De Meervaart op het Osdorpplein in Amsterdam is bijna klaar. Er moet nog veel gebeuren vóór de officiële opening op 6 november, maar de eerste voorstelling is al gespeeld. Het voormalig cultureel centrum is een volwaardig theater geworden met een grote zaal voor 850 bezoekers en een kleine zaal voor 300. De Meervaart hoopt met haar programmering het derde grote theater van Amsterdam te kunnen worden. Op een open dag in de Meervaart kwam ook Emma van den Heuvel, rondleidster in een ander groot Amsterdams theater, Carré. Zij miste de trekkenwand in de Meervaart: “Waar zijn hier de grepen, ik zie helemaal geen touwen? Bij ons werken we nog met touwen en tegengewichten, dat vinden de mensen ook prettiger. Omdat ze zelf de hoogte kunnen bepalen, meer feeling hebben met het decor.” De trekken in de Meervaart worden echter, naar de huidige ARBO-maatstaven, elektrisch bediend. (Parool, 6/9/99)
Er is misschien nog hoop voor de Meerpaal in Dronten. Wethouder Nieuwland van Dronten heeft een ontwerpstudie aangekondigd, die aan moet tonen of gedeeltelijk behoud en/of integratie van De Meerpaal in het nieuw te bouwen multifunctioneel centrum haalbaar is. (Parool, 6/9/99)
zie ook: VROM tegen slopen Meerpaal
Het Muziektheater blijkt al sinds 1996 een electronisch systeem te gebruiken om de akoestiek in de zaal te verbeteren. “We hebben het niet geheim gehouden, maar we hebben er ook niet expliciet publieke aandacht aan besteed”, aldus woordvoerder Niels-Peter van Doorn. De zaal gebruikt het zogenaamde Lares-systeem, dat werkt met twee microfoons boven de orkestbak en twee ‘verborgen’ luidsprekers in de zaal. Het systeem zorgt voor een meer natuurlijke nagalm in de door zijn breedte nogal droge zaal. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het Chassé theater wordt het elektro-akoestische systeem niet gebruikt voor versterking. (AD, 4/9/99)
Peter Blok moet wegens ernstige rugklachten afzien van zijn rol in de reprise van ‘Adel Blank’ door De Trust en De Mexicaanse Hond. Bij wijze van uitzondering heeft regisseur Alex van Warmerdam de rol van hond één keer zelf gespeeld, daarna is de rol overgenomen door Porgy Franssen. Er zijn enkele voorstellingen komen te vervallen en de dernière is niet op 2 oktober, zoals gepland, maar op 23 september. (Parool, 4/9/99)
Willem Jan Otten krijgt de Constantijn Huygens-prijs voor zijn hele oeuvre. Otten schrijft voornamelijk literatuur en poëzie, maar af en toe ook toneel, zoals ‘Een Sneeuw’, en meer recent de bewerking van ‘Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan’ van Couperus voor Het Nationale Toneel. Otten is met 48 jaar de jongste Constantijn Huygens-prijswinnaar ooit. (Volkskrant, 3/9/99)
‘India Song’ is in Edinburgh nogal gemengd ontvangen. The Herald gaf regisseur Ivo van Hove een Archangel Award, de prijs voor de beste voorstelling van de week. De Financial Times echter vond het echter “zo saai dat het moeilijk is je gedachten bij het stuk te houden, laat staan dat je er, eenmaal buiten, nog een herinnering aan kunt oproepen.” De voorstelling wordt door publiek en pers ervaren als zeer avantgardistisch. “Mensen vinden het zeer vreemd om op het toneel te zitten”, aldus woordvoerder Max van Engen van Het Zuidelijk Toneel die het wijt het aan het “conservatieve theaterklimaat”. Ivo kan z’n prijsje niet zelf op komen halen; hij zit inmiddels in New York (Volkskrant, 3/9/99)
zie ook: ‘India Song’, Het Zuidelijk Toneel
Het Theaterfestival kreeg een beetje de opening die het verdiende: oudere heren die zich tegen Van der Ploeg verzetten, maar wel een Surinaamse cabaretier, Jörgen Raymann. De State of the Union werd uitgesproken door oud-premier Ruud Lubbers, tegenwoordig voorzitter van het Nexus Instituut. Lubbers pleitte voor autonome kunst, die zich niet hoeft aan te passen aan de jeugd, de economie, de politiek of de media. Hij zette zich expliciet af tegen staatssecretaris Van der Ploeg, door te zeggen: “Vraag niet aan de muzen om ondernemer te zijn. Geld verdienen is niet haar belangrijkste taak. Maar vraag de ondernemer om cultureel te zijn.” (Parool, Volkskrant & VNG, 3/9/99)
zie ook: Lubbers doet State of the Union
Het nieuwe seizoen kent een vliegende start door een enorme kaartverkoop. Veel theaters melden een verkoop die ver boven dezelfde periode vorig jaar ligt, terwijl dat al een record-jaar was. Qua toneel doen vooral ‘De verlossing’ en ‘Een zwarte Pool’ van Het Toneel Speelt het erg goed. Net als de andere successen van de voorverkoop ‘Black box’ en ‘Het zakkendiner’ gaat het hier om voorstellingen met van televisie -met name ‘Pleidooi’ en ‘Oud Geld’- bekende acteurs. Overigens gaat de verkoop van cabaret nog veel beter. (AD, 2/9/99)
zie ook: www.xs4all.nl/~bink/cabaret/
Het Chinese Regenboog Kindertheater in Peking voert ‘Het dagboek van Anne Frank’ op. Hoofdrolspeelster Chen Qing (24) is erg onder de indruk van de vredesboodschap van Anne: “de joden willen vrede, de Chinezen ook.” Het stuk wordt goed ontvangen. Het publiek is de twee uur die de voorstelling duurt muisstil en dat is zeer ongebruikelijk in China. (Volkskrant, 2/9/99)
De Blijvend Applaus Prijs 1999 is toegekend aan Lex Goudsmit voor zijn bijdragen aan Nederlands theater, televisie en film. De Stichting Blijvend Applaus reikt deze prijs elke twee jaar uit aan een podiumartiest, wiens actieve theaterpraktijk is afgesloten. Ondanks het feit dat Goudsmit nog actief is (in ‘Sesamstraat’), mag hij de prijs toch in ontvangst nemen, in De Kleine Komedie op 14 november. (Parool, 31/8/99)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.