toneel en de New York Theatre Workshop op het programma. (Volkskrant, 23/8/99)
Het Theaterfestival is nog niet eens begonnen en de plannen voor volgend jaar worden al gepresenteerd. Het Theaterfestival 2000 zal na Amsterdam ook plaatsvinden in Utrecht en Groningen. Het is de bedoeling dat alledrie de steden een eigen randprogramma samenstellen, zodat het festival in alledrie de steden een eigen karakter krijgt. (Volkskrant, 19/8/99)
zie ook: Lubbers doet State of the Union
Het seizoen ‘97/’98 telde een recordaantal bezoekers aan de podiumkunsten. Dit heeft het Centraal Bureau voor de statistiek berekend. Bezoeken aan popconcerten niet meegerekend, vonden er 15,6 miljoen bezoeken aan podium kunst plaats. Het aantal bezoeken steeg met vijf procent en het aantal voorstellingen met acht procent in vergelijking met het seizoen ervoor. Toen werd nog een daling in het theater- en concertbezoek geconstateerd. Cabaret en moderne dans doen het het best, geïmproviseerde muziek en muziektheater doen het het slechtst. Sinds 1993 is er een stijging in het bezoek aan podiumkunst te zien van twaalf procent. De daling van vorig jaar blijkt dus een tijdelijke dip, hoewel op de lange termijn de vergrijzing en het gebrek aan belangstelling voor traditionele kunsten van jongeren hun effect zullen hebben. Amsterdam blijft het zwaartepunt van de podiumkunsten: ruim een zesde van alle voorstellingen vindt daar plaats. In Amsterdam groeit het aantal bezoekers echter licht, terwijl in Rotterdam en vooral Den Haag een grote groei in het aantal bezoeken wordt gemeten (AD & Volkskrant, 18/8/99)
zie ook: CBS: minder theaterbezoek
In Edinburgh zijn de jaarlijkse festivals begonnen. De directeur van het Theaterfestival Brian McMaster zei in zijn openingsrede te streven naar een meer vernieuwende programmering en verwees ondubbelzinnig naar de problemen van zijn collega Mortier bij de Salzburger Festspiele. De Nederlandse bijdrage aan het festival is groot. Het Nationale Ballet danst ‘Artifact’ van William Forsythe, Het Zuidelijk Toneel (vorig jaar vertegenwoordigd met ‘Caligula’) speelt ‘India Song’ en het Ro Theater speelt ‘The lower depths’ van Gorki. De Nederlandse voorstellingen vormen een zeer progressief element in de programmering van ook door zijn prijzen en status nogal chique festival.
Nee, dan het Fringe Festival. Daar treden 14.562 artiesten op in 1346 voorstellingen. Dit jaar zijn er veel stukken over beroemde personen (Adolf Hitler, Barbra Streisand) en veel Macbeths (‘Macbeth ‘99’, ‘Macbeth, the 2000 version’)
Daarnaast vinden tegelijkertijd nog het filmfestival en het boekenfestival plaats. Alle festiva trekken ieder jaar meer bezoekers. De Edinburghers vinden het nu dan ook een beetje te druk. (Volkskrant, 17/8/99)
zie ook: www.eif.co.uk
De Parade heeft dit jaar ruim 165.000 bezoekers getrokken. Volgend jaar denkt organisator Mobile Arts de 200.000 bezoekers te halen. Echte liefhebbers hoeven niet tot volgend jaar te wachten, in december wordt in de Westergasfabriek de eerste Winterparade gehouden. (Parool, 16/8/99)
De Duitse regeringspartij SPD heeft ruzie met de deelstaatregering van Beieren over de hoogte van de subsidie voor het Richard Wagner Festival in Bayreuth. De SPD wil de subsidie met een half miljoen per jaar verminderen. De Beierse regering is daar fel tegen, maar heeft de afgelopen vier jaar in totaal 2,8 miljoen gulden minder uitgekeerd. Het Beierse ministerie voor cultuur ontkent dit niet, maar zegt dat dat komt door de zuinigheid van het festival. “Subsidies zijn er niet om op te maken, maar om voorzover nodig ontstane tekorten aan te vullen”, aldus een woordvoerder. Het festival heeft de afgelopen jaren zo weinig uitgegeven, omdat er geen nieuwe produkties zijn gemaakt. Dit jaar staat echter een nieuwe enscenering van ‘Lohengrin’ op het programma, en volgend jaar gaat regisseur Jürgen Flimm de ‘Ring des Nebelungen’ maken. (NRC, 16/8/99)
zie ook: Wagner-soap, aflevering 2
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.