De Meerpaal wordt definitief gesloopt. Het Haagse architectenbureau Atelier PRO heeft een ontwerp voor een vervangend gebouw gemaakt. Het advies van rijksbouwmeester Patijn om in ieder geval delen van het originele gebouw te behouden door ze in de nieuwbouw te verwerken worden hiermee genegeerd. De sloop begint over enkele maanden en de Nieuwe Meerpaal moet over twee jaar klaar zijn. (AD, 10/3/00)
zie ook: De Meerpaal in Dronten blijft gedeeltelijk behouden
D66 Tweede Kamerlid Boris Dittrich wil van Rick opheldering over de onafhankelijkheid van de Raad voor Cultuur. Hij deed dit naar aanleiding van een uitzending van NOVA over de werkwijzen van een van de raadscommissies. Er werd daar nogal nonchalant gedaan over aanvragen van instellingen waar een van de commissieleden bij betrokken is. Partijdigheid zou worden voorkomen, doordat zo’n commissielid bij de bespreking van die aanvraag “even op de gang” zou gaan staan. Rick beloofde in 1998 dat de besluitvormingsprocedure van de Raad volstrekt transparant zou zijn, nadat de Raad in opspraak was geraakt. Dittrich wil nu een overzicht van de organisaties waaraan commissieleden zijn verbonden en of die instellingen zijn gehonoreerd. (AD, 10/3/00)
De gemeenteraad van Zwolle heeft ingestemd met de plannen voor een nieuw theater op het Noordereiland. Het theater moet het huidige Odeon vervangen, dat te klein is geworden. Ook het Orkest van het Oosten, dat nu nog huist in de Nieuwe Buitensociëteit zal in de nieuwe schouwburg worden ondergebracht. De raad heeft 40 jaar gediscussieerd over dit besluit. De gemeente gaat nu op zoek naar een architect. (AD, 9/3/00)
zie ook: Zwolle wil nieuw theater
Poptempel Paradiso en Theater Cosmic willen samen een muziektheater bouwen in de Bijlmer. Het nieuwe gebouw moet komen te staan tussen de Amsterdamse Poort en het terrein van Kwakoe. ‘Cosmic Paradiso’ moet in 2004 klaar zijn en naast muziek en theater ook opleidingen bieden voor popmusici en acteurs. Het centrum gaat tussen de 40 en 80 miljoen gulden kosten, die betaald moeten worden door het Ministerie van OC&W en de gemeente Amsterdam. Beide moeten zich nog uitspreken over de plannen. Paradiso gaat sowieso activiteiten overhevelen naar Amsterdam Zuidoost. “De Bijlmer is het meest muzikale stadsdeel van Nederland”, zegt directeur P. Ballings van Paradiso, “maar het heeft geen hart”. Hier moet het centrum een oplossing bieden. “Het centrum moet allochtoon talent mobiliseren, in die omgeving kun je vrij snel resultaat boeken.” (NRC, 9/3/00)
zie ook: IN: Bijlmer
Het Werkteater komt op tv. Vanaf 1 april zendt de VPRO negen films uit naar theaterstukken van deze groep. Opgenomen in de cyclus zijn ondermeer ‘Toestanden’, ‘Avondrood’ en ‘U bent mijn moeder’ van Joop Admiraal. Onderdeel van het project is ook de documentaire van Niek Koppen, met de titel ‘Het Werkteater, 1970 - 1985’. (Volkskrant, 9/3/00)
zie ook: Ineke Cohen is boos
Porgy Franssen onthult: hij zelf is géén petomaan. Het blijkt dat de winden op een sampler staan! Eerst is op het internet naar scheten gezocht, maar daar waren er niet genoeg te vinden. Daarna is geprobeerd ze met de mond na te maken, maar ook dat lukte niet. Tenslotte hebben Porgy en zijn broer het met de billen voor een microfoon gedaan. Vooral ‘s ochtends ging dat erg goed. (Telegraaf, 9/3/00)
zie ook: ‘De petomaan, de necrofiel, de trompettist’, Orkater
Johanna ter Steege is weer helemaal terug op het Nederlands Toneel. De afgelopen jaren speelde ze voornamelijk in films. Vorig jaar maakte ze bij Klaus Maria Brandauer een Duitse ‘Faust’. Nu kunnen we weer van haar genieten in ‘Kleine Eyolf’ van het Oranjehotel. Aanvankelijk vond ze het maar “een truttig stuk”, maar ze heeft veel vertrouwen in de regiseur Ivar van Urk. “Het is alsof ik nooit ben weggeweest. Ik heb zo’n enorm plezier in toneelspelen. Ik hoop zeker niet dat dit mijn laatste toneelproduktie is.” Het is nog niet bekend wat de actrice na deze produktie zal gaan doen. (Telegraaf, 9/3/00)
Het bouwplan voor de herbouw van het Openluchttheater in het Haagse Zuiderpark moet worden aangepast. Dit is nodig, omdat onderzoek heeft uitgewezen dat het eerste ontwerp zou leiden tot verzakking van het eiland waarop het theater ligt. De opening van het nieuwe theater staat gepland voor mei 2001. (Volkskrant, 8/3/00)
De Mary Dresselhuysprijs 2000 is toegekend aan Ramsey Nasr (26). De Jury, bestaande uit Mary Dresselhuys zelf, Annet Nieuwenhuijzen, Loes van Toorn, Hans Croiset, Ton Kuyl en Paul Muller prijst Nasr’s combinatie van uitzonderlijke talenten. Nasr is niet alleen acteur, maar ook dichter. “Zelden heeft een groot talent zich op zo’n jonge leeftijd zo volledig geopenbaard”, aldus de jury. Nasr was onlangs te zien in ‘Geen lied’, een solovoorstelling bij Het Zuidelijk Toneel.
De tweejaarlijkse prijs is in 1992 ingesteld door Joop van den Ende. Aan de prijs is een bedrag van 25.000 gulden verbonden, te besteden aan verdergaande studie in alle vormen van toneelspelen. Daarnaast ontvangt de winnaar de Mary Dresselhuys-penning. Eerdere winnaars zijn Jeroen Willems (1994), Katelijne Damen (1996) en Porgy Franssen (1998).
De prijs wordt op 7 mei door Mary Dresselhuys persoonlijk uitgereikt in Theater Bellevue, na een eenmalige herneming van ‘Geen lied’. (VNG, 8/3/00)
zie ook: Porgy Franssen heeft de Mary Dresselhuysprijs gekregen
De Koerdisch-Nederlandse regisseur Celil Toksöz organiseert het Festival Kina, in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, voor Turks migrantentheater uit heel West Europa. Turkse migranten maken ander theater dan dat in Turkije, maar ook anders dan in West Europa. Het festival wil onderzoeken wat nu precies migrantentheater is. Toksöz leidt in Amsterdam sinds 1995 Tiyatro Kina. In Turkije werd Toksöz als Koerd flink gediscrimineerd. Vanaf zijn 18e zat hij viereneenhalf jaar in de gevangenis wegens lidmaatschap van een revolutionaire organisatie. In een gevangenis las hij klassiekers uit de toneelliteratuur, die waren vermomd als pulp-romannetjes. In 1986 vluchtte hij naar Nederland, omdat hij in Turkije weer werd gezocht. Terwijl hij illegaal werkte in een Beverwijkse shoarmazaak zag hij voorstellingen van alle stukken die hij had gelezen. In 1990 ging hij naar de regie-opleiding. Terug wil hij niet meer, maar hij maakt nog wel voorstellingen over heimwee, onrecht en het leven tussen twee culturen. (NRC, 8/3/00)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.