moosers

Praatjes van Moose

Evert de Jager neemt met onmiddelijke ingang de algehele leiding van het Nationale Toneel over. Ger Thijs is niet langer artistiek leider. Johan Doesburg is nog steeds ziek, maar blijft aan. Er komt een artistieke raad met Gijs Scholten van Asschat en Antoine Uitdehaag als leden. De Jager was per 1 september juist aangenomen om het conflict tussen Doesburg en Thijs op te lossen. De Jager noemt de poging daartoe “mislukt”.
Ger Thijs blijft één voorstelling per jaar regisseren en gaat een opleiding voor toneelschrijvers opzetten. “Ik was het allemaal wel van plan. Maar ik had niet de neiging uit de artistieke leiding te stappen. En ik wilde het in mijn eigen tempo. Nu wordt dit alles mij stante pede in de maag gesplitst”, aldus Thijs, die acht jaar artistiek leider is geweest. De Jager zegt te streven naar helderheid met het oog op de nieuwe Kunstenplanperiode: “Een artistiek leider die nog maar één regie per jaar aflevert is niet langer gezichtsbepalend voor het gezelschap.”
Thijs lijkt zich nog niet zo goed kunnen vinden in de gang van zaken: “Ik heb net ‘Oude mensen’ geregisseerd, alle rampen met ‘De Kersentuin’ opgelost en nu krijg ik te horen van het bestuur dat ik beter uit de leiding kan gaan. Dat hoort bij het jachtige tempo van deze tijd. Stilletjes wordt er een hele generatie toneelmakers gewipt.” (Volkskrant, 15/11/99)

zie ook: Evert de Jager naar HNT

Lees meer

Moose op 15/11/1999 - 00:00  
meer over Evert de Jager, Het Nationale Toneel, Johan Doesburg

Oscar is dood. De teckel van Hans Kesting overleefde een aanrijding niet. Er is inmiddels een vervanging: Titus. Daarnaast blijkt Kesting al een aantal jaar sero-positief te zijn. Met medicijnen is het virus nu redelijk onder controle: “Mijn afweermechanisme is op dit moment niet minder dan bij iemand anders. Met die cocktails is het een beheersbare chronische situatie geworden”, aldus Kesting. Veel gevolgen voor zijn werk heeft de situatie niet, al heeft één producent hem er een filmrol om afgenomen. Hoewel het een essentieel onderdeel van zijn bestaan is, wil hij pertinent niet dat mensen ‘anders’ naar hem gaan zitten kijken. (Vrij Nederland, 13/11/99)

zie ook: Hans Kesting heeft een hond

Lees meer

Moose op 13/11/1999 - 00:00  
meer over dieren, Hans Kesting

Het had weinig gescheeld of het Nieuwe de la Mar Theater in Amsterdam had zijn deuren moeten sluiten. Een inspectie door gemeentelijke bouw- en woningtoezicht bracht aan het licht dat de vloer van de zaal op instorten stond. Er zijn onmiddelijk zes stutbalken geplaatst. Er was al bekend dat de vloer een zwakke balk kende en ook dat het podium soms millimeters bewoog, maar niemand had verwacht dat de situatie zo erg zou zijn. Het Nieuwe de la Mar bereid zich al een tijd voor op een 40-miljoen kostende verbouwing, die het theater meer zaal- en foyer-ruimte moet geven. (Volkskrant, 13/11/99)

Lees meer

Moose op 13/11/1999 - 00:00  
meer over Bellevue/Nieuwe de la Mar, verbouwing

De Koninklijke Schouwburg in Den Haag heeft een enorm akoestisch probleem. Na de 30 miljoen kostende verbouwing heeft de zaal een vreemde nagalm en zijn de acteurs onverstaanbaar zodra ze midden op het toneel staan. Links vóór op het podium is een plek die daarentegen als luidspreker werkt. Het akoestisch adviesbureau Peutz, dat de verbouwing begeleidde, wijt het probleem aan een niet opgevolgd advies over het aanbrengen van absorberende beplating in de toneeltoren. “Normaal ga je ervanuit dat rond het toneel zij- en achterdoeken hangen”, aldus Rob Metkemeier van Peutz, “Dat er nu twee keer [bij ‘Oude mensen’ en ‘De Kersentuin’. red.] een decorontwerper aan het werk ging die het hele toneel leeg wilde laten konden wij niet voorzien.”
De gemeente Den Haag, opdrachtgever van de verbouwing van de schouwburg, wijt de situatie aan een misverstand tijdens de toch al vertraagde bouw. Peutz gaat nu alsnog absorberende platen aanbrengen en verwacht dat de akoestiek binnen een maand weer in orde is. Tot die tijd moeten de theatermakers zich behelpen met doeken (AD, 12/11/99)

zie ook: Koninklijke Schouwburg in Den Haag weer open

Lees meer

Moose op 12/11/1999 - 00:00  
meer over akoestiek, Koninklijke Schouwburg, verbouwing

