Omdat in christelijke huize ‘het toneel’ nog vaak als een bolwerk voor verleiding en zonde wordt beschouwd, kampt de EO nu met een tekort aan christelijke programmamakers en acteurs. Voor haar drama is de Evangelische Omroep nu aangewezen op niet-confessionele acteurs. “We vissen vooral in de algemene vijver, maar zouden graag iets meer uit de EO-specifieke vijver halen. Vooral als er bijbelse verhalen nagespeeld worden is het toch winst als zo iemand echt van binnenuit speelt”, aldus directeur Ad de Boer. De omroep heeft nu geïnteresseerde kinderen aangeschreven om informatie op te vragen over deze hoek van de artistieke wereld. Op ledenavonden wordt geflyerd dat mensen en kinderen die aan het toneel willen, contact kunnen opnemen met de omroep, zodat die een schakel kan zijn. (Volkskrant & AD, 21/3/00)
zie ook: www.eo.nl
De Salzburger Festpiele krijgen minder subsidie. De regering geeft zeven procent minder geld en de stad Salzburg twee procent minder. Bezuinigingen zijn de opgegeven redenen. Festivaldirecteur Gerard Mortier zegt dat de programmering voor het festival in 2001 een stuk moeilijker gaat worden en sluit niet uit dat de toegangsprijzen omhoog moeten. (AD, 20/3/00)
zie ook: Gerard Mortier blijft toch
De problemen van Joop Braakhekke met de AVRO nemen steeds grotere vormen aan. mogelijkerwijs is Joop volgend seizoen alleen nog maar in het theater te zien. Zijn kookshow ‘Tijd voor taart’ wordt “feestelijk, echt entertainment zoals je dat in deze tijd helaas niet meer op televisie ziet”, aldus de kookgek. (Telegraaf, 20/3/00)
De Drechtsteden moeten een cultuurfabriek krijgen. Dit is een gebouw met ondermeer een theater, een congrescentrum, een megabioscoop, een cultureel centrum en een museum. De fabriek moet een symbool worden van culturele samenwerking tussen de steden Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht. Waar het complex moet komen is voorlopig nog onderwerp van ruzie tussen de drie gemeenten… (Volkskrant & VNG, 18/3/00)
Joop heeft een burn-out. Hij treedt daarom terug als vice-president van Endemol. Of hij aanblijft als directeur van zijn eigen theaterproductiebedrijf is nog onbekend. (NRC, 18/3/00)
zie ook: Joop heeft klachten ontvangen
Een nieuwe lente, een nieuw manifest! Dit keer hebben de hoofdstedelijke intelligentsia een manifest geschreven met als titel ‘Kunst van Vooruitzien’. Hierin wordt de Amsterdamse gemeenteraad opgeroepen meer geld, tijd en energie te investeren in de ontwikkeling van de culturele sector, want “de oorspronkelijkheid, de ambitie en de ‘sense of urgency’ om noodzakelijke veranderingen te bewerkstelligen en de bloeiende cultuur ook voor de toekomst te behouden ontbreken te veel.” Burgemeester Patijn heeft inmiddels toegezegd dat het Amsterdamse college binnen zes weken met een lijst stellingen zal komen, aan de hand waarvan een brede maatschappelijke discussie gevoerd kan worden over de toekomst van kunst en cultuur in de hoofdstad. (Parool, 21/3/00)
Adèle Bloemendaal heeft haar theatertournee moeten afgelasten, omdat ze een licht herseninfarct heeft gehad. De 67-jarige artieste speelde een inhaalvoorstelling in De Metropole in Almere, maar moest die al na één lied beëindigen, omdat ze moeilijk uit haar woorden kwam. De directeur van De Metropole moest persoonlijk uitleggen wat er aan de hand was, omdat mensen in de zaal dachten dat Bloemendaal dronken was. Bloemendaal herstelt nu in het VU-ziekenhuis. Ze zal aan haar infarct geen verlammingsverschijnselen overhouden, maar of ze haar spraakvermogen geheel terugkrijgt is nog onduidelijk. (NRC & Telegraaf, 17/3/00)
De Danscombinatie reist door Nederland. Bij dit unieke samenwerkingsverband zijn dertig dansgezelschappen aangesloten. Voor de prijs van één kaartje krijgt het publiek een triple-bill te zien met optredens van bijvoorbeeld Het Nationale Ballet, Dansgroep Krisztina de Châtel en Leine & Roebana. Er wordt zo geprobeerd nieuwe publieksgroepen voor de dans te winnen. Woordvoerster Astrid van Leeuwen, voorheen dansrecensent van het Algemeen Dagblad: “Het is heel vreemd: terwijl de Nederlandse dans internationaal in hoog aanzien staat, is dat in eigen land nauwelijks bekend. Je moet bij kranten vechten om aandacht voor de dans. Daar ergerde ik mij als critica ook altijd al aan.” (Parool, 17/3/00)
zie ook: www.dans-beweegt-je.nl
De sixties zijn helemaal terug op het komende Holland Festival nu is aangekondigd dat Rutger Hauer, de beste Nederlandse acteur van de vorige eeuw, op 23 en 24 juni zal meespelen in de wereldpremière van ‘200 Motels’, de opera van wijlen Frank Zappa. Ook theatergroep Dood Paard blijkt geïnspireerd door Frank. Op het festival brengt zij een monoloog, gebaseerd op Zappa’s zwanenzang ‘Civilization Phase III’. (Parool, 16/3/00)
zie ook: Holland Festival in het teken van Nederlands toneel
Het Rozentheater moet een soort Melkweg worden voor het toneel, volgens Theu Boermans. Wanneer de fusie tussen Art&Pro en de Trust een feit wordt, beschikt het nieuwe gezelschap over twee theaters. Het Rozentheater wordt dan beschikbaar voor jongeren. Er zullen voorstellingen speciaal voor jongeren opgevoerd worden en daarnaast krijgen jonge regisseurs en acteurs de mogelijkheid om er voorstellingen te maken. (Volkskrant, 16/3/00)
zie ook: Johan Simons en Theu Boermans zetten Raad onder druk
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.