Koos Terpstra opent zijn theatermarathon MF2000 bij het Noord Nederlands toneel met ‘Wachten op Godot’ gespeeld door cabaretiers. Terpstra beschouwt de Machinefabriek als een mogelijkheid om in kort tijdsbestek met een heleboel jonge theatermakers kennis te kunnen maken. “Voor de komende vier jaar moet ik een gezelschap formeren, en ik ben niet iemand van vergaderen. Ik kijk liever om me heen.” (Volkskrant, 29/1/00)
zie ook: Moose geeft Punten aan Koos Terpstra
Willeke Alberti gaat spelen in een musical van Ivo de Wijs over de geschiedenis van de Hout- en Bouwbond CNV. Vanaf september 2000 treedt zij 34 keer op in het gehele land, samen met acteurs als Dick Rienstra en Brigitte Nieman. De musical is alleen toegankelijk voor leden van de Hout- en Bouwbond CNV, die dit jaar 100 jaar bestaat. (Parool, 28/1/00)
zie ook: www.cnv.nl
Onder de naam United Ropes hebben theatergroepen Alex d’Electrique, Suver Nuver, Ola Mafaalani en enkele anderen een plan ingediend voor een eigen theaterhuis in Felix Meritis. De groep is geïnspireerd door de formule van het Shaffy Theater dat enkele jaren in Felix Meritis was gevestigd. In het nieuwe huis moet plek zijn voorstellingen, tentoonstellingen, dance en nieuwe media. “Het theaterhuis is ook bedoeld als cadeau aan Amsterdam, doordat we een plek creëren met laagdrempelig theater, waar je op een informele manier kan uitgaan”, aldus Mafaalani. “Als publiek missen wij dat in Amsterdam. Waarschijnlijk geldt dat ook voor andere Amsterdammers.” United Ropes heeft 2,7 miljoen gulden aangevraagd bij het ministerie van cultuur. Rick juicht de plannen toe en met Saskia Bruines, Amsterdams wethouder van cultuur, zijn informele gesprekken gevoerd. De Felix Meritis Foundation is echter niet blij met de claim op het pand aan de Keizersgracht door United Ropes. De Foundation wil doorgaan met haar eigen programmering die nauwelijks (of geen) theater bevat. “Als ze een podium zoeken, kunnen ze beter ergens anders zoeken”, aldus directeur Linda Bouws. United Ropes vindt dat de huidige activiteiten in Felix Meritis net zo goed elders kunnen plaatsvinden. Theater hoort thuis midden in de stad. Felix Meritis vindt dat zij de levensvatbaarheid van het centrum juist heeft bewezen. Vorig jaar trok het 52.000 bezoekers, zoveel waren het er sinds de jaren zeventig niet meer geweest. (NRC & Volkskrant, 26/1/00)
zie ook: Maatschappij Discordia en de Felix Meritis uit elkaar
Op 13 februari maakt Pia Douwes haar West End-debuut in een benefietvoorstelling van ‘Sweeney Todd’. De eenmalige voorstelling wordt gegeven ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van de musical van Stephen Sondheim. Ook wordt Sondheim’s 70ste verjaardag gevierd. De voorstelling wordt mede geproduceerd door Capitol Live Entertainment, een jong Nederlands theaterproductiebedrijfje. Pia Douwes speelt op dit moment de hoofdrol in ‘Elizabeth’ in Het Circustheater in Scheveningen. (VNG, 25/1/00)
zie ook: www.sweeneyinlondon.com
Naar schatting 12.000 mensen hebben een uitvoering van ‘La Traviata’ live via het internet bekeken. Deze productie werd in het Rotterdamse Ahoy’ door het Nederlands Balletorkest en dirigent Ed Spanjaard uitgevoerd. Verslaggever Paul Janssen was niet onder de indruk: “Zo’n ‘webcast’ mag een leuk speeltje zijn, maar waar het vooralsnog op neer komt, is vier uur luisteren naar een gemankeerde radiouitzending met hier en daar wat plaatjes.” (Parool, 24/1/00)
zie ook: www.tekstra.nl/operainahoy
Het Duitse theater is oppervlakkig en vrijblijvend geworden volgens Hansgünther Heyme, directeur van de Ruhrfestspiele in Recklinghausen. “Veel theatermakers ontlopen hun cultuurpolitieke opdracht vanwege de stijgende financiële druk en de angst dat het publiek weg blijft.” Het ontbreken van een maatschappijkritische houding resulteert volgens Heyme ook in een afnemende belangstelling van de pers voor theater: “In de laatste tien jaar is het aantal recensies in de regionale Duitse kranten gehalveerd.” (Berliner Morgenpost, 24/1/00)
zie ook: Peymann zet nieuwe koers voor Berliner Ensemble uit
Vanaf 17 september dit jaar vindt in Berlijn een Beckett-festival plaats. Er worden toneelstukken opgevoerd, maar er wordt ook gediscussieerd over de invloed van Beckett (1906 - 1989) op beeldende kunst, literatuur, film en muziek. Deelnemers zijn onder andere de Poolse dichter en Nobelprijswinnaar Czeslaw Milosz en Susan Sonntag. (AD, 21/1/00)
De voorstelling ‘Fool for Love’ van het Zuidelijk Toneel is uitgesteld, omdat hoofdrolspeler Bart Slegers zich overspannen heeft gemeld. Een vervanger kon niet meer tijdig worden gevonden. Deze eerste grote-zaalregie van Jan Peter Gerrits zal volgend seizoen wel op tournee gaan. (Parool, 20/1/00)
Toneelschrijfster Heleen Volman heeft de E. du Perronprijs 1999 voor haar toneelstuk ‘Reizen met eieren’ gewonnen. Volman krijgt de prijs omdat zij in haar toneelstuk de Tweede Wereldoorlog binnen de multiculturele samenleving plaatst. De prijs is eerder gewonnen door onder meer Gerda Havertong, Marion Bloem, Hafid Bouazza en Anil Ramdas. (Parool, 20/1/00)
Vijftien vertegenwoordigers van Amsterdamse culturele instellingen waren bij de openbare hoorzitting van de gemeentelijke Commissie voor Cultuur. Er werd gesproken over de nota ‘Allianties’, de uitgangspuntennotitie van het Amsterdamse Kunstenplan 2001-2004. Daarin worden kunstinstellingen opgeroepen meer te gaan samenwerken. De vertegenwoordigers van deze instellingen beaamden het nut van samenwerken, maar velen onderstreepten daarnaast het belang van kleinschaligheid, onafhankelijkheid en financiële ondersteuning. Andrée van Es, die sprak namens de Coalitie van Vlakke Vloertheaters, waarschuwde dat het moeilijk zal worden personeel vast te houden vanwege de relatief slechte arbeidsomstandigheden en lage salarissen: “Er dreigt daardoor een vlucht van talent uit de podiumkunsten.” De sprekers waren verdeeld over de positie van Marokkanen en Arabisch-sprekenden in het culturele leven van de stad. Hassan Bel Ghazi, van het Arabisch Cultureel Centrum, was somber: “De meesten van de 62.000 Marokkanen leven buiten de grachtengordel en zijn dus uitgesloten. Hier in de grachtengordel houden kleine, gefortuneerde groepen de podia bezet en sluiten ons daarmee buiten.” Gail Pilgrim van de Culture Foundation was optimistischer: “Telkens merken wij weer dat jonge allochtonen geen moeite hebben het centrum te bezoeken. In tegendeel: ze zijn er liever dan in hun eigen buurt.” (Parool, 20/1/00)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.