Cees Krijnen heeft de Prix de Rome 1999 in de categorie beeldende kunst/theater gewonnen. Krijnen deed de Rietveldacademie en daarna de tweede fase kunstopleiding DasArts. Hij maakt voornamelijk performances over het leven van zijn ouders die al 15 jaar in scheding liggen. Zo plaatste Krijnen zijn moeder in een ‘Woman Divorce Battle Dress’ in de rechtszaal en maakte van de zitting een modeshow onder de titel ‘Financing my parents divorce’. Ook de eindjurering voor de Prix de Rome maakte hij tot een theatraal gebeuren door de (mannelijke) juryleden op te voeren als potentiële echtgenoten.
De Prix de Rome is de belangrijkste en oudste staatsprijs voor jonge kunstenaars. De prijs wordt toegekend op tien gebieden, waarvan er ieder jaar twee aan bod komen. Aan de eerste prijs is een bedrag verbonden van 40.000 gulden. De tweede prijs in de categorie beeldende kunst/theater (20.000 gulden) is gewonnen door Germaine Kruip, een basisprijs van 10.000 gulden door Jennifer Tee. (Volkskrant, 10/11/99)

zie ook: Ten Cate weg bij Dasarts

Lees meer

Moose op 10/11/1999 - 00:00  

Premier Wim Kok heeft de Meervaart in Amsterdam heropend. De eerste voorstelling in de nieuwe zaal was van Cirque Eloize uit Canada. De Meervaart is anderhalf jaar dicht geweest. (Volkskrant, 8/11/99)

zie ook: De Meervaart op het Osdorpplein in Amsterdam is bijna klaar

Lees meer

Moose op 08/11/1999 - 00:00  
meer over De Meervaart

Hetty Blok presenteerde donderdag 4 november al zingend ‘het koffertje’ van ‘Ja zuster, nee zuster’. In het koffertje bevonden zich de cd’s en tekstboeken met alle 58 liedjes en verhalen uit deze populaire kinderserie, plus het dansschema van de Twips. De presentatie werd meteen een eerbetoon aan Harry Bannink, die de hele zomer aan de voorbereidingen ervan gewerkt had. In december gaat bij het Ro Theater de toneelbewerking van ‘Ja zuster, nee zuster’ in première. (Volkskrant, 5/11/99)

zie ook: ‘Ja zuster, nee zuster’, Ro Theater

Lees meer

Moose op 05/11/1999 - 00:00  
meer over Ro Theater, televisie op toneel

Van der Ploeg krijgt zijn nota onbeschadigd door de Tweede Kamer. Ondanks grote bezwaren die er aanvankelijk tegen de voorstellen waren, nam een meerderheid genoegen met de toezegging dat kwaliteit in de kunst het belangrijkste criterium blijft. De toon van het betoog van de staatssecretaris was wel veel milder dan in zijn Nota ‘Cultuur als confrontatie’. Hij gaf in zijn betoog aan dat er ondanks strakkere richtlijnen voor publieksaantallen en het binnenhalen van jongeren en allochtonen, ruimte blijft voor culturele instellingen en kunstenaars die een kwalitatief hoogstaand aanbod hebben, maar daarmee niet meer publiek trekken. Zij zullen niet op hun subsidie worden gekort, beloofde hij. “Daarmee is hij de Kamer ver tegemoet gekomen”, aldus VVD-woordvoerder Nicolai. De overige grote partijen (PvdA, D66, CDA) sloten zich hierbij aan. (Volkskrant, 5/11/99)

zie ook: De plannen van Van der Ploeg richten zich te eenzijdig op het publieksbereik

Lees meer

Moose op 05/11/1999 - 00:00  
meer over Rick van der Ploeg, Tweede Kamer

In het Duitse theater bestaat veel interesse voor Nederlandse schrijvers. Koos Terpstra maakt faam met zijn (‘Mein’) ‘Elektra’. Speciaal voor de opening het stadstheater van Erlangen werd hij uitgenodigd ‘Elektra’ (van Sophocles) te komen regisseren. Op de valreep besloot Terpstra zelf een ‘Elektra’ te schrijven, toegesneden op de toneelspelers. Terpstra voelt zich bij onze Oosterburen zeer gerespecteerd: “Ben je in Nederland een lulletje dat wel eens schrijft, hier sta je als schrijver op een ander niveau”. (Volkskrant, 4/11/99)

zie ook: Toneelstuk Grunberg over de oorlog

Lees meer

Moose op 04/11/1999 - 00:00  
meer over Koos Terpstra

Kunst- en muziekminnaar L. Henny nodigt iedere zondagmiddag vrienden en kennissen uit voor een stukje muziek of toneel. Zijn huiskamer is dan tijdelijk het ‘Theatertje aan de Vecht’. Mag niet, zegt de gemeente Nieuwersluis; Henny exploiteert een illegaal theater. Hij mag geen subsidie of sponsoring ontvangen geen programmaboekjes maken, briefpapier drukken, noch entree vragen. Absurd vindt Henny, want in het hele dorp is geen enkele culturele voorziening; hij voorziet in een behoefte. Zonder entreegeld kan hij de voorstellingen niet betalen dus aan de voorwaarden van de gemeente kan hij niet voldoen. Voorlopig laat hij de clandestiene voorstellingen op een schuiladres plaatvinden. (Volkskrant, 4/11/99)

Lees meer

Moose op 04/11/1999 - 00:00  

<< < 188189190 > >>
Syndicate content