Tweede Kamerlid Boris Dittrich (D66) heeft een motie ingediend om de onafhankelijkheid van de kunstenaar expliciet te benadrukken in de cultuurnota. Ook moet er meer ruimte voor onafhankelijke, kwalitatief goede ideeën in de kunst en cultuursector. Een meerderheid van de Tweede Kamer (PvdA, VVD, D66, CDA en GroenLinks) steunt de motie. De Kamer ondersteunt de doelstellingen van staatssecretaris Van der Ploeg, maar vindt dat de kwaliteit van de kunst er niet onder mag lijden. (AD & Volkskrant, 23/11/99)
Toneelgroep Amsterdam moet opnieuw een voorstelling aflasten. In gesprekken met Pierre Audi, die in april ‘Verhalen van Ovidius’ zou regisseren, bleek dat deze een solo-voorstelling in gedachten had, terwijl het gezelschap had gerekend op een grote voorstelling met ongeveer tien spelers. De artistiek leider van De Nederlandse Opera gaat waarschijnlijk in een later stadium de voorstelling alsnog maken, als solo. TGA werkt aan een nieuwe voorstelling voor in de periode april/mei 2000. (AD, 22/11/99)
zie ook: TGA/Wooster gaat niet door
William Shakespeare is nog belangrijker geworden! Lezers van het Britse tijdschrift Heritage kozen hem als Belangrijkste Brit Aller Tijden. Hij eindigde voor Isaac Newton (2) en Winston Churchill (3). (AD, 22/11/99)
zie ook: Shakespeare belangrijkste Brit
Enkele stellen hadden gehoor gegeven aan de oproep van Joop van den Ende en flaneerden gekleed als keizerin Sissi en haar man over de Scheveningse Boulevard. Op die manier maakten ze kans op vrijkaartjes voor de première van ‘Elisabeth’ in het Circustheater. (Volkskrant, 22/11/99)
zie ook: Circustheater heeft een grondige opknapbeurt ondergaan
Toon Hermans werkt aan een nieuwe theatershow. Hij zei dit bij de uitreiking van de Edison voor een Eeuw Kleinkunst aan de makers van de cabaretbox ‘Ik zou je het liefste in een doosje willen doen’. “Ik voel me goed. Ik heb het hartstikke druk. Waarom zou ik stoppen?”, aldus de bijna 83-jarige cabaretier. (NRC, 18/11/99)
Een theatercomplex in Alphen aan den Rijn heeft van het ministerie van VROM de STIR-voorbeeldprijs gekregen. De gemeente krijgt 180.000 gulden omdat het nog te bouwen complex intensief met de ruimte omgaat. In het gebouw worden twee theaterzalen, een bioscoop, winkels en een horecagelegenheid onder één dak gebracht, gedeeltelijk ondergronds. Dit valt binnen de doelstelling van het ministerie om het intensief ruimtegebruik te stimuleren. De dijkversterking van de Noordendijk in Dordrecht is ook winnaar. (Volkskrant, 17/11/99)
De Belangrijkste Brit van het Millennium laat ze weer eens poepie ruiken! In het Engelse Malvern speelt The Bog Standard Theatre de werken van de bard op een verbouwd Victoriaans toilet met twaalf stoelen. Directeur Dennis Neal: “Shakespeare zei dat de hele wereld een theater is, dus ik neem aan dat dat ook voor een toilet geldt. (AD, 17/11/99)
Ger Thijs verbitterd? Welnee! Nou ja, een beetje misschien… “Natuurlijk ben ik kwaad. Ik ben gewipt. Ik had op een elegante manier afscheid willen nemen, maar dit is hysterisch, overtrokken en dom. Waarom moet er in de toneelwereld altijd zo’n koningsdrama van gemaakt worden?” Thijs beraadt zich over zijn positie bij Het Nationaal Toneel. Hij spreekt in de verleden tijd over de door hem op te zetten schrijversopleiding en ook blijven regisseren vindt hij niet vanzelfsprekend: “Je moet wel goede verhoudingen hebben om in te werken.”
Toch kan Thijs zijn positie wel relativeren en vergelijkt zich met Gerardjan Rijnders en Frans Strijards: “Mijn vertrek hoort bij het opschuiven van een generatie. Rot op met die baby-boomers, zoiets zit erachter. Misschien moeten we een gezelschap van Oude Mannen oprichten. Dat gaan we doen. Ik ga ze bellen. Daar krijgen we vast geld voor.”
“Ik ben zeven jaar geleden op dezelfde manier begonnen als Evert de Jager nu doet. Mijn voorganger Hans Croiset heeft ook een wenk met een voorhamer gehad. Nu ben ik verbijsterd, maar over een paar maanden ben ik waarschijnlijk een opgelucht man, en misschien wel een betere regisseur. (AD & NRC, 17/11/99)
60 exemplaren van de poster van ‘Reigen’ zijn weggehaald door de dienst stadsbeheer van de gemeente Utrecht. Op de poster staat een vrouw die nonchalant een forse stijve piemel vasthoudt. De dienst deed dit naar eigen zeggen vanwege de intocht van Sinterklaas. Zakelijk leider van de Paardenkathedraal, Jetta Ernst: “Schnitzler stelt in ‘Reigen’ de hypocrisie aan de kaak van een samenleving waarin seks nooit expliciet getoond of besproken wordt. Nu treft ons eenzelfde hypocrisie.” Op last van het stadsbestuur zijn de posters weer teruggehangen. De Paardenkathedraal heeft veiligheidsmaatregelen genomen en stickers over het geslachtsdeel geplaatst met daarop de tekst “coming soon” - pun intended indeed. Het gezelschap heeft de stickers ook ter beschikking gesteld aan alle theaters waar de voorstelling speelt. Drie toonden belangstelling. (Volkskrant, 18/11/99)
zie ook: In Friesland zijn promotiefoto’s voor de theatervoorstelling van Robert Long gekuist
Theu Boermans en Rick van der Ploeg kunnen niet vaak betrapt worden op het hebben van dezelfde mening, maar over één ding zijn ze het eens: het toneel mist maatschappelijke relevantie. Volgens Boermans heeft dat echter niet te maken met het aantal en het soort bezoekers, zoals de staatssecretaris denkt, maar met “het thema en de uitspraak” van een toneelstuk en met “de werking daarvan op de samenleving.” Boermans zei dit in de Marga Klompé-lezing die hij in het Theaterinstituut hield voor de presentatie van Het Theaterjaarboek 1998/’99. De artistiek leider van De Trust wijt dit gebrek aan maatschappelijke relevantie aan het gebrek aan oorspronkelijk repertoire en het ontbreken van een vakkundige traditie. De “autonome kunstenaars” uit de jaren zeventig en tachtig verergerden de zaak door zich af te zetten tegen de “toegepaste kunstenaars” die toneel zien als de uitvoering van een toneeltekst. Volgens Boermans moet de sector snel solidair worden, om te voorkomen dat het toneel door de overheid “wordt uitgeleverd aan de principes van de markt. (NRC, 16/11/99)
zie ook: VNT pamflet
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